[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:46

Anky heeft die contact dat is meer rukken en plukken naar mijn mening

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:57

Paardje_13 schreef:

Nou, dat vind ik niet. Met dat werk (rukken en plukken) zou je ook nooit zo veel uit verschillende paarden kunnen rijden. Zeker paarden met potentie zijn niet de makkeliijkste die alles accepteren...

Tuurlijk zijn er ook momenten dat anky rijdt waar ik ook niet blij van word, maar over het algemeen......

Amaryllis

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:59

Oke, het mag soms wat hard zijn. Maar vanuit je contact bouw je verder aan de behoefte van het paard en de ruiter, naar een resultaat. Ook de mate van spanning in de mond kan hierbij van belang zijn, maw het doorvragen op het bit.

En op GP-niveau zal dat zeker ook van toepassing zijn :j (beetje wat superwoman zegt)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:35

superwoman schreef:
Paardje_13 schreef:

Nou, dat vind ik niet. Met dat werk (rukken en plukken) zou je ook nooit zo veel uit verschillende paarden kunnen rijden. Zeker paarden met potentie zijn niet de makkeliijkste die alles accepteren...

Tuurlijk zijn er ook momenten dat anky rijdt waar ik ook niet blij van word, maar over het algemeen......

Maar als Anky een keer goed doorhaalt omdat haar paard vasthoudt of hangt..staat het gelijk met filmpjes op youtube en is het vreselijk..

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:48

superwoman schreef:
Paardje_13 schreef:

ik heb het ook over bepaalde momenten hoor

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:51

Om het beste/meeste uit je paard te halen, moet je samen soms diep gaan.
Amateurs kunnen aanklooien en dat goed praten, dat vind ik veel erger!
Op dat niveau moet je zó veel doen om beter dan je 'concurent' te zijn. Soms is dat minder vriendelijk om dat resultaat te krijgen. Echter weten 'ze' wel hoe ver ze kunnen gaan en daarna zijn ze imo weer wel vriendelijk.Haar paarden zijn gezond en worden oud.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:45

Ja ga jezelf maar mooi vergelijken met anky hier. :Y)
En dan heb ik het niet over iedereen hoor, maar dan gaat het hier zo van, Ja maar anky doet dit en dat ook,
Anky rijdt internationaal. En geen van jullie doet dat verder, dus hou maar stil? Als je net als Anky rijdt, mag je hier komen praten over dat anky het fout doet.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:49

nee dat heb ik ook niet gezegd, als je het tegen mij had: nee ik rijd niet als anky, maar dan nog kunnen haar manieren mij niet aanstaan, en dat heb ik met meerdere bekende ruiters. Maar hier is dit topic niet voor bedoeld.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:51

Het is gewoon bullshit. Die paarden luisteren echt niet naar anky als anky gemeen deed ofzo. En ja, ook Anky wordt een keertje boos op haar paard. Ik weet zeker dat ook anky een paard een mep verkoopt als hij bijt, of een schop geeft als hij trapt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:53

Margoot schreef:
Ja ga jezelf maar mooi vergelijken met anky hier. :Y)
En dan heb ik het niet over iedereen hoor, maar dan gaat het hier zo van, Ja maar anky doet dit en dat ook,
Anky rijdt internationaal. En geen van jullie doet dat verder, dus hou maar stil? Als je net als Anky rijdt, mag je hier komen praten over dat anky het fout doet.

Waarom zo aanvallend? "Hou maar stil"? :\

Dit topic is er voor en door ruiters die elkaar helpen met het nageeflijk rijden van een paard. En daarbij mag je best wel eens de vergelijking met een topruiter pakken om te bestempelen als ideaalbeeld, maar niet ideaal voor de meeste ruiter. Veel mensen slaan een correcte basis van contact, nageeflijkheid en aanleuning over voor het plaatje van laag, rond en diep. Dus die valse krul.

Mij zul je niet horen zeggen dat zij het fout doet, maar ik denk dat kritisch zijn nooit verkeerd is. Ik zou haar best wel willen vragen waarom ze bepaalde handelingen doet zoals ze ze doet. Wanneer je jou eigen handelen niet goed kan onderbouwen, ben je namelijk in mijn ogen altijd verkeerd bezig.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:55

Ik heb ook niks tegen het topic, meer tegen mensen die dneken dat ze even een topruiter de grond in kunnen boren. :\

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:04

Ik ken zat mensen die qua niveau misschien wel boven mij rijden, maar die ik technisch waardeloos vindt. Ook ken ik een aantal ruiters van hier uit de regio, die eigenlijk met het juiste paard makkelijk op het internationale niveau mee zouden kunnen doen. Neem mijn instructeur, die staat te boek als springruiter. Maar ondertussen geeft hij wel les aan dressuurcombinaties binnen het ZZ-L. Daar zou je dat niveau dan niet van verwachten op een springpaard, maar zijn manier van rijden is zo verfijnd dat hij die dressuurcombinaties toch alsmaar naar een hoger niveau weet te tillen!

Dat bedoel ik met kritisch zijn. De manier van iemand kan nog zo idealistisch lijken, je moet toch altijd de praktijk erbij nemen om te zien of die perfecte context ook bij jou past. Wedstrijdniveau is daarbij in mijn ogen een factor die verwaarloosd zou mogen worden.

Als ik naar mijzelf kijk: Ik was bij de pony's M-dressuur en M-springen. Met de grote paarden ben ik niet meer gestart op wedstrijden, maar wilt dat zeggen dat ik minder kan rijden dan een of andere trekdoos die zich door de B en de L heen sjort?
Lijkt me niet :)

Paardrijden is een gevoelssport. Het is geen voetbal waar elke overwinning maar weer aangeeft hoe goed je wel niet bent. De klasse van een goede ruiter zit 'm in de eerlijke communicatie met zijn paard, een manier van communiceren die bij hen past en voor hen werkt. Of je nu op B of GP-niveau rijdt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:58

Petulan schreef:
Wedstrijdniveau is daarbij in mijn ogen een factor die verwaarloosd zou mogen worden

Voor mij niet.
Ik heb veel geleerd van die wedstrijden. Als iets thuis 9 van de 10 x goed gaat, gaat het op een wedstrijd meestal fout. Thuis moet het dus 10 van de 10 x goed gaan!
En genoeg ruiters die denken een niveau te kunnen rijden, omdat ze een paar oefeningen kennen , maar op een wedstrijd zouden ze echt geen winst rijden. De voorbereiding voor je oefening moet dan op tijd gebeuren.
De andere lokatie, wat stress/spanning van beide en de oefeningen achter elkaar zijn samen best pittig.

Natuurlijk zijn er ruiters die beter of minder kunnen rijden en toch een hoog niveau rijden. Helaas haal je niet alle rotte eieren er uit. De jury's kunnen alleen beoordelen hoe een proef gaat en niet daar buiten.

Enkele ruiters hebben een goed oog om boven hun (wedstrijd) niveau les/advies te kunnen geven. Het zijn er maar weinig!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:40

ik ben het gewoon niet eens met de rollkur en ik probeer anky echt niet de grond in te duwen, ik vindt anky zelf ook geen verkeerd figuur en ik weet dat ze van haar paarden houdt, het enige min puntje is de rollkur, het is gewoon een trainingsmethode die slecht is voor de nek en rug van het paard.
maar hier zijn al zoveel topics over.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:34

Ik heb persoonlijk ook niets tegen anky, bewonder keer op keer weer haar kuren, maar persoonlijk krijg ik toch meer kippevel bij een klassieke ruiter die een piaffe rijd met het neusje er iets uit, dan anky met het hoofd netjes op de loodlijn, gewoon persoolijk denk ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:18

Paardje_13 schreef:
ik ben het gewoon niet eens met de rollkur en ik probeer anky echt niet de grond in te duwen, ik vindt anky zelf ook geen verkeerd figuur en ik weet dat ze van haar paarden houdt, het enige min puntje is de rollkur, het is gewoon een trainingsmethode die slecht is voor de nek en rug van het paard.

Maar zoals zij rijdt, komt ze wel ver. Als het werkelijk zo slecht zou zijn, dan zouden de paarden van haar toch niet zo hoog scoren?
Ik vind het er ook niet prettig uit zien. Daarbij ben ik in vergelijking maar een leek en zou ik dat nooit na gaan doen. Dat mensen op laag niveau dat gaan proberen, vind ik wel vragen om problemen :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:20

lailapri schreef:
Ik heb persoonlijk ook niets tegen anky, bewonder keer op keer weer haar kuren, maar persoonlijk krijg ik toch meer kippevel bij een klassieke ruiter die een piaffe rijd met het neusje er iets uit, dan anky met het hoofd netjes op de loodlijn, gewoon persoolijk denk ik.

Ben dat ook met je eens en is ook meer mijn smaak. Echter die achterbenen van de paarden van anky gaan in de meeste gevallen veel verder van de grond en dat vind ik dan wel weer top!
( de training zal wel minder aardig zijn denk ik, maar dat weet ik niet hoor :o )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:45

Ze veren wel lekker achter ja, jammer dat dit soms ten koste gaat van het voorbeen (dat wordt dan juist onder het zwaarte punt gezet)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:41

ja, mee eens!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:22

maar goed ik doe het ze niet na, beide niet :P Mijn pony's hebben geloof ik alleen maar lichamelijke problemen hahaha mijn hoogst getrainde kan net travers in stap :P

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:25

Heey, ik heb niet zo'n zin om die 140 pagina's te gaan lezen met of Anky nu wel of niet goed bezig is en of dit topic wel nuttig is. Ik ben nieuw hier. Persoonlijk doe ik mijn hoed af voor Anky. Ik kan het niet wat zij kan! En ik kijk graag naar wat ze doet. Ze zal toch wel iets goed doen, dat ze het kan blijven herhalen toch?

Maar wat doen we nu om ons paard aan de teugel te krijgen? Ik krijg dat wel voor elkaar hoor, maar de mijne is heel snel afgeleid en dan kan ik weer opnieuw beginnen. Ben nu met veel stelling rijden bezig. Volgens mijn instructeur is een paard in stelling minder sterk in de hals en geeft ie dan makkelijker na. Mijn paardje kan zich heel sterk maken en mijn onrustige handen willen ook wel eens niet meewerken. In stelling kan ik makkelijker mijn handen rustig houden. Bij mij zit het probleem in het aan de teugel blijven, vooral als ik op concours ga. wie geeft raad? Ik heb overigens eens per week les met nog iemand. Op concours zorgen de zenuwen regelmatig voor problemen en dan ziet mijn trouwe viervoeter alles en meer.

Ook zou ik graag tips krijgen over hoe je een paard ontspannen kunt krijgen. De mijne is nogal snel gespannen en dan lukt het niet altijd om dat om te buigen naar ontspanning. Ik ben wel bezig om hem voorwaarts-neerwaarts te rijden, maar als hij maar een beetje ruimte krijgt, schiet dat koppie omhoog en gaat ie krijgt ie spanning. Hij kan zelfs in ontspannen toestand ook behoorlijk heftig wegspringen om niks.

Wie weet er raad?

Groetjes!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:53

Paardje_13 schreef:

toevallig heb ik daar gister een stukje over gelezen in de hoefslag(rollkur) en dan vanaf de grond,en het schijnt juist goed te zijn voor de spieren in de nek en de rug :)
er is onderzoek naar gedaan door een fysiotherapeut..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:06

dat ze in stelling makkelijker aan de teugel gaan had dacht ik te maken met het makkelijker ondertreden van het binnenachterbeen, het been dat moet gaan dragen en ondertreden zodat het bekken kantelt. Ze geven dan ook sneller na hoe meer dat in orde is.Maar dan moet je uiteraard geen stelling vragen door je binnenteugel kort te pakken en te houden want dat trek je je paard op zijn binnenvoorbeen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:03

stelling is buiging. Eenmaal gebogen is de stap naar aan de teugel kleiner.
Idd zoals lailapri zegt is dat ook een gevaar (zeker zonder begeleiding) dat men het paard juist op het binnenvoorbeen trekt. Dat is dus je paard kapot rijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:16

Hai,

Eigenlijk geen aan de teugel vraagje, maar wat anders. Hopelijk kunnen jullie mij misschien wat verder helpen.

Als ik ga longeren dan is halthouden geen probleem. Ga ik rijden dan is het halthouden een heel groot probleem.
Ik gebruik mijn stem, ga dieper in het zadel zitten en geef een halve ophouding.
Maar dramt er zo doorheen, bijvoorbeeld vanuit stap staat ze nog geen halve seconde stil en loopt ze door. Vanuit draf gaat ze stappen en loopt ze vast door.

Het is een oefening die ik een paar keer per rijden doe en beloon als ze die nog net geen halve seconde stilstaat.

Hoe zou ik dit verder kunnen oplossen?