Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:46

ik wil aan het verhaal van japeloup toevoegen dat ze heel veel moed op heeft gebracht om zo te gaan rijden, toen ze de eerste keer bij me kwam was het meer een soort van steile wand race..spanning in het paard = vluchten..geeft spanning bij de ruiter waarop t paard nog meer ging vluchten=nog meer spanning bij paard en ga zo maar door.. ik weet nog echt mn eerste gedachte toen ik het zag.. : "zo daar stap ik dus ff nog niet op"
dan ga je beginnen en dan vertel ik tegen iemand tegen een paard dat met noodtempo door de baan wil : laat je teugels maar losser en probeer je ademhaling laag te houden,in je buik en niet in je borstholte. zo laag mogelijk lichtrijden en bljf bewust van je uitademen..laat maar lopen het komt goed.. het is hetzelfde als iemand op een groot spoorwegnet zetten met alle seinen op groen en je ziet van alle kanten treinen aankomen denderen ,ik sta aan de veilige kant en zeg "jij staat goed blijf maar staan"
japeloup heeft t aangedurfd en is erin geslaagd om een paard dat compleet andersom gereden was op ouder leeftijd nog om te scholen,ik ben ook van mening dat elk paard hoe oud ook nog leergierig isen te werken\trainen valt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:58

@Justkid: Dat probeer ik inderdaad ook met lichtrijden, eigenlijk alleen laten opgooien :j Lichtrijden vanuit mijn knieën kan ik al helemaal niet :n Je houd jezelf dan zo stijf.
In veel dressuurzadels wordt je inderdaad vastgezet, niet handig om te leren zitten en ook niet fijn. Ik rijd zelf met een veelzijdigheidszadel van thorrowgood waar ik zelf de wrongen van kan plaatsen. Meestal laat ik ze er af.

@Knollentuin: Duidelijk omschreven dat verhaal met die treinen :j Ik snap nu ook beter waarom het zo eng is. Durf zelf namelijk prima met alles los te rijden (ook met alleen nekrope) maar ik heb dan ook een pony die de HO heel goed kent en de racestand nog niet snapt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:02

Het was soms ook erg eng ja, mijn Joepje (japeloup) had in het ZZ gesprongen, voor ik haar kocht, met haar pony lijf. We hadden alleen een buitenbak en ik weet nog dat ik vele malen gedacht heb dat ze zo hard ging en ik geen controle dacht te hebben dat ze zo over de omheining heen zou springen.
Ik heb heel wat tranen gelaten en angsten uitgestaan, maar heb er zeker geen spijt van.

Ik had leren rijden op een manege, zonder eigen paard begonnen aan Deurne, pas in het 3de jaar mijn eerste eigen paard gekregen, joepje.
Ze was niet makkelijk volgens vele instructeurs, en moest haar dwingen om op een bepaalde manier te lopen, ik wist niet beter, mij was niet geleerd om verder te kijken, laat staan te denken.

Nu denk ik over alles na, soms iets te veel. Mijn rijkunstig gevoel is zo veel beter en verfijnder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:15

Dat verhaal, dat geeft mij zoveel hoop......

Ik voel me nu ook zo een beginner, echt, met een paard wat ik lang zo goed niet kan sturen als ik wil, tempo niet kan controleren, en dat is veel minder dan bij jou toen, maar toch he.......

Nu lees ik dit, en denk ik dat het zomaar wel goed kan komen........ geweldig he?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:28

heel herkenbaar hoor het weer als een beginner voelen, ook het verhaal van Japeloup inderdaad.

Ook ik heb geprobeerd met behulp van alleen uitademen/gewichtshulpen ed te 'vragen' mijn paard terug te komen, werd ongeveer doodmoe van het uitademen (vergat nl ook weer in te ademen _O- ) en had een paard onder me wat gevoelsmatig alleen maar harder en harder ging, heb liedjes moeten zingen (dan moest ik wel uitademen, gecontroleerder ademen) maar weinig hielp. Aangezien mijn eigen spanning alleen maar haar spanning voedde.

Onderwijl (andere instructrice) heb ik wat beter geleerd mijn en daardoor ook haar spanning af te laten vloeien, lees wel 'wat' :D af en toe kunnen we nog steeds stuiteren :)

Anderzijds vinden we beiden het heerlijk het rijden in de bak (les of voor mezelf maakt niet uit), af te sluiten met een paar rondes galop met volledig lange teugel (neus op de grond) en daarna uit te draven met lange teugel... stom genoeg komt ze dan wel terug zodra ik het me alleen maar bedenk.... Tja dan is de spanning van moeten en presteren eraf en kan het opeens wel

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:41

daarnet weer een wereld voor me opengegaan. Was rechtsom aan het stappen. Dacht, laat ik eens kijken of ze op de simpele hulp stap-galop kan. Rechtsom was de eerste 2 keer 1galoppas en gauw draven want dat moet altijd toch? Heb het haar ''lekker uit laten zoeken'' (wel begrenzen en juiste hulpen maar niet corrigeren omdat ze het niet begreep.. Gewacht tot t kwartje viel.) 3e x ging al veel beter.. Voelde wel heel duidelijk dat ze zich naar voren stuwt en nog niet genoeg kracht heeft te gaan zitten.

Was wel mooi van achteruit!

En linksom liep ik tegen de lamp. Ze gooide zich vanuit de schouder telkens scheef en wou contra aanspringen.

ben goed na gaan denken, heb rechtsom nog een keer gedaan en die ging gelijk goed.

en wat blijkt? Linksom doe ik nog teveel met mn binnenhand.. Mijn buitenteugel is niet aangesloten maar hangt al snel in een boogje.
En ik trek 1schouder onbedoeld op.

Ofwel.. Eigen schuld. Toen ik me daarvan bewust was sprong ze twee x netjes aan en hebben we lekker uitgedraafd.

goed dus dat ik dat nu weet.. Vroeger was ik in mn rechterarm heel streng.. Dat heb ik mezelf goed afgeleerd dus.. En beetje te goed want nu vergeet ik haar te begrenzen :=

Was voor het eerst dat ik t vroeg dus vond t wel ff leuk. Maar ga het niet te vaak doen, al is het wel goed om even bevestigd te voelen dat ze van achter nog niet toe is om hem verzameld weg te springen. Heb ik dus ook niet gevraagd (been is weg, was alles dat ik even wou)

Heb het niet zovaak gedaan, en mt gewoon draf-stap-draf tussendoor

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:22

Fijn hè zo'n paard, maar denk als wij maar goed "luisteren" elk paard ons kan vertellen en vooral ons kan leren hun te rijden.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:54

Ik lees nog mee in dit topic, maar voel me even de echte beginner onder de beginners. Kan er ook nog niet zo goed in mee praten, heb pas 1 les gehad.
Het verhaal van Japeloup herken ik. Bij mij lag de grens bij de slof. Toen mijn instructrice opperde om een paar keer met slof te rijden... dat was voor mij de druppel. Ik kreeg steeds meer druk in mijn handen, het duurde steeds langer voordat ik mijn paard "van het bit af gereden kreeg". Het idee alleen al, dat als ik spierpijn in mijn armen krijg, wat moet mijn arme paard dan wel niet in zijn mond voelen? Ik werd er misselijk van.

Gelukkig is mijn paard rustig. (we hebben andere tijden gekend.... ) Dus ik zit niet met een angst dat ie oncontroleerbaar wordt/is voor mij. Ik vertrouw hem, hij bokt niet, doet geen rare dingen. Met losse teugel rijden brengt geen spanning met zich mee. Tenzij hij één van zijn hele frisse dagen heeft, dan zit ik iets minder ontspannen :o Als ik het verhaal van hierboven lees, heb ik daar dus best wel mazzel mee. Overigens heel dapper van je Japeloup, dat je in die tijd zo doorgezet hebt!

Ik vind het nog moeilijk dat ik mijn paard niet begrepen heb. Veel ging vanuit onwetendheid, ik had vertrouwen in de manier van rijden die ik leerde. Achteraf bekeken heb ik eerder signaaltjes gehad dat ik niet op de goede manier bezig was. Ik vind het erg dat ik mijn paard zo tekort gedaan heb en hoop hier echt lering uit te trekken voor de toekomst.
Wat ik heel erg leuk vind *doet nu een vreugde dansje*: Mijn paard is in minder dan 1 week tijd, zo ontzettend veel vrolijker geworden.
Ik hoop snel meer vorderingen te maken, om zo goed mogelijk in staat te zijn mijn paard niet te hinderen. Ik verlang naar de tijd dat we als een eenheid saampjes op pad mogen gaan.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:17

Ik vind dit echt zo'n leuk topic :j
Mijn "en nu wil ik anders rijden verhaal"

Ik ben pas rond mijn twintigste begonnen met rijden,( ik wilde wel eerder hoor maar dat kwam er niet van en dat is echt een off topic verhaal :D )
Gelukkig kwam ik op een achteraf gezien top manege terecht.
Beetje," niet miepen gewoon rijden ~~}> durf niet? hoezo durf niet, dat kun je best, huppekee."
Voor mij was dit heel goed, meteen je grenzen verleggen.
Al snel reed ik daar 3 of 4 keer per week.
Na een half jaar was ik goed genoeg om mee naar het strand te mogen, jihaaaaa in rengalop, ik lag er wel na 100 meter af omdat het paard changeerde :')
maar niet miepen gewoon doorgaan.
Dit is inmiddels wel meer dan 20 jaar terug. :=
Aan de teugel rijden daar ging het niet om, je moest gewoon goed zitten en van de teugels moest je eigenlijk gewoon afblijven, er werd niet gezaagd :n
We gingen verhuizen en toen kon ik daar niet blijven rijden.
Op de nieuwe maneges was het toch anders, buiten rijden ging eigenlijk niet dus bleef het bij rondjes in de bak.
Ik heb wel min of meer geleerd om een paard te laten verzamelen maar ik voelde me er steeds minder prettig bij.
Toen we weer gingen verhuizen heb ik in dit dorp nog even op de manege gereden maar ik vond het gewoon niet meer leuk.
Wat nu
Ik dacht dat western veel relaxter zou zijn _O- lekker met zo'n losse teugel ontspannen rondrijden.
Na een half jaartje les ging ik mijn eerste eigen paard kopen, wist ik veel :P
En toen had ik mijn eigen paard, /3 heel mooi opgeleid en lief en toen bleek dus dat ik een complete beginner was -O- (ik had 7 manegejaren)
Een eigen paard is gewoon niet hetzelfde.

Eerst ben ik op de grond aan de slag gegaan met wat parelli (dat lag me niet zo maar ik heb er toch nog wel veel profijt van)
Ik heb de western basis opnieuw geleerd; zittenzittenzitten EN BLIJF VAN DIE TEUGELS AF!

Western is dus niet zomaar lekker met een losse teugel ontspannen rondrijden.
Verzamelen/oppakken en loslaten. Dat oppakken is niet zo moeilijk, het loslaten wel
Het zwart/wit rijden is het moeilijkste wat er is. Niet nog even stiekem wat bijrommelen.
Of je pakt op of je laat los.
Als ik ga rommelen snapt mijn paard me niet en wordt echt boos; WAT wil je nou :( (paard weet dan niet wanneer ze het goed doet)
En nu ben ik gewoon dressuuroefeningen aan het doen :D
schouderbinnenwaarts ,travers, en zelfs appuyeren.
Alles voor een technisch goede spin en stop.

Soms zou ik nog wel eens op een dressuurpaard willen uitproberen of ze mijn manier van rijden snapt.
Ik denk het wel.
En voor wie wil weten wie Kid is;
http://youtu.be/vGrf33-ihAQ
en hier gaat ze los; :):)
http://youtu.be/VOXO6rSjVEI

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:53

Ik heb niet echt zo'n moment gehad. Wel een nieuw paard die echt helemaal anders was dan alles wat ik toen gereden had. Plus zijn blessures er steeds voor zorgen dat we anders moeten rijden, wat hij enorm moeilijk vindt en ik dus ook.

[RIJ-ITP] [Film] Zilverado @ work

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:28

MWM wat een mooi paardje :~
Aan rijtechnisch commentaar ga ik me maar niet wagen.
Daar zit je misschien ook niet op te wachten.

Misschien een visualiseringstip voor het blijven zitten in galop;
Probeer je eens voor te stellen dat je in je paard zakt.
Ik heb uitgevonden bij Kid dat als ik me zwaar maak in mijn bekken en daar alleen meebeweeg, dat bedoel ik met "salsa" en daar vaak bij denk plakplakplakkleefkleef :D dan zak ik als het ware in mijn paard en kan ik makkelijk blijven zitten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:08

Ik ben nog steeds een stille meelezer...steek hier veel van op! Mooi Topic.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:04

mwm ik heb even je filmpjes gekeken en op zich ben je wle goed bezig, ik zie een paard dat nog niet krachtig is- geregeld een sleepje in de achtervoet, wat weinig balans .
op het moment dat je m met mooie lengte rijdt kiepert ie nog op de voorhand en komt ie te laag . op het moment dat je de hals horizontaal plaatstin het 3e filmpje [wat mooi is voor hem omdat ie daar meer in horizontaal evenwicht komt ,en beter met t achterbeen onder kan gaan treden] wil ie net te diep kruipen en komt ie daar net even tegen de teugel,maar op zich zit je daar goed qua houding van het paard. mijn keus zou daar enkel lichtrijden zijn.
in de galop zie je heel goed dat hij met het kruis[de kont omhoog] galopeerd en op de voorhand valt,ook neemt hij jou daarin mee. je zit naar voren,schuin naar binnen en je billen uit het zadel. probeer hem meer in de houding zoals je gaat draven in filmpje 3 te laten galoperen,de hals meer voor je ,zelf rechtop blijven zitten, denk dat je met je hoofd tegen de hoofdsteun aan wil leunen. en laat m door galoperen, actief goed naar voren laten springen,af en toe om rust te bewaren je hak laten zakken,je ontspant dan je kuit,daarbij een helve ophouding en oprichten van je bovenlijf en je zal voelen dat je paard dan net even in tempo terugkomt waardoor hij nadat je dat meerdere malen rijden kan hij steeds meer met de achterhand aan gaat sluiten het bekken meer kan kantelen en tot wat meer dragen ipv stuwen komt.
leuk hallodan,welkom :wave:

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:54

Ik heb gisteren een heerlijk buitenritje gemaakt met mijn druktemaker.
Heerlijk alleen maar stappen aangezien ik we met nog iemand gingen waarvan het paard conditie op moet bouwen na een tijd stilstaan/blessure (hko, ingespoten, speciaal beslag... gaat nu super maar ze doen het nog even rustig aan).

Ik zeg wel leuk mijn druktemaker maar gisteren was ze echt in een knuffelbui, al tijdens het poetsen, normaal heeft ze daar niet altijd het geduld voor, maar buiten lekker oortjes erop en ontspannen stappen, wat kan je dan genieten, ze was wel erg kriebelig dus misschien dat daar de aanhankelijkheid ook van komt, lipje ging iedere keer wiebelen zodra ik haar schoft of manenkam kriebelde/masseerde en typisch genoeg is Spriet weer in de rui.

Wat me opviel is dat ze momenteel links wat stijver is, merkte het al met longeren zondag (hoofd naar buiten linksom), en gisteren met stappen ook, gisteren kreeg ik haar wel lekker los maar vond het typisch aangezien rechts eigenlijk haar slechte kant is. Nu zijn we de laatste tijd wel meer op een meer ontspannen manier aan het rijden en besteed ik meer aandacht aan hoe ik zit, want mijn slechtere kant is helaas ook rechts, mijn rechterbeen is ook langer (1.5 cm) dus ben van nature ook al wat scheef.
Vind het wel fijn te merken dat Spriet haar mindere kant 'wisselt' dat is al gauw 2 jaar geleden dat ik dat voor het laatst merkte.

Vandaag ook alleen een tutdagje, ga met fototoestel naar paard om met het mooie weer wat leuke (hoop ik) plaatjes te schieten. Daarna gaat Spriet een paar dagen uit logeren, trailerladen/bootcamp :P
Verder staat over anderhalve week de keuring te wachten... maar dat heeft weinig met rijtechnisch te maken :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:26

justkid schreef:
MWM wat een mooi paardje :~
Aan rijtechnisch commentaar ga ik me maar niet wagen.
Daar zit je misschien ook niet op te wachten.

Misschien een visualiseringstip voor het blijven zitten in galop;
Probeer je eens voor te stellen dat je in je paard zakt.
Ik heb uitgevonden bij Kid dat als ik me zwaar maak in mijn bekken en daar alleen meebeweeg, dat bedoel ik met "salsa" en daar vaak bij denk plakplakplakkleefkleef :D dan zak ik als het ware in mijn paard en kan ik makkelijk blijven zitten.

Tuurlijk wel ;) Ik vind het altijd reuze boeiend wat andere mensen zien. Hihi, ik zit op het moment expres nog 'licht', omdat hij een hele tijd geblesseerd is geweest en daarna niet meer durfde te galoperen. Moet wel weer gaan zitten, maar het zit nog tussen mijn oren. Maar ik ga het proberen!

knollentuin schreef:
mwm ik heb even je filmpjes gekeken en op zich ben je wle goed bezig, ik zie een paard dat nog niet krachtig is- geregeld een sleepje in de achtervoet, wat weinig balans .
op het moment dat je m met mooie lengte rijdt kiepert ie nog op de voorhand en komt ie te laag . op het moment dat je de hals horizontaal plaatstin het 3e filmpje [wat mooi is voor hem omdat ie daar meer in horizontaal evenwicht komt ,en beter met t achterbeen onder kan gaan treden] wil ie net te diep kruipen en komt ie daar net even tegen de teugel,maar op zich zit je daar goed qua houding van het paard. mijn keus zou daar enkel lichtrijden zijn.
in de galop zie je heel goed dat hij met het kruis[de kont omhoog] galopeerd en op de voorhand valt,ook neemt hij jou daarin mee. je zit naar voren,schuin naar binnen en je billen uit het zadel. probeer hem meer in de houding zoals je gaat draven in filmpje 3 te laten galoperen,de hals meer voor je ,zelf rechtop blijven zitten, denk dat je met je hoofd tegen de hoofdsteun aan wil leunen. en laat m door galoperen, actief goed naar voren laten springen,af en toe om rust te bewaren je hak laten zakken,je ontspant dan je kuit,daarbij een helve ophouding en oprichten van je bovenlijf en je zal voelen dat je paard dan net even in tempo terugkomt waardoor hij nadat je dat meerdere malen rijden kan hij steeds meer met de achterhand aan gaat sluiten het bekken meer kan kantelen en tot wat meer dragen ipv stuwen komt.
leuk hallodan,welkom :wave:

Je bent serieus 1 van de 1e die het ook ziet van dat voetje dat soms sleept. Tenminste, ik vind rechtsachter af en toe slepen en moeilijk meekomen, maar dat been is ook beschadigd geweest door blessure. Hij gooide hem in het begin helemaal buitenom en daarna sleepte hij nog erger. Maar idd, hij doet het nog steeds :j Ik probeer op het moment stukjes doorzitten en lichtrijden af te wisselen, omdat hij met doorzitten (door mij) spanning opbouwt. Zag alleen op het filmpje idd dat ik het bij een paar passen moet houden en niet te lang moet blijven zitten. In galop heb ik nog niet echt een goed 'gevoel' qua halshouding, of hij komt teveel in de oprichting, die hij achter niet kan verwerken, of ik laat hem veel en veel te laag gaan. Ga weer even opletten op mijn recht zitten, beetje jammer dat dit erin geslopen is, want zat altijd heel netjes. GA de tips vanmiddag proberen toe te passen! Thanks!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:55

dat van het doorzitten snap ik wel, probeer als je wil doorzitten pas te gaan zitten als zijn rug los is,en dan proberen te voegen met de "zachte billen"op het moment dat je voelt dat t je moeite kost of dr rug is niet meer verend,dan meteen gaan lichtrijden.
laat m in de galop maar even te hoog lopen,wel proberen dat ie zacht\los in de nek kaak blijft maar af en toe over het bit maakt niet uit. liever dat dan te rond en te laag en dat ie in het kruis hoog kan blijven. dus kop erop en gas in galop :P [en dan de tempo wisselingetjes terug op houding]succes!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:28

lees ook nog mee, denk dat ik alle tips eens ga opschrijven :j

Op mijn vorige bijrijdpaard heb ik les gehad in de stijl van Japeloup, paard was heel erg onberekenbaar.
We vertrouwden hem gewoon niet meer, daarom reden we ook met bodyprotector. Heb toen, geheel tegen mijn angst in, met mijn ogen dicht moeten rijden. Ik moest op mijn instructrice vertrouwen en met mijn ogen dicht het draftempo naar beneden halen door aan een hele langzame draf te denken. En het hielp!

Met mijn huidige bijrijdpaard ben ik in januari begonnen met het doorrijden (is wel ingereden maar daar is te weinig tijd ingestopt door de betreffende stal). Ik begon meteen met een heel trainingsschema. Die maand wilde ik dat trainen, en die oefeningen voor elkaar hebben. De volgende maand waren weer andere oefeningen aan de beurt. Binnen het half jaar wilde ik haar toch wel behoorlijk aan de hulpen hebben staan.

Dat ging natuurlijk helemaal mis, ik was te gefixeerd op die oefeningen en op resultaat, gewoon omdat ik wilde laten zien dat ik het kon. Paard begon te staken en was niet meer te hanteren. Continu rennen, bokken en staken. Ontspanning was ver te zoeken.

Na een paar keer heb ik dat hele trainingschema in de prullenbak gegooid en stel ik per keer maar 2 doelen: 1. Ontspanning en 2. 1 oefening die we oefenen totdat het ook maar even goed gaat en dan is het klaar.

En dat gaat een stuk beter! Het is voor mij geen maandenplan meer maar gewoon een meerjarenplan.
Gister even bij een springconcours wezen kijken en die paarden liepen toch zo mooi en netjes, en dan ben ik jaloers. Dat wil ik ook!
Maar feit blijft dat ik op een heel ander paard rijd dan een KWPN-er, en ik (ja ik durf het toe te geven eindelijk) echt niet zo goed kan rijden als ik altijd heb gedacht :D. Ik blies altijd hoog van de toren en vond mezelf een goede ruiter, maar daar ben ik (hoe confronterend ook) van terug gekomen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:06

laetitia schreef:
Binnen het half jaar wilde ik haar toch wel behoorlijk aan de hulpen hebben staan.

Dat ging natuurlijk helemaal mis, ik was te gefixeerd op die oefeningen en op resultaat, gewoon omdat ik wilde laten zien dat ik het kon. Paard begon te staken en was niet meer te hanteren. Continu rennen, bokken en staken. Ontspanning was ver te zoeken.

Na een paar keer heb ik dat hele trainingschema in de prullenbak gegooid en stel ik per keer maar 2 doelen: 1. Ontspanning en 2. 1 oefening die we oefenen totdat het ook maar even goed gaat en dan is het klaar.

En dat gaat een stuk beter! Het is voor mij geen maandenplan meer maar gewoon een meerjarenplan.

Je zal zien dat het ineens veel sneller gaat dan je had verwacht/bedacht.
Ik had dat ook, wilde veel te veel en vooral veel te snel, maar wil je echt leren rijden, dan kost dat tijd, veel tijd. Maar neem je die tijd en kom je zelf tot "rust" dan kan je paard ook naar de ontspanning komen is mijn ervaring.

laetitia schreef:
Ik blies altijd hoog van de toren en vond mezelf een goede ruiter, maar daar ben ik (hoe confronterend ook) van terug gekomen.
Dan ben je in mijn ogen een goede ruiter, waarom omdat je naar je zelf durft te kijken en toe durft te geven dat je nog niet zo bent als je graag zou willen. Dat stelt je open voor alle informatie, die van je paard, instructeur en ook van de mensen hier op bokt.

Ik vind een wedstrijd niveau niet alles zeggen over de kwaliteiten van een ruiter.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:17

Ik ben hier vooral een stille meelezer, maar het moet me toch van het hart @Laetitia dat ik echt veel bewondering voor je heb, chapeau... Je durft je kwetsbaar en vooral open op te stellen en dat is volgens mij de enige manier om dingen te leren, of het nou om paardrijden gaat of om iets anders...
Overigens vind ik iedereen in dit topic wel deze houding hebben, daarom is en blijft het ook een super fijn topic waar veel mensen heel veel aan kunnen hebben...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:28

Dank je Elan, word er verlegen van... :o
In paardenland heerst toch een beetje een 'pochcultuur' en ik was zelf niet bepaald onschuldig.
Maar met het paard wat ik nu rijd ben ik daarmee voor mezelf behoorlijk op mijn bek gegaan :=

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:05

ik heb dit hele topic doorgelezen.

wat iedereen voor een gevoel heeft heb ik ook gekregen... te veel dwang, het voelde niet natuurlijk. Mijn paard werd ook maar stugger en stugger.. (hij is flegmatiek en ook niet helemaal dressuur gebouwd). Ik heb nu 2x les gehad bij een andere instructrice. ze rijd zelf eventing, maar leid al haar paarden op tot z dressuur en de reguliere dressuursport. Ze wilde die van mij wel eens uitproberen. Zo gezegd, zo gedaan... zij erop en warempel...2 minuten en hij liep! en wat zag ik? geen sporen, losse teugels, geen spanning.. niets! ik daarna erop en dat geprobeert te voelen... moeilijk... het paard ruimte geven voor en duwen ipv trekken... nu 2 lessen gehad, en t paard loopt lekker! hij is opeens voorwaarts, moet hem terugnemen ipv naar voren 'slaan'. ben helemaal gelukkig.

Yamcha, jij viel me op bokt altijd al op, je weet veel, legt alles duidelijk en eerlijk uit en je hebt herders (das een grote plus :+) ik vind het heel leuk om zo met je vorderingen mee te kunnen lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:15

Dank je wel, wat een mooi compliment!

Wat een bijzondere ervaring voor je, en zo goed voor je paard dit.....

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:20

Zeker een hele prettige ervaring, en het paard knapt met 2 weken al zo op... en hoewel mijn instructrice anders lesgeeft dan japeloup merk ik wel overeenkomsten. en hier lees ik genoeg wat ik wil meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:31

Apart he, dat het zo snel ook beter gaat, jeetje. Ik sta daar altijd van te kijken. Ook de verhalen die ik hier lees, vind ik bijzonder, paard in een jaar van de L naar de Z gereden...... zonder als doel de Z, maar gewoon als doel om beter te rijden, en dat is ook precies waar het mij om gaat :j

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:33

ja indd.. hij loopt nu opeens zonder problemen mee de wei uit... heel raar, pakt t bit ook als ik hem in wil doen, ipv de kaken op elkaar zetten.. wonderbaarlijk.

ik heb nooit angst gehad, klim op ieder paard.. maar dit rijden, zalig :D