Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:42

*gaat flexiboog opzoeken* Wat is dat precies? Ik zie het vaker voorbij komen maar ken de term niet...

Iedereen lekker gereden, wat fijn :D Beugel verliezen heb ik ook last van, maar alleen de rechter :+ Komt omdat ik alleen die voet optrek. Ik wilde eigenlijk vanavond gaan rijden, maar dat is niet gelukt. Toe ik aankwam was het al helemaal donker en het is een zwart paard, ga die maar eens zoeken in de wei :') En ik denk dat hij het me niet in dank af zou nemen als ik met een zaklamp de wei in ga. Maar morgen weer een dag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:48

Afbeelding

Flexiboog :D

En als je hem in je hand houdt en je laat hem lichtjes trillen, en je wilt die beweging onderhouden, moet je je handen dragen, schouder en elleboog ontspannen, en dan kun je dezelfde beweging best lang in stand houden. Als je spanning hebt, verandert de flexiboog en trilt hij door je hele arm en schouder heen, en da's een rotgevoel.
En als je slagroomhandjes hebt (dat je vanuit je losse pols slagroom kan kloppen) kan je heel goed flexibogen :D

(japeloup snapt mij nu, en volgens mij praat ik nu voor een heleboel mensen wartaal :D ) maar 't is wel zo :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:50

Oke, dank je voor de uitleg :D Klinkt wel heel aannemelijk! Maar zo'n ding zal vast wel duur zijn, denk ik zo :P

Ik zou vooral last krijgen van mijn linkerhand... Maar de slagroomhandjes komen er wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:52

Ik heb dat ook hoor, ik ben links niet zo handig als rechts, al valt het mij mee :j het lukt links soms :j

Als ik slagroomhanden heb, gaat Vegs nageven, zegt ook wel genoeg, toch'? :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:57

Dat zegt idd genoeg :D Als ik mijn linkerhand gewoon draag gaat het bij fax ook ineens een stuk makkelijker. Met rechts ben ik zelfs te toegeeflijk, als ik links los omdat ik er aan denk, gooi ik rechts ook gelijk los. Daarvoor moet er nog een knopje om in mijn hoofd :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:01

hi die boog was niet zo duur hoor ik geloof iets van 25 euro,ik heb nog de balimo kruk op mn lijstje staan ooit. maar die kost 200nog wat euro ..en ik wil nog zoveel andere dingen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:01

Ik gooi mijn buitenhand op allebei de kanten gewoon los, en ik weet nu ook wel waarom Vegs niet linksom wilde in het begin, en wel rechtsom, ik ben héél goed in mijn binnenhand vastzetten, en zeker links, en dan inknikken in mijn heup, onderbeen te ver naar voren, je paard op buitenvoorbeen gooien ipv binnenachterbeen met je binnenhand, en het dan héél raar vinden dat je paard niet de bocht om wil :D
Nu doe ik rechts soms inknikken, en ik heb op mysterieuze wijze de neiging om rechts naar beneden te kijken. Nu moet ik naar linksboven kijken van de juf :D

Ben er wel achter dat het bij mij heel erg het kijken is :j

Overigens gaat dat handenverhaal nu dus een stuk beter :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:06

Die boog valt dus mee, dat is leuk nieuws :D Ga eens kijken of ik er een kan vinden.

Verbetert het bij jou ook min of meer vanzelf, Yamcha? Dat als je naar linksboven kijkt je zelf ook automatisch rechter zit? Ik heb dat vooral met voorover hangen, het gaat nu beter met rijden, paard gaat meer dragen en wordt sterker en ik ga automatisch rechterop zitten... Terwijl ik echt behoorlijk voorover hing... Instructrice heeft er niks van gezegd, het is er dus niet ingestampt. Gewoon vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:12

:j

't Is bij mij echt het bewustworden, merk ik. Dan moet ik uitgelegd krijgen hoe ik daar iets aan moet doen, en dat kan heel simpel zijn (veel verder kijken dan het eind van de bak loste bij mij echt veel op bijvoorbeeld) en je voet over de bal naar buiten rollen, alsof je kleine teen zwaarder is. Dat gaat al bijna automatisch, die had ik zo door. Moet alleen Vegs weer wat beter aan het been maken, ze is een beetje langzaam nu. Als ze in mijn handen zakt, komt ze terug in tempo, en ze moet wel actief blijven. Misschien vindt ze het moeilijk om zich te dragen en door te lopen? Zoiets denk ik (ben nog maar 4 maandjes bezig met haar natuurlijk, ze is nog best heel groen).
En ik trek mijn hakken op met drijven, dat is echt een stom iets :(

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:13

Ik heb de flexiboog mogen lenen van Japeloup, en ik heb er echt veel aan gehad. Met name het losse gevoel in mijn polsen krijgen.
Ik had zeker na een paar weken dat ik het echt lang vol kon houden. Rechts wat langer dan links Het is echt nuttig om mee te oefenen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:15

Ook pas vier maanden onder het zadel? Want dan ben je echt goed bezig, denk ik zo :D

Dat van bewustworden klopt idd, dat herken ik ook. Ik ben me bewust geworden van mijn linkerhand en let er nu ook op en dat maakt zoveel verschil :j Wij zijn natuurlijk ook nog maar pas bezig, maar volgens Noor zijn we met sprongen vooruit gegaan en ik merk eigenlijk vooral dat Fax veel vrolijker wordt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:19

@ Gooya: Japeloup zei al dat jij er heel goed mee geoefend had :j

Ik oefen er nou mee, maar ik vind het nog moeilijk :j

@ bromfiets: ja, dat gaat eigenlijk verrassend soepeltjes, dankjewel :D

Ja, dat is het, als je het weet, let je erop, en dan gaat het nog best snel dat het automatisch is. Ik heb bv bijna nooit meer een stoelzit, en volgens mij zit ik ook beter rechtop, maar moet binnenkort weer eens foto's laten trekken :j Ja, grappig is dat, Vegs is ook bere-enthousiast, vandaag ook, gaat ze spontaan over een balkje springen :') wel heel leuk, zo een blij paard :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:22

Yamcha, het heeft bij mij denk ik wel 2 weken geduurd voordat ik dacht: aahhhh... nu snap ik 'm ... :)
Daarna heb ik er heel veel profijt van gehad.
Je zal merken dat in een keer het kwartje gaat vallen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:24

Hoe deed jij dat oefenen?

Ik doe steeds eventjes, een paar minuutjes, tot het lekker gaat. Rechts kon ik het bijna gelijk 8-)

En toen Japeloup had uitgelegd van de slagroom, was het makkelijker, maar links is nog heel moeilijk.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:28

Wat ik gedaan heb is flexiboog vastgepakt en eerst heel bewust gevoel of schouder/bovenarm/elleboog/onderarm/pols en vingers zo ontspannen mogelijk waren. Daarna zette ik de flexiboog in beweging. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik níet naar die boog moest kijken, dan fixeerde ik, en dat ik de beweging met mijn pols/vingers moest opvangen ipv arm/hand/elleboog. Toen ik die beweging doorhad ging het best goed.
Ik heb tevens met beide handen tegelijk geprobeerd en dat was best een uitdaging. hield ik niet zo lang vol.
Ik ben vervolgens gaan oefenen, hoeveel ik mijn pols naar binnen moest buigen, om de verbinding zo soepel mogelijk te hebben, en dat was best meer dan dat ik gedacht had.

Wat heel grappig was om te merken: voordat ik ging rijden had ik meer moeite met de flexiboog, dan nadat ik ging rijden. Als ik van mijn paard afkwam was het een heel stuk makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:30

Thanks, dat is nuttige info :) dat gaat helpen :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:04

Leuk hè die flexiboog!!!
Ik heb ze toen in Duitsland gekocht, en wel bij de Lidl, onder de naam: swingstick
We zijn met enige regelmaat in ons buurland en heb ze ook wel bij andere winkels gezien. Steeds zo rond de 25,-
Ik ga eind deze maand er weer heen, kan er wel een paar meenemen als ik ze nog steeds zie.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:09

Ik heb wel interesse :j

Ben eigenlijk ook wel heel benieuwd wat voor oefeningen er op de CD staan, die knollentuin heeft.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:37

@ eefske: hoe heb je dat gedaan?? halthouden terwijl je er aan dacht?? Mijn dame loopt er gewoon doorheen op sommige dagen, (soms ook weer niet) ik oefen het veel met r, maar eer ze stil staat is ze helemaal scheef ingeparkeerd :o staan we dwars op de hoefslag. Als ze eerst maar stilstaat denk ik dan...! De rest komt later! Terwijl op de grond los en aan touwtje doet ze het echt heel keurig!! +:)+

Verder zal ik eens tijd moeten nemen om dit hele topic door te spitten := .

En mijn "juf" helpt me ook heel goed hoor, maar vind het leuk om hier evt ook nog tips&trucs op te vangen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:55

Interessant die flexiboog :j
Zou voor mij wel goed zijn. Ik zet nogal eens mijn handen vast en rechts ook mijn arm + schouder als ik niet uitkijk :o

Beugels verliezen doe ik nu een jaar of 1,5 niet meer. Ik ben toen geopereerd aan beide benen en heb er weinig kracht in.
Daarnaast móet ik wel ontspannen en mijn benen af laten hangen, want als ik dat verkeerd doe kan ik 3 dagen niet lopen/zitten :+
Harde les, maar hij heeft gewerkt.

Halthouden door er aan te denken werkt alleen als ik een aantal keer halthoud op zithulpen en vaak de 1e keer ook een (halve) ophouding + stem. Jim loopt ook te graag op zo'n moment.
Maar als ik hem een paar keer heb stil gezet gaat het ook gewoon op gedachten.
Door er aan te denken en goed te ademen neem je vaak al de juiste houding aan.
Ik wel tenminste. En dan denkt Jim: :)* die houding hoort bij halthouden. Wat wel heel belangrijk is om je been er aan te houden en daar mee te begrenzen. Doe ik dat niet staan we ook half naast de hoefslag, of hij staat compleet uit elkaar.

Ik ben nog steeds veel stapwerk aan het doen met Jim. Woensdag zou de zadelmaker komen, maar dat ging niet door. Wel grappig, ik doe nu dingen in stap die ik anders nooit deed. Om verveling tegen te gaan, anders krijgen we last van concentratie probleempjes.
Zo gaan we al zigzaggend wijkend over de AC-lijn, veel tempowisselingen, van de week kreeg ik er zomaar een keertwending uit. Heel grof overigens, want dat is nog totaal niet bevestigd.
Maar zo pak ik normaal met rijden ook heel spelenderwijs wat lastigere oefeningen mee als hij fijn aanvoelt. Hij pakt dat altijd heel fijn aan. Finetuning is er dan nog niet, maar we begrijpen allebei de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:02

Japeloup schreef:
Leuk hè die flexiboog!!!
Ik heb ze toen in Duitsland gekocht, en wel bij de Lidl, onder de naam: swingstick
We zijn met enige regelmaat in ons buurland en heb ze ook wel bij andere winkels gezien. Steeds zo rond de 25,-
Ik ga eind deze maand er weer heen, kan er wel een paar meenemen als ik ze nog steeds zie.

wil je er voor mij een meenemen? Ik wil supergraag een flexiboog :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:08

Hebben ze ze hier bij de Lidl dan ook niet af en toe? Dan ga ik ook eens kijken :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:24

Je hakken laten zakken vond ik wel een hele goede tip voor het halthouden.

Bij Kid werkt dat heel goed als ik gewoon wil halthouden, als ik vanuit galop, boem stil wil staan, doe ik juist mijn benen naar voren, zit ik achterop mijn zitbeenknobbels en gaat mijn bovenlichaam ook naar voren.
Als het goed is en Kid is goed los in de schouders, spiegelt ze op het zelfde moment mijn houding.
Haar achterbenen zet ze eronder (net als mijn benen) ze maakt zich rond in het bekken en rug en heeft de schouders los om de voorbenen nog wat ruimte te geven.
Beginnetje van een slidingstop.
Het los zijn in de schouders en het los zijn van het bit is iets waar ik nog steeds enorm aan moet werken.
Het meteen stilstaan is geen probleem maar wel om het vanuit de achterkant te laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:27

In stap adem ik diep in, en op uitademen staan we dan stil.
Als ik vanuit draf wil halthouden dan tel ik in mijn hoofd af, 3...2...1...stop. Blijkbaar doe ik dan ook iets met mijn lijf want we staan altijd netjes stil op stop.
Dat doe ik overigens met meer overgangen, ook bij galop-draf werkt het voor mij heel goed :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:32

Aftellen is inderdaad ook wel goed. Dan kun je prima voorbereiden. Dat vergeet ik nog wel eens en als ik dan nú wil stilstaan, dan werkt dat natuurlijk niet :+
Wat dat betreft heb ik wel een perfect leerpaard/spiegel.