even kijken. Bij de laatste foto's in het topic vallen me een paar dingen op.
Ten eerste wil ik zeggen dat je een ontzettende mooie houding in je bekken hebt. Je hangt niet in je zadel maar zit er mooi bovenop. De lijn naar je onderrug verloopt ook erg mooi. Je bovenrug (daar waar je middenrif begint tot naar je nek) is naar mijn mening iets te bol. Probeer je helemaal op te strekken in je rug, dus ook dat laatste gedeelte. Hierdoor zal je ook je kin/ hoofd iets minder ver naar voren te steken, omdat als je je opstrekt, je nek ook wat langer zal worden (die hangt nu een beetje in je schouder)
Je ellebogen zouden iets naar achteren mogen, dus nog iets dichter bij je zijde worden gehouden en volgens mij mag je ze ook wel wat dichter naar je toe brengen in de breedte (dus haast geen lucht tussen zij en elleboog). Als je je ellebogen bewuster gaat plaatsen, wil het nog wel eens gebeuren dat van het dichterbij plaatsen bij je lichaam, je onderarm onbewust mee gaat draaien en je dus minder erge pianohanden zal hebben. De handen zelf weet je al, dus daar zal ik je verder niet op wijzen.
Je beugels zouden volgens mij een gaatje langer kunnen. Knie komt over het zadel heen en het been zou over het algemeen iets langer gehouden worden. Let er hierbij op dat je ze lang naar beneden houdt, en niet naar voren af gaat steken zoals op de eerste twee foto's. Probeer ook je tenen nog iets meer naar binnen te draaien, al is dat muggenziften.
Hoop dat je er iets aan hebt.
michelle___
Geplaatst: 03-08-12 01:51
Dat mijn ondernemen te ver naar voren liggen is denk toch een stuk steun wat ik mis (lees: heb ongeveer 4maanden niet gereden, was de 2e keer dat ik weer mocht draven ohz met haar ).
Dat over mijn rug klopt helemaal! Maar daarvoor zit ik al een paar jaar bij de fysio. Het zit vanaf het midden van mij rug tot de hoogste nekwervels zo goed als vast..
Maar bedankt voor de tips! Daar heb ik echt wat aan!
Ik had graag een filmpje willen sturen, maar ik weet niet hoe Dus heb ik maar een moment opname uit het filmpje geknipt Dus het is best onduidelijk, sorry daarvoor
moet je bij Youtube uploaden en dan de link ervan plaatsen
Yoshii
Geplaatst: 03-08-12 13:20
Dat is het probleem, een vriendin stuurde dat filmpje naar me op hyves. En ik weet dus niet hoe ik die filmpje moet overnemen.. En dat filmpje staat ook niet op youtube
Het gaat om de 2e sprong. Aan het begin van de sprong ging het wel goed, maar later vlak bij de landing gebeurde iets vaags. Weet alleen niet hoe ik het moet uitleggen, dus misschien dat jullie zien wat er fout ging?
Je ziet niet goed mee in de verlichte zit, je zit volgens mij erachter waardoor je niet goed mee komt en dus op de lepel van je zadel landt. Ik heb ook het idee dat je wat gaat staan in de beugels ipv de verlichte zit doet, maar dat is iets wat ik niet echt goed kan beoordelen, kan er naast zitten.
het begint me steeds meer op te vallen in dit topic dat mensen maar een paar standaard dingen noemen, die bij iedereen wel genoemd zou kunnen worden en dat als een antwoord beschouwen. Ik mis de uitleg, de eventuele tip en waarom jij denkt dat de houding veranderd zou moeten worden. Tuurlijk kunnen we het niet allemaal goed noemen, maar om op de foto hierboven (van Tessie14) te zeggen dat ze op haar hakken en handen na prima zit, vind ik een beetje getuigen van een simpele post.
Tessie: De eerste twee foto's zijn wat moeilijk te bepalen wegens de hoek waarin die is genomen (over het algemeen is een foto zoals de derde wat makkelijker te beoordelen). Wat me wel opvalt is dat het lijkt dat je je binnenhand wat vast wilt zetten, misschien in reactie op de spanning van je paard. Probeer deze zo af en toe bewust te ontspannen. Een paard kan namelijk een stuk moeilijker in een ontspannen hand gaan hangen. Ook lijken je onderbenen wat vreemd te liggen, maar helemaal plaatsen kon ik het niet. Ik vind je hakken op beide bovenste foto's nog mee vallen. Ze zouden verder uitgedrukt kunnen worden, maar heel erg is het ook niet. Op de derde foto, die wat makkelijker te bekijken is, heb ik het gevoel dat je houding eigenlijk wat slechter is. (ga misschien even bij jezelf na wat er die dag was, op dat moment, dat je misschien meer spanning had? Of misschien lette je gewoon even wat minder op je houding, dat kan natuurlijk ook).
Je armen hebben een verschillende lengte, waarbij het lijkt dat je je binnenhand weer wat spant. Hierdoor is je binnenschouder ook iets hoger. Je lijkt iets in je heup in te knikken, maar dat kan ik niet goed genoeg zien om werkelijk te zeggen. Probeer in ieder geval jezelf vanaf je hoofd iets meer omhoog te tillen, waardoor je wat rechterop en meer bovenop je zadel gaat zitten. Je onderbeen ligt te ver naar achter, waardoor je je hak ook op gaat trekken. Probeer steun in je beugels te zoeken en bij elke keer dat je ligt rijdt je beugels van de beugelriemen af te drukken. Op die manier krijg je sterkere enkels, die vervolgens je hakken weer makkelijker naar benenden kunnen houden en zal je er eerder aan denken om je been wat langer te houden.
Belangrijkste punten zijn je onderbenen en je handen alle twee op dezelfde plek houden en die proberen te ontspannen.
faithjee
Geplaatst: 12-08-12 00:39
ik heb ook tips nodig! de foto's zijn van een tijdje terug, ik vindt het er niet uit zien (toen ik de foto's zag heb ik me beugels gelijk langer gedaan)
^^ Je handen zitten te ver naar achteren, je kan of je teugels wat korter pakken maar liever zie ik ook nog wat meer lengte bij je pony dus zou ik zelf enkel je handen naar voren gaan doen, je speelt ook een beetje piano. Je ziet goed dat je elleboog achter je lichaam uitkomt, wat dus inhoudt dat die handen niet op zijn plaats zitten. Dat zal heel moeilijk zijn om af te leren maar probeer er zovaak mogelijk aan te denken.
Verder mag je je hakken uitdrukken, en lijkt het zadel voor jou ook niet goed te zijn, je zit een beetje achterop de lepel en het zadel ligt iets te ver naar voren. Hierdoor kom je in de zogenaamde stoelzit te zitten. Je ziet dat je hak geen rechte lijn vormt met je schouder, eerder met je navel.
Sadira
Geplaatst: 17-08-12 17:45
Ok, laat ik ook eens een keertje een foto gaan plaatsen meestal ben ik alleen maar commentaar aan het geven in dit soort topics, maar nu ben ik toch wel eens benieuwd naar commentaar op mijn eigen rijden. Sinds een jaar ben ik heel hard bezig om mijn eigen houding te verbeteren. Vroeger had ik echt een heel brakke zit, maar ik ben al heel veel verbeterd en nu nader ik een punt dat ik eigenlijk niet meer zo goed weet waar mijn eigen werkpuntjes zitten. Ik hoop dus dat jullie me nog wat tips kunnen geven.
Het grootste probleem dat ik nog heb is dat ik mijn handen teveel geopend hou, ik moet ze nog echt wat beter gesloten houden standaard, zodat ik zo nodig af en toe iets kan toestaan. Ook moet ik er goed op letten dat ik tijdens het rijden recht vooruit blijf kijken. Wat vinden jullie van de beugellengte?
Hier leun ik net op het fotomoment ietsje achterover, normaal zit ik iets rechter op.
Arc_En_Ciel
Geplaatst: 17-08-12 20:59
@aleene Het lijkt alsof je wat scheef zit, maar dat kan aan mij liggen. Verder moet je je hakken meer uitdrukken. Je beugels zijn denk ik wel goed als ze bij jou lekker aanvoelen. Anders nog een gaatje langer. Dan wat meer je been naar achter. Je hak loopt niet in een lijn met je schouder. Ik durf niet te oordelen over je rug, aangezien je wel ontspannen zit. En verder zie ik niet zoveel meer wat beter kan. Suc6!
Waarom moet ik mijn hakken meer uitdrukken van jou? Ik heb geleerd dat horizontaal ook prima is. Ik kan mijn hakken niet verder uitdrukken (enkelproblemen) en als ik het probeer ga ik mijn voeten alleen maar naar voren afsteken en dan raak ik uit balans. Voor mij zitten ze in een positie waarin ik met lichtrijden nog mooi door mijn enkels kan veren en waarbij ik me niet in rare bochten hoef te wringen.
Hoe zit ik precies scheef trouwens? Kun je dat een beetje beter omschrijven, want ik zie zelf niet direct wat je bedoelt
Scheef zie ik je ook niet zitten, Aleeneh. Wel ben ik het eens dat je beenligging (voor de dressuur) nog verbeterd kan. Probeer meer vanuit je bovenbeen de lengte te houden, dus wellicht toch een gaatje langer. Als je bovenbeen dus meer naar beneden hangt ipv nu licht naar voren, ligt je gehele been wat meer naar achter. En dan is het ook lastiger om per ongeluk te ver naar achter te leunen. Dan krijg je wel die mooie rechte lijn van schouder, heup en hak. Je enkels zijn horizontaal ook goed, als dat voor jou de fijnste vering geeft. Met ietwat uitgedrukte hakken heb je echter een strakkere spiermassa in je kuit, waardoor je hulpen duidelijker kunnen doorkomen. Enige wat me bij jou opvalt is dat je wat ver op de beugels leunt, of je moet langere tenen hebben dan ik denk. Blijf verder goed voor je uit kijken, dit probleem heb ik zelf ook en ik krijg vaak last van een drukkend gevoel in m'n nek. Als je naar beneden kijkt, heb je bovenaan je rug een soort kromming die spanning op levert. Dit werkt ook door in je hele houding. Ik krijg vaak te horen dat ik moet leren voelen hoe een paard loopt, ipv steeds naar beneden te kijken om te checken hoe het eruit ziet.