Cynthiaaapje, is goed hoor, als je zo begint. Je moet ergens beginnen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Polderpaard schreef:Jeetje, dat is een behoorlijk heftig ongelukje geweest zeg, Slagchoco! Ben je weer helemaal opgeknapt van de hersenschudding? Ik kan me je vernieuwde onzekerheid wel voorstellen na zoiets. Het lijkt me dat het weer rustig oppakken in kan klein stapjes het beste zal werken. Doe vooral wat goed voelt en overhaast het ook niet, zou ik zeggen
Peetstap schreef:slagchoco_91 schreef:Hopenlijk is je gebit niet beschadigd ? en kwam de klap vanaf zijkant ?Alleen een paar week terug heb ik een ongeluk gehad met mijn haflinger(waarschijnlijk kopstoot) waardoor ik een zware hersens-schudding heb opgelopen. Met als gevolg dat ik nooit zeker zal weten of t zo is gegaan want dat stukje was en blijft zwart én er was niemand bij
Ben zelf niet vlot bij anderen bemoeizuchtig op stal , maar als ik iemand met z'n eigen hoofd boven paardenhoofd zie frutten waarschuw ik wel.... in een flits kan je gebit aan gruzels liggen en/of je kaak.
Je kent het wel: pony is realexed aan het happen in ruwvoer, kids zijn aan het invlechten hangend pal boven z'n hoofd...
Heb een opgezadeld paard zomaar uit schrik met z'n hoofd tegen bovenkant staldeur zien knallen, terwijl ruiter ernaast stond te wachten, heel sneu voor paard .. die zal wel koppijn hebben nog.... maar wat een kracht![]()
Zet dus zelf nooit meer paard met hoofd ergens vlak onder.
==
Rustig aan de boel weer oppikken met de voor jou vertrouwde paarden, (misschien wel even niet je eigen paard) ook al voelt dat als 10 stappen terug doen.
Beter maanden lang fijn gevoel en zelfvertrouwen voelen na afstappen als die rillingen weer te moeten ervaren maar technisch goed te hebben gereden.
(volgens mij gaat dat niemand lukken: technisch goed rijden met rillingen van angst op je rug.... ? )
Polderpaard schreef:Welkom Max66! Wat leuk dat jij ook pas een eigen paard hebt. Ik ben 43 en heb sinds bijna 4 maanden een eigen paardje. Je angst voor springen kan ik me levendig voorstellen, ik krijg al de bibbers als ik er aan denk, maar ik ben dan ook nooit een springruiter geweest hoor. Ik hoef van mezelf dan ook niet te springen. Ik heb wel het idee dat angst en zenuwen voor het rijden met leeftijd te maken heeft. Als kind en tiener had ik er geen of veel minder last van en deed ik dingen die ik nu echt niet meer zomaar doe. Ik hoor dat van meer volwassen ruiters trouwens.
Ben je ook nerveus bij het gewoon rijden of alleen bij het springen?
mhhh ik welCitaat:..ik ben geen 'hoofdknuffelaar' en 'friemel' niet bij paardenhoofden.
Marij96 schreef:Ik galloppeer nog niet met haar, want ze kan echt heel hard, en ik ben een knijper, dus dat zou niet zo goed samengaanIk moet dat eerst afleren voor ik met haar ga galloperen.
Ze is er nu 2 keer vandoor gegaan in gallop en ik had moeite om haar te stoppen. Ik raakte in paniek en sindsdien vind ik het eng om wat harder te draven, want ik ben bang dat ze dan in gallop over zal gaan. Dat heb ik dus nu nog steeds. Maar nu voel ik me al gespannen als we beginnen met draven. Dan ben ik al bang dat ze ervandoor gaat.. Ik vind het echt super vervelend om me zo te voelen, terwijl het in het begin zo goed ging. Het telt natuurlijk mee dat het wat frisser is en het eerder donker, dan voel ik mij zelf ook minder zeker. Dat merkt zij natuurlijk ook.
Hebben jullie misschien nog een aantal tips voor mij? Hoe kan ik het beste ontspannen, terwijl ik het toch wel eng vind?
Losgooien of longeren voor ik ga rijden helpt niet, dan wil ze eigenlijk alleen nog maar harder bij het rijden. Haar energie raakt nooit op..