Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eefste

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:19

Jeeej SuperLiesje! WAt goed! Heb je er van kunnen genieten? Echt heel stoer. Hoe lang verzorg je dit paard al? (sorry als je het al een keer gezegd hebt hoor.. dan heb ik er overheen gelezen)

Ik ga vandaag niet rijden.. Zet Maan in de stapmolen.. want ze zal wel flinke spierpijn hebben van gister door het zware zand galopperen..
Ga wel wat anders spannends doen.... Haar mooie lange manen eraf knippen |( Echt jammer, maar ze heeft vast gezeten in het prikkeldraad, dus mist allemaal plukken. Geen potje. Daar gaat 3 jaar manen kweken..

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:55

Wat een positieve dingen staan er nu ineens allemaal!
Ik ben ook erg blij, want ik kom me afmelden als bangepoeperd :+
Gister heerlijk gegaloppeerd en nu weer helemaal totaal angstvrij!!!
ben zoooo blij <3

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:56

We gaan naar de HK als ex-bangerikjes :D
Supergoed SUPERLiesje!!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:10

Totaal angstvrij? Dat doe je snel. :=
Ik wil ook angstvrij zijn. :P

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:16

Somebitch schreef:
Totaal angstvrij? Dat doe je snel. :=
Ik wil ook angstvrij zijn. :P

haha, ik had alleen angst met aanspringen in galop. Alles ging altijd heel goed, totdat ik moest gallopperen ;( .
Gister heb ik 100000000000x aangesprongen en gegaloppeerd, en dat ging super. dan is bij mij de angst wel weg :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:18

Ahh oke. :) Wel fijn dat je nu gewoon durft te galloperen. :j

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:05

Inderdaad allemaal top-verhalen!!! Zo wordt het straks nog stil hier ;-)!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:07

Haha vast niet :p ik ga met kleine stapjes vooruit maar ben er nog lang niet dus ik ben hier nog wel even!

Fijn beccatje! Hopelijk blijft de angst nu weg!

@eefste: ik verzorg dit paard nu bijna een maand geloof ik! Merk echt aan steeds meer kleine dingetjes dat ze mij (en ik haar) begint te vertrouwen!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:25

Jeetje dames, wat een succesverhalen, geweldig *\o/*
Ik denk dat het hier in dit topic ook zo is, dat iedereen elkaar inspireert.
@SuperLiesje: geweldig hoor. Neem de tijd, het is helemaal niet erg als niet alles in een keer goed gaat. Met kleinere stapjes kom je er ook.
@Klannah: ook grote klasse.
Bij mij is ook de galop in de bak het heikele punt, maar mijn balans en mijn houding waren niet goed ook. Daar ben ik nu dus met mijn instructrice aan het werken. Na een hele fijne les zaterdag zondag precies gedaan wat ik zaterdag geleerd had. In stap maar ook in draf was Dúx ontspannen en dat laatste was me eigenlijk nog niet goed gelukt, alleen kleine stukjes. Ook gegaloppeerd nog en er zit wel vooruitgang in moet ik zeggen. Het aanspringen vind ik ook het moeilijkste en daardoor is er ook geen ontspanning, maar ik heb wel vertrouwen dat we dat ook samen gaan overwinnen. Ik moet zeggen, dat ik ook helemaal blij ben van de goede berichten hier en dat werkt echt positief.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:53

Eefste; Ik longeer altijd voordat ik erop ga.

Ik heb gister ook heerlijk gereden. Ik vind de eerste stap om te vertrekken altijd het engst (mijn vorige pony gooide mij op dat moment altijd eraf) Nu moet ik steeds stil staan en dan weer vertrekken.
Mijn houding is nog wel erg beroerd en ik zit ver naar voren door de spanning maar op deze foto ben ik toch best wel trots :D :

Afbeelding

Fijn dat het met de rest ook goed gaat en inderdaad binnenkort een topic openen voor niet bange ruiters haha

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:17

Ziet er goed uit ThornForest! Fijn dat het goed is gegaan! Prachtig paard trouwens! (ik hou wel van barok :) in mijn onderschrift staat een link naar fotos van mijn koudbloed paardje :)) )
Wat bijzonder dat iedereen deze week allemaal stoere grenzen aan het verleggen is..
Ik heb vrijdag voor het eerst les van een nieuwe instructrice. Vind ik weer heel spannend. Ben altijd bang dat ik dingen moet doen waar Maan druk en boos van wordt (als maan vindt dat ik ongelijk heb of onredelijk ben, dan laat ze dat heeeel duidelijk weten, en is ze niet zo lief meer!!) Ga van te voren maar even zeggen dat ik het erg spannend vind.. Zal ook wat fotos plaatsen als ik geweest ben :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:19

op dit moment is mijn merrie echt aan het pubberen.
helaas.
ze gaat ineens onder je vandaan lopen.
galopeert ineens aan en is weg.
en dan moet ze de bocht om en dan komt ze omhoog of geeft een flinke bok.
helemaal niet wat ik wil.
maar helaas doet ze het wel.
werd hier laatste keer ook echt bang van.
dus weer mee BP aan.
en nu ben ik veel bezig met longeren en rij ik haar met een tieleman (zodat ze niet ineens haar hooft heel erg in de lucht kan doen)
nog iemand tips hoe ik deze periode toch door kan komen?

@ThornForest
ik vind dat je best strots mag zijn.
ziet er niet zo heel heel verkeert uit vind ik.
en met kleine stapjes kom je er ook wel

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:38

Al weer een tijdje niet gevolgd maar nu weer bijgelezen. Ik vind het toch zo bijzonder om over al die mensen te lezen die ondanks hun angst toch zo graag met hun paard bezig zijn, en te zien hoe groot ieders wil is om eroverheen te raken. Helemaal bange-poeperd af zal ik wel nooit worden, zo ben ik nu eenmaal, maar ik kan nu wel weer van mijn paard genieten. 18 juni a.s. gaan we voor het eerst weer op wedstrijd en wat heb ik daar een zin in. Maar een buitenritje daar wacht ik nog even mee. Ik zoek voorlopig geen situaties op waarbij ik het risico loop om het opgebouwde vertrouwen weer kwijt te raken.

CCCCC Nog een verlate tip om over je angst voor het galopperen te raken. Ik moest een tijdje terug van mijn instructrice op de grote volte aangalopperen (langzaam en gelijk controleren voor zover je dat kunt) en na bijvoorbeeld 5 passen al weer terug nemen naar de draf. Als je paard daar niet te heet van wordt kan je dat een paar keer achter elkaar doen. Als dat goed gaat kan je uitbouwen naar 10 passen en zo verder. Ik merkte bij mijzelf dat toen ik doorhad dat er niets gebeurde ik vanzelf steeds langer durfde door te galopperen. En nu gaan we alweer rondes lang in uitgestrekte galop door de buitenbak (80 m lang).

Eefste: Dapper hoor in galop over het strand. Ik doe het je niet na. In oktober gaan we met de rijvereniging naar zee. Ik neem dan niet mijn eigen paard mee maar ga wel proberen een strandritje op een manegeknol te doen.

Superliesje: Ook al op de goede weg. Wees maar trots op jezelf. Je komt er wel.

Line18: Sinds ik bang ben rijd ik ook met BP. Daardoor ben ik net iets minder bang om te vallen. Ik denk wel dat het mij geholpen heeft iets doortastender te gaan rijden. Het was gisteren in de les (32 graden) wel erg warm met BP!
Eigenlijk moet je proberen je merrie voor te zijn. Je moet laten weten dat je er op zit. Er echt aan rijden. Niet te voorzichtig zijn. Wil ze weg niet terugtrekken maar been erin en buiging vragen. Houd haar vanaf het moment dat je erop stapt bezig. Vraag buiging links en rechts, geef na, kijk of ze haar hoofd wil laten zakken. Zoek de ontspanning op maar laat haar niet los. Rijd veel wendingen geen lange rechte stukken, overgangen etc. Ik weet het het is makkelijker gezegd dan gedaan maar het is wel de enige oplossing. Als je haar op de volte kan houden zou ik als ze aangaloppeert proberen te blijven galopperen, harder en langer dan zij eigenlijk wil, doorgaan totdat ze het niet leuk meer vindt. Maar eigenlijk moet je haar wel nageeflijk kunnen houden. Een thiedeman kan wel een goede hulp zijn als ze haar hoofd in de lucht wil gooien. Je moet hem dan wel kort genoeg instellen.
Laatst bijgewerkt door blue_sky op 31-05-11 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:40

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:22

[Fijn dat het met de rest ook goed gaat en inderdaad binnenkort een topic openen voor niet bange ruiters haha[/quote]

Misschien inderdaad niet zo gek om hierover een topic te openen. Kunnen angstige lezers misschien nog wel wat aan hebben.

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:33

Blue_sky, wat een goed advies heb je gegeven.
Precies zo doe ik het ook!
Ik ben niet zozeer bang om te rijden, ik schrik gewoon heel snel, als het paard een keer de oren draait of struikelt etc.. dan heb ik alweer m'n hart in mijn keel zitten..
Ik weet dat mijn paard heel snel schrikt en super snel is... je moet altijd zo allert zijn.
Ik kan mij wel steeds sneller weer overheen zetten. Goed op mijn ademhaling letten helpt ook heel goed.

Gisteren ook voor het eerst op m'n paard gezeten (ik longeer altijd wel eerst) zonder dat mijn instructrice er eerst op ging zitten. Wauw, ik was zo trots op mijzelf...

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:46

Dank je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:43

Wat knap van iedereen dat ze hun angsten overwinnen! En ook dat het afentoe moeilijk is om door te gaan, en dat weten we allemaal.

Ik heb vanavond ook weer les, ben benieuwd hoe hij het gaat doen, hopelijk issie braaf. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:14

Ik ben zo blij!
Gister voor de tweede keer op mijn "verzorgpaard" gereden. Een erg groot en voorwaarts paard. Omdat ze van de ruime gangen heeft gaat ze heel hard. Dit vond ik nogal eng en wilde haar iedere keer afremmen (omdat ik dacht dat ze er vandoor zou gaan en ik geen controle meer zou hebben).
Nu ben ik erachter dat dit haar "gewone" gangen zijn. Gisteren gaf ze een paar bokjes (van frustratie denk ik), omdat ik haar iedere keer inhield. Ik heb haar toen met lange teugel haar eigen tempo laten draven en zelfs even gegallopeerd en er GEBEURDE NIKS ENGS!
Ik heb haar bokken en haar galop (wat ik nog steeds eng vond om te doen) gewoon uitgezeten! Ik ben over mijn angst heen!
Ik stap er de eerstvolgende keer met superveel vertrouwen weer op. Ik zat zo vol adrenaline, dat ik vannacht om 3 uur pas sliep (heeft iemand hier tips voor, haha)

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:22

Bedankt allemaal :)

Fresley; hoe ging je les?

Ik heb vanavond ook weer les, denk dat ik het draven vandaag maar weer eens op ga pakken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:09

Hee, Leuk dat je het vraagt.

Mijn les ging opzich wel, galop is en blijft iets moeilijks. Dat weten we alle 3, mijn lesgeefster ik en mijn pony. Het is voormij afentoe nog echt moeilijk om te zeggen dat ik iets niet durf of niet kan. Maar ik wil zo graag, intructrische vertelde dat ze haar proevenboekje bij had. Maar ze dacht omdat het slim was om die bij mij niet uit haar auto te halen. Ivm dat ik een kleinere bak heb, en de galop wat moeilijker was. Maar ik wil zoo graag eens een proef rijden. Gewoon voor te oefenen. Hoever ik alben, maar helaas ik het voor mij moeilijk om zoiets duidelijk te maken. Voor mijn gevoel kan ik dan een stuk minder beter rijden als hij les klanten.. Maar ze heeft me al zo goed geholpen, bij alles. Dat ik het toch moeilijk vind om zoiets aan te geven.
Heeft 1 van jullie nog tips om mijn pony in galop tehouden? En te zorgen dat hij er niet uit valt? Zodat ik ook iets aan mijn houding kan doen in de galop? Ik ben nu constand aan het jagen dat hij moet galoperen. Maar ik zit zelf dan voor de helft in de verlichte zit, en hij vliegt alle bochten door..
Naja, fijn dat ik toch even mijn verhaaltje kwijt kon.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:00

Dit blijft een verukkeluk topic. En ik maar denken dat ik de enige angstruiter met paard was. Hoeveel bokkers zijn hier eigenlijk al voorbij gekomen?
Ik blijf volgen :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:30

Ik wil vandaag naar buiten, maar ik durf niet meer.. Terwijl ik vorige week nog 3x naar buiten ben geweest. :Z

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:24

Somebitch schreef:
Ik wil vandaag naar buiten, maar ik durf niet meer.. Terwijl ik vorige week nog 3x naar buiten ben geweest. :Z

Ik ken het gevoel Somebitch maar je kan het. Ga thuis maar alvast ademhalingsoefeningen doen, dan naar je paard gaan, ook daar gaan oefenen, lekker poetsen, tutten en gaan en vooral genieten van je paardje, het mooie weer en van jezelf. De barrière waar jij nu door moet is heel normaal, maar wordt steeds kleiner. Go for it...

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:38

Hallo iedereen.
Ik wil me ook graag melden. Vroeger was ik een ruiter die alles durfde en alles deed. Ik sprong op elk paard, braaf of niet! Nu heb ik voor bijna 3 jaar terug mijn rug gebroken (van een paard afgevallen die ik in zou rijden). Heb een half jaar niet mogen rijden en daarna stapte ik weer op mijn 'oude' vertrouwde verzorgfries Ninke. Geen problemen mee gehad en ook niet bang. Ninke was echter niet de makkelijkste, maar ik wist wel altijd wat ze ging doen. Nu werd Ninke verkocht en ging ik zelf een paard kopen. Een paar verschillende paarden uitgeprobeerd. Van 1 paard viel ik tijdens de proefrit bijna af omdat hij begon te steigeren. Was toen wel een beetje het vertrouwen in nieuwe paarden verloren. Uiteindelijk heb ik King gekocht. Een super lief, maar oh zo sensibel paard. Hij is van zichzelf nog wat schrikachtig en wantrouwend in zijn nieuwe omgeving (heb hem nu bijna een maand). Daar word ik zelf ook weer schrikachtig en onzeker van (negatieve spiraal). Volgens mijn instructeur zie ik allemaal ijsberen op de weg en ben ik al aan het doemdenken voordat er iets gebeurt! Ik merk zelf ook dat als ik me een dag heel rustig voel dat het dan een stuk beter gaat! Ik heb mijn moeder de les laten filmen, waarin King een paar keer probeert om te draaien en een beetje gaat steigeren. Ook springt hij een keer weg. Heb het filmpje honderd keer bekeken en dacht bij mezelf: "wat voor engs gebeurt hier nou eigenlijk? NIETS! Ik blijf er gewoon op zitten en er gebeurt feitelijk niets engs". Maar toch als ik er dan weer op ga (vooral in de buitenbak) vind ik het toch altijd weer spannend, vooral als er een ander paard bij in de bak is, want daar wil hij dan achteraan en dan gaat ie opspreken (steigeren) als hij dat niet mag van mij. Dus voorlopig blijf ik in de binnenbak rijden tot ik wat meer vertrouwen heb.