Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Askja schreef:Nog even een on topic reactie op Ansie: wat er op de site van jouw link over in de hand/aan het bit gezegd wordt, komt op mij weinig klassiek over. Want er wordt in feite gesteld dat je het bit niet nodig hebt, als je paard maar 'aan de hulpen' is, terwijl aanleuning zoals beschreven in het Skala uitgaat van aanleuning AAN het bit. De ruiter stelt het paard in de hand door de teugel in contact te nemen en het paard neemt daarbij het bit aan door af te kauwen en het hoofd in voorwaarts neerwaartse richting te laten vallen. Doordat de ruiter impuls opwekt met zijn drijvende hulpen en die opvangt en terug laat vloeien via het bit en de teugels, ontstaat een veerkrachtige boogspanning, ofwel een verende bovenlijn in combinatie met aanspanning van de onderlijn (buikspieren, spieren rond de achterknie). Zonder die boogspanning is geen Schwung en, naar mijn idee, ook geen echte verzameling mogelijk. Op de site wordt gesuggereerd dat bitloos rijden beter is, ook door te verwijzen naar 'het vele misbruik van het bit in de moderne dressuur'. Dat is iets anders dan te stellen dat aanleuning verschillend geïnterpreteerd kan worden. Ueberstreichen is een oefening die pas zin heeft als het paard in aanleuning blijft lopen ongeacht het gevraagde tempo en de gevraagde houding, en met behoud van de takt. Het rijden met een licht doorhangende teugel, waarbij de aanleuning bestaat uit het gewicht van de teugel en er dus sprake moet zijn van een super verfijnde verbinding tussen ruiter en paard, komt (eventueel) nog veel later in de opleiding om de hoek kijken. Dat wil zeggen: als je het bekijkt vanuit klassiek perspectief, binnen de AR en een aantal andere disciplines zoals western zal daar anders tegenaan worden gekeken.
Simpelman schreef:Klassieke Dressuur is een begrip voor hedendaagse dressuur.
Het is niet klassiek het is een evolutie er van uit.
Een opeenstapeling van kennis tot heden.
Wanneer je het woord klassiek in dit topic gebruikt voor oude technieken en systemen wekt dat op zijn minst verwarring.
Dat wat je in de Klassieke Dressuur van vandaag terug vindt is datgene dat overgebleven is na een evolutie van een paar honderd jaar als zijnde van waarde.
Veel technieken en systemen zijn opgegeven omdat ze niet tot bevredigend resultaat leiden op de lange duur of omdat ze niet goed bruikbaar meer bleken bij veranderende paarden en rijkunstige behoeften.
Hoe interessant is het als je oude achterhaalde systemen niet volledig ontleed en begrepen (dat wil zeggen we weten er de ballen van) hebt om hier over te filosoferen.
Ansie schreef:Je begrijpt me echt totaal verkeerd Simpelman. Nu weer benoemen dat er in Duitsland correcter gereden wordt dan in NL heeft helemaal NIETS te maken met waar ik op doel. Ook vergelijk ik geen KWPN'ers met Iberische paarden.
Ik doel op stromingen/theorieen waarbij constante aanleuning niet als zodanig gebruikt wordt, bijv. Franse dressuur. Dat rijden zonder constante aanleuning (met de mond) is dan ook geen eindresultaat, het wordt tijdens de opleiding al toegepast en geleerd aan ruiter en paard, maar dat zullen hoogstens kleine momentjes zijn. Dus ik verwar ook geen toppunten met beginnersdressuur.
hwn schreef:Simpelman schreef:Klassieke Dressuur is een begrip voor hedendaagse dressuur.
Het is niet klassiek het is een evolutie er van uit.
Een opeenstapeling van kennis tot heden.
Wanneer je het woord klassiek in dit topic gebruikt voor oude technieken en systemen wekt dat op zijn minst verwarring.
Dat wat je in de Klassieke Dressuur van vandaag terug vindt is datgene dat overgebleven is na een evolutie van een paar honderd jaar als zijnde van waarde.
Veel technieken en systemen zijn opgegeven omdat ze niet tot bevredigend resultaat leiden op de lange duur of omdat ze niet goed bruikbaar meer bleken bij veranderende paarden en rijkunstige behoeften.
Hoe interessant is het als je oude achterhaalde systemen niet volledig ontleed en begrepen (dat wil zeggen we weten er de ballen van) hebt om hier over te filosoferen.
Ben er tot hier toe mee eens dat de hedendaagse dressuur op papier ook nog vertrekt vanuit de klassieke dressuur (skala der ausbildung), maar in de praktijk lijkt het er TOTAAL niet meer naar. Daarom gebruik ik voor de hedendaagse dressuur altijd de term "moderne dressuur", ik wil de ouderwets klassieke dressuur niet gaan beledigen.
Is idd wel feit dat het Skala (te) veel ruimte laat voor interpretatie, en tegenwoordig gaat de interpretatie vooral in het voordeel van publiek/show/spektakel, en te weinig naar de bouw van het paard. Ik zat zondag nog op een lesdag over het Skala der Ausbildung (lesgeefster in Belgie, maar is van Duitse origine), en ik vroeg of ze een hooggeplaatste wedstrijdruiter kent die correct werkt, en ze kon er ook niet direct één bedenken (ik vind er ook geen, meestal omdat ik na 3 combinaties al moet wegkijken omdat ik zelf plaatsvervangende rug/nekpijn krijg). Binnen 2 weken is het vervolg van die lesdag, dan zal ze haar eigen interpretatie geven over alle aspecten van het Skala. Eén punt: in het Skala staat rechtgerichtheid maar op 4 of 5, dus komt in feite maar aan bod na 4 of 5 jaar training (want Skala is van oorsprong eigenlijk een 6jarenplan). En ze is zelf ook meer voorstander van losse teugel in het begin.
Simpelman schreef:Ansie schreef:Je begrijpt me echt totaal verkeerd Simpelman. Nu weer benoemen dat er in Duitsland correcter gereden wordt dan in NL heeft helemaal NIETS te maken met waar ik op doel. Ook vergelijk ik geen KWPN'ers met Iberische paarden.
Ik doel op stromingen/theorieen waarbij constante aanleuning niet als zodanig gebruikt wordt, bijv. Franse dressuur. Dat rijden zonder constante aanleuning (met de mond) is dan ook geen eindresultaat, het wordt tijdens de opleiding al toegepast en geleerd aan ruiter en paard, maar dat zullen hoogstens kleine momentjes zijn. Dus ik verwar ook geen toppunten met beginnersdressuur.
@Ansie
In FR rijdt men voornamelijk op Anglo Arabieren, hot!
Totaal ander temperament en bouw.
Hier moet je behoorlijk anders mee omgaan dan met KWPNers.
Yamcha schreef:Is het zo erg dan dat er ruimte is voor interpretatie?
Seltje schreef:Leek meld zich:
Ik ben al een tijdje dit topic aan het volgen en heb enorm veel bijgeleerd maar zou graag nog veel bijleren, momenteel gaat mijn voorkeur uit naar het klassieke, omdat ik zelf enorm van het voorwaartse hou. Maar om eerlijk te zijn, ik ben al een jaar een poging aan het doen om das gymnasium des pferdes in het Duits uit te lezen, maar telkens leg ik het terug weg. Nu vroeg ik me af of er andere betrouwbare, leesbare bronnen/boeken zijn om me verder te verdiepen, ik heb ook wel gemerkt dat er eindelijk een herdruk is van de Nederlandse versie, misschien moet ik die maar aankopen i.p.v. verder te knoeien met de duitse versie.
x_Kimberlyxx schreef:Ook maar eens naar dat boek kijken![]()
En dan nog een vraag.. Waarvoor zijn de schoolsprongen bij de AR? (Ik bedoel dus wat het uiteindelijke doel ervan is).