Al weer een tijdje niet gevolgd maar nu weer bijgelezen. Ik vind het toch zo bijzonder om over al die mensen te lezen die ondanks hun angst toch zo graag met hun paard bezig zijn, en te zien hoe groot ieders wil is om eroverheen te raken. Helemaal bange-poeperd af zal ik wel nooit worden, zo ben ik nu eenmaal, maar ik kan nu wel weer van mijn paard genieten. 18 juni a.s. gaan we voor het eerst weer op wedstrijd en wat heb ik daar een zin in. Maar een buitenritje daar wacht ik nog even mee. Ik zoek voorlopig geen situaties op waarbij ik het risico loop om het opgebouwde vertrouwen weer kwijt te raken.
CCCCC Nog een verlate tip om over je angst voor het galopperen te raken. Ik moest een tijdje terug van mijn instructrice op de grote volte aangalopperen (langzaam en gelijk controleren voor zover je dat kunt) en na bijvoorbeeld 5 passen al weer terug nemen naar de draf. Als je paard daar niet te heet van wordt kan je dat een paar keer achter elkaar doen. Als dat goed gaat kan je uitbouwen naar 10 passen en zo verder. Ik merkte bij mijzelf dat toen ik doorhad dat er niets gebeurde ik vanzelf steeds langer durfde door te galopperen. En nu gaan we alweer rondes lang in uitgestrekte galop door de buitenbak (80 m lang).
Eefste: Dapper hoor in galop over het strand. Ik doe het je niet na. In oktober gaan we met de rijvereniging naar zee. Ik neem dan niet mijn eigen paard mee maar ga wel proberen een strandritje op een manegeknol te doen.
Superliesje: Ook al op de goede weg. Wees maar trots op jezelf. Je komt er wel.
Line18: Sinds ik bang ben rijd ik ook met BP. Daardoor ben ik net iets minder bang om te vallen. Ik denk wel dat het mij geholpen heeft iets doortastender te gaan rijden. Het was gisteren in de les (32 graden) wel erg warm met BP!
Eigenlijk moet je proberen je merrie voor te zijn. Je moet laten weten dat je er op zit. Er echt aan rijden. Niet te voorzichtig zijn. Wil ze weg niet terugtrekken maar been erin en buiging vragen. Houd haar vanaf het moment dat je erop stapt bezig. Vraag buiging links en rechts, geef na, kijk of ze haar hoofd wil laten zakken. Zoek de ontspanning op maar laat haar niet los. Rijd veel wendingen geen lange rechte stukken, overgangen etc. Ik weet het het is makkelijker gezegd dan gedaan maar het is wel de enige oplossing. Als je haar op de volte kan houden zou ik als ze aangaloppeert proberen te blijven galopperen, harder en langer dan zij eigenlijk wil, doorgaan totdat ze het niet leuk meer vindt. Maar eigenlijk moet je haar wel nageeflijk kunnen houden. Een thiedeman kan wel een goede hulp zijn als ze haar hoofd in de lucht wil gooien. Je moet hem dan wel kort genoeg instellen.
Laatst bijgewerkt door blue_sky op 31-05-11 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt