Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chipke

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:58

Super topic dit!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:38

Je mag haar/hem doorsturen naar mij... Penny wordt ook beleerd door CC en is wel te koop. Die lieverd verdient gewoon een heel fijn huisje. Penny is ook zwartbont , 5 jaar en net aan de praat :D

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:58

Wat een geweldig leuk topic! De dynamiek van alle reageerders tegen over elkaar en dat Terpentijn (TS) die alles zo treffend weet te verwoorden.
Vanaf nu volg ook ik mee!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 13:11

Is er nog nieuws over Khava te melden? Hoe gaat 't nu t.a.v. rijden en sturen met het bit in (ik bedoel met de teugels aan het bit)? Accepteert ze dat inmiddels een beetje beter?

De klok tikt door, voor je 't weet is het eind september, de voorgenomen datum dat ze weer naar huis komt.

CC, denk je dat ze dat gaat redden, wat "'kan"' ze eind september denk je al, of heeft ze bijv. nog een maandje er bij nodig om de zaken wat meer te bevestigen en wat verder opgeleid te worden? Ik kan van hieruit niks beoordelen, natuurlijk, het is wel zo dat ik haar erg mis.
Maar aan de andere kant ben ik nu ook bere-fanatiek bezig Bonte Jaopie (nou ja, mezelf eigenlijk) met behulp van de veertiendaagse lessen van Steef Geelen te "resetten" naar correct bewegen en gereden worden.

Meld eens iets, dat ik een beeld heb waar we nu met haar staan? Wat zijn je bevindingen tot nu toe?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-09-14 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:12

Van mij mag ze eind van de maand naar huis hoor :D ze is heel stabiel, en ik ga er van uit dat jij zo op haar weg rijd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 13:40

Goeie help wat een snelle reactie!

Ja waarom ik het vraag is eigenlijk dat ik even vooruit mijn planning moet maken, hoe met haar verder als ze weer thuis is. Want het is niet de bedoeling haar bij Jaopie weer in de wei te gooien en daar dan weer maanden te laten staan niksen. Ze mogen een dagje weer aan mekaar wennen, maar daarna ga ik er gewoon met enige regelmaat op (ik wil ook absoluut voorkomen dat ze weer zo aan hem gaat kleven). Ik ben van plan met haar ook. z.s.m. lessen te nemen, zeker in het beginstadium is dat enorm belangrijk, om te vookomen dat ik haar verkeerd doorrijd, of bepaalde zaken niet tijdig onderken.
Ook moet ik nog regelen dat er iemand anders beschikbaar is met een rustig paard als begeleiding voor later tijdens de eerste keren buiten.

Haar terugkeer en het rijden van haar zal bij mij wel voor een totale "cultuur-shock" zorgen, gezien het feit dat ik alleen maar Friezen en Jaopie gewend ben qua bewegingen, hahaha.

Dat zal wel wennen zijn.

De dag dat ik haar kom halen zou ik er graag bij jou in Mussel eerst even op willen (misschien verander ik dan van afgrijzen van gedachten...whahahaha...). Kun je dan nog wat aanwijzingen geven.

Ga je voor die tijd nog proberen hoe ze het tijdens "buiten" doet?

Als je denkt dat ze er eind september "klaar" voor is, komen we haar eind van de maand weer ophalen.

Ik heb geeneens een passend harnachement voor haar... in dat spul van Jaopie verzuipt ze. Wat voor maat heeft ze eigenlijk? Cob of al Full? Zou een Haflingerzadel (van een 23 jarige rondgeribte 1.34 maat Haf) haar als nood passen om de eerste keer hier mee te rijden? Die kan ik wel even lenen totdat ik weet wat ze moet hebben. En kan ik daarna iets aanschaffen, zoals een Wintec, die is enigzins aanpasbaar en niet te duur, want ze zal qua bespiering ook hier nog wel gaan veranderen, dus meteen al in een duur volwaardig zadel investeren is denk ik niet slim...

Tjeez.. ik loop van de zenuwen nu al weer mijlen ver op de zaken vooruit... ik ben net zo zenuwachtig dat ze weer terugkomt als dat ik haar weg bracht, geen wonder dat Jaopie geen rustig paard is.. en maar goed dat zij zo stabiel is dan, whahaha...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:03

hahaha heerlijk een truus de mier van een vent. :D Gaat vast allemaal goedkomen. adem in en adem uit... en neem bv eerst een boomloze of zo. Oh pas op boktmarkt een zelfde zadeltje als ik heb... ideaal. zal m opsporen voor je als je belang heb

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 14:14

@pipo: Zeg eh... dat heet tegenwoordig "gevoelig" en geen "truus de mier" he? Bovendien mogen kunstschilders zoals ik ook moeilijk en gevoelig doen, wat dat heet dan ínteressant te zijn, bwahaha.

Spoor op dat zadeltje, waar staat die? Foto?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:19

In de huidige tijd mogen mannen ook hun emoties tonen en zelfs huilen. Vroeger was het niet stoer maar vrouwen van tegenwoordig schijnen het enorm te waarderen als mannen óók eens lieten weten wat zij voelden. Terpentijn voldoet volledig aan dat beeld zo te lezen. Heerlijk toch een muts van een vent die zich nú al druk maakt over wat er over een paar weken moet/kan gaan gebeuren? Al vind ik het wel weer een slim idee dat je alvast nadenkt over een passend zadel èn daarbij nadenkt over de toekomst ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 14:29

@friendly: dank, dank, hoef ik me tenminste niet meteen helemaal gecastreerd te voelen, met al die sterke wijven van tegenwoordig..... (sorry Jaopie, en als Calamity Khava straks terugkomt gaan we wel bij mekaar uithuilen... of we gaan er gewoon spoorslags vandoor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:20

_O-
Wat schrijf jij toch heerlijk!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:48

Idd boomloos kan ik je ook aanraden!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:27

Oei.. het staat er niet meer.. heb heel boktmarkt afgezocht. -O- Maar zal morgen even overleggen met CC. je hoort van me. Dan via pb. Ik heb er namelijk net zo 1 en nu een boomloos (te leen) voor Penny.
enne kunstenaar of niet.. is de aard van het beestje. Misschien leuk om te kijken, mijn schoonzus heeft de vrouwetoren in gouda sinds kort. moet je maar s op fb kijken. ook een kunstenares. (als je t leuk vind tenminste)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:51

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 10:21

Zou zo'n Barefoot London (maat 1) iets voor Khava zijn? Hoe denkt CC er over. Heb namelijk even op de Barefoot site gekeken, maar heb geen enkele ervaring met Barefoots. Worden die niet heel snel rimpelig en lelijk in 't gebruik? Ook: past daar ook een normaal dressuur of veelzijdigheidsdekje onder of alleen de barefoot-pads/dekjes?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:28

terpentijn schreef:
Zou zo'n Barefoot London (maat 1) iets voor Khava zijn? Hoe denkt CC er over. Heb namelijk even op de Barefoot site gekeken, maar heb geen enkele ervaring met Barefoots. Worden die niet heel snel rimpelig en lelijk in 't gebruik? Ook: past daar ook een normaal dressuur of veelzijdigheidsdekje onder of alleen de barefoot-pads/dekjes?

Het zijn heerlijke zadels. Net als boomzadels krijgen ze slijtage op de plekken van de beugelriemen bijvoorbeeld, maar verder zijn het kwalitatief goede zadels :j ik spreek uit eigen ervaring ;) er moet wel een speciale pad onder om de ruggengraat vrij te houden van druk, zoals de kussens van een boomzadel doen. Maar je hebt ook pads zonder het stuk van de zweetbladen, dus alleen onder de zitting, waar een gewoon dekje overheen kan zonder dat het een heel pakket wordt.

Edit: zoiets als dit: Afbeelding

En in de itp in mijn onderschrift zie je mijn barefoot zadel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:42

Nou heb ik me inmiddels WEER zitten vergapen aan de barefoot-site, en is mijn oog gevallen op een Barefoot Cherokee, als model en stijl lijkt me dat toch meer Khavanna dan de Barefoot London.

Maar die zijn nieuw nogal prijzig, want je moet er alles nog bijkopen: stijgbeugels, singel, dekje... de hele mikmak.
Maar ik vind die eerlijk gezegd wel helemaal haar stijltje (ik wil niet nog een dressuur-opgetuigd paard, a la Jaopie, dat is ze ook niet, heb ik wel gesnopen).

Ze is nu ook nog zo ''onaf"' qua bespiering en ontwikkeling, dus zo'n Barefoot lijkt me zo'n verkeerde keuze nog niet. Ook het "'close-contact"" zitten spreekt mij zeer aan. Bij Jaopie zijn dressuur-Wintec heb ik bijv. al gefrustreerd die dikke kniewrongen er vanaf gerukt, wat een ondingen, ik wil wel lekker om 't paard heen gevouwen zitten en niet een soort blok er tussen hebben.

Wie heeft hier een visie op (op mijn idee van in beginsel een Barefoot Cherokee voor haar aan te schaffen?)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:45

Wat ik mij zelf altijd afvraag... Kan je als ruiter snel wennen aan een boomloos zadel? Zit dat niet heel anders dan een gewoon zadel?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:46

AfbeeldingIk heb sinds kort ook de cherokee. Bevalt mij op m'n haflinger erg goed. Zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen. Ook mijn haf veranderd regelmatig van postuur. Ik heb de mijne via mp helemaal compleet.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:54

Ik rij zowel in dressuur-, in veelzijdigheid als in boomloze zadels. Heb zelf veel gewisseld tussen m'n wintec veelzijdigheidszadel en een boomloos cheyenne zadel.
Zelf vond ik boomloos echt wel even wennen, ook omdat de beugelophanging iets verder naar achter ligt dan in de meeste andere zadels. In alle eerlijkheid denk ik dat dit beter is voor je gewichtsverdeling en houding, maar in eerste instantie kon ik er niet in lichtrijden omdat m'n benen naar achter kieperden bij het omhoog komen ;). Even wennen dus. Maar ja, mijn houding mocht (mag) dan ook een hoop aan verbeterd worden. Uiteindelijk vind ik beide prettig, en kan ik in beide trainen en buitenrijden; maar voor buitenrijden heb ik echt een grote voorkeur voor boomloos (heerlijk zacht :D) en voor springen pak ik echt een veelzijdigheidszadel, dan geeft de barefoot te weinig steun.

Zou voor je jonkie een notting hill niet nog fijner zijn Terpentijn? Dan kun je ook nog een sprongetje wagen, en de gewichtsverdeling is iets beter. Je bent neem ik aan niet super licht (zijn mannen maar zelden ;) ) en de gewichtsverdeling zonder boom is toch vaak net iets minder. Close contact zul je nog steeds hebben, het verschil met een boomzadel is echt groot.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 13:08

Wennen wordt 't toch... ik overwoog immers ook al met haar de Western kant op te gaan?

En ze is zo enorm anders dan Jaopie dat ik dan net zo goed alles (ook mijn rijstijl) aan haar kan aanpassen. Als ik me verbeeld dat ze net zo zal rijden als Jaopie kan ik beter een boekje "paardentypes en hun bewegingen" aanschaffen, want 't verschil kan niet groter zijn.

Een nieuwe uitdaging in dit kader lijkt me ook juist wel aantrekkelijk: nieuw type paardje, nieuw avontuur.
Ik zie mij echt niet met een serieuze kop op Khavanna, uitgedost in Jaopie-style dressuur-blingbling de dressuurruiter uithangen. Dat hang ik op Jaopie wel uit, dat is zo'n kruising dressuur/show/circus type. Met bijbehorend gangwerk en houding.... Die heeft weer helemaal niks in uiterlijk of innerlijk waarbij de gedachte aan Freestyle, Western of Barefoot in me opkomt.

Khava heb ik altijd aardig veel weg vinden hebben van iets met cowboys en indianen, om het maar eens plat te zeggen, met haar zou ik dan ook graag een andere weg inslaan, ik vermoed dat ze innerlijk ook niet geschikt is voor het echte dressuurgebeuren(ze zou er waarschijnlijk bij in slaap vallen).
Ik zie andere beelden voor me: buitenrijden, crossen, trektochten, trail.

Waarom dat niet met Jaopie? Wil je ons dood hebben? Die heeft de aard daar niet zo naar, ik rijd wel met hem buiten, maar dat is voor de broodnodige ontspanning. Maar ontspannen is hij daarbij nooit, jammer genoeg. Hij vindt het niet per se zo geweldig, en is er ook veel te nerveus voor.
Ik doe het wel gewoon, het echte avontuur is aan hem echter niet zo besteed.

Ik hoop met Khava net dat te kunnen gaan doen, dat met Jaopie nou niet zo wil...

@sofy: nou ik ben best wel superlicht, ik haal de 65 kg op geen stukken na bij 1.74m (een garnaal dus). In drukke tijden zak ik zo terug naar de net 60 kg.
Op Jaopie reed ik heel soms ook wel zonder zadel, bij van en naar de wei gaan. Hij heeft ook een Wintec, maar ik vond al gauw de beugelophanging daar nou juist weer enigzins naar voren liggen.
Khava is 5 jaar, maar "in de opleiding"inderdaad een jonkie.
Wat is nou weer een Notting Hill? heb je een link anders zal ik even moeten Googlen.
Enne.. arghhh moet ik ook nog gaan springen met Khava? Ik ben geen springer, maar als zij het wel blijkt te zijn wil ik me daar ook wel in begeven, ze zal met TREC of trail of zo toch ook ergens overheen moeten. Ik wil -behalve de serieuze highbrow dressuur - voor en met haar alle opties open houden!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:20

Haha, sorry, had ik daar even te veel ingevuld. Met 65 kg hoef je je idd niet al te drukken over gewichtsverdeling en is een Cherokee of Cheyenne waarschijnlijk prima geschikt.
Notting Hill is trouwens ook een zadel van barefoot: http://www.barefoot-saddles.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=305

Met een sprongetje bedoel ik trouwens tot 60/70 cm, dat is in mijn ogen voor ieder jonkie een geschikte afwisseling :). En bij TREC idd ook onderdeel van het totaal.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:30

terpentijn schreef:
Wennen wordt 't toch... ik overwoog immers ook al met haar de Western kant op te gaan?

Leifert waarom laat je CC er dan nu niet al een westernzadel opsmijten. Kan ze gelijk kijken wat evt zou passen voor Khava, en kan ze er gelijk bekend mee gemaakt worden. En ook western zijn er boomloze modellen te vinden, al ben ik persoonlijk zelf niet zo weg van de Barefoot Y;( Ik rijd zelf ook boomloos, en western *D alleen dan op andere merken. Bob Marshall, Debra Sibley en Circle Y.

Wat ik overigens van CC begreep/gehoord heb, heeft Khava niet echt de westerngangen. Dat is het enigste waarbij ik (minimaal) dan mijn bedenkingen heb. Een groot bewegend paard onder een westernzadel is wel lastiger uitzitten. En ja ervaringsdeskundige, mijn oude merrie was een NRPS-er met grote beweging en veel schwung.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:38

Met bijvoorbeeld de Cherokee kan je heerlijk buitenrijden. Maar ook dressuur is goed te doen. Er staan er een paar op marktplaats!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 13:39

@sofy: Aha, ja, da's ook een interessante, die Notting Hill. Ik vind de Cherokee echter mooier uitgevoerd.
(Dat paardenhoofdje er op! Kijk nu begin ik weer op een mannelijke uitvoering van een Penny te lijken)
Ik denk ook wel dat Khavanna springen leuk vindt... haar moeder Cocktail kon het althans ook erg makkelijk. Khava is vroeger ook wel eens de weide uit gesprongen, zo uit stilstand PLOPS over de draad (en die stond hoog). Ze is er dus niet afkerig van....
Jaopie komt nog net over een stoeprand heen... whahahaa....Hij doet 't alleen als het moet, of zo'n obstakel hem gewoon hinderlijk in de weg ligt (omgevallen dikke boomstam op buitenrit bijv. want hij is dan weer te belazerd om er om heen te gaan lopen, dus dan maar er over, zo is Jaopie).

Buiten dit alles vind ik het ook gewoon enorm leuk, en spannend, om al vooruit te denken over Khava en haar nieuwe spullen (zal ik ook een aparte zadelkast voor haar moeten, want die van Jaopie zit BOMvol),
en de nieuwe aanpak en mogelijkheden (nee, ik vergeet niet de ONmogelijkheden, daar heb ik Jaopie al voor, hahaha).
Ik heb gewoon heel veel zin in het nieuwe avontuur met wat ooit was "mijn kleine meiske" maar straks thuiskomt als een coole chick genaamd Calamity Khava! Hoe koel ik daaronder blijf moeten we nog maar effe afwachten....