Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:10

Oh, het waait hier ook zo, net ff donder, dus kan me voorstellen dat de paarden lekker aan het stuiteren waren! En dat vind ik ook heel erg moeilijk hoor, puur op zit mijn paard terug rijden. Dat jonge beestje doet dit erg goed, is gewoon erg gevoelig. maar dat oudere paard, dat lukt me niet zonder de teugel erbij, die loopt echt door me heen.. En dat paardje waar ik dus donderdag op zat, daar gaat dit steeds beter mee, heb practisch geen teugel nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:57

Marocje, welkom hier!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:29

Thanks, had me eerst netjes voorgesteld hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:10

Zag ik, maar ik had je nog heen welkom geheten :)

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:02

Weet niet of ik me (als zeeeer trouwe meeleester al eens heb voorgesteld?

Mijn naam is Jorien, 31jaar oud en bouwkundig adviseur van beroep.
Ik heb een haflinger merrie van 21 jaar, waarmee ik alleen recreatief heb gereden. Samen met mijn vriend 3 trekpaarden, Mirka 14jaar, Noes 4jaar en IJsbrand 2 jaar.

Met Noes ben ik na 13 jaar recreatief en zonder les meer te hebben gehad, weer begonnen met dressuurmatig rijden.

Hieronder ons wedstrijd debuut, van gisteren in de B. Een onderling wedstrijdje, waaraan bijzondere rassen kunnen meedoen! Noes was een beetje onzeker, voor het eerst in een binnenvalt.& helemaal in zijn uppie! Qua houding is er voor mij ontzettend veel werk aan de winkel!

http://m.youtube.com/user/daandaats#/wa ... fdhtJNheDM

We zijn 9e van de 9 trekpaarden geworden, met 174 punten. Ben erg benieuwd naar jullie mening & tips!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:39

Cindyrella schreef:
Weet niet of ik me (als zeeeer trouwe meeleester al eens heb voorgesteld?

Mijn naam is Jorien, 31jaar oud en bouwkundig adviseur van beroep.
Ik heb een haflinger merrie van 21 jaar, waarmee ik alleen recreatief heb gereden. Samen met mijn vriend 3 trekpaarden, Mirka 14jaar, Noes 4jaar en IJsbrand 2 jaar.

Met Noes ben ik na 13 jaar recreatief en zonder les meer te hebben gehad, weer begonnen met dressuurmatig rijden.

Hieronder ons wedstrijd debuut, van gisteren in de B. Een onderling wedstrijdje, waaraan bijzondere rassen kunnen meedoen! Noes was een beetje onzeker, voor het eerst in een binnenvalt.& helemaal in zijn uppie! Qua houding is er voor mij ontzettend veel werk aan de winkel!

We zijn 9e van de 9 trekpaarden geworden, met 174 punten. Ben erg benieuwd naar jullie mening & tips!

Edit: Zag dat ik een filmpje voor Mobile YouTube had geüpload!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:40

Dus lekker uitgewaaid KT?
Cindyrella, beoordelen is niet mijn ding. Maar rijden met een trekpaard lijkt mij ook apart!

Vandaag beide meneren gereden. Mijn meneer liep gisteren niet goed, kan van hoefsmid komen of van 2 dagen niet rijden (hoop het 1e). Maar vandaag liep hij, na een minder soepele start, erg prettig. Ben erg druk met mezelf tijdens het rijden, ik wil ook teveel tegelijk. Dus met mezelf afgesproken maar op 3 punten te letten en hem zelf laten lopen. Dit gaat al beter, maar kan nog stukken beter. Wel een prettig gevoel om mij niet bezig te hoeven houden met zijn tempo!
Ook andere meneer liep redelijk, wel moeite met links, dan valt hij naar binnen. Merk dan ook dat ik zelf scheef glij (naar links). Dus genoeg om mezelf bezig te houden!

Edit: gaaf gezicht die dansende sokken!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:15

Zo ook ik meld me weer even. Druk weekend achter de rug.
KLussen in tuin dus gaat veel tijd in zitten.

Gooya jammer dat je stopt in dit topic!

Ik heb vrijdag les gehad. KT heeft me weer bewust gemaakt dat ik teveel wil.
Steun nog op mijn handen nu met de wow....maar dat zal tzt minder worden als mijn balans er weer is.
Maar ik vind het termen met zit erg lastig...controle op een andere manier dan remmen met handen.
Remmen door uit ademen, voeten naar grond plaatsen, uit ademen en schouders naar elkaar toe. Oh ja ook nog touwtje om middel die me tegen houd waardoor ik ook rem met lijf. Pfff gedoe n heeeeeul lastig.

Safiera fijn dat je wat je in je les mee gekregen heb kan gebruiken en dat je het weer kan ervaren en voelen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:19

Hoi cinderella, wat machtig groot zijn die trekpaarden toch.
Laatst was er wedstrijd waar ook trekpaard starte....de grond dteunde gewoon tijdens de galop.
Morgen bekijk ik ff je filmpje.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:33

hoi cindyrella, gaaf zo een reus! :j
ik heb even je filmpje gekeken en ik wil een paar tips meegeven [ik weet niet of je geregeld les hebt en er al mee bezig bent?] in de b willen ze tegenwoordig de paarden negeeflijk door de proef heen hebben, de jouwe is dat nog niet. ook mag je paard meer naar voren gereden worden,net iets actiever aan je been houden.als je dat lukken gaat zul je zien dat je ook beter wegkomt met aangaloperen, nu geef je je hulp en je paard rent eigenlijk alleen maar naar voren,omdat daar haast geen verbinding is. in je eigen houding valt t me op dat je wat onstabiel bent en dat vang je [zo lijkt t hier op t filmpje ] op in je armen, je houdt ze een beetje strak, klopt dat? handen iets hoger,ontspannen schouders, ellebogen en polsen. rug recht voeten onder je lichaam en balans zoeken..
en op t goede been gaan lichtrijden! :+
ik hoop dat je hier alvast iets mee kunt, als je vragen hebt , altijd vragen :))

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:32

Ik heb gelogen... :o Blijkt dat ik helemaal geen Massimo heb geprobeerd, maar een Ruiz diaz Jessica.... Iemand hier ervaringen mee?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:36

@KT ik zou geloof ik ook wat onstabiel zijn op een trekpaard in draf, alleen al je bekken, wat moet dat uit elkaar zitten op zo'n breed paard!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:42

Heel toevallig geef ik ook iemand les met zo een reus en mag ik soms ook effe,en ik moet zeggen t zit heerlijk!

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:46

ff offtopic

ik moest heel erg lachen toen ik de titel zag
mijn pony heet salsa en de rede waarom ze salsa heet is omdat ze danst als ze los loopt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:56

Wat grappig :D

Goede naam dan :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:37

he he.. weer es heerlijk en vooral eerlijk gereden (yes buitenbak +:)+ ) , stampvol foutjes, maar de basics voelde erg goed. ;)
Kon me focus goed leggen op m'n houding, zo licht mogelijk mondcontact en de achterbenen onder em zien te krijgen.
Laat em veel los van voren en em zelf zoeken naar m'n hand, dat voelt bij mij nu nog het beste.
Later komt het fijne handgevoel er wel beter in, meer km maken...
Voelde em lekker stuwen vanuit stap naar draf en em m'n handen inlopen, en dan zitten er "geniet" momenten tussen dat effe alles klopt voor je gevoel.
Durf met deze ook veel overgangen te doen, je zet em zo weer terug in draf.
Kreeg naast tips ook complimenten juist over dingen waar ik zwak in ben, en feitelijk dit alles door een paard wat gewoon heel voorwaarts is, fijntjes naar je been luisterd en heel makkelijk om je been is te leggen in de volte's.
Ipv doorlopend slopend aandrijven loopt dit paard als vanzelf en kun je focus leggen op zit e.d. en dat werkt weer positief terug naar paard die nog fijner gaat lopen onder je. 1+1+1 = winst.
Merkte bij bak inlopen al dat ie fijn bij me bleef: doorlopen, vertragen, stop.. volgde me oplettend op de grond gericht op mij.
Dan weet je al dat het snor zit :D
Veel beloont met kriebels in z'n manen.
Wat me verder opviel: onder rijden brieste ie lekker, positief oorgedrag en liet de lucht los en moest minuten lang niessen en sproeien, ik voelde de ontspanning onder me hoewel ie dolgraag echt helemaal "los" wou.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:52

Peetstap wat goed! :) Ik kan je geluksgevoel aan je post aflezen.

Nou, ik heb ook weer een soort van positief verhaal :D Mijn pony is nogal schrikkerig. Ze blijft wel bij me, maakt vooral even een sprongetje opzij, maar achtendertigmiljoen sprongetjes opzij per buitenrit is ook niet bepaald relaxed :') maar gisteren liep mevrouw zó even onder een viaduct door, zonder op of om te kijken! En dat terwijl de vrachtwagens maar langsdenderden! Op die momenten ben ik zó trots op mijn chick... :D

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 00:17

Fijn die positiviteit!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:56

Appelmoes_11 schreef:
maar gisteren liep mevrouw zó even onder een viaduct door, zonder op of om te kijken! En dat terwijl de vrachtwagens maar langsdenderden! Op die momenten ben ik zó trots op mijn chick... :D

Ja en dan wil je wel es weten van pony zelf waarom ie op z'n moment relaxed is, juist omdat ze in een viaduct die holle klik-klak-klik-klak geluiden van hunzelf al eng vinden.
Was dit buitenrit in Drente ? ;) met vlak na het viaduct die diepe sloot aan je linkerhand ?

Geluksgevoel klopt helemaal, mede omdat ie me einde les fijn meenam in z'n galoppie.
Het is gewoon een fijn los managepaard waar je veel van kan leren en die je veel terug laat voelen.
En we zijn als groep gezegend met een lesgeefster die heel graag wilt dat je dingen zelf gaat aanvoelen : rij meer op je gevoel, niet teveel gaan nadenken hoor ik regelmatig langskomen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:16

Peetstap wat lekker dat je zo'n goed gevoel had tijdens de les. Zo zie je maar dat zelfs een manegepaard nog los is en je laat voelen. dat is toch erg belangrijk.

Appelmoes +:)+ be proud!

Gisteren suuske gereden (zondag had ze vrij)... nou ik kom nog niet echt verder met het touwtje om je middel die je naar achtertrekt als je wilt remmen gevoel... ik gebruik toch nog mijn handen. Lastig om dat gevoel van die beweging onder de knie te krijgen. Mss vrijdag maar eens aan de longe proberen KT?
Dan kan ik teugels laten gaan en mss scheelt dat in het gevoel krijgen van controle loslaten.
O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:35

Oh, is ie om te remmen? Dacht dat je er alleen zachte billen van kreeg %) snapte al niet waarom Vegs steeds terugkwam :') Volgens mij geef je op die manier de rug ook meer ruimte om omhoog te komen, ze laat dan echt haar hals ook zakken?

Vandaag maar heel kort gereden, 20 minuutjes denk ik....... het ging zo super, handjes netjes naast elkaar, en 10 cm boven de schoft, goed hè? Vind het alleen lastig om mijn schouders meer te laten vallen, iemand daar een tip voor? Zodra het even lukt, heb ik een nageeflijk paard, en dan ook een fijne, lichte aanleuning (ooohh wat heeft ze toch een waanzinnig lekker bekkie..... zo zacht...... <3 )
Vegs was ook lekker snel los, ik probeer nu iets langer linksom te rijden dan rechtsom, om haar die kant toch goed op te laten rekken :j had een vreselijk goed gevoel :j
Morgen even dubbellonge werk :)

Appelmoes, wat goed :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:19

oh, wat fijn peetstap dat er op jouw manege zulke fijne paarden in de les meelopen,en dan ook nog een instruktrice die het goed aanpakt; dat zijn de fijne plekken om te leren rijden.
hihi yamcha heb jij het over t touwtje aan je navel of over de band om je middel? <<)
komt goed sabm! gaat jou lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:43

Touwtje aan mijn navel :j

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:45

Thanks voor de leuke reactis!! Maar Noes is niet zo heel groot hoor, maar 1,66m en al helemaal niet zo'n zwaar gebouwd type!

KT, dankjewel voor het kritisch kijken! Na 13 jaar recreatief hobbelen op mijn haflinger, heb ik nu weer les met Noes.
Dit was overgens ons eerste wedstrijdje en Noes eerste keer helemaal alleen in de binnenbak! Thuis kan ik hem zeker in stap al mooi rond rijden, maar hier was de ontspanning ver te zoeken! ;) Evenwicht houden en vooral recht opzitten en mijn handen laten dragen vind ik erg moeilijk! Ook het mezelf langmaken en hakken uitdrukken, vooral tijdens de galop is een punt waar ik echt op moet trainen. Noes is uit zichzelf niet het meest voorwaartse paard, dus moet er best aan werken om hem aan de praat te houden.

@Peetstap: Fijn dat je nu wel een fijn paard had om op te lessen! Een paard dat zelf al lekker voorwaarts is, is ideaal om goed op je houding te kunen letten, omdat je dan niet bij elke stap been hoeft te geven.
@Appelmoes: Fijn weer iets overwonnen!! Uiteraard uitgebreid beloond na haar goede gedrag??
@SabM: Ik ken niet het touwtje om je middel fenomeen, is dat net zo iets als moeten inbeelden dat je een touwtje aan je cap hebt, waar je bij lichtrijden en je zit als het ware door rechtgehouden wordt, zodat je meer uit je heupen lichtrijd in plaats van vanaf je voeten jezelf omhoog duwen? Maar ik begrijp uit je post dat je hiermee leert tempo minderen zonder teugeldruk te geven? Leuk, benieuwd hoe je ervaring aan de longe daarmee is!
@Yamcha: Wat je houding al niet kan doen he, je schouders niet optrekken geeft volgens mij een ontspannen zit en minder teugelspanning, waardoor je paard ook zal ontspannen. Jajaj in theorie lijkt het zo makkelijk, maar als je er op zit moet je aan zoveel tegelijk denken!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:48

Wat mooi geschreven TS! :j

Ik wil ook m'n paard ten dans vragen... :+