Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
justkid schreef:MWM wat een mooi paardje![]()
Aan rijtechnisch commentaar ga ik me maar niet wagen.
Daar zit je misschien ook niet op te wachten.
Misschien een visualiseringstip voor het blijven zitten in galop;
Probeer je eens voor te stellen dat je in je paard zakt.
Ik heb uitgevonden bij Kid dat als ik me zwaar maak in mijn bekken en daar alleen meebeweeg, dat bedoel ik met "salsa" en daar vaak bij denk plakplakplakkleefkleefdan zak ik als het ware in mijn paard en kan ik makkelijk blijven zitten.
knollentuin schreef:mwm ik heb even je filmpjes gekeken en op zich ben je wle goed bezig, ik zie een paard dat nog niet krachtig is- geregeld een sleepje in de achtervoet, wat weinig balans .
op het moment dat je m met mooie lengte rijdt kiepert ie nog op de voorhand en komt ie te laag . op het moment dat je de hals horizontaal plaatstin het 3e filmpje [wat mooi is voor hem omdat ie daar meer in horizontaal evenwicht komt ,en beter met t achterbeen onder kan gaan treden] wil ie net te diep kruipen en komt ie daar net even tegen de teugel,maar op zich zit je daar goed qua houding van het paard. mijn keus zou daar enkel lichtrijden zijn.
in de galop zie je heel goed dat hij met het kruis[de kont omhoog] galopeerd en op de voorhand valt,ook neemt hij jou daarin mee. je zit naar voren,schuin naar binnen en je billen uit het zadel. probeer hem meer in de houding zoals je gaat draven in filmpje 3 te laten galoperen,de hals meer voor je ,zelf rechtop blijven zitten, denk dat je met je hoofd tegen de hoofdsteun aan wil leunen. en laat m door galoperen, actief goed naar voren laten springen,af en toe om rust te bewaren je hak laten zakken,je ontspant dan je kuit,daarbij een helve ophouding en oprichten van je bovenlijf en je zal voelen dat je paard dan net even in tempo terugkomt waardoor hij nadat je dat meerdere malen rijden kan hij steeds meer met de achterhand aan gaat sluiten het bekken meer kan kantelen en tot wat meer dragen ipv stuwen komt.
leuk hallodan,welkom
laetitia schreef:Binnen het half jaar wilde ik haar toch wel behoorlijk aan de hulpen hebben staan.
Dat ging natuurlijk helemaal mis, ik was te gefixeerd op die oefeningen en op resultaat, gewoon omdat ik wilde laten zien dat ik het kon. Paard begon te staken en was niet meer te hanteren. Continu rennen, bokken en staken. Ontspanning was ver te zoeken.
Na een paar keer heb ik dat hele trainingschema in de prullenbak gegooid en stel ik per keer maar 2 doelen: 1. Ontspanning en 2. 1 oefening die we oefenen totdat het ook maar even goed gaat en dan is het klaar.
En dat gaat een stuk beter! Het is voor mij geen maandenplan meer maar gewoon een meerjarenplan.
laetitia schreef:Dan ben je in mijn ogen een goede ruiter, waarom omdat je naar je zelf durft te kijken en toe durft te geven dat je nog niet zo bent als je graag zou willen. Dat stelt je open voor alle informatie, die van je paard, instructeur en ook van de mensen hier op bokt.Ik blies altijd hoog van de toren en vond mezelf een goede ruiter, maar daar ben ik (hoe confronterend ook) van terug gekomen.