Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:16

Gelukkig ik stink niet :D
Ik stapte rond kwart over 7 op paard gisterenavond.... toen regende het al aardig. Toen ik er om 8 uur afkwam was ik wel goed nat hoor... Maar goed geeft niet... beter dan dat we niet kunnen rijden.

Tips voor longeren heb ik niet echt. Suus vond (toen we nog mochten longeren in de bak) er nooit veel aan en probeerde alleen maar heel hard of heel sloom te stappen of draven. Galoperen ging altijd in noodtempo en over de rug enzo dat gebeurde al helemaal niet. Ik had echt altijd het gevoel dat ik suus aan het uitlaten was ;)

Ik heb wel eens gezien dat mensen balkjes neerleggen in de volte .. .zodat paard bv grotere passen moest maken of klein kruissprongetje erin. Dt is mss wel een leuke afwisseling

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:16

Aman, ik zat er om een uur of vier op en ging er kwart over vijf af....vooral op het eind ging het hard regenen maar toen was ik net nog even gaan uitstappen langs de weg met een vriendinnetje.

Ankem en Amanda, ik heb zo'n pad en ik moet zeggen het is een heel fijn ding. Ik heb m omdat de zadelmaker mijn zadel niet verder op wilde vullen omdat Alf dan een soort klem komt te zitten en hij heeft juist die ruimte nodig om te groeien. Je kunt die flappen zelf erin en eruit doen, ik heb de dunste versie er nu onder.

Longeren en Alfons is geen goeie combi....het heeft me ontelbare longeerlijnen gekost dus ik heb dat opgegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:19

@Amanda: Dat doe ik soms wel, maar is nu lastig jammer genoeg. De longeercirkel buiten staat onder water, dus ik moet in de bak longeren, en daar rijden bijna altijd mensen bij in. Als ik dan ook nog balkjes neerleg dan neem ik nog meer plek in...Maar, wel een goed idee voor als ik een keer alleen ben :j

@Imre: Dubbele longe heb ik totaal geen ervaring mee. Wil het zeker wel proberen, maar dat is ook iets voor als ik de bak voor mezelf heb denk ik.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:20

@Amanda
Als je je zadel op de juiste plaats op de rug hebt liggen en de singelstoten hangen naar beneden, liggen deze dan op de plaats waar de singelgroeve van Jim ligt, of bijvoorbeeld verder naar achteren. Als dit zo is en dit heb ik met een zadel gehad op mijn overleden merrie, dan kan dat er ook voor zorgen dat het zadel tijdens het rijden begint te schuiven, omdat de singel toch naar die plek wil.

@Blijheid
Ik longeerde mijn overleden merrie altijd met een longeerhulp. Die geeft ook voldoende ruimte om vwnw te gaan. Ik heb Kelly nog maar 1x kunnen longeren (die mag als het weer beter wordt aan de dubbele longe ;) ). Met mijn overleden merrie deed ik veel tempowisselingen in draf op stem. Moest ze echt wachten en dan weer wat meer voorwaarts en dan weer helemaal terug tot bijna stap. Vond ze erg leuk.

Ik heb zelf ook zo'n pad Daffodil :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:23

Oh, ik zat er ook rond die tijd op. Maar dan was de regen bij jou. Het ging regenen toen ik naar huis reed.
Die pad is dan toch wel eens interessant om naar te kijken.
Mijn huidige zadel is gewoon echt niet meer fijn. Ik zit er niet meer lekker op en het is op Jim niet meer aan te passen.
Het is gemaakt voor de wat minder afgetrainde koudbloeden zeg maar.
Jim heeft momenteel meer een sportmodel :=

Ik longeer regelmatig met balkjes.
Nou longeer ik in de bak, dus ik begin altijd op volte zonder balkjes en schuif dan de bak door tot we bij de balkjes komen. En de ene keer doe ik dan drafbalken. De andere keer leg ik 2x een losse balk neer als galopbalk.

ankem: de voorste singelstoot ligt goed en de achterste is met zo'n schuifsysteem in driehoek (ben ff de naam kwijt), dus dat is flexibel.
Het zadel schuift vooral van links naar rechts, terwijl het goed zit aangesingeld.
En het dekje schuift er onderuit. Het schuift iets naar voren, hooguit 2 cm. Maar niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:24

@Ankem: Die longeerhulp ben ik zelf helemaal geen fan van. Omdat hij om de benen heen gaat beweegt altijd het bit van links naar rechts (en weer terug) door de mond. Veel te onrustig naar mijn zin.

ankem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:29

@Blijheid
Ik vind het zelf heel erg meevallen. Bij mijn overleden merrie had ik ook niet zoveel keuze. Die vond longeersingels echt vreselijk. Die was daar niet normaal mee op te tuigen. En met zadel longeren vond ik niet prettig. Dit bood mij meer mogelijkheden.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:29

zo'n longeerhulp vond suus ook erg onrustig. Als ik haar longeerde was het met touwtje tussen voorbenen naar bitringen naar longeersingel. iig zo afgesteld dat ze lang en laag kon, werd gestimuleerd. Maar ja suuske drukte zich ook daarin op }:)

dubbele longeerlijnen wil ik van de zomer eens proberen met suuske. Maar dan moet ik eerst ff instructie daarover krijgen. Heb het nog nooit gedaan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:38

Is die longeerhulp zo'n dik touw wat om de rug, door de benen naar de mond gaat? Dat vind ik toch wel zo'n griezelig ding....maar goed, Alfons zag kans om een complete pessoalongeerset aan gort te rukken door zichzelf zo gruwelijk in alle bochten te wringen en te springen dat de katrollen in het rond vlogen....

Ik zie dat bij ons op stal he, lopen ze al opgebonden naar de longeerbak of de gewone bak, ik vind dat zoooo eng!!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:40

Overigens is die prolite pad nieuw 100 euro maar W. van Wijk biedt aan dat je m na verloop van tijd ook weer bij m in mag leveren. Krijg je 70 euro ervoor terug......best een goeie deal toch!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:41

oh dat is zeker een deal zeg. Die prolite werken goed idd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:42

Ik bind hem ook al vast als ik naar de bak ga, maar alles zit zo los dat hij nog helemaal omhoog kan. Zodra ik iets net iets strakker zet, krult hij op. Tenminste, pessoa zit nog los aan de voorkant, maar dubbele longe, touwtje of slof zit al wel vast.

Je hebt ook zo'n luchtpad, dat lijkt mij ook wel wat...

Hier gaat het rijden weer steeds ietsjes beter. Zolang ik het hem het 1e halfuur niet te moeilijk maak, zie je er niks aan. En na dat half uur loopt hij heerlijk.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:48

Wij deden altijd eerst de warming up zonder ding en dan een stukje met ding en de cooling down weer zonder. Vond dat wel zo eerlijk.
Zo zie je dat voor elk paard weer een andere manier goed werkt.
Dubbele lijnen wil ik straks weer gaan oppakken. Ik heb zo'n Lammert set gehad met katrollen, maar die heb ik weer verkocht, vond ik niet fijn. Toen een poos met twee losse lijnen gewerkt, maar is het ook niet helemaal. Ik loop altijd te rommelen met beide uiteinden.
Ik zou het liefst een uit een geheel willen hebben, zonder katrollen en van zacht materiaal, zodat het niet zo in je vingers snijdt. Iemand een idee?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:52

De twee losse aan elkaar laten naaien bij de schoenmaker?

Ik longeer niet zo heel veel. Klim er altijd liever op!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:52

ankem schreef:
Wij deden altijd eerst de warming up zonder ding en dan een stukje met ding en de cooling down weer zonder. Vond dat wel zo eerlijk.
Zo zie je dat voor elk paard weer een andere manier goed werkt.

Zo doe ik het ook.
Als ik longeer doe ik dat altijd met pessoa.
Eerst beide kanten stap, draf en galop met losse pessoa (dus wel al om, maar zo los dat hij in zijn eigen houding kan lopen).
Dan pessoa in de juiste houding, zelfde riedeltje.
Dan weer los en nog even uitdraven.
Uitstappen doe ik dan met alles af, halstertje om aan de hand buiten.

Maar ik longeer zelden meer. Ik rij liever, dan voel ik dingen veel beter aan en kan ik het veel makkelijker oplossen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:54

Ik longeer vaak met een longeersingel en een slofje, zodat ze wel lang en laag kan, maar niet omhoog (wat ze graag wil). De dubbele longe werkt fijner, daar kan je gewoon meer mee, maar meestal ben ik niet zo fanatiek en ga ik voor de makkelijke oplossing. Ik begin altijd zonder touwtje, daarna met een los touwtje en zet em dan steeds iets vaster.

Afbeelding

Om te dubbellongeren heb ik de zachte lijn uit een stuk van Lammert Haanstra, die zwarte met een paars touwtje aan het uiteinde dat makkelijk door het bit en de longeersingel schuift. http://www.ej.nl/products/10000041/2400 ... IJN+DUBBEL Ik vind em veel te lang, heb altijd enorm veel in mijn hand.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:59

Zooist schreef:
De twee losse aan elkaar laten naaien bij de schoenmaker?

Ik longeer niet zo heel veel. Klim er altijd liever op!

Dat is misschien wel een tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:04

@Ankem: Of misschien een set leidsels?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:11

Blijheid schreef:

Zijn die lang genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:15

ankem schreef:
Blijheid schreef:

Zijn die lang genoeg?

Hmm, daar zeg je wat...Ik weet niet hoe ze dat bij vierspannen doen (of bij paarden voor de gouden koets :+ ) maar die voorste paarden staan dan toch een heel eind weg.
Evt zou je twee paar aan elkaar kunnen gespen?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:24

Je kan ook bij een zeilwinkel een stuk touw halen en daar musketonnen op laten zetten, dan kan je precies de lengte nemen die je zoekt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:27

Ik heb gewoon bij de lokale ruitershop een dubbele longe gekocht: zacht materiaal en zonder katrollen of dunnere stukken. Dus eigenlijk twee longeerlijnen aan elkaar genaaid, maar dan uit één stuk. Zoiets dus: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4064105/67
Weet niet welke lengte ik heb, maar heb eigenlijk niet veel over, is precies goed voor onze cirkel van ca 15 meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:32

Ik heb die dubbellonge van Lammert Haanstra. Die is erg fijn.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:06

Genoeg mogelijkheden dus....:)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:25

Eerst even over het logeren. Ik vind zelf dubbele longe het fijnst, maar je moet er wel handig in zijn om je paard er echt mee aan het werk te kunnen zetten. Heb je die ervaring nog niet, dan zeg ik gewoon er mee gaan "spelen".
Slof en pessoa gebruik ik ook wel eens met logeren, maar ben zeker geen voorstander om ze in een houding te zetten. Meer een begrenzing voor als ze zich net te veel er uit drukken. Goed longeren is een vak apart en je kan zeker je paard een volledige workout geven. Wat ik alleen veel zie is paarden in een gedwongen houding door bv een slof die strak zit en die rondje na rondje in het zelfde tempo en houding lopen. Lijkt meer een soort moe maak sessie dan werk of afwisseling.
Of ik nu een paard aan een halster of licht uitgebonden longeer, ik doe veel tempo wisselingen, iets schoudervoor vragen, volte open en sluiten.
Balkjes doe ik ook, leg ze dan op de cirkel, en kan door de volte iets te verkleinen mijn paard dus helpen zijn passen ook te verkleinen, of juist volte openen en passen verlengen. Dat doe ik ook in galop. Maar doe ook wel eens op de een stuk balken leggen die eigenlijk geen gelijkmatige afstand hebben, klinkt raar maar wil dan dat het paard goed gaat opletten waar hij zijn benen neer moet gaan zetten. Ik laat ze het dan ook echt zelf uitzoeken, goed voor de coördinatie.

Verder ben ik helemaal blij, heb weer kunnen draven met mijn witje *\o/* *\o/*
Echt super stijf was ze gelukkig niet, wel frissssssss. Vogels op het hek zijn heel eng.... Maar had wel fijne stukken. Ben zo benieuwd wat de osteo maandag zegt. Ik zeg wel osteo maar ze is meer dan dat, Jack Meagher massage en accupunctuur doet ze ook. Erg veelzijdig dus.