Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:37

Binnen het kader van de KD neemt het paard al naar gelang de graad van verzameling steeds meer gewicht op de achterhand.
Wat betreft verzameling is er een groot verschil tussen de middendraf en de passage en er is dus niet zo iets als een vast percentage.
Het is precies dit dat de huidige wedstrijdsport tot "moderne" dressuur maakt.

Het opleiden van een remonte paard naar een Klassieke passage duurt tussen de 4 en 8 jaar.
Het lijkt er op dat men daar tegenwoordig geen geduld meer voor heeft.
Podhajsky (Spaanse Rijschool in Wenen) stelt dat het zweefmoment in de passage langer duurt dan dat in de middendraf.
Dat is een paard van uit de achterhand voorwaarts opwaarts rijden!

Afbeelding

hwn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:15

OK, thx voor de uitleg.

Nog een vraagje: ik kreeg vandaag de opmerking van mijn (sinds vandaag ex-)lesgever dat een paard zonder bit niet genoeg werkt (aangezien ik met academische kaptoom wou rijden, we gingen het tweede deel toch werk aan de hand doen). Daar ben ik het dus niet mee eens: als je paard correct gereden wordt, zal ie toch ook nageven op kaptoom? Aangezien de mijne het niet voldoende doet, vermoed ik dat ze eerder aan teugel liep om het bit te ontwijken.

Mijn voorlopige score (proefondervindelijk) is 1-0 voor AR: ik mag weer de osteo bellen, terwijl ik in anderhalf jaar AR (weliswaar aan de hand) een heel los en soepel paard gehad heb. Toch wordt mijn volgende lesgeefster weer klassiek, maar eerst es paard laten nakijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:22

hwn schreef:
Nog een vraagje: Als je paard correct gereden wordt, zal ie toch ook nageven op kaptoom?
Aangezien de mijne het niet voldoende doet, vermoed ik dat ze eerder aan teugel liep om het bit te ontwijken.

Rijden aan een kaptoom is als een touw vastknopen met wanten.
Ik stuur je privébericht met de naam van een goede KD instructeur.
Ik raad je aan een tijdje bij iemand in de leer te blijven, als je steeds van instructeur veranderd leer je nooit iets.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:55

hwn schreef:
Ah, ok, thx.

En wat versta jij dan onder verzameling (ik bedoel qua gewichtsverdeling)? Dus duidelijk meer gewicht op de achterbenen, en niet gelijk verdeeld over 4 benen zoals Arie zegt?

Dit is niet Arie zegt of wat Simpelman.

Als het gewicht niet gelijk over de dragende is verdeeld, is er geen balans. Daarom schrijft de FEI/KNHS dit bindend in de uitvoering voor. Als van deze regel wordt afgeweken, is er geen balans.

Citaat:
KNHSWedstrijdreglement Dressuur
versie 2010-1
Cadans, zoals deze zichtbaar is in draf, vloeit voort uit een zuiver evenwicht, te zien
als het paard zich voortbeweegt in goede regelmaat, met impuls en in balans. De
cadans moet in alle drafoefeningen en in alle variaties van de draf behouden blijven.
Evenwicht en balans
Onder evenwicht wordt verstaan, dat het paard in alle gangen zijn totale belasting
gelijk over 4 benen verdeelt.

Overigens is het paard fysiek ook helemaal niet gebouwd om meer gewicht op de achterbenen te dragen in de verzamelde beweging. De bot- en peesconstructie (omvang) van het voor- en het achterbeen is exact en dat betekent dus dat ze in de evolutie voor een gelijke gewichtsdeling zijn ontwikkeld en dat hebben wij maar te respecteren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:52

@Arie,

"Het op harmonieuze wijze ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van het paard."

Gewoon als voorbeeld:
Neem een gezond en fit paard dat hoog in rangorde staat, bijvoorbeeld de leidmerrrie, zet haar een dag in een box, gescheiden van de kudde in het land.
Laat haar de volgende ochtend weer bij de troep en je zult een show de natuurlijke bewegingen van het paard zien, middendraf, verheven voorwaarts, vanuit de achterhand, passage op de achterhand, galop pirouettes op de achterhand, levade, courbette.
Dat alles is een vertoon van fysieke overmacht en alles mét een (relatief) bolle rug.

Dit wil men in de KD opnieuw bereiken maar nu mét een ruiter op de rug.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:28

Citaat:
Dat alles is een vertoon van fysieke overmacht en alles mét een (relatief) bolle rug.

Van dat laatste zou ik nu graag eens foto's in de beweging willen zien.

Spieren kunnen alleen maar ledematen (skeletonderdelen) aantrekken of openen (ontspannen) maar spieren kunnen geen skeletonderdelen bol of hol trekken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:41

arie53 schreef:
Citaat:

Spieren kunnen alleen maar ledematen (skeletonderdelen) aantrekken of openen (ontspannen) maar spieren kunnen geen skeletonderdelen bol of hol trekken.

Misschien toch maar weer even het topic opnieuw lezen Arie?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:01

misschien is het handig te omschrijven wat er gebeurd in het paardenlijf als er verzameld wordt.
dan bedoel ik met verzameling, verzamelde galop, draf en stap
en bv omschrijven wat er dan extra gebeurd bij de passage (wat dus anders is dan de verzamelende draf)
en wat er dan in de spieren anders gebeurd, bij de piaffe.
welke spieren doen wat, en wat gebeurd er in /met het paardenlichaam lichaam en wat voel je als ruiter.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:53

Ga je gang Nombrado.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:26

arie53 schreef:
Citaat:

Citaat:
Misschien toch maar weer even het topic opnieuw lezen Arie?

Misschien dat jij je eens moet verdiepen in de biomechanica want daar hebben de meeste paardenmensen geen weet van maar wel wel een rijke fantasie.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:18

listiglistje schreef:
Nou mijn instructrice heeft zo haar eigen praktijken :+

[ Afbeelding ]

haha wat grappig! ben een beetje op t forum aan het kijken kom ik deze foto tegen! ik reed bij de club waar ze les geeft/gaf. herkende de foto van fb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:35

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-14 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:11

arie53 schreef:
Ik maak jonge hengsten eerst bijtwijs door ze rustig een uurtje eerst met het bit te laten staan en vervolgens dat ze leren met het bit te eten waardoor ze leren het bit goed onder de tong te houden.

Wil je dit eens toelichten Arie. Ik begrijp dat dikgedrukte stukje niet.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:00

Anoniem schreef:
arie53 schreef:
Ik maak jonge hengsten eerst bijtwijs door ze rustig een uurtje eerst met het bit te laten staan en vervolgens dat ze leren met het bit te eten waardoor ze leren het bit goed onder de tong te houden.

Wil je dit eens toelichten Arie. Ik begrijp dat dikgedrukte stukje niet.

Dikgedrukte stukje.........wat een onzin.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 08:41

Borreltje op Arie? Bit onder de tong :?
als een paard zijn tong over het bit gooit is dat niet wenselijk, dan heb je niets meer te melden als ruiter :Y) :')

IK denk dat je bedoeld het bit accepeteren, bit ligt boven de tong

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:48

Een paard een uurtje met een bit in laten staan om te wennen vind ik zelf niet kunnen, dan word hij gedwongen toch , dan hem er mee leren eten vind ik helemaal apart, denk als een paard het bit op een normalen manier accepteert dat hij er ook heel makkelijk mee kan eten, maar een uur in de mond om het dier te laten wennen vind ik toch een soort van breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:52

Ik snap de toegevoegde waarde ook niet zo. Eten met een bit in, hoe lekker diervriendelijk. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:55

listiglistje schreef:
Borreltje op Arie? Bit onder de tong :?
als een paard zijn tong over het bit gooit is dat niet wenselijk, dan heb je niets meer te melden als ruiter :Y) :')

IK denk dat je bedoeld het bit accepeteren, bit ligt boven de tong

Ik denk niet dat het borreltje de reden van deze denkwijzeis . Mensen die niet paardrijden hebben vaak geen idee hoe het paardrijden werkelijk in elkaar zit. ;)
Die denken bijvoorbeeld ook dat een sprong over een hindernis een zelfde beweging als een galopsprong is. :+

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:58

Ik weet niet in welke context dit geplaatst werd van dat bit, maar ik vind er op zich niets verkeerds mee om een paard even met bit te laten staan, is m.i. zachter dan er direct teugels aan hangen en erop inwerken, toch?

De mijne geef ik ook wel es snoepbeloning met bit, vindt ze helemaal niet zo onvriendelijk hoor. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:07

Waarom zou je direct aan de teugels gaan hangen HWN? Ik vind dat een paard wanneer hij eet niet gepest moet worden met een bit. Een bit inhangen betekend dat er gereden/gewerkt gaat worden. Duidelijk zijn naar het paard is belangrijk.
En mijn paarden krijgen ook een beloning(snoepje) wanneer ik gereden heb en ga uitstappen. Dat is een heel ander verhaal dan eten met een bit.
Ik laat een paard wennen aan het bit door het gewoon een keer in te doen, halster erover heen en wat aan de hand te stappen. De volgende fase is een bitje in en daarover een kaptoom en aan de longeerlijn zetten. Natuurlijk zit de longeerlijn niet aan het bit vast maar aan de kaptoom.
Maar zolang Arie53 denkt dat een bit onder een tong hoort te zitten, is het voor mij moeilijk hem serieus te nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:14

arie53 schreef:
Misschien dat jij je eens moet verdiepen in de biomechanica want daar hebben de meeste paardenmensen geen weet van maar wel wel een rijke fantasie.

Heb nog nooit iemand - uitgezonderd Nombrado - meegemaakt met zo'n enorm betonblok voor zn hoofd.
Het relatief hollen of bollen van de rug (en met name hoe dat voelt) is in dit topic uit ten treure uitgemeten en we gaan onszelf natuurlijk niet herhalen. Ga lekker ergens anders je gelijk halen. (Of misschien begrijp je het woord relatief niet, zou ook nog kunnen natuurlijk)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:18

@hwn,
Je moet helemaal niet met de teugels gaan zitten inwerken.
Door in totale ontspanning je paard rustig voorwaarts te drijven aan een contactteugel zal het van zelf aanleuning nemen. Van hier uit kan je als je je kruis aantrekt met de hand wanneer gewenst enige weerstand bieden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:11

Om even terug te komen op de onderzoeken m.b.t. (ontbreken van) gewichtsverplaatsing waar Simpelman aan refereert.
Ik heb jaaaaaaren geleden (kan het helaas niet terug vinden) een onderzoeksverslag gelezen waar iemand gekeken heeft naar de gewichtsverplaatsing, of overnemen van gewicht, op het achterbeen bij GP paarden in piaffe. Met een weegschaal onder voor- en achterhand zeg maar. Het resultaat was dat er geen significant verschil gemeten werd. Tot zover ben ik geneigd te denken dat dit hetzelfde onderzoek is als waar Simpelman het over heeft.

De conclusie echter die mij is bij gebleven is totaal anders. Die was namelijk dat het op het oog wel lijkt, door het buigen vd gewrichten, dat er gewichtsverplaatsing optreedt, maar dat dit dus praktisch helemaal niet gebeurt! Bij een voor het oog correct piafferend paard blijft de verdeling gewoon 3/5 voor en 2/5 achter. Wat wel gebeurt is dat paarden in piaffe meer gaan afzetten met het voorbeen.

Ik ben ook bekend met het onderzoek van Hillarae Clayton (of hoe je dat ook schrijft) mbt tot gewichtsverplaatsing bij paarden op stand. Zij vond wel een meetbaar verschil tussen 'paard met neus op de grond' en 'paard in standje giraffe'. Maar ja, dat zijn 2 uitersten die bij het paard onder de ruiter beide ongewenst zijn. In vergelijking daarmee is het verschil in halswelving en oprichting tussen een paard in horizontaal evenwicht en max.verzameling zeer klein.

Ik ben dus erg benieuwd of iemand een onderzoek heeft waaruit blijkt dat een paard in beweging daadwerkelijk een significant deel van zijn gewicht kan verplaatsen? Gemeten dus, geen conclusie op basis van visuele waarneming.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:17

Van Wessum heeft gewerkt met drukmeters onder de voeten en computeranimatie.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:37

Simpelman schreef:
@hwn,
Je moet helemaal niet met de teugels gaan zitten inwerken.
Door in totale ontspanning je paard rustig voorwaarts te drijven aan een contactteugel zal het van zelf aanleuning nemen. Van hier uit kan je als je je kruis aantrekt met de hand wanneer gewenst enige weerstand bieden.

Zo bedoelde ik het ook niet, ik bedoel dat het me niet zo paardonvriendelijk lijkt om een paard es een uurtje een bit in te laten. Nu, sowieso ben ik voorstander van bitloos zadelmak maken, als er dan es een schrikreactie komt en je bent als ruiter wat achter in de beweging, dan is dat voor het paard niet zo traumatisch als het maar aan een halster of zo hangt.

Ik weet dat het zo moet (al zei mijn lesgever wel dat ik moest spelen met de binnenteugel), helaas heb ik vaak een onstabiele hand, en soms loopt mijn paard te knikken als een eend met haar hoofd, dus dat contact eindigt hier vaak in los-vast verbinding, wat natuurlijk niet aangenaam is.

Maar dat was mijn punt niet, zoals ik al zei.