elizexatlas schreef:hoi,
ik ga een 4 jarige pony inrijden en nu vraag ik me af hoe ik die aan de teugel kan leren lopen vanaf het begin..
kan iemand dat misschien vertellen??

Eigenlijk vind ik dat je er nog niet aan toe bent om een 4 jarige pony in te rijden.
Je geeft namelijk aan dat jij de pony wil leren om aan de teugel te lopen.
Het aan de teugel lopen is een resultaat van een pony dat goed aan de hulpen staat en een ruiter die de pony niet (onbedoeld) in de weg zit , NIET iets wat je een pony/paard moet leren.
Ik raad je aan om vooral aan jezelf te werken en de pony gaat dan ook vanzelf goed lopen.
Ik hoop echt dat je goede begeleiding krijgt, want het correct inrijden is niet makkelijk.
Eigenlijk zijn de meeste paarden en pony's wel makkelijk in te rijden, omdat ze graag willen werken en snel leren.
Het gevaar bij minder ervaren ruiters is dat zij niet zo snel leren als het paard en dat ze daardoor problemen krijgen.
De pony krijgt teveel ruimte (tijd) om zich te vervelen en is snel afgeleid. Dit zorgt ervoor dat tijdens het inrijden de ruiter ook nog moet leren om te corrigeren. De minder ervaren ruiter zal ook onbedoeld nog dubbele of zelfs tegenstrijdige hulpen geven, waardoor het vaak niet duidelijk is voor de pony wat hij/zij moet doen. Daar kan de pony gefrustreerd van raken of onzeker en het leren is voor de pony dan niet leuk meer. (denk aan jezelf wanneer een leraar niet duidelijk is, dan heb je er al sel geen zin meer in.)
Het is de bedoeling om goed naar de pony te luisteren (kijken/voelen), zodat je snel kan reageren op de signalen. Denk eraan dat de fout altijd bij jezelf ligt.
Succes