Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cornelie schreef:Wat een leuk topic
Dan ook maar mijn vraag. Ik heb vorig jaar een 20-jarige kwpn'er gekregen ( Renville x Joost). Hij heeft een internationale springcarriere achter de rug (vd schans) maar is zeker nog geen 'oud' paard. Ik heb vorig jaar een aantal dressuurwedstrijden met hem gereden ( springen is niet echt mijn ding) maar omdat dit paard zo geweldig kan springen en daarbij zoveel vertrouwen geeft spring ik af en toe nog met hem. En dan vind ik 80 cm al hoogMaar toch, ik begin het toch best wel leuk te vinden en wil misschien toch eens een parcours rijden. Kan ik dat nog van hem vragen eigenlijk? Ik neem aan dat zolang het paard het leuk vind en er lichamelijk niks aan de hand is dit gewoon kan? Of zijn er toch zaken waar ik rekening mee moet houden?
(overigens zijn we gestopt met het rijden van dressuurwedstrijden, wat ik ook probeer, ik krijg hem niet gemotiveerd. Maar staat er wat hout in de bak waar hij af en toe overheen mag is hij een stuk makkelijker te rijden)
clarence schreef:Armanike,
Marcel heeft dit al behandeld op de 1ste pagina.
Anyway, kan je over een balk galopperen zonder dat ze gaat rennen? Kan je over een kruis galopperen zonder dat ze gaat rennen?
Wat doet ze als je vanuit draf naar een kruisje rijdt? Galoppeert ze daarna wel normaal verder?
Probeer wat zowel Besita als Schoentje je aanraden.
Verder kan je proberen vanuit draf naar een kruisje en dan op 4 galopsprongen een stijl. Met 4 grondbalken ertussen in. Dan zal ze minder vaart maken.
Ook is het natuurlijk handig om aan je balans te werken op de sprong zodat je niet met een klap neerkomt waarna ze gaat rennen.
MarcelDufour schreef:Schoentje schreef:Hors la loi II staat bij Hugo Simon. (aldus Marc Suls)
Dubbeldam heeft er nog ff mee gereden, maar dat was niet zo'n succes. Hugo heeft er zo z'n trucjes voor om die draak onder de duim te houden. Hij is inmiddels ook geen hengst meer.
Ik zei laatst tegen mijn vrouw dat er nog hoop was voor mij, want Hugo deed ook nog mee op zn 68e. waarop zij zei; Ja, maar zo goed als Hugo nu nog is, zo goed was jij niet eens op je 25e!! Van je familie moet je het hebben. Maar ze heeft wel gelijk natuurlijk, want Hugo is een fenomeen. Ik vind mezelf best goed, en op de juiste dag kan ik ook elke Grote Prijs winnen, maar hij heeft gewoon veel meer 'juiste dagen'. hahaha....wat een geweldenaar die Hugo. Altijd al geweest.
MarcelDufour schreef:clarence schreef:Armanike,
Marcel heeft dit al behandeld op de 1ste pagina.
Anyway, kan je over een balk galopperen zonder dat ze gaat rennen? Kan je over een kruis galopperen zonder dat ze gaat rennen?
Wat doet ze als je vanuit draf naar een kruisje rijdt? Galoppeert ze daarna wel normaal verder?
Probeer wat zowel Besita als Schoentje je aanraden.
Verder kan je proberen vanuit draf naar een kruisje en dan op 4 galopsprongen een stijl. Met 4 grondbalken ertussen in. Dan zal ze minder vaart maken.
Ook is het natuurlijk handig om aan je balans te werken op de sprong zodat je niet met een klap neerkomt waarna ze gaat rennen.
Domosedan werkt ook heel goed!!
Nee hoor...grapje..miet doen!!
schoentje schreef:Een galopsprong per balk.
knoopje schreef:ik denk niet dat dat gaat werken!
waar heb je dat gezien dan?
want je kunt niet vanuit draf naar een kruis en dan landen 4 galopsprongen met 4 balken er tussen!
dat past voor geen meter.
edit ik denk dat dit niet echt iets kan verbeteren aan je paard.
denk dat je hem eerder bang krijgt.als hij wat gang krijgt of je komt te hard in dan stap ie op de balk nou dan heb je feest want dan past de 3 en de 4 de ook niet en waar moet het paard dan afzetten?
annebe schreef:Welke punten in het extrieur zie je graag bij een springpaard?
schoentje schreef:@ knooopje, wat ik al zei, ik vind het ook absoluut niet remmen. Als je een paard hebt dat dat na de sprong een te kleine galopsprong heeft, kun je hem met een balk leren wat verder weg te grijpen. Of eentje die te ver weg land kun je juist leren wat korter te landen. Dit uiteraard alleen met lage sprongen.
Maar we hoeven het niet met elkaar eens te zijn, er leiden meer wegen naar Rome!
Elsskippy schreef:Knoopje:
Even een vraagje, het ging toch over het lijntje kruisje 4 balken stijltje.
Waarom denk je dat het niet remt de afstand blijft toch ongeveer 3 meter ertussen.
Dat is volgens mij remment genoeg.
Of zie ik het verkeerd.
knooopje schreef:Elsskippy schreef:Knoopje:
Even een vraagje, het ging toch over het lijntje kruisje 4 balken stijltje.
Waarom denk je dat het niet remt de afstand blijft toch ongeveer 3 meter ertussen.
Dat is volgens mij remment genoeg.
Of zie ik het verkeerd.
ja dat is een goeie,ik weet niet hoe ik dat uitleggen moet,het is meer een gevoel,dat zegt dat dat niet werkt.
ik denk dat dat 1 gaos word met die balken er tussen.
edit"ben er wel achter dat het dus wel past!maar ik denk echt dat je paard er niet fijner van word.
newmom schreef:denk dat geen enkele vent meer "glanst" als ie geen ballen meer heeft..
of misschien moeten ze m toch iets beter poetsen..
weet je , er word zoveel gezegd...
zolang er geen concrete bewijzen op tafel liggen in de vorm van film of met eigen ogen zien, neem ik t allemaal met een korreltje zout..
besita schreef:nou je merkt toch wel de laatste 10 jaar dat ie veel van zijn glorie heeft verloren ..en dan vraag ik me af wat beter is " stoppen op het juiste moment of verder blijven rijden in de subtop zeg maar "..Hij heeft na ET ook nooit meer zo'n echte topper op stal gehad natuurlijk