Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lichtrijden vanuit mijn knieën kan ik al helemaal niet
Je houd jezelf dan zo stijf.
Ik snap nu ook beter waarom het zo eng is. Durf zelf namelijk prima met alles los te rijden (ook met alleen nekrope) maar ik heb dan ook een pony die de HO heel goed kent en de racestand nog niet snapt.
) en had een paard onder me wat gevoelsmatig alleen maar harder en harder ging, heb liedjes moeten zingen (dan moest ik wel uitademen, gecontroleerder ademen) maar weinig hielp. Aangezien mijn eigen spanning alleen maar haar spanning voedde.
af en toe kunnen we nog steeds stuiteren 
Als ik het verhaal van hierboven lees, heb ik daar dus best wel mazzel mee. Overigens heel dapper van je Japeloup, dat je in die tijd zo doorgezet hebt!
)
durf niet? hoezo durf niet, dat kun je best, huppekee."
lekker met zo'n losse teugel ontspannen rondrijden.
heel mooi opgeleid en lief en toen bleek dus dat ik een complete beginner was
(ik had 7 manegejaren)
(paard weet dan niet wanneer ze het goed doet)
dan zak ik als het ware in mijn paard en kan ik makkelijk blijven zitten.
justkid schreef:MWM wat een mooi paardje![]()
Aan rijtechnisch commentaar ga ik me maar niet wagen.
Daar zit je misschien ook niet op te wachten.
Misschien een visualiseringstip voor het blijven zitten in galop;
Probeer je eens voor te stellen dat je in je paard zakt.
Ik heb uitgevonden bij Kid dat als ik me zwaar maak in mijn bekken en daar alleen meebeweeg, dat bedoel ik met "salsa" en daar vaak bij denk plakplakplakkleefkleefdan zak ik als het ware in mijn paard en kan ik makkelijk blijven zitten.
Ik vind het altijd reuze boeiend wat andere mensen zien. Hihi, ik zit op het moment expres nog 'licht', omdat hij een hele tijd geblesseerd is geweest en daarna niet meer durfde te galoperen. Moet wel weer gaan zitten, maar het zit nog tussen mijn oren. Maar ik ga het proberen!knollentuin schreef:mwm ik heb even je filmpjes gekeken en op zich ben je wle goed bezig, ik zie een paard dat nog niet krachtig is- geregeld een sleepje in de achtervoet, wat weinig balans .
op het moment dat je m met mooie lengte rijdt kiepert ie nog op de voorhand en komt ie te laag . op het moment dat je de hals horizontaal plaatstin het 3e filmpje [wat mooi is voor hem omdat ie daar meer in horizontaal evenwicht komt ,en beter met t achterbeen onder kan gaan treden] wil ie net te diep kruipen en komt ie daar net even tegen de teugel,maar op zich zit je daar goed qua houding van het paard. mijn keus zou daar enkel lichtrijden zijn.
in de galop zie je heel goed dat hij met het kruis[de kont omhoog] galopeerd en op de voorhand valt,ook neemt hij jou daarin mee. je zit naar voren,schuin naar binnen en je billen uit het zadel. probeer hem meer in de houding zoals je gaat draven in filmpje 3 te laten galoperen,de hals meer voor je ,zelf rechtop blijven zitten, denk dat je met je hoofd tegen de hoofdsteun aan wil leunen. en laat m door galoperen, actief goed naar voren laten springen,af en toe om rust te bewaren je hak laten zakken,je ontspant dan je kuit,daarbij een helve ophouding en oprichten van je bovenlijf en je zal voelen dat je paard dan net even in tempo terugkomt waardoor hij nadat je dat meerdere malen rijden kan hij steeds meer met de achterhand aan gaat sluiten het bekken meer kan kantelen en tot wat meer dragen ipv stuwen komt.
leuk hallodan,welkom
Ik probeer op het moment stukjes doorzitten en lichtrijden af te wisselen, omdat hij met doorzitten (door mij) spanning opbouwt. Zag alleen op het filmpje idd dat ik het bij een paar passen moet houden en niet te lang moet blijven zitten. In galop heb ik nog niet echt een goed 'gevoel' qua halshouding, of hij komt teveel in de oprichting, die hij achter niet kan verwerken, of ik laat hem veel en veel te laag gaan. Ga weer even opletten op mijn recht zitten, beetje jammer dat dit erin geslopen is, want zat altijd heel netjes. GA de tips vanmiddag proberen toe te passen! Thanks!
[en dan de tempo wisselingetjes terug op houding]succes! 
. Ik blies altijd hoog van de toren en vond mezelf een goede ruiter, maar daar ben ik (hoe confronterend ook) van terug gekomen. laetitia schreef:Binnen het half jaar wilde ik haar toch wel behoorlijk aan de hulpen hebben staan.
Dat ging natuurlijk helemaal mis, ik was te gefixeerd op die oefeningen en op resultaat, gewoon omdat ik wilde laten zien dat ik het kon. Paard begon te staken en was niet meer te hanteren. Continu rennen, bokken en staken. Ontspanning was ver te zoeken.
Na een paar keer heb ik dat hele trainingschema in de prullenbak gegooid en stel ik per keer maar 2 doelen: 1. Ontspanning en 2. 1 oefening die we oefenen totdat het ook maar even goed gaat en dan is het klaar.
En dat gaat een stuk beter! Het is voor mij geen maandenplan meer maar gewoon een meerjarenplan.
laetitia schreef:Dan ben je in mijn ogen een goede ruiter, waarom omdat je naar je zelf durft te kijken en toe durft te geven dat je nog niet zo bent als je graag zou willen. Dat stelt je open voor alle informatie, die van je paard, instructeur en ook van de mensen hier op bokt.Ik blies altijd hoog van de toren en vond mezelf een goede ruiter, maar daar ben ik (hoe confronterend ook) van terug gekomen.
) ik vind het heel leuk om zo met je vorderingen mee te kunnen lezen