ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:14

Mukkes, dit deed mijn paard ook. Gewoon een kwestie van timen. Been aanleggen -> paard loopt naar achter -> hulp niet vergroten maar wachten tot de drang naar voren komt (als is het maar stilstaan met een voorwaartse drang) -> been los -> belonen en zo continu opnieuw beginnen. Inrijden heeft de tijd nodig dus dit soort problemen ook en daar moet je écht aandacht aan gaan besteden en de tijd voor nemen anders lost dit nooit op. Goed timen dus, niet gelijk 5 voorwaartse passen verwachten maar juist bij die voorwaartse drang al belonen (been los, aaitje) en daarna zul je merken dat ze 1 stap naar voren doen -> been los -> beloning. En dus niet niet meer achterwaarts gaan. Iedere keer komt er weer een stapje bij.
Daarom ben ik zelf ook niet van het lange rijden op jonge dieren. Ik stop als het goed is dus als jouw paard van achterwaarts naar halt gaat stap je af en is het prima en de dag erna vraag je 1 stapje voorwaarts -> beloning is afstappen en weer in de wei zetten en zo ga je steeds verder totdat je paard gewoon rondjes voorwaarts kan stappen op een beenhulp en dan kun je weer nieuwe dingen introduceren. De gangen is puur basis wat bevestigd moet worden. Als de stap nog niet bevestigd is moet je ook nog niet denken aan draf en galop, ondanks dat het nu goed zal gaan kun je daar later eventueel problemen mee krijgen. Daarom zorg ik eerst dat de stap vlekkeloos verloopt dus overgangen naar halt en achterwaarts, weer voorwaarts, afwenden, figuren rijden etc. Als dat goed gaat en mijn paard blijft een voorwaartse drang houden dan ga ik pas naar de draf.

melanie81

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:53

ik ben het eens met xmarliez. wij hebben in het begin ook elke keer heel kort gereden, als het goed ging stoppen en afstappen. inmiddels zijn wij nu bezig met de balans, stuur zit er een beetje op, stap draf en halt. we zijn nu voornamelijk bezig met buitenuit rijden omdat die van ons nogal de neiging had om stil te gaan staan, sinds we buitenrijden gaat dit goed.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:13

Pedro reageerde ook goed op mijn stem en been hulpen gaan dus goed. Alleen eenzijdige hulpen snapt hij -nog niet. Maar kan nu wel 8-jes rijden. Gaat steeds makkelijk. Vandaag zelfs voor het eerst los gelongeerd. Aan de longe maakte hij zich wel erg rond, maar geen gebok. Ik heb een spoorriempje aan mijn zadel waar ik me goed aan vast kan houden en zijn hoofd er dus bij kan houden. Anders trekt hij me het zadel uit. Hij gilde wel wat naar de dames maar na een paar keer bleef hij wel gewoon doorlopen.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 10:51

Hoi Hoi Allemaal,

De tip van xMarliez : Dat is inderdaad een hele goed tip! Ik vind hem erg belangrijk om te onthouden en mee te nemen met inrijden.

Hoe is het verder met jullie zelf? Ik hoor best van mensen om mij heen dat ze het inrijden/doorrijden erg pittig vinden dat ze dus best vermoeid zijn hierdoor.

Zijn jullie je paarden anders gaan voeren nu ze een klein beetje aan het werk gaan? Wat voeren jullie ze precies? Doen jullie ook aan suppelementen enzo?
Fury krijgt al jaren Marstall voer, en doet het hier echt super op. Hiervan hem ik nu ook twee zakken besteld en die krijgt die vanaf morgen bij zijn nieuwe huisje dus ook.

Super spannend morgen gaat die verhuizen, voor de tweede keer in zijn leven ik vind het echt rete spannend allemaal! Morgen om 10.00 uur zijn we daar op stal, en ben benieuwd hoe die op de trailer gaat!

Zodra die op de trailer staat sjees ik naar stal en maak ik vast zijn stal in orde en stuiter ik vast de hele stal over haha!
Echt super spannend hoor allemaal.

Jullie horen wel hoe het gegaan is. Wish me luck!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:22

Die van mij staat idd wel een flink stuk hoger in het voer. Maar dat heeft hij ook wel nodig om op gewicht te blijven. Zijn energie kan hij iig goed kwijt in het werk.

Voorheen kreeg hij 1kg combi biks+museli verdeeld over 2 porties. Nu krijgt hij totaal 3 kg biks+muesli.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:31

Wat een leuk topic,ben benieuwd hoe je paard de trailer opgaat,
ik doe gemiddeld drie paarden in een jaar inrijden,
heb er dit jaar mijn eigen vos staan,pony van mijn tante en nog een paardje van haar,
daarbij rijd ik mijn bijna vierjarige nu langzaamaan door,
ik voer mijn paarden meer op het moment als ze gewerkt hebben,ze hebben 24,7 kuil tot hun beschikking.
ik geef pulp daarbij 1 brok en 1 mix,
daar doen ze het super op.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 11:39

Okee... Fury gaat hier eerst nog alleen het land op en een beetje grondwerken. Volgend jaar gaan we hem langzaam oppakken. Ik hou hem dus voorlopig op de hoeveelheid voer die hij nu heeft en hou gewoon goed in de gaten of hij behoefte heeft aan meer! Ook heeft hij onbeperkt kuil.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:57

Toen die van mij nog hier stond, kreeg hij idd ook niet zoveel, alleen als ik bijv. wist dat hij flink moest werken aan de longe, dan gaf ik wat meer, maar zolang ze niet veel doen, hoeven ze echt niet zoveel krachtvoer. Momenteel werkt die van mij elke dag zo'n 30-45 min echt flink, dus je ziet aan hem dat hij meer nodig heeft, ondanks ruim ruwvoer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:00

Ik ondervindt tot nu toe nog geen problemen met het inrijden, ze doet het nu erg goed kan natuurlijk nog veranderen maar verder heb ik er geen problemen mee dat het vermoeiender is ofzo. Vindt haar rijden zelfs makkelijker en fijner dan sommige andere paarden. Maar ja ze zit ook letterlijk als een luie stoel. Verder kwa voer hebben we haar terug gezet in voer voor het inrijden, omdat ze toen ook 24/7 op het land ging en ze behoorlijk onstuimig was. Nu is ze lekker rustig is wat kilotjes afgevallen en dat mocht wel voor de rest houdt ik haar wel in de gaten of ze meer nodig gaat hebben. Maar denk niet dat ze veel nodig heeft want ze reageert er best wel op. Maar misschien als het rijden wat intensiever wordt dat het veranderd. Maar tot nu toe rijdt ik zo'n 10 tot 15 minuten. Voornamelijk stappen zo'n 2 á 3 keer in de week.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:03

Mijne staat alleen op het land zoals gewoonlijk (24/7). Ik voer mijn paarden niets bij omdat ze het zo prima doen. Mochten ze meer gaan doen en ik merk dat ze het echt nodig hebben dat krijgen ze natuurlijke voeding van Equilibre. Welke moet ik nog even bekijken maar ik voer mijn paarden geen afvalstoffen, tinkers kunnen daar sowieso al heel erg slecht tegen net als mijn shetjes en welsh.

Succes met verhuizen Fury08, het zal vast wel allemaal goed komen! Niet te zenuwachtig zijn maar gewoon lekker genieten en er voor zorgen dat er rust heerst als Fury komt, dat is voor hem ook al veel fijner.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:59

Jibbel schreef:
Die van mij staat idd wel een flink stuk hoger in het voer. Maar dat heeft hij ook wel nodig om op gewicht te blijven. Zijn energie kan hij iig goed kwijt in het werk.

Voorheen kreeg hij 1kg combi biks+museli verdeeld over 2 porties. Nu krijgt hij totaal 3 kg biks+muesli.

die van mij moet ik ook flink bijvoeren ja! merk echt dat hij het nodig heeft hij krijgt nu smorgens en savonds 1 brok half muesli en smiddags 1 brok dus das 3kg brok en 1kg muesli en hij is nog niks te dik hoor

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:27

Pedro werd al flink bijgevoerd omdat hij naar de hengstenkeuring moest. Toen kreeg hij veel hooi en 2 kg Besterly Olympic. Omdat hij zich opfokt in de buitenbak wordt hij snel mager en kan dus wel wat extra's gebruiken. Juist door meer te werken krijgt hij meer ontspanning, even iets anders aan zijn hoofd dan de dames. Hij krijgt ook Pavo Musclebuild. Ben daar tijdelijk mee gestopt maar vond hem toch achteruit gaan. Heb ook niet het idee dat hij door het voer drukker zou zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:07

Die van mij gaat straks voor de keuring idd ook nog eens 2 kg haver en wss nog een kg brok erbij krijgen (Tenminste, dat zeiden ze, dus ben benieuwd..)

Volgende week ga ik m'n spruit elke dag even onder begeleiding rijden van degene die hem nu rijdt. Vind het heel spannend, maar ook wel leuk. Na ruim 4 jaar nadat hij geboren wordt er zomaar op! :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:31

Die van mij staat nu op 1 brok, 1 muesli en 1/2 maisvlokken om hem op gewicht te houden, het is nl een gigantische druktemaker. Daarnaast krijgt hij kuil en staat hij van 10 tot 19 op het land.

Ben vorig jaar begonnen in een 20 x20 baan en vervolgens overgestapt naar 25 x 50 maar dat bleek toch iets te groot voor hem, heb op deze stal weer een 20 x 40 baan tot m'n beschikking en dat gaat erg goed. Hij heeft op dit moment een iets te goed werkende motor en dat zorgt nog weleens voor miscommunicatie , hij is zo snel en zeker als hij iets niet wil maakt hij daar misbruik van.
Ben begonnen met het longeren met dubbelie lijnen en daar reageert hij erg goed op dus ben benieuwd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:47

Die van mij krijgt 1/2 kg krachtvoer per keer, dus 1 kg totaal per dag. Is meer dan genoeg.
Goed hooi en vers gras is belangrijker.
Mijn ruin heeft inmiddels al lang het stempel zadelmak gekregen. Hij is nu ong. B klaar. We zijn begonnen aan een paar minimale verruimingen, aanspringen op de volte gaat goed, halthouden zit er netjes in.
Aanleuning moet natuurlijk nog constanter.
Als je kijkt hoe veel je een paard met 1 training per week kunt leren: ontzettend veel.
Hij mag alleen nog wat breder worden. Hij is groot zat met z'n 1.67 ong. Maar nog wat smal. Verder oogt hij niet meer als een puppy gelukkig.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:08

Dat heeft die van mij ook germie, hij is smal maar schiet nu wel de hoogte in hij is duidelijk met een inhaalslag bezig. Bij hem zit alles er wel in maar zonder stemhulp kom je niet zo heel ver ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:55

Ik heb vandaag weer een paardje zadelmak gemaakt. Ze gaat de verkoop in en heeft een zeer lastig karakter (enorm schrikachtig, onrustig, wantrouwend etc.) omdat ik niet wil dat ze overhaast zadel- ruitermak gemaakt wordt heb ik besloten het toch maar te doen. Ze is 5 jaar maar lijkt net 2 qua karakter daarom had ik eerst besloten er mee te wachten totdat ze wat volwassender in haar koppie zou zijn maar helaas willen de eigenaren haar nu al verkopen.

Begonnen met het zadeldek, toen zadel en toen de singel. Ze was zo rustig en vond het allemaal prima. Ook het zadel om haar heen telkens in de lucht gegooid zodat ze het geluid hoorde maar ze vond het totaal niet eng. Ben zo trots op mijn ponybeest :)

cassandra92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:21

Heb tot nu toe ook 2 paarden zadelmak gemaakt waarbij ze allebij heel braaf waren. De eerste was rechts blind dus dit maakte het wel een uitdaging vooral rechtsom als ze de persoon aan de longe niet meer kon zien maar nooit wat gedaan. toen ze zadelmak was en een beetje doorgereden (na ongeveer 3 maanden) kon je er zo onervarennere ruiters opzetten en deed niks.

Een foto het is het paard dat ligt.
Afbeelding

Daarna heb ik nog eentje zadelmak gemaakt een merie van Verdi X Goodtimes. Ze was in omgang erg dominant heeft me dan ook een keer omver gelopen. Na een tijdje longeren hebben we hier ook een singel op gelegt zo lang ze stil stond ermee niks aan de hand tot ze moest gaan lopen begon meteen met bokken en stopte maar niet naar 10 rondjes bokken werd ze dan weer wat rustiger maar moest ze weer galloperen of de andere kant op hetzelfde verhaal.

Na een tijdje geen verbetering hebben we er maar een zadel opgelecht (in de stal ) mee naar de bak gelopen, gelongeerd helemaal niks aan de hand.

Na een paar keer gaan hangen helemaal geen probleem erop gaan zitten nooit wat gedaan. kon alles ermee doen.

Toen heb ik in januari me voet gebroken waardoor ik haar niet meer kon rijden en een ander meisje het overgenomen heeft maar dat was een ramp, het enige wat ze daarbij deed in het begin was bokken.

Toen ik er weer op ging toen ik beter was niks aan de hand zij erop en weer bokken. Blijft een appart paard nu is ze verkocht en met dat meisje gaat het heel goed gelukkig.

Een foto van haar :
Afbeelding

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:28

Hé, wat leuk, een topic over inrijden! Dat is precies wat ik zoek! Ik heb een vierjarige, sinds oktober 2010. Hij kende nog niets, dus de afgelopen winter hebben wij geheel gewijd aan grondwerk in de ruimste zin, longeren, wennen aan zadel en hoofdstel......noem maar op! Vertrouwen winnen was misschien nog het belanngrijkste item. Ik genoot ervan om met zo'n jong en onbedorven paard te werken. En hij moest wat aankomen, want hij was te mager.
Nu zijn we zover dat we er echt op kunnen gaan, dus dat gaat binnenkort gebeuren. Ik doe dat samen met mijn dochter, wij zijn op elkaar ingespeeld, dus dat is fijn.
Ons knappe paard heet Storm, is een Am. appaloosa uit een Haflingermoeder, dus een gave kruising.
In de winter heeft hij flink veel voordroog gegeten en muesli, eerst twee maal een pond per dag, later teruggebracht tot twee maal een half pond per dag. Nu staat hij op de wei en krijgt na het werk een handje muesli. Hij doet het er goed op!
Ik ga dit topic even volgen en hoop af en toe iets nuttigs te posten!

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:05

Hallo

Leuk topic over inrijden van paarden.
Ik maak al vanaf mn 13de zelf de paarden zadelmak.
Dit heb ik 20 jaar volgehouden met vallen en opstaan maar nu laat ik het doen.
Ik ben vorig jaar zo erg hard van een 3,5 jarige afgeketst en heb er een beetje schrik van over gehouden.

Ik heb nu 3 3-jarige ruinen en die zjin nu goed zadelmak.
Ik heb ze als 2,5 jarige geleerd wat longeren is.
Daarna het zadel erop gedaan in de stal.
Ze deden alle 3 helemaal niks.
Toen met het zadel erop los gegooid in de bak en ze hebben geen één van drieen gebokt.
Aan de longe met het zadel erop en wat bijgezet.
Daarna iemand gebeld die erop ging.
Die man een paar keer opgestapt in de stal en toen de bak in.
Ze hebben werkelijk nog geen pas verkeerd gezet.
Na een keer of 6 vond ik het wel goed en ben erop gaan zitten.
Heb ze nu een keer of 4 zelf zonder hulp gereden en ben trots op mezelf.
Ik heb weer mijn vertrouwen terug en zit weer met een gerust hart op het paard.
Ik stap en draaf met die jonkies rond alsof ze nooit iets anders hebben gedaan.

Ik ben ze wel anders gaan voeren.
Toen die man erop ging heb ik ze wel terug gezet met de brok.
In plaats van 4 kilo per dag per paard stonden ze toen op 2 kilo.
Nu ze weer wat meer aan het werk gaan krijgen ze weer 4 kilo per dag.
Ook staan ze 24/7 op de wei.

Ik rij ze trouwens maar 2 of 3 keer in de week en dan maar 15 minuten.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 21:04

Welkom alle nieuwe :D

@ Jibbel : Dat is inderdaad leuk na vier jaar! Zal vast spannend zijn maar het komt vast goed hoor!

@ Xmarliez : Lief dat je toch besluit om het paardje zelf te doen! Wie weet hoe het anders verder zal gaan met haar. Fury is ook best schrikachtig maar vertrouwd gelukkig wel op mij.

De dag voor de verhuizing kwam de smid nog even langs, en ik kreeg een telefoontje van de eigenaresse van de opfok, dat er een tandje bij Fury heel raar stond en dat die er erg last van heeft en zijn lip was er dik van of ze een VA mocht laten komen. Ik heb gezegt dat ze gelijk mocht bellen... De VA heeft die tand weggesneden, die was blijkbaar op een nogal ruwe wijze voor een deel losgekomen, ook heeft die gelijk 4 doppen getrokken... En heeft mijn knollie dus een fietsenrekkie haha... Precies zijn twee voortanden en twee ondertanden... Hij had antibiotica meegekregen voor zijn weggesneden tand dit moest hij twee keer per dag hebben, en ik moest zijn mond goed uitspoelen.... Gelukkig is hij hier hartstikke braaf geweest, en was het zo gepiept!

Nou afgelopen zaterdag was de verhuizing! Pffff het is beter verlopen dan gedacht hoor.
Hij stond redelijk snel op de trailer, dit was ook al toen we hem op gingen halen. Wel een paar keer flink steigeren voordat hij erop ging. En als ik dan in die ogen keek liepen de tranen over mijn wangen, mijn lieve kleine vriendje..

Eenmaal op de trailer ff flink bokken, en moest het luik weer ff open! Daarna ging het al stukken beter, en toen we eenmaal op de weg waren heeft die geen stap meer verkeerd gezet. Trots op me kleine grote man :D

Toen we op stal kwamen liep die zo de trailer af, en hebben we hem naar zijn stalletje gebracht. Hij liep super braaf mee, en was erg lief. We hebben hem daarna nog even lekker buiten gezet zodat die ook even zijn energie kwijt kon. Hij heeft nog wel even geroepen, maar dat was die avond ook al over.

Hij heeft zijn plekje volgens mij wel aardig gevonden, en gaat iedere dag lekker met een vriendinnetje van 17 de paddock in, heel lief van een meisje van stal want Fury vind het maar niets alleen buiten staan, logisch want dat is hij helemaal niet gewend in de opfok. Zaterdag gaan ze het land op en dan komt die bij de twee paarden van mijn nicht in het land. Dus dan is het voor hem ook al een stuk fijner!

De enigste afwijking die hij heeft is al zijn stro links achter in een hoek van zijn stal trappen ?! Geen idee waarom die dat doet, vond het wel lachwekkend, want ik trof hem al aan met zijn vier benen heel dicht bij elkaar op die hoop stro.... Ik vroeg hem al of hij soms bij de grote paarden wilde horen maar toen keek die me heel raar aan hahaha...

Ik ben blij dat alles goed is verlopen, en het viel me uiteindelijk best mee!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:05

Leuk! Savanna is 2 jaar en 11 maanden en die hebben we ook al beleerd!
Vandaag voor de 2e x gegallopeerd :d
Ze is echt super braaf!
Eerst gereden met monty roberts halster.
Nu lopen we zelf ohz naar de ponyclub over een fietspad..
Al langs een tractor geweest etc. Soms wil ze nog wel wat gekke sprongen maken, maar dat hoort erbij!
Maar ze is heel braaf _/-\o_

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:22

Fijn dat de verhuizing zo goed is gegaan!! Nu kan het alleen nog maar beter worden :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:57

@ lovemyhorse1: waarom zet je een jong paard bij als je hem aan de longe doet? Kan je mij dat uitleggen? En waarom zoveel krachtvoer? Ik weet natuurlijk niet wat voor paarden je hebt.....
Alvast bedankt voor de antwoorden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:49

Bijzetten aan de longe is beter dan niet bijzetten. Door bijzetten leren ze al de aanleuning aan te nemen (mits goed bijgezet!! nooit te strak dus!!) en leren ze hun lichaam gebruiken.
Mijn paard gaat vanaf volgende maand ook in de longe trainen incl bijzet en onder begeleiding van mijn instructie :D zo leert ze kracht opbouwen voordat ik er op ga zitten en als ik er dan op zit weet ze hoe ze haar lichaam moet gebruiken en heeft ze genoeg kracht om mij te dragen.