paard met bit of zonder beter lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:03

Cinnepin schreef:
@ Roos omdat ik al eerder aangaf ik me niet meer ga verantwoorden tegen over bokkers die mij niet geloven :)
Als ik zeg dat mn paard t bit niet fijn vind moeten ze dat maar geloven en als ze dat niet doen, naja dna benk maar een leugenaar :P

@ de rest, ik ga geen foto's meer beoordelen, iedereen kan neerzetten wat ze willen, Aangezien jullie ook niet verplicht zijn om op mijn foot's te reageren en dat uit vrije wil deden?
Dat geeft niet t recht dat ik die van jullie ook maar moet beoordelen en dat heeft verder ook helemaal niet met bitloos of bit te maken :)
Kunnen we t netzogoed over de smurfen gaan hebbend as net zo offtopic

tuurlijk hoef je je niet te verantwoorden maar als je zo'n "vergelijk" topic opent krijg je natuurlijk wel commentaar..
en ik vind dat ze op de 1e foto actiever loopt, maar misschien doet ze dat zonder bit ook wel.. ik vind ook dat ze dr kop in de lucht gooit op de eerste, maar misschien is dat wel net een slecht moment want ik heb veel betere fotos gezien destijds van bonito onder hetr zadel..
de 2e lijkt ze wel ontspannen, maar net TE ontspannen en verre van bij mekaar of nageeflijk..
je kunt zeg maar niet vergelijken wat het verschil tussen met en zonder bit is, ze is op allebei de fotos in mijn ogen niet voor mekaar. Dat is opzich niet erg want je bent eraan aan het werken en dat doet iedereen dmv les!

Het is gewoon slecht te vergelijken met die foto's, zeker omdat je eerder wel heel tevreden was over haar en dat ze juist geen sterren meer keek met bit, en nu was dat toch wel allemaal drama... terwijl ze toendertijd wel nageeflijk liep en hartstikke goed ging.. daarom zeg ik ook, ik heb haar echt weleens beter zien lopen hoor dus het zit er echt wel in.

cinnepin schreef:
idd, en ik zie wel fegelijk verschil, beter achterhand gebruik, lager in d'r hals en ze knabbelt enorm ( dat kan je natuurlijk niet zien op foto's ) mar zoals de foto waar kellie erop zit zie je wel degelijk dat ze eral komt met d'r neusje. het zijn korte momenten maar ze zijn er. En ik ben er gewoon trots op dat we dat bereiken zonder een pesooa, touwtjes, slof, sporen en weet ik het wat allemaal. ( niet dat ik zeg dat mensen die deze dingen wel gebruiken gelijk slecht zijn, maar het is niet mijn manier je moet ten alle tijden eerlijk blijven tegen over je paard ) En ik vind ontspanning heel belangrijk! Dan komt de rest vanzelf wel! Er werd pas tegen mij gezegt : Jij komt er wel met hoe je haar traint, je doet alles eerlijk en rustig, je paard werk echt voor je. Als je eenmaal hoger bent dan b dus ongeveer in L2 zit vallen de zagers meestal door de mand en mensen zoals als jij kunnen hoger komen, al duurt het wat langer!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-09 23:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:04

Ik heb niet alle 14 pagina;s woordelijk gespeld dus excuses als ik in herhaling valt, maar ik wil er wel het volgende over kwijt.

Ik zie op de foto's die jij zelf goed vindt geen enkele verbetering. Sterker nog, ik zie een trekkende duikboot en ik ben er van overtuigd dat je paard in die trainingshouding meer fysieke schade oploopt dan wanneer ze in een hogere hoofd-halshouding blijft lopen.

Je hebt een (iets overbouwde?) Fjord met een niet rijtypische halsaanzet en een zware kaakverbinding. Jouw paard heeft weinig ruimte in de kaak om op een voor hem prettige manier afgebogen te kunnen lopen. Je bent er nu op gefixeerd om je paard naar een trainingshouding toe te werken die voor je paard vanwege zijn bouw helemaal niet prettig is en waartegen hij zich dus zal verzetten, en daarnaast zal het hem slijtage in z'n lijf opleveren.

Ik zou beginnen met leren goed en onafhankelijk op je paard te blijven zitten. Leren wat nageeflijkheid precies is en waarom dat niet hetzelfde is als afgebogen zijn in de hals. Leren hoe je je paard het beste naar zijn houding en mogelijkheden kunt rijden, waardoor het voor jullie alletwee leuk blijft. Of je dat met of zonder bit doet maakt voor je paard niets uit, die wil namelijk gewoon lopen in een houding waarin hij geen last van z'n lijf krijgt.

Anoniem

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:11

ik ken trouwens haar lesgeefster ook vaag en de manier van lesgeven, die is toch best wel op het rechtrichten-nageeflijke gericht dus denk dat t nog wel komt :)
ik verbaasde me alleen over het bitloos, ik dacht dat zij niet zo van t bitloze was!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:56

Als ik deze foto's zie vraag ik me ernstig af waar de lesgeefster naartoe wil met deze combinatie, maar ik laat me altijd graag verrassen met een paar leuke foto's :)

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 07:12

als ik deze fotos zie word ik behoorlijk pissig. dat BEN IK op de 1e foto en je hebt net de poedersuiker foto eruit gepikt. dan ten eerste ten 2e..je mag me hoofd zwart gemaakt hebben. maar je noemt me naam! dus ik ga temmen.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:13

Kellieeh schreef:
als ik deze fotos zie word ik behoorlijk pissig. dat BEN IK op de 1e foto en je hebt net de poedersuiker foto eruit gepikt. dan ten eerste ten 2e..je mag me hoofd zwart gemaakt hebben. maar je noemt me naam! dus ik ga temmen.

Maar volgens mij ben jij er toch alleen maar op uit elk topic van deze TS te verzieken.. jij bent volgens mij zo iemand die net zo lang iets zoekt om maar te kunnen gallen.
Btw jou naam is maar 1x voorgevallen en dat is in de quote die viva la vida gebruikt heeft en wat niet uit dit topic komt.. dus je kunt temmen wat je wilt meid....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:14

Nou nou dat valt ook wel weer mee...
sommige fotos zijn net van een bar slecht moment en dan zou ik ook zoiets hebben van moet dat nou op bokt??
beetje dom van mij dat ik je naam heb gequote kellie sorry :)
bovendien zei kellie eerder in dit topic dat ze weet dat bonito beter kan enz.. lijkt me nu niet echt verzieken maargoed :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:22

Zo, het topic heeft een vlucht genomen, ben een half uur bezig geweest met bijlezen..
Denk dat je je beugels korter moet maken, je hakken uit moet drukken en op je kont moet gaan zitten..
Op dit moment doet je paard nog steeds wat hij zelf wil en ik denk niet dat het verschil maakt of je met of zonder bit rijdt.
Maar goed daar heb je les voor. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden als jij dat zonder bit wil, prima. Alleen op de vraag of hij zonder of met bit beter loopt (tenslotte de titel van dit topic) geen verschil..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:47

Kellieeh schreef:

Dan heb je geluk, bijna iedereen was het er over eens dat die foto beter was. Ik heb nu ook de laatste pagina's vluchtig door gelezen,maar dat is voornamelijk een hoop modder gooien. Al viel dat ook wel te verwachten.

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:36

Ik vind het soms fijn om zonder bit te rijden, maar merk wel dat je met bit meer gevoel hebt wat er gebeurt: aan je aanleuning voel je of je paard goed van achter naar voor loopt en recht is. Als je zonder bit goed kunt rijden vind ik dat heel knap!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:44

ik vind beide foto's er niet goed uitzien....de eerste foto loopt hij enorm hoog met zijn hoofd en drukt zijn rug weg.

De tweede foto loopt hij enorm op de voorhand....hij kukelt bijna voorover.....ik zou weleens willen weten hoeveel kilo je daar in je handen hebt....en niet zeggen niets.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:30

Ik wil er nog wel een goeie tip tegenaan gooien, als die tenminste gelezen wordt en ter harte wordt genomen en wel deze:
Haal er iemand mee die ter zake kundig is, regel een simpel boeren-werk-tuigje en knoop de Fjord voor een sleep (oude deur volstaat met een of twee pakken stro erop) en ga vier keer per week de bak of paddock met haar slepen. Je zult versteld staan hoe snel ze sterk en actief wordt van achteren en zichzelf beter zal gaan dragen onder het zadel.
Kanttekening: niet zelf mee experimenteren om Jack-ass-achtige taferelen en ziekenhuisbezoek te voorkomen.
Ik heb hier zelf heel wat goeie resulaten mee bereikt, ook met paarden die in de dressuur, en dan praat ik wel over M-nivo, niet verder kwamen omdat de achterhand niet goed genoeg meekwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:33

Oeiiii hier ben ik het toch niet helemaal mee eens Suleilitha, zéker niet bij een minder gevorderde paardeneigenaar en een fjord die zich toch al zo graag als een duikboot op de voorhand stort...
Als je 't slepen niet op de juiste manier begeleid dan leer je ze alleen maar om vanuit de borst te gaan hangen, ipv dat die achterkant eens aan het werk gaat...

Ik zou eerlijk gezegd liever adviseren om goed te leren longeren, zowel met bijzets als met dubbele lijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:34

Ik zeg ook dat dit een goeie tip is MITS onder begeleiding van een ervaren iemand Sonja, please even goed lezen ;)

Verder had ik al eerder gepost dat inderdaad GOED longeren (mits goed bijgezet) ook enorm kan helpen maar deze post is door de TS genegeerd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-09 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:35

IK kan goed lezen, maar ik heb inmiddels ook gezien dat TS er minder bedreven in kan zijn... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:59

suleilitha schreef:
Ik zeg ook dat dit een goeie tip is MITS onder begeleiding van een ervaren iemand Sonja, please even goed lezen ;)

Verder had ik al eerder gepost dat inderdaad GOED longeren (mits goed bijgezet) ook enorm kan helpen maar deze post is door de TS genegeerd.

volgens mij heeft cundy dat pas al gedaan maar bonito reageerde met longeren dus niet lekker op het bit.. (correct me if i'm wrong..) maar ik las pas dat je bitloos ook met pessoa/bijzet kunt longeren, misschien een idee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:11

Ook longeren moet je leren ;)
Ik heb ooit een paar clinics meegepakt, al heullll lang geleden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:18

Klopt. Slingeren kan iedereen. Maar longeren is een volwaardige training. En zó leuk en leerzaam om te doen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:33

Op de stal waar ik werkte hadden we een dekhengst staan die was zoooo goed afgericht met longeren.. die kon je echt zoooo verzameld laten galloperen aan de longe, echt zitten dat ie deed! ging echt zo van "galop." en dan zat hij al vanuit stap in galop! en net zo van galop naar stap, met 1 woordje! geweldig en paarden worden er zo fijn van!

even offtopic maargoed :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:37

Da's niet zo heel ingewikkeld hoor, dat kan elk paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:40

Sterker nog, bij paarden die sterk genoeg zijn om gedegen longewerk aan te kunnen, train ik aan de longe alle knoppen er eerst op, met als gevolg dat ze na een maandje of twee gewoon rijklaar zijn, je zo kan opstappen, wegrijden en aan het werk.
Grote slappe slungels waag ik er niet aan, die gaan eerst alleen maar mee de bushbush in en het verkeer in, rechttoe-rechtaan.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:44

Foto 1: een paard op de voorhand. Loopt niet lekker, houdt rug en nek vast.

Foto 2: een geconcentreerd paard (niet direct sloom!), ontspannen bovenlijn, ondertredende achterhand.

Ben je ook niet volgens een andere manier gaan rijden? (Zelf meer ontspanning)

Jouw paardje lijkt bitloos prettig te vinden. Ik heb het idee dat mijn paard juist fijner is op een (dubbelgebroken) trensje. Een volgens paard loopt wellicht fijne op een stang, rubber bit, halsring of wat dan ook.

Een paard is een persoonlijkheid. Niet alle mensen hebben graag een hoedje op, een rokje aan of een sjaal om. Dragen liever een handtas of een backpack.

Ik begrijp de discussie, maar waarom een jouw idee aan het ander dwingen? De discussies over bit/bitloos, klassieke danwel reguliere discussies... soms lijkt het wel een oorlog tussen religies!

Leer naar je paard luisteren en kijken, en doe wat goed is voor je paard. Dat is de enige manier om goed te doen.

Amen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:46

suleilitha schreef:
Omdat je niks hebt behalve je leidsels en je stem. Met zit en been kun je niks uitrichten vanaf de kar. Verder is bitloos mennen zelfs verboden bij onze club in de lessen om onder andere deze redenen. Verder is vanaf de bok de druk moeilijker te doseren, grotere kans op schade aan de neus van een paard en verder kun je met een bit beter verfijnen door de zijdelingse geringe druk die je met bijvoorbeeld een Liverpoolstang kunt uitoefenen.
Voorts, alvorens je zelf aan de gang gaat, raad ik je vriendelijk maar zeer dringend aan, om gedurende een langere periode menles te nemen van een gecertificeerd instructeur. Met een koetsiersbewijs schiet je niet veel op, dit stelt niet meer voor dan een ruiterbewijs en is slechts een wassen neus. Verder beslaat een cursus voor het koetsiersbewijs maar een lesje of tien en dat is veel te kort om de kneepjes van het mennen onder de knie te krijgen...

ik wilde ook zeker menlessen gaan nemen, bedankt voor de info :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:52

Kee, strak plan! Misschien is het een nog beter plan, dat je mensles gaat nemen mét je Fjord.
Als je in de buurt van een manege zit, is er ook vast wel een menvereniging in de buurt.
Ik vrees wel dat je met het nemen van menlessen niet ontkomt aan het gebruik van een bit maar als ik jou was, zou ik me daar maar overheen zetten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-09 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:52

Sonja schreef:
Da's niet zo heel ingewikkeld hoor, dat kan elk paard ;)

Als je het hem leert wel :)