[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:15

hier bij ons in de buurt is ook een manège waar je met springen leert 1 2 3 hup luidop mee te tellen , en dat doen ze dan op concours ook ..ik vind het belachelijk klinken en lijken :+

Schoentje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:17

Dat hardop zie ik dan ook weer niet zitten :D
Maar tellen om de concentratie op de galopsprong te krijgen heeft mij goed geholpen. Gebruik het stiekem nog ooit, maar dat hoort niemand hoor!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:19

cornelie schreef:
Wat een leuk topic :-)
Dan ook maar mijn vraag. Ik heb vorig jaar een 20-jarige kwpn'er gekregen ( Renville x Joost). Hij heeft een internationale springcarriere achter de rug (vd schans) maar is zeker nog geen 'oud' paard. Ik heb vorig jaar een aantal dressuurwedstrijden met hem gereden ( springen is niet echt mijn ding) maar omdat dit paard zo geweldig kan springen en daarbij zoveel vertrouwen geeft spring ik af en toe nog met hem. En dan vind ik 80 cm al hoog :D Maar toch, ik begin het toch best wel leuk te vinden en wil misschien toch eens een parcours rijden. Kan ik dat nog van hem vragen eigenlijk? Ik neem aan dat zolang het paard het leuk vind en er lichamelijk niks aan de hand is dit gewoon kan? Of zijn er toch zaken waar ik rekening mee moet houden?
(overigens zijn we gestopt met het rijden van dressuurwedstrijden, wat ik ook probeer, ik krijg hem niet gemotiveerd. Maar staat er wat hout in de bak waar hij af en toe overheen mag is hij een stuk makkelijker te rijden)

Als ie redelijk gezond is kan dat makkelijk. For The Moment (Lisa Joaqin)was 22 toen ie nog een wereldbeker won. Hetzelfde met Welham (John Whitaker). Dus 80 cm of 1 mtr parcourtje is zeker geen probleem.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:20

:))
moet zeggen dat het soms wel hilarisch is want ze komen soms maar tot 1 2 hup of moeten 1 2 3 4 hup doen .Of soms is het 1 2 3 4 en langsvoor eraf 8-)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:20

oeps de quote van besita vergeten...
heb het maar verwijders want de quote was mis gegaan en als je dan het verhaal leest snap je er echt niks meer van!
Laatst bijgewerkt door knooopje op 11-02-10 23:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:22

besita schreef:
:))
moet zeggen dat het soms wel hilarisch is want ze komen soms maar tot 1 2 hup of moeten 1 2 3 4 hup doen .Of soms is het 1 2 3 4 en langsvoor eraf 8-)

:D :D :D
Overigens lollig profiel heb je.. Zou bijna ter plekke besluiten nooit meer te gaan springen ;) (bijna he! niet helemaal)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:26

Intressant topic! Ik lees even mee als dressuurmuts!
Ook ik maak weleens een sprongetje maar ik geef toe er weinig kaas van te hebben gegeten. Maar de balkjes zijn mij zeker niet onbekend en ik vind dat eigenlijk redelijk onmisbaar in het leerproces van zowel paard als ruiter. Wie weet word ik wel zo enthousiast van de verhalen hier dat ik springlessen ga nemen!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:31

het meisje die de vraag stelde van de onzekerheid over haar afstanden,danieke.
die heeft van nature wel oog voor de sprong,alleen focust ze zich te veel op de afstand,ze is bang dat ze de afstand niet ziet en gaat onderweg allerlei dingen uithalen,om een goed afstand te krijgen,ik zeg haar...
nu rij je naar de sprong toe en dan denk je nergens over na,je heb een normaal basis tempo wat je aan houd en als je de wending uit komt dan ga je niet denken...moet ik nou voorwaarts of terug,,,dus niet denken gewoon heen rijden en dan doe je wat je gevoel zegt...jaja echt vaag,maar dan rijd ze een super afstand!wat gevoel heeft ze er wel voor.alleen ze denkt te veel na over de afstand....haar vraag is dan ook hoe kan ze die gedachte verzetten zeg maar

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:40

Kijk dat laatste vraag ik mij ook af. Ik schijn best gauw de afstand te zien, maar dus ook wanneer het niet helemaal uit gaat komen (als ik op hetzelfde tempo zou blijven rijden). Resultaat: ik ga zitten prutsen, meestal remmende hulpen of ik vergeet helemaal te rijden. Ik denk dat ik het onbewust altijd terug wil oplossen, terwijl het misschien beter is om het altijd voorwaarts op te lossen?

M'n instructrice zegt iets in de strekking van 'je ziet de afstand en dan laat je die hindernis voor wat het is en kijk je naar de volgende'. Dat laatste ook omdat ik mezelf na de sprong wat traag opricht.

Is er een bepaald foefje waarmee je je aandacht wat minder bij die afstand kunt halen en gewoon naar die hindernis rijd?

edit:
Ik doe eigenlijk in elke springtraining iig 1 hindernis met een drafbalk ervoor. Maar vooral in het begin v/d opleiding van m'n huidige paard ook erg veel galopbalken tussen 2 hindernissen en in-uitjes.
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 11-02-10 23:54, in het totaal 6 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:40

clarence schreef:
Armanike,

Marcel heeft dit al behandeld op de 1ste pagina.
Anyway, kan je over een balk galopperen zonder dat ze gaat rennen? Kan je over een kruis galopperen zonder dat ze gaat rennen?
Wat doet ze als je vanuit draf naar een kruisje rijdt? Galoppeert ze daarna wel normaal verder?
Probeer wat zowel Besita als Schoentje je aanraden.
Verder kan je proberen vanuit draf naar een kruisje en dan op 4 galopsprongen een stijl. Met 4 grondbalken ertussen in. Dan zal ze minder vaart maken.
Ook is het natuurlijk handig om aan je balans te werken op de sprong zodat je niet met een klap neerkomt waarna ze gaat rennen.

Domosedan werkt ook heel goed!!
Nee hoor...grapje..niet doen!!
Laatst bijgewerkt door Springert op 12-02-10 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:42

MarcelDufour schreef:
Schoentje schreef:
Hors la loi II staat bij Hugo Simon. (aldus Marc Suls)
Dubbeldam heeft er nog ff mee gereden, maar dat was niet zo'n succes. Hugo heeft er zo z'n trucjes voor om die draak onder de duim te houden. Hij is inmiddels ook geen hengst meer.

Ik zei laatst tegen mijn vrouw dat er nog hoop was voor mij, want Hugo deed ook nog mee op zn 68e. waarop zij zei; Ja, maar zo goed als Hugo nu nog is, zo goed was jij niet eens op je 25e!! Van je familie moet je het hebben. Maar ze heeft wel gelijk natuurlijk, want Hugo is een fenomeen. Ik vind mezelf best goed, en op de juiste dag kan ik ook elke Grote Prijs winnen, maar hij heeft gewoon veel meer 'juiste dagen'. hahaha....wat een geweldenaar die Hugo. Altijd al geweest.

Fenomeen in het trixen. Veel van zijn paarden hadden angst in de ogen. Lang geleden toen ik nog intern. groom was deed zijn verzorger uitgebreid uit de doeken hoe daar getraind werd. Daar werd je zeker als paard niet vrolijk van.
Afbeelding

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:42

MarcelDufour schreef:
clarence schreef:
Armanike,

Marcel heeft dit al behandeld op de 1ste pagina.
Anyway, kan je over een balk galopperen zonder dat ze gaat rennen? Kan je over een kruis galopperen zonder dat ze gaat rennen?
Wat doet ze als je vanuit draf naar een kruisje rijdt? Galoppeert ze daarna wel normaal verder?
Probeer wat zowel Besita als Schoentje je aanraden.
Verder kan je proberen vanuit draf naar een kruisje en dan op 4 galopsprongen een stijl. Met 4 grondbalken ertussen in. Dan zal ze minder vaart maken.
Ook is het natuurlijk handig om aan je balans te werken op de sprong zodat je niet met een klap neerkomt waarna ze gaat rennen.

Domosedan werkt ook heel goed!!
Nee hoor...grapje..miet doen!!

of een groot scherp bit erin en slof er aan wat nou niet ho!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:43

kan iemand me trouwens vertellen of ik ergens nog sedasan vandaan kan halen?
las net reactie v marcel en schoot me te binnen..
gebruikte t soms bij t scheren als t niet ging zonder maar kan t nergens meer vinden..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:45

excuseme ik zie anders ook angst in hugo zijn ogen op die sprong!zulke verhalen doe over de meeste ruiters wel de ronde!

newmom bij ons kun je het bij de dierenarts halen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:46

mercy

edit: bedoel natuurlijk merci

ahum, beetje moe..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:49

schoentje schreef:
Een galopsprong per balk.

knoopje schreef:
ik denk niet dat dat gaat werken!
waar heb je dat gezien dan?
want je kunt niet vanuit draf naar een kruis en dan landen 4 galopsprongen met 4 balken er tussen!
dat past voor geen meter.

edit ik denk dat dit niet echt iets kan verbeteren aan je paard.
denk dat je hem eerder bang krijgt.als hij wat gang krijgt of je komt te hard in dan stap ie op de balk nou dan heb je feest want dan past de 3 en de 4 de ook niet en waar moet het paard dan afzetten?

Echt wel! Geloof Schoentje en mij nou maar, dat klopt als een zwerende vinger. 4 balken, 4 galopsprongen. Dat doe ik zo vaak met mijn leerlingen. Werkt perfect.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:51

ik durfde het niet te zeggen excuseme ...de oogbollen van ET ( en al zijn andere beesten ) vielen zowat uit de oogkassen :\
Je ziet het nu ook met Hors la loi , hij loopt wel rond maar de glans is helemaal verdwenen

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:53

annebe schreef:
Welke punten in het extrieur zie je graag bij een springpaard?

Maakt me echt niks uit, als het maar springt. Ik heb ze in alle maten, kleuren en types gezien.
Wat ik belangrijk vindt is dat een paard balans heeft dus zonder het te leren van nature changeert.
Dat ie op een kruisje al een echte sprong maakt.
En dat ie van achteren goed springt.
Goeie gallopade, is een vereiste.
Laatst bijgewerkt door Springert op 11-02-10 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:53

denk dat geen enkele vent meer "glanst" als ie geen ballen meer heeft.. ;)

of misschien moeten ze m toch iets beter poetsen..

weet je , er word zoveel gezegd...
zolang er geen concrete bewijzen op tafel liggen in de vorm van film of met eigen ogen zien, neem ik t allemaal met een korreltje zout..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:55

schoentje schreef:
@ knooopje, wat ik al zei, ik vind het ook absoluut niet remmen. Als je een paard hebt dat dat na de sprong een te kleine galopsprong heeft, kun je hem met een balk leren wat verder weg te grijpen. Of eentje die te ver weg land kun je juist leren wat korter te landen. Dit uiteraard alleen met lage sprongen.

Maar we hoeven het niet met elkaar eens te zijn, er leiden meer wegen naar Rome! :D

Ik, daarentegen, ben het helemaal met jou eens.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:57

Elsskippy schreef:
Knoopje:
Even een vraagje, het ging toch over het lijntje kruisje 4 balken stijltje.
Waarom denk je dat het niet remt de afstand blijft toch ongeveer 3 meter ertussen.
Dat is volgens mij remment genoeg.
Of zie ik het verkeerd.

Om precies te zijn heb ik de afstand ertussen op 2.90 mtr, omdat de balk ook 10 cm dik is.
Laatst bijgewerkt door Springert op 11-02-10 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:57

oke ik geloof jullie!
ik ga het proberen we hebben er een paard voor staan momenteel,hoofd in de lucht en rennen maar,als je er iets aan zit wat af en toe wel moet dan springt ie als een hert,maar zo heet,paard is dit jaar 9 geworden en was 2 met barriere springen op 195,als je het paard nu ziet zul je het niet geloven zo verpest!
deze week zijn we bezig met dressuur werk dus volgende week pesten we haar een keer door dat lijntej met balkjes,paard is helemaal gezond,maar echt verpest,je kunt er ook geen martingaal aan doen,want dan gaat ie in de hoek staan hupsen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:59

knooopje schreef:
Elsskippy schreef:
Knoopje:
Even een vraagje, het ging toch over het lijntje kruisje 4 balken stijltje.
Waarom denk je dat het niet remt de afstand blijft toch ongeveer 3 meter ertussen.
Dat is volgens mij remment genoeg.
Of zie ik het verkeerd.

ja dat is een goeie,ik weet niet hoe ik dat uitleggen moet,het is meer een gevoel,dat zegt dat dat niet werkt.
ik denk dat dat 1 gaos word met die balken er tussen.

edit"ben er wel achter dat het dus wel past!maar ik denk echt dat je paard er niet fijner van word.

Ik gebruik het vooral om paarden aan te leren dat ze altijd dezelfde galopsprong maken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:00

newmom schreef:
denk dat geen enkele vent meer "glanst" als ie geen ballen meer heeft.. ;)

of misschien moeten ze m toch iets beter poetsen..

weet je , er word zoveel gezegd...
zolang er geen concrete bewijzen op tafel liggen in de vorm van film of met eigen ogen zien, neem ik t allemaal met een korreltje zout..

sorry maar je hebt niet met één of andere penny te doen ..
dus elke ruin moet het maar met minder levenslust doen ?
en met glans bedoel ik echt niet zijn velletje hoor :(:)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:02

besita schreef:
nou je merkt toch wel de laatste 10 jaar dat ie veel van zijn glorie heeft verloren ..en dan vraag ik me af wat beter is " stoppen op het juiste moment of verder blijven rijden in de subtop zeg maar " :o ..Hij heeft na ET ook nooit meer zo'n echte topper op stal gehad natuurlijk

Wat zeg jij nou? Hij won afgelopen week nog de Grote Prijs van Offenburg, en de week daarvoor was ie een van de 8 foutlozen in de wereldbeker! Hugo is nog steeds in staat om de hoogste Grote Prijs te winnen die er is.