Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:40

Wat je zegt over het touwhalster vs de hackamore klopt inderdaad (dit had ik ook in mijn vorige post gezet). Een touwhalster is dus zeker niet vriendelijker dan een hackamore. Ikzelf werk liever met geconcentreerde druk, dan een zware, goed verspreide druk. Dit principe gebruik ik ook als ik een paard wil leren wijken voor druk (dan ga ik ook niet heel hard met m'n platte hand duwen, maar met m'n vingertoppen).
Ik zelf zou dus wel liever met een touwhalster naar buiten gaan dan met een hackamore, omdat dit past binnen mijn methodiek.

Maar inderdaad, het gaat er vooral om waar JIJ je prettig mee voelt. Hoe relaxter jij bent, hoe relaxter het paard is. En of je dan met bit, touwhalster of hackamore rijdt maakt dan geen drol uit.
En als je echt een goeie aanleuning hebt heb je een elastische verbinding, wat dus eigenlijk 'drukloos' is. Dan maakt het dus ook niet uit of je met bit, touwhalster of hackamore rijdt.

Een sidepull en kin- of kaakgekruist ben ik ook niet zo'n fan van. Wil je echt een goede release hebben bij een kin- of kaakgekruist hoofdstel betaal je je schil. En voor een sidepull hoofdstel zou ik geen geld neer leggen, dan koop ik wel een halster ;)

Lante

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:28

Een hackamore is zo zacht of scherp als de hand van de ruiter. Als ik je postst allemaal lees,dan weet ik zeker dat je een weloverwogen keuze maakt en het fatsoenlijk zal gebruiken. Respect voor je geduld en visie van deze kant.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 15:32

Up-date:

Alle voorbereidingen voor de vakantie zijn getroffen.

Vandaag is me kanjer 9 jaar geworden dus het is te hopen dat hij zich nu ook volwassen zal gaan gedragen.

Afgelopen maandag heeft hij voor het eerst weer moeten lopen onder het zadel (alleen stappen). Dit ging eigenlijk opvallend goed. Ook heeft hij maandag voor het eerst de hackamore om gehad (vond die dood eng) ik had er die dag nog geen teugels aan dus echt puur alleen het feit dat die iets wat op een hoofdstel leek om had was hem al wat te veel. Maar ben er gewoon weer rustig opgestapt gewoon teugels aan het touwhalster en weer gaan. Na een rondje gestapt te hebben er weer af en weer opnieuw er op ...... toen was stilstaan ineens wat moeilijker. Maar uiteindelijk ging het redelijk netjes. Ook hadden we het probleem dat hij niet voorbij een bepaald punt wilde lopen (niet richting de rijbaan) Dit probleem was ook een probleem dat ik al eerder had hij ging dan dreigen te stijgeren en achterwaarts. Dit deed hij maandag dus weer (alleen het achterwaarts en duidelijk laten merken dat hij niet verder ging) Ik heb toen het touw van het touw halster in een lus gepakt en hem daar gewoon ritmisch zo als in de hel CA training naar voren getikt. Na 1 keer was het kwartje gevallen en was het probleem verholpen.

De volgende dag het zelfde alleen nu met teugels aan de hack...... en moet toegeven dat dat ding echt beroert te besturen is...... overigens werkt de rem ook niet naar verwachting. Gelukkig werkt de rem op zit en stem geweldig dus heb ik hem ook niet echt nodig.
(Maar voor de vakantie heb ik dus besloten zowel met hack als touw halster te gaan rijden dit gaat prima samen en heb ik keus uit veschillende remmen en sturen)
Maar even terug komen op dinsdag 2de keer rond stappen toen had meneer al snel door dat er gewerkt moest worden dus had hij besloten dat hij niet meer stil wilde staan naast het krukje.... iedere keer als hij weg liep of draaide stopte ik met opstappen en zette ik hem in zijn achteruit! Maar ook als ik er wel in stilstand op kon komen besloot hij direct aan de wandel te gaan.

Hij had ze trucje duidelijk weer uitgevonden dus voor woensdag had ik weer alleen opstijgen op de planning en stil blijven staan (zowel tijdens al na het opstappen). Nu had hij nog een leuker trucje.
Onderhand was het hem duidelijk dat iedere keer dat hij weg stapte hij achterwaarts moest dus nu had hij besloten wanneer ik opstapte meteen achterwaarts te gaan....... heel slim van hem. Alleen was ik hier al op voorbereid door een filmpje van Doreen Proost te kijken. (Zij gaf in het filmpje aan dat veel paarden niet voorwaarts denken. En dat je ze door bij het achterwaarts gaan met de platte hand onder de buik moet tikken om hem weer voor uit te krijgen) Dit probeerde ik dus direct en zo als te verwachte was was hij meteen weer in paniek, toch ben ik er gewoon rustig mee door gegaan tot hij 1 stap voorwaarts deed, toen heb ik de druk weg genomen. Vervolgens heb ik dit nog een paar keer gedaan tot dat de hint duidelijk was. En sindsdien heeft hij bij het opstijgen geen stap meer gezet.

Donderdag had hij een dagje vrij.

Vrijdag hebben we vooral grondwerk gedaan want hij had duidelijk een spook gezien, dus dit leek me niet het moment om er op te gaan zitten.

Vandaag zaterdag weer rustig opgestegen en weer over het terrein gereden, en dit keer geen enkel probleem tegen gekomen.
Na het werk nog even voor de zekerheid het trailer laden geoefend hij moet er maandag toch echt in. MAar dit was 1 seconde werk en hij stond al binnen dus dat was heeeeeel makkelijk!

Morgen is die lekker vrij, en maandag VAKANTIE!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:54

Nu snap je dus wel wat ik bedoelde met lastig sturen met een hack :) Fijn dat het in combinatie met het touwhalster wel goed gaat! Touwhalster is trouwens ook een pittige rem dus wellicht kun je er op den duur voor kiezen om alleen op touwhalster te rijden?
Alvast een hele fijne vakantie toegewenst, hopelijk werkt het weer een beetje mee.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:57

Spannend hoor! := Neem a.u.b. de laptop mee op vakantie, kan je ons blijven posten :D Volgens mij gaat het helemaal lukken , jullie vakantieavontuur!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:42

De laptop gaat zeker meer op vakantie!

Voor de zekerheid heb ik ook allemaal labeltjes gemaakt voor aan het hoofdstel, halster, zadel, dekens enz. Dus mocht ik 1 van de 2 toch onverhoopt kwijtraken :P dan weet de eerlijke vinder me in ieder geval te vinden!
HOOP DAT HET NIET NODIG IS!!!!!!!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:41

Hier een stille meelezer, wat heb je al ontzettend veel bereikt met dit paard! Heel veel respect voor je geduld _/-\o_
Hoop ook dat je de labels niet nodig hebt. Nog 1 tip wat dat betreft: Hang er ook 1 aan jezelf... Heb ik altijd met buitenrit, stel je valt er vanaf en bent buiten bewustzijn/ hersenschudding, wat dan ook, dan is het heel fijn als mensen snel de juiste persoon kunnen benaderen. Klinkt erg dramatisch, en gelukkig heeft nog niemand ooit mijn labeltje hoeven lezen, maar better safe than sorry!

Bovenal: geniet er van!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:54

Goede tip!

Me eigen labeltje is ook klaar!
Hond heeft een labeltje.
Paarden zitten vol met labeltjes!

Hoefsmid heeft me ijzers nog gecheckt, zadel is nog langs de zadelmaker geweest, nieuw hoofdstel gekocht omdat ik de oude niet meer 100% vertrouwde......
Verder netjes met bodyprotector en cap op pad (want ik ben toch alleen)

Ik ga er van uit dat het helemaal goed gaat komen!

Vanmiddag tussen 2 en 3 laden en vertrekken!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:08

Heel veel plezier :D

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:08

Ik wens je alvast heel veel plezier toe en hou ons op de hoogte hoe het gaat :j

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:02

Hoop dat het laden allemaal goed gegaan en je nu veilig onderweg bent! Heel veel succes!

aanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:32

Begin anders eens met grondwerk en loswerken van je paard. is echt een super oplossing heeft mij heel erg geholpen met mijn paard die al ging stijgeren al je alleen je teugels een cm korter pakte. natual horsemanship!!
misschien een idee?
is ook goed voor het leien en daarnaast veel longeren met 2 lijnen is goed voor de reechtgerichtheid van je paard

succes!!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:50

aanoukx schreef:
Begin anders eens met grondwerk en loswerken van je paard. is echt een super oplossing heeft mij heel erg geholpen met mijn paard die al ging stijgeren al je alleen je teugels een cm korter pakte. natual horsemanship!!
misschien een idee?
is ook goed voor het leien en daarnaast veel longeren met 2 lijnen is goed voor de reechtgerichtheid van je paard

succes!!

Krijg sterk de indruk dat jij niet het hele topic hebt gelezen :n

TS: veel plezier,succes en veiligheid toegewenst *\%/*

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:08

Ben heel benieuwd hoe hij het vind! wacht je update af.

Heel veel plezier!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 19:28

Hoi hoi,

Nou ik heb een Up-date voor jullie want heb al weer heeeeeeeeeeeeeeeeel wat mee gemaakt!

Als eerst het laden de eerste keer liep hij er echt zo in alleen had die nog een stapje verder naar voren gemoeten om de stang dicht te krijgen mijn vriend probeerde hem een beetje naar voren te duwen om de stang dicht te doen waar door die er met een bloed vaart weer uitvloog, vele pogingen daarna waren ook te vergeefs. Uiteindelijk zijn allle technieken zie er zo ongeveer zijn voor trailer laden (op de vriendelijke manier) toe gepast...... touwen er langs om te voorkomen dat hij er langs loopt.... zweep je er achter door hem drijvend naar binnen te krijgen...... voer (uit eindelijk vele kilo's voer)........ mijn merrie eerst en dan hij....... mijn merrie en hij gelijk inladen....... kroelen bij ieder stapje voorwaarts....... uiteindelijk een hengstige merrie van een stalgenootje (mede-bokker) die hij erg leuk vind er in gezet, toen dat niet werkte de merrie wel laten staan en al zwaaiend met touwen achter het paard (noem het de helicopter) hem naar binnen gedreven....... 2 uur later stond hij dan eindelijk op de trailer.
Nu zal je denken mooi vertrekken....... maar de 2de uitdaging was de hengstige merrie er uitkrijgen zonder dat meneer helemaal gek werd en daarna zo snel mogelijk mijn merrie inladen. Dus merrie er uit en haar voor het deurtje zetten zodat hij niet alleen in mijn merrie halen en inladen.
Toen ik 1 keer door gereden naar mijn vakantie verblijf.

Daar uitladen en op naar de wei waar ze 24/7 buiten staan. Mooie grote wei met veel gras, dit vonden ze meteen prima. Allemaal fjorden halflingers friezen tinkers en alle (vaak) relaxte paarden die je maar kan bedenken staan in de weitjes om hun heen.
Vrij snel waren ze super op hun gemak.
Toen ik de volgende morgen met de hond langs wandelde lagen ze beide lang uit in het gras zelfs het hoofd plat op de grond...... dus zeker op hun plekje.

Uiteindelijk smiddags eerst met de merrie op pad geweest...... uiteraard vond hij het niet leuk dat zei op pad ging maar gelukkig genoeg vriendjes om hem heen...... Toen ik een paar uur later terug kwam van een stap rit stond hij rustig al hinnikte hij wel behoorlijk toen hij ons langs zag komen. Merrie afgezadeld en bij hem terug gezet. Even want wezen drinken en toen hem uit de wei halen voor zijn werk.

Ik had iemand gevonden die het leuk vond om met me mee te fietsen als ik met hem op pad ging dus dat was wel een veilig idee........ helaas was hij het er totaal niet mee eens.... en was ongeveer alles wat ik hem heb geleerd als sneeuw voor de zon verdwenen. Al met al dik 1 a 1,5 uur bezig geweest hem weer redelijk relaxt te krijgen met heel veel grondwerk, veel van hand verandere,veel achterwaarts en zijwaarts gaan enz.

Uiteindelijk het zadel op gekregen met veel moeite want stil staan was niet zijn sterkste punt.... Uiteindelijk was hij natuurlijk ook wel een beetje moeier en dus rustiger dus rustig wat met het zadel gestapt en af en toe stil gezeten wat aan het zadel rommelen. Vervolgens krukje er bij en paar keer op krukje staan paard stil laten staan en dan weer van krukje af enzovoort. Tot het punt dat ik heel netjes kon opstijgen toen hij onbeweeglijk stil stond. Toen even de spanning er wat uitgestapt en toen dat goed ging een klein rondje over het terrein gereden (toch die bak maar uit) en daarna afgestegen en terug op de wei gezet......

Na wat complimentjes van omstanders (want ja hij deed echt heel gek en denk dat iedereen een rodeo verwachten) en een moeilijke maar uiteindelijk toch geslaagde dag, toch met een voldaan gevoel naar huis (het huisje) terug gegaan........
Maar oh wat hed ik dit probleem onderschat!!!!!!!

Toch blijft mijn plan voor zo snel als het mogelijk is hem wel mee naar buiten te nemen....... want het is juist mijn plan om hem te laten zien dat rijden ook leuk kan zijn...... Hoe moeilijk het ook zal zijn..... Maar als ik dat niet voor elkaar krijg is al deze stress zowel voor mij als voor hem voor niets geweest!

MAAR WE ZULLEN HET ZIEN!!!!

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:41

Nou het klinkt super.
Geniet lekker van je dagen met de paarden op zo'n mooi plekje. Dat mee naar buiten nemen komt vanzelf wel weer

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:29

oh oh oh, ....maar toch....gaat het lukken...!!!! :oo

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:40

Zo, dat is je vakantie avontuurtje wel weer!

Misschien een idee (als je dit niet al van plan was) om in ieder geval lekker veel met je merrie samen buiten te wandelen? (Kun je eerst pijlen hoe hij het in een vreemde omgeving doet)

Ben er heilig van overtuigd dat dat met jouw enthousiasme (rijden is leuk :D ) en doorzettingsvermogen echt nog wel goed gaat komen in de vakantie :j

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:49

Ik heb dit topic dus werkelijk in 1 keer gelezen tot nu.. Helemaal afdoend ad prestaties van TS, maar wat schrijf je spannend :p iedere update is als nieuwe aflevering van een serie. (Ik hoop echt dat het allemaal goed komt en dat we op het einde een FOTO mogen zien van jullie 2 op het strand of id bossen ofzo)

Edit: en ligt het aan mij of is de naam van het paard nog nergens verteld/vermeld? :)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:08

Fijn dat het toch nog goed gaat en dat je er zo heerlijk bewust mee bezig bent!

Bionda86 schreef:
Maar oh wat hed ik dit probleem onderschat!!!!!!!

Dit is wat ik ook al tegen je zei. Je gaat waarschijnlijk nog veel terugvallen krijgen. Soms gaat het een tijdje hard vooruit, en kun je alleen maar super tevreden zijn, en dan ineens komt er weer een gigantische terugval.
En toch, meestal krijg je er uiteindelijk wel heel veel voor terug!
Je wilt niet weten hoeveel stabieler mijn paard geworden is. In het begin kon iets heel simpels haar helemaal in de stress doen raken, en kon ik het verder wel vergeten met haar. Nou moet ik zeggen dat ik ook vaak rustpauzes heb ingebouwd vanwege tijdgebrek, maar de laatste tijd ging het echt heel goed. Ze was veel stabieler, en ik kreeg haar weer rustig als ze in de stress schoot. Dan kon ik zelfs gaan rijden daarna! Terwijl juist het rijden altijd zoveel stress gaf.
En ze kijkt nu ontzettend arrogant uit :+ , is echt veel zelfverzekerder geworden. Ze is grote vriendinnen geworden met mijn andere paard, ze hebben echt veel aan elkaar. Dat kan alleen maar als zij zich ook prettig voelt.
Ik durf die van mij nog niet mee op buitenrit te nemen, daar heb ik nog te weinig controle voor denk ik (ze is ook erg wakker en kijkerig geworden :P ). Wel neem ik haar soms aan de hand mee naar buiten, en ook met hardlopen nam ik haar wel eens mee. Dat vonden we allebei heel leuk. Zo went zij ook een beetje aan de buitenritten, voordat ik erop ga zitten.
Ik hoop dat je nog wel veel kunt genieten deze vakantie! En ik wens je veel succes en plezier!
Het is heel belangrijk te kijken naar de langere termijn. Kijk naar toen je hem net had, en wat je dus inmiddels al bereikt hebt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:13

Hij is natuurlijk ook in een vreemde omgeving nu he, dat moeten we ook niet vergeten. Op zich niet zo raar dat ie dan een terugval heeft. Zou je op vakantie denk ik lekker gaan richten op lekkere buitenritjes met je merrie en doorgaan waar je mee bezig was met je ruin/hengst, ruin was het nu toch? Dat ging thuis ook prima. Dan kun je misschien met een paar dagen ofzo een ritje op het erf doen. Weet niet of je meer moet verwachten, waarschijnlijk gaat het m nu ff allemaal iets te snel.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 18:11

Up-date

Vakantie dag 2:
Vandaag had ik besloten met mijn reus te beginnen zodat hij niet al stress had om het feit dat zijn merrie al een paar uur naar buiten was geweest.
Toen ik hem vanochtend van de wei haalde merkte ik direct al dat hij een stuk relaxter was dan gister, minder kijkerig, minder rillerig, minder vreemde sprongen. Eerste ben ik weer rustig begonnen met het grondwerk toen dat goed ding rustig op gezadeld, toen ook dat goed ging proberen netjes op te stijgen en uiteraard ook iedere keer dat hij bewoon gewoon weer ge corrigeert tot ik er netjes op zat. Toen even een paar rondjes door de bak en hup naar buiten (met iemand op de fiets er bij).
Oren recht voor uit en ik mega stappen gingen we de weg op en later het ruiterpad en vervolgens het bos in. Op veel momenten was de 4-takt ver te zoeken maar daar heb ik me maar even bij neergelegd. Als het al te gek werd even een kleine ophouding maar verder maar even ze ding laten doen. Ook in het bos merkte ik dat er nog wel veel spanning in zat dus besloot ik even kort een draf je te doen om de spanning er misschien wat uit te rijden. De draf begon weer met het bekende dribbeltje zo als ik in mijn aller eerste post beschreef een soort galopachtige 3-takt maar na een paar passen gingen we over in een heel rustig relaxt drafje. Uiteindelijk stapte hij tijdelijk ook wat relaxter maar onder wel terug was hij toch weer onrustig in stap en hadden we weer geen zuiveren 4 takt maar al met al ging het super!

Na een ritje van een half uurtje (misschien iets langer) kwam hij zeiknat maar voldaan thuis.

Voor morgen kan ik kiezen voor of weer in me eentje met iemand op de fiets, of een langere buiten rit van ongeveer 2 uur of ietsje langer stappen met 2 andere paarden erbij...... heeft iemand daar nog een tip voor?

Want 2 uur is natuurlijk wel lang maar met 2 andere paarden is misschien ook wel weer relaxt.....
En hij alleen is misschien weer wat spannender, maar dan kan ik het kort houden....

Wat denken jullie??????

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:15

Ten eerste +:)+ +:)+ +:)+

Als het een rit word waarbij er op een rustig tempo gereden wordt denk ik dat het wel goed is voor hem.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 18:19

De 2 uur durende rit wordt een stap rit ja hooguit een klein drafje

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:36

Heb je er zelf vertrouwen in? Dan lekker de twee uurs rit doen met andere paarden. Ik denk dat hij veel van andere relaxte Paarden kan leren. En 2uur druk doen/ druk denken is lang dus wie weet helpt het snel koppies leeg te maken