Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:12

Je vergelijkt nu jur met een gemiddelde bokker :)

Zoals jij zegt dat er veel dikke ruiters niet in het zadel passen zie ik dat ook met lange ruiters (al dan niet dik)
Ligt dat aan rijstijl een te klein zadel? Ik weet het niet, maar dat valt me op, net als de zadels die achterover drukken , die zie je ook erg veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:17

little_king schreef:
Je vergelijkt nu jur met een gemiddelde bokker :)

Zoals jij zegt dat er veel dikke ruiters niet in het zadel passen zie ik dat ook met lange ruiters (al dan niet dik)
Ligt dat aan rijstijl een te klein zadel? Ik weet het niet, maar dat valt me op, net als de zadels die achterover drukken , die zie je ook erg veel.

Nee hoor, Jur is een lang iemand in een springzadel :D Daar had je het toch over?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:50

Ik denk als de persoon op de laatste foto zijn/ haar beugels iets langer zou doen, het probleem is verholpen, knieen steken ook buiten het zadel uit.

En idd, slanke ruiters kunnen ook in niet passende zadels zitten, alhoewel misschien past het zadel wel, alleen zitten ze er niet netjes in. Want beide paar billen passen op zich prima in het zadel. Dat men op de lepel gaat zitten is denk ik eerder een kwestie van beroerd zitten dan een te klein zadel.

En ik gaf inderdaad aan dat wanneer billen te groot zijn voor een zadel en een ander zadel op het paard kan niet, dat je er af moet stappen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-13 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:53

Er zitten een heleboel mensen verkeerd in het zadel, groot genoeg of niet, en een aantal zadels zijn ook gewoon slecht gebouwd.
En vaak is het zadel niet eens te klein, maar de beugels tekort. In een dressuurzadel met name moeten de bovenbenen eigenlijk (bijna)recht afhangen om in het midden van het zadel te kunnen zitten.
Verder is soms de voorkant gewoon hoger dan de achterkant, ook als er geen ruiter in zit. Dan wordt er wel een keilkussen gebruikt om de achterkant op te hogen zodat je toch meer voorin kunt zitten. Als je dat niet doet, zak je vanzelf meer achterop.

Een zadel moet dus miet alleen passen voor ruiter en paard, maar ook goed liggen. En als je niet met "lange benen" kunt rijden (zoals ik), is een veelzijdigheidszadel een betere keus, maar ja, dat is tegenwoordig bijna een scheldwoord geworden. Met als gevolg, redelijk wat mensen die verkeerd in een dresuurzadel zitten, groot genoeg of niet.

@mindim, ik zie dat dus ook zo bij die tweede foto. (De eerste wellicht ook. Vanuit een andere hoek genomen, maar er lijkt genoeg ruimte voorin?)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-08-13 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:56

Idd, ik vind ook dat er te weinig aandacht voor is. Ik heb een zadel met aardige wrongen, om mijn been af te laten hangen. Beugels aardig lang, langer wil niet, omdat ik dan mijn beugels verlies. Ik heb mijn zadel deskundig laten aanmeten ook.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:03

Ik heb heupproblemen en kan mijn benen niet correct af laten hangen. Daar houd ik rekening mee. Ik ga dus niet in een dressuurzadel zitten. Een dameszadel is voor mij het fijnst, maar ik heb nu veelzijdigheidszadels. Daarin kan ik gewoon in "campagne zit".

Off topic, maar over lange beugels gesproken...Ik heb eens mijn kniebanden gescheurd door (voor mij)te lange beugels. Ik wilde zo mogelijk toch proberen met langere te rijden. Was gewoon in stap, paard deed een misstapje, ik schoot iets 1 kant op, verging van de pijn, loeidikke knie, kon amper mijn paard verzorgen na het afstijgen. Meest wonderlijke blessure die ik ooit heb opgelopen. :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:20

Ik ga nogal gauw mijn benen naar voren steken, vandaar de wat grotere wrongen en dan nog presteer ik het hoor. Met VZH zadels ga ik teveel zitten, als op een leunstoel en dan zit ik ook gelijk niet meer rechtop. Dameszadel, oei dat vind ik knap, zou me daar niet veilig in voelen, lijkt me. Ik voel me in een gedwongen zit juist wat meer safe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:43

Op een dameszadel zit je vast als een huis! Door de beugels waar je benen op en onder rusten. Er was vroeger een dame die steeplechases reed op en dameszadel, en dat bleef ze doen tot ze hoogbejaard was. Nooit van haar leven in een "herenzadel" gezeten.
Heb ook ooit nog eens een jacht gereden waarin een behoorlijk aantal deelnemers in dameszadel deelnamen.

Maar ik dwaal af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:22

Lusitana schreef:
Op een dameszadel zit je vast als een huis! Door de beugels waar je benen op en onder rusten. Er was vroeger een dame die steeplechases reed op en dameszadel, en dat bleef ze doen tot ze hoogbejaard was. Nooit van haar leven in een "herenzadel" gezeten.
Heb ook ooit nog eens een jacht gereden waarin een behoorlijk aantal deelnemers in dameszadel deelnamen.

Maar ik dwaal af...

Lijkt me best eens gaaf om te doen eigenlijk, ik heb er schijnbaar helemaal een verkeerd beeld van :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:27

Ja, het valt reuze mee. Als je ooit de kans krijgt, zeker eens proberen!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:13

Mindim schreef:
Waarom gelijk dat gescheld sevke? Waarom nu een gespierde stopnaald, ik noem de zwaardere medemens toch ook geen vet varken of wat ook. Waarom vind je dat jij wel dat recht hebt om zo onfatsoenlijk te zijn en de dunnere medemens maar zo te noemen?
Ik vind dat zo'n rare vergelijking telkens, als of elk zwaarder iemand maar goed kan rijden en elke slanke ruiter geen talent heeft.
Maar eh, er zijn behoorlijk wat zwaardere mensen die niet zo geweldig rijden en ook heel veel slanke ruiters die dat wel doen.
Verder vind ik het niet netjes om je klanten hier te bespreken, als ikd at als klant zou lezen, ging ik ergens anders lessen.

Ik ben zelf slank, een gespierde stopnaald zeg maar, en ik kan er toch echt om lachen, hoor. :D Jullie beschikken duidelijk niet over de gave van de zelfrelativering, blijkbaar. Ik wou niemand voor het hoofd stoten, dus als iemand zich beledigd voelt, vind ik dat jammer.
Mijn dochters zijn nog magerder dan ik en rijden wel goed. Je moet mijn woorden niet veralgemenen. Sommige zwaardere mensen rijden goed. Sommige slanke ook. Roepen dat er geen zwaarder iemand op mijn paard komt doe ik niet, omdat het KAN ZIJN dat die zwaardere persoon beter rijdt dan de slankere.
Zo goed ?
Tjeezes zeg, wat heeft iedereen een lange tenen in dit topic. Ik vind het hier niks gezellig. Jullie bekijken het maar. :evaw:

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:11

:= :=

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:53

Lusitana schreef:
Ja, het valt reuze mee. Als je ooit de kans krijgt, zeker eens proberen!

Ik heb het ook eens gedaan.
In begin vond ik rechtsom echt eng, bang achterover de vallen. Maar dat kan gewoon niet omdat je klem zit in die beugels.
Maar springen zou ik er dan toch weer niet mee durven hoor. :)
Beetje offtopic, maar ach ja :)

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 04:27

Viennanova schreef:
Een leuke, voor alle moraalridders hier:

Vrouw van 1.80, 90kg, kledingmaat 40-42, past met haar billen in een 17,5 inch passier op haar stevige kwpn merrie van 1.68. Iemand die mij gaat vertellen dat ik niet op mijn paard kan/pas, lach ik uit. Waar gaat dit over?

Hebben we ook een vind ik leuk knop...
Dit soort reacties vind bokt dan weer slecht en overbodig....

Viennanova, volgens de moraaalridders hier, moet je ipv paardrijden eerst maar 5 dagen pw de sportschool in.. En niet eerder weer paardrijde als je tusse de 50 en 60 kg bent..

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:13

Het enige waar die zogenaamde moraalridders aan denken is het welzijn van het paard. Blijkbaar mag dat niet en zeker niet wanneer de eigen pleziertjes in het gedrang komen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:16

Alleen is het niet bekend of de moraalridders de juiste getallen hanteren of misschien wel overdrijven.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:23

Daarom dat er al lang niet meer over een exacte grens gesproken wordt. Integendeel, we zijn een expert in fluwelen handschoenen en lobbyen geworden, want je zou maar eens iemand zijn hobby afpakken.

Heel vervelend ook dat sommige mensen zich aangesproken voelen. Dan hun situatie uit de doeken doen en vragen of ze een dierenbeul zijn. Doet zo afbraak aan de discussie, want wat moet je daarop zeggen? "Ja, gij se dik vet varken, gij mishandelt ende verwaarloost uwe pownie." :')

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:11

Waarom zou je niet in de sportschool zitten om fitter te worden voor je paard als je overgewicht hebt? Je verwacht van je paard toch ook dat ie fit is?
Zelfs als je geen overgewicht hebt vind ik het een goed plan ernaast ook te sporten, heb je alleen maar profijt van. Zoveel tijd extra hoeft het niet te kosten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:20

little_king schreef:
Alleen is het niet bekend of de moraalridders de juiste getallen hanteren of misschien wel overdrijven.

Paard is toch niet gemaakt om op te rijden....de "moraalridders" kunnen volgens mij beter zelf ook niet gaan rijden...
Maar ja.....denk niet dat de huidige paarden daar veel aan hebben,aangezien dat al die eigenaren veel geld betalen voor hun Hobby "paardrijden". We hebben nu al een overschot.
Nogmaals, ik rij zelf ook :-)
Mennen zou een oplossing kunnen zijn,maar daar vind ik wel weinig mogelijkheden voor. Verkeer in nederland is er niet op berekend.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:33

Gini schreef:
Daarom dat er al lang niet meer over een exacte grens gesproken wordt. Integendeel, we zijn een expert in fluwelen handschoenen en lobbyen geworden, want je zou maar eens iemand zijn hobby afpakken.

Heel vervelend ook dat sommige mensen zich aangesproken voelen. Dan hun situatie uit de doeken doen en vragen of ze een dierenbeul zijn. Doet zo afbraak aan de discussie, want wat moet je daarop zeggen? "Ja, gij se dik vet varken, gij mishandelt ende verwaarloost uwe pownie." :')

Misschien dat dit soort topics sommige stevige mensen behoorlijk onzeker maakt, zo niet nog onzekerder? Zo vriendelijk vind ik het er soms ook niet aan toe gaan hoor. Ik weet niet of je het over o.a. mijn uitleg eerder had, maar dat was meer een voorbeeld dan dat ik bevestiging zoek ;)

Maar goed, ik vraag me nog steeds af of die jongen in OP al gereden heeft? Daar hoor je verder niets meer over :?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:42

Lisitano schreef:
Waarom zou je niet in de sportschool zitten om fitter te worden voor je paard als je overgewicht hebt? Je verwacht van je paard toch ook dat ie fit is?
Zelfs als je geen overgewicht hebt vind ik het een goed plan ernaast ook te sporten, heb je alleen maar profijt van. Zoveel tijd extra hoeft het niet te kosten.

Overigens train ik voor de 4 mijl van Groningen, en loop ik zonder problemen vijf km hard.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:43

Maar is het af en toe niet goed om te twijfelen? Dat wil juist zeggen dat je er op zijn minst mee bezig bent. Dat je op zijn minst afvraagt of je nog een gezond gewicht hebt om op het paard te kruipen.

Niemand staat hier met de hamer des oordeels klaar om te beslissen wie wel en wie niet meer op zijn paard mag. Maar dat wil niet zeggen dat dit aspect van paardrijden ook niet eens aangehaald mag worden. Iedereen is het ermee eens dat een zadel goed moet passen, dat een paard goed getraind moet worden om zijn lijf optimaal te kunnen gebruiken, dat een ruiter onafhankelijk en in balans moet zitten om het paard niet te storen. Dat is algemene kennis en dat zijn streefdoelen, maar een gezond en passend ruitergewicht, daar mag niet over gerept worden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:00

superwoman schreef:
Paard is toch niet gemaakt om op te rijden....

Geen enkel gedomesticeerd dier is van oorsprong gemaakt voor het doel waar wij het voor gebruiken.
Desalniettemin kunnen we gewoon op de grotere hoefdieren zitten zonder dat het schade veroorzaakt. (Ja, je kunt ook op een koe of een rendier rijden bv)
Schade ontstaat pas als we tuig gebruiken dat niet goed past, trainingsmethodes gebruiken die niet deugen, etc etc. Niet om het simpele feit dat we er op gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:03

Gini schreef:
Maar is het af en toe niet goed om te twijfelen? Dat wil juist zeggen dat je er op zijn minst mee bezig bent. Dat je op zijn minst afvraagt of je nog een gezond gewicht hebt om op het paard te kruipen.

Niemand staat hier met de hamer des oordeels klaar om te beslissen wie wel en wie niet meer op zijn paard mag. Maar dat wil niet zeggen dat dit aspect van paardrijden ook niet eens aangehaald mag worden. Iedereen is het ermee eens dat een zadel goed moet passen, dat een paard goed getraind moet worden om zijn lijf optimaal te kunnen gebruiken, dat een ruiter onafhankelijk en in balans moet zitten om het paard niet te storen. Dat is algemene kennis en dat zijn streefdoelen, maar een gezond en passend ruitergewicht, daar mag niet over gerept worden?

Mooi verwoord en geheel mee eens!

Als het paard te zwaar is staat de bokt-politie klaar om een oordeel te geven, bijna te roepen dat je aan dierenmishandeling doet en komt met 100 tips wat je eerst moet gaan doen anders is het dier zielig.
Maar moment dat de ruiter te zwaar voor het paard is, dan is dat normaal, moet het kunnen en dan kunnen die dieren heus wel wat hebben.
Waarom zou een dier dan niet 50 kilo van zijn eigen overgewicht kunnen hebben, maar wel 50 kilo overgewicht van de ruiter?