Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:05

Overigens kom je hier in de buurt best veel ouderwetse Forest achtige ponies tegen en ook Connemara's en ze doen het best, heel best!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:06

Sul, dat lijkt me niet meer dan logisch. Ook op een goed doorgereden paard stap ik pas als er een basisvertrouwen is tussen mij en het paard (manegepaarden daargelaten). Eerst ga ik longeren en wandelen, desnoods maandenlang (afhankelijk van hoe sensibel het paard is, sommigen zit ik dezelfde dag of week al op), totdat het paard mij voldoende vertrouwt om mij op de rug te hebben en ik het paard voldoende vertrouw dat ik niet meteen vliegles krijg, of in elk geval verwacht te krijgen. Als ik wil vliegen ga ik wel naar een luchthaven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:07

Friese paarden kruipen er graag achter. En zie dan dat neusje er maar eens uit te krijgen zodat je ergens tegenaan te rijden hebt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:11

Klopt Maikeltje en ze zijn echt niet te beroerd om als dolle stieren in het rond te bokken. Het grappige is, dat een KWPNer vaak de eerste paar keer verschrikkelijk gek kan doen onder het zadel. Een Fries ondergaat het eerst allemaal maar die beginnen meestal na een week of drie als gekken te spoken.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:16

even stipje, heb helaas nu geen tijd om het topic helemaal door te lezen en vind het erg interessant Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:21

Hinke schreef:
maikeltje schreef:
Hoe komt die prof aan die kennis en ervaring denk je? Waarschijnlijk door net als ik en vele anderen met mij als tiener gewoon maar overal op te klimmen en zien wat er van komt. Door schade en schande wijs worden heet dat.

Amen!

Wat een dooddoender van een discussie. Iedere keer weer komt het argument "dat ze het allemaal hebben moeten leren". Yep, helemaal waar. Maar er is een groot verschil tussen aanklooien, en het onder serieuze begeleiding leren.

Er zijn wel meer topics hier op bokt geweest over de ervaring die je moet hebben om een paard in te rijden, en dan komt het argument dat het best wel te doen is als je goede begeleiding hebt, en dat ze het allemaal hebben moeten leren. En daar ben ik het alleen mee eens als er ook echt op IEDER MOMENT dat je met een jong dier bezig bent, de begeleiding ernaast hebt staan, die meteen aanwijzingen kan geven, het dier kan lezen en kan beoordelen of je op een gegeven moment net even door moet zetten, of dat het genoeg is geweest voor die dag. In de meest extreme gevallen kun je het paard namelijk niet terug op stal zetten, je instructie bellen met het verhaal wat hij vandaag weer geflikt heeft, dan moet je doorzetten, kostte wat het kost.

Ik vraag me verder ook af hoeveel paarden er door mensen beleerd zijn die het door vallen en opstaan hebben moeten leren, en hoeveel paarden deze ruiters in hun verder carriere nog hebben moeten verknallen voordat ze het een beetje onder de knie kregen. Als je als 1 persoon, die daar echt zijn werk van wil maken, de eerste 5 verknalt of fouten maakt, is dat heel sneu, maar dat hoort er bij. Dat zijn 5 paarden.
Maar stel dat er honderd mensen aan beginnen, en daar pakweg bij de eerste 5 paarden serieuze fouten maken. Dat zijn 500 paarden. En hoeveel wannebe opleiders zullen verder komen dan die eerste 5 paarden, en later paarden tegenkomen die het geluk hebben om niet bij de eerste 5 te behoren? 100 personen die er 5 verklooien, dat zijn er 95 teveel.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:27

Exact wat ik mij ook afvraag.
Maar zijn het er wel 5?
Is het er eentje, of misschien zelfs minder?

Op één of andere manier lijken mij de reacties hier, roomser dan de paus.
Langs de andere kant. Dat eentje, moest maar eens net de jouwe zijn...

Bestaat er nergens een onderzoekje over ofzo? Zou veel verduidelijken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:33

Opa zei altijd: de eerste is voor de vijand, de tweede voor de vriend en de derde voor jezelf. Oud boerengezegde.
In de praktijk komt het er op neer dat je nooit een groen paard van een derde als eerste in je loopbaan moet willen africhten. Eerst maar oefenen op eigen voor je aan die van een ander begint, lijkt mij...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 03:26

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:50

Heb het topic doorgelezen behalve de laatste 4 pagina´s . M´n hart gaat echt uit naar dat paard, ben eigenlijk blij dat ze bij die meid weg is, dat klinkt nou niet echt als iemand die hart heeft voor haar dier.

Toch wil ik wel even reageren op wat je zei over het gebruik van Parelli op de eerste paar pagina´s, dat dat paard het `helemaal niet zou trekken als je ook nog eens met Parelli aankwam`. Later nuanceerde je dat wel door te zeggen dat het vooral gaat over of iemand snapt waar hij-zij mee bezig is, als je parelli doet. Daar wou ik dus over kwijt dat OOK als je Parelli doet, een van de basisbeginselen is dat je paard NERGENS bang voor moet zijn waar je mee aankomt. Dus: niet voor het zadel, niet voor het hoofdstel en ook niet voor je eigen lichaam overigens.

Dus persoonlijk, stel dat ik met Parelli met DIT paard aan de slag was gegaan, dan hadden de beginselen er niet zo heel veel anders uit gezien dan wat jij nu gedaan hebt: rustig aan met het zadel, rustig aan met het hoofdstel, appeltje of brokje erbij en vooral heel, heel rustig aan. Dat is namelijk OOK Parelli, het gaat niet alleen om gewiebel met een touw en wijken voor druk, het gaat vooral ook om begrip (en rust) kweken tussen ruiter en paard over en weer. Die stap slaan helaas vele parelli-enthousiasten over. En helaas, ALS je dat overslaat en je alleen richt op het mechanisch uitvoeren van de oefeningetjes, dan krijg je bij het ene type paard van die leuke robotpaardjes waarbij ze al zijwaarts gaan als ze een omheining zien en bij een ander type paard volledig oversture paarden omdat dat type paardjes eerst contact nodig heeft voor het uberhaupt de oefening DURFT te doen. Als de parelli enthousiasteling daar op dat moment totaal aan voorbij gaat en blijft proberen mechanisch de oefening uit te voeren, gaat dat dus helemaal mis.

Dus inderdaad ik zou er ook niet enthousiast over geweest zijn bij dit paard dat het meiske in kwestie met Parelli aan de slag ging.

Maar het parelli gebeuren als geheel wilde ik hiermee wel wat nuanceren.

Overigens ben ik zelf helemaal niet 100% Parelli-minded, maar er zitten wel degelijk goeie dingen in ... mits men het ook correct en met begrip uitvoert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:55

Hmmmm, ik doe het helemaal niet Lachen (het beleren)
Er zijn er genoeg die het kunnen, waarom zou ik het zelf moeten leren? Vind dat altijd zo'n onzin, als er mensen genoeg zijn die het kunnen.
Die € 500,- per maand om te beleren is ook de wereld aan geld niet...... lijkt me duurder om te moeten corrigeren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:16

Ik had het nooit zelf gedaan als mijn instructrice niet had gezegd dat ik het kon.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:40

maikeltje schreef:
Zoals gezegd, haar kant van het verhaal weten we niet. Wellicht heeft zij een hele goede reden om te "schitteren door afwezigheid".

Met alle respect maar wat heeft het paard daaraan?.. Is het daarbij gebaat? Bloos
Bij puberaal vluchtgedrag of struisvogelpolitiek hoort er i.m.o. geen edele viervoeter de dupe te worden.
Dan kan het dier beter verkocht worden aan iemand die er voor wil gaan. Knipoog

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:45

detour schreef:
maikeltje schreef:
Zoals gezegd, haar kant van het verhaal weten we niet. Wellicht heeft zij een hele goede reden om te "schitteren door afwezigheid".

Met alle respect maar wat heeft het paard daaraan?.. Is het daarbij gebaat? Bloos
Bij puberaal vluchtgedrag of struisvogelpolitiek hoort er i.m.o. geen edele viervoeter de dupe te worden.

Is het paard bij dit topic gebaat?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:47

Als er indirect meer mensen worden wakker geschud doordat ze er dingen in herkenne, ja, dan wel, dan zijn soortgenoten gebaat. Ach gut

Plaats jij steeds topics ten bate van jouw paard, Hinke? Bokt is nl een heel groot forum, je kunt er van alles kwijt. Knipoog

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:51

Hinke schreef:

Niet direct, maar andere paarden misschien wel. Als hier mensen kijken die twijfelden of ze het zelf moesten doen en alleen maar positieve verhalen horen over het zelf inrijden van een paard, dan kunnen ze nu kennismaken met de andere kant van een paard op eigen houtje inrijden. Ik neem aan dat mensen die hun paard zelf mislukt inrijden daar niet mee te koop gaan lopen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:53

Ik neem aan dat mensen die hun paard zelf mislukt inrijden daar niet mee te koop gaan lopen.

Vind dit een heel rake opmerking, ayo, mensen lopen idd liever te pochen dan dat ze toegeven dat ze het dier hebben verprutst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:57

Ayo, je hebt gelijk, daar gaan mensen inderdaad niet mee te koop lopen. Als het woord te koop in die context wordt genoemd, gaat het over het paard en dan wel in die zin dat het te koop is, helaas.
Mijn bijrijdster, die mijn paard voor me uitbrengt op wedstrijden, heeft sinds kort er zelf weer een paard bij. Vijf jaar, gruwelijk prachtig beest, super super bewegingen, maar echt zoooo verschrikkelijk tegen de hand en loopt dwars tegen de beenhulpen in. Verder wordt hij al knettergek als je met een zadel en hoofdstel in de buurt van zijn box komt.
En dat stond te koop met de opmerking "startklaar".

@Hinke, ik heb wederom getemt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:47

dit paard niet, een berg andere paarden misschien wel...........

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:13

Hinke schreef:
detour schreef:

Dit topic staat onder Praktijkproblemen.. Lijkt me dus een uitgelezen kans voor degenen hier op bokt, die misschien zelf overwegen om een paard te beleren, om te lezen wat er zoal mis kan gaan. En daarom gaan kijken voor goede begeleiding of iemand die het voor ze doet. Dus is het heel goed dat dit soort topics hier geplaatst worden...
En of het paard gebaat is bij een topic? Wie weet leest het meisje (eigenaar) mee. En misschien ziet ze dan dat het anders moet... Wie weet... en dan heeft het paard wel baat bij dit topic...

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:14

Interresant om dit allemaal te lezen!
Je staat er niet bij stil dat beleren snel fout kan gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:19

Zammie, ik had het ook goed doordacht toen ik het onder Praktijkproblemen neerzette. Ik wist toen ook nog niet wat voor problemen er allemaal aan de oppervlakte zouden komen. En eerlijk is eerlijk, al heb ik tig paarden beleerd, zelfs dan kan het nog voorkomen dat er plotseling iemand met een hele simpele en praktische oplossing komt aandragen.
Tot dusver gaat het nog steeds prima. Goed, ze is nog altijd rillerig met opstijgen en dat zal nog wel even duren voor dat helemaal weg is. Verder doet ze het goed, tis een voorwaarts dier. Af en toe geeft ze van die vreugdebokken.
Momenteel vindt ze het moeilijk om op de hoefslag te verruimen en maakt dan van die typische aanstalten om te gaan galopperen, zo'n hup met de voorhand. Echt weer iets typisch voor een jong paard. Kwestie van sterk worden en ervaring krijgen, meer is het niet. Ook met aanspringen in galop af en toe een beste bok, maar altijd oortjes naar voren, nooit zuur!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:04

Ik liep er dus wel degelijk mee 'te koop' dat ik in het verleden een pony heb verkloot (voor degenen die zeiden dat het wellicht de nieuwe eigenaar was die de pony zo knetter had gemaakt, nope dat was ik) en achteraf baalde ik er vreselijk van. maar dat was zo'n 14 jaar geleden en ik heb er lering uit getrokken. Sterker nog, ben doorgeschoten naar de andere kant. Na gedegen opleiding inmiddels zelf paarden en eigenaren aan het helpen met gedragsproblemen (heeeel vaak bij inrijden al fout gegaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:11

Bonita_Bon schreef:
Ik liep er dus wel degelijk mee 'te koop' dat ik in het verleden een pony heb verkloot (voor degenen die zeiden dat het wellicht de nieuwe eigenaar was die de pony zo knetter had gemaakt, nope dat was ik) en achteraf baalde ik er vreselijk van. maar dat was zo'n 14 jaar geleden en ik heb er lering uit getrokken. Sterker nog, ben doorgeschoten naar de andere kant. Na gedegen opleiding inmiddels zelf paarden en eigenaren aan het helpen met gedragsproblemen (heeeel vaak bij inrijden al fout gegaan)

Jij wel maar niet iedereen is zo eerlijk Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:22

pcies, het is de schuld van de fokker, opfok, zadelmakmaker, hoefsmid, instructeur, zadel, bit beenbescherming, veearts........... paard zit rechts, links, onder, boven, in het midden niet goed in elkaar..........

oja juries niet vergeten he, ook een grote boosdoener..........

iedereen behalve zichzelf......... zelfs een paard wordt als halve mongool bestempeld........ maar nooit zichzelf