[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:17

Springles gehad vandaag. Eerst balken op een volte gegaloppeerd, daarna werden ze stuk voor stuk omgezet in in-uitjes.
Probleem met deze merrie is dat ze zich na de sprong nogal sterk wil maken en uit elkaar drukt. Vandaar dat we daarna eerst met een steiltje aan de gang gegaan zijn. Steiltje springen, daarna meteen om een hindernis heen een volte draaien. Voldoende galop houden met het buitenbeen, nageeflijk in de kaak. Zodra ze weer goed liep meteen weer naar de steil.
Toen die mooi ontspannen ging, doorgalopperen naar de oxer. Deze een aantal keer van beide kanten gesprongen en vandaar weer over de steil.
Tenslotte een aantal keer oxer, steil en dan door een gebroken lijntje over een hek.

Klinkt allemaal heel normaal, maar voor mij is het best bijzonder. Dit paard heb ik negen jaar gehad en haar daarna drie jaar geleden verkocht. Onlangs kwam ze weer te koop omdat de nieuwe eigenaresse er erg bang voor was. En toen heb ik haar dus terug gekocht. Ik heb er eerst weer flink wat werk aan gehad om haar weer enigszins op haar oude niveau te krijgen (was scheef en had totaal geen respect voor degene die op haar rug zat en dat dan in combinatie met een nogal druk karakter). Thuis wel wat gesprongen, maar vandaag was weer de eerste springles. En meteen zo enthousiast dat ik me op ga geven voor het CH hier in de buurt. Gelukkig mag ik door het flexibel springen eerst weer een klasse lager starten, dus dat ga ik dan maar eens doen.
En dan mijn jonge merrie maar eens mee het BB in op een ander concours. Leuk, ben weer helemaal enthousiast!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:44

Heel leuk, Kitty.
Niks fijner dan plezier hebben in het springen.
Als je dat hebt, komt de rest vanzelf.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:02

Deze wannebe springruiter komt ook nog eens met een vraagje...
Ik heb een superleuk leerpaard onder mijn kont, echt waar springt alles. (Hoewel hij voor 30 cm nog wel eens zijn neus op wil trekken. :+ )
Helaas ben ik zelf niet zo dapper/handig. Ik focus me vooral op goed meekomen en hem niet hinderen. De laatste tijd ben ik ook gaan letten op aanrijden/afzetten aangezien die grapjas voor alles onder de 1 meter niet echt zijn best doet om goed uit te komen. Dat maakt het er voor mij natuurlijk niet makkelijker op, als ik namelijk niet goed meekom kan ik na de sprong ook nog een bok verwachten. (jaja gelijkt heeft ie)

Maar heb jij tips om beter mee te komen? Volgens mij vergeet ik vaak mijn knieën eraan te houden, waardoor ik veels te ver uit het zadel kom en vervolgens maar moet hopen dat ik na de sprong weer ergenst op mijn paard land en niet ernaast....
Zeker vanaf 50 centimeter krijg ik last van dit probleem.
(Jaja das een stom huppeltje I know :') )

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:24

Goedemorgen!
Ik ben gisteren voor het eerst officieel gestart :)
In vond het hartstikke spannend, en op het filmpje ziet het er heel anders uit dan dat het voor mij voelde. Ik had het idee dat we super hard gingen, en als ik het filmpje kijk, denk ik dat we juist zeker niet zachter moeten gaan. Veel kilometers maken dus, zodat ik er aan wen.
Hebben jullie tips voor mij in het algemeen? Ik zie bv dat ik af en toe mijn rechterarm uitsteek/optil :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:45

@ Venga, neem je tijd om je parcours te beginnen. Die eerste fout komt omdat je nog niet in je ritme zat. verder is je tempo goed.
Ga ook meer mee boven de sprong. Soms zet je je ellebogen naar buiten maar laat je je handen staan.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:21

Ik heb morgen springconcours, een rondje BB en een rondje B, ( organiseren we hier op school) maar de bodem is vrij slecht, wel droog genoeg, en stevig genoeg, maar niet gelijk, en veel pollen..

Nu was er 1 ( dat meisje start dressuur) van nou ik was dressuur gaan starten, ik was niet gaan springen ..

Ik twijfel, ik wil graag springen, maar natuurlijk niet ten koste van mn paard ..

( hij krijgt wel proppen in zn ijzers )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:23

tja Flyn ik zou het niet doen. Start zowieso niet op grasbodems. Het moet wel leuk blijven , niet dat je onderweg met spanning op je paard zit...

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:25

kan dat zoveel kwaad ? t is niet dat er echt verschillen van 10 cm inzitten ofzo .. Nja dan miss toch maar dressuur ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:31

Mja ik weet het niet, maar het risico is wel groter. Anders doe je toch gewoon alleen een rondje BB?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:05

Als ik niet op grasbodems zou willen starten, zou ik hier in de buurt bijna geen wedstrijden meer kunnen rijden, dressuur en springen.
Kun je niet eens voordat het parcours er staat een rondje daar rijden om te kijken hoe de bodem aanvoelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:07

Kitty schreef:
Als ik niet op grasbodems zou willen starten, zou ik hier in de buurt bijna geen wedstrijden meer kunnen rijden, dressuur en springen.
Kun je niet eens voordat het parcours er staat een rondje daar rijden om te kijken hoe de bodem aanvoelt?

Hier zijn gelukkig wel genoeg, alleen moet ik er even voor reizen, maar dat is niet erg!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:02

ik zou het gewoon proberen :j als je een goed gevoel hebt bij je BB kan je ook nog B starten, anders laat je dat achterwege.. maar je moet het zelf wel willen :j

ik ga overmorgen naar Belgie, daar hebben ze lava(graffel) op het gras. Dat is prima te rijden. Ze hebben zelfs een baan op zand met daaromheen gras... en spring je dus zo van het zand naar het gras en andersom. prima te doen. maja dat mag dan ook wel op dat niveau

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:27

Kitty schreef:

Grasbodems zijn geweldig!
Ik rij het liefst op grasbodems, maar ze moeten inderdaad wel gelijk zijn. Geen pollen of gaten.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:30

Flynn schreef:
kan dat zoveel kwaad ? t is niet dat er echt verschillen van 10 cm inzitten ofzo .. Nja dan miss toch maar dressuur ..

Als het redelijk is, is er geen enkele reden om niet te springen op gras.
Ga er maar van uit dat als jij er fatsoenlijk op zou kunnen rennen en springen zonder door je enkel te gaan, dit voor je paard hetzelfde geldt.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:03

Ferrose sprong vandaag fantastisch. Zo goed dat we het parcours op 1 meter mochten proberen en ook dat liep ze foutloos rond. Omdat mijn mama het niet gezien had deden we nog 1 laatste rondje en op de laatste hindernis ging het fout; hoe weet ik niet, de afstand en het tempo klopten, ze tikte de balk licht aan en op de een of andere manier is die tussen haar voorbenen gekomen en viel Ferrose eerst door haar voorbenen en daarna plat op de grond. En toen ben ik er ook afgevallen. Ik ben morgen bont en blauw (ik heb nu al een blauw oog), maar je paard daar zo te zien liggen dat is pas echt vreselijk. Na vast een paar seconden maar voor mij een paar minuten stond ze rustig op. Ze heeft enkel een wondje boven haar oog en is op het moment wat kopschuw. Na even wandelen moest ik er toch weer op om een mini-sprongetje te maken. Dat deed ze heel braaf en zonder enige angst. Maar toch spring ik volgende springles maar even rustig bij de 'beginners' mee, want ik heb niet zoveel vertrouwen op het moment in mezelf; in mijn hoofd wordt de val steeds grootser en enger dan het toch al was. Ook ben ik als maar aan het denken hoe had ik het kunnen voorkomen en mijn springtrainer heeft me al minstens 20x verzekerd dat zowel het paard als ik niks fout hebben gedaan, waardoor dit als gevolg had kunnen intreden.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:26

He gatsi Joki, gelukkig is het goed afgelopen en super van je dat je er weer opgeklommen bent :j

Ik zal morgenvroeg richting Lummen, dus ik ga mijn tas maar eens inpakken :)

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:51

Dit topic is dood aant bloeden |( |(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:14

An1985 schreef:

Nietus...lees nog steeds mee... :+ ;) :D
En dat zullen er wel meer doen.

Rij alleen al tijdje niet of nauwelijks, dus spring nog niet.. :o
Dus kan moeilijk slimme vragen gaan stellen over springen.
De afstanden voor balken en in uitjes staan al voor in het topic, weet ik te vinden.

Ondertussen wel een keer 2 balken gedraafd en 1 gegaloppeerd, deed ie braaf, nadat hij er de eerste keer
zo ongeveer over struikelde :+ .

Kan straks nog niet dressuren en springen :( , maar is wel wereldwijs geworden -:) , rest komt dan nog wel.
Morgen mag hij weer mee naar het strand! Aqua training.... (duur woord, voor dikke waterpret, met zeepaard)
Ondertussen is hij bos, stad en strand proof, is ook vorm van training, alleen had ik het anders in gedachten |( .

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:13

Ik lees ook nog steeds maar kan niks melden, pony staat kreupel helaas.
En net nu ze een paar keer zou meerijden voor iemand in de instructeurscursus en examen en daar zaten ook springlessen bij |( Leek me zo perfect voor hen om meer ervaring op te doen maar ja, overmacht. Misschien dat mijn dochter zelf nog wel kan meerijden op het examen met een andere pony want het meisje dat ingevallen was, blijkt van de week haar hand te hebben gebroken (en nee, niet met paardrijden). Ponyclub heeft wat gecombineerd en 1+1 wordt nu toch 2! :D

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:33

Ik kom me hier ook weer even melden. Ik heb sinds een tijdje springles met mijn paard en hij pakt het super op. Schat zelf al heel goed afstand en hoogtes in en wonderbaarlijk wisselt hij telkens zelf tussen de sprongen door als ik hem bij het landen nog niet genoeg daarmee heb ondersteunt. Bij de laatste springles hebben we uiteindelijk 1meter gesprongen en dat doet hij alsof het de gewoonste zaak is zonder al te overdreven erover heen te gaan. Er is alleen één probleem als we beginnen met springen dan weigert hij altijd standaard de eerste keer (of paar keer) bij de hindernis die hij nog niet eerder heeft gesprongen totdat ik hem (in stap want veel harder vertikt die dan) met zijn neus op de sprong heb gezet en dan ineens krijgt hij de voorwaartse drang weer terug en zou hij er zo overheen stappen/springen. Na het bekijken gaat hij er dan ook meestal wel gewoon overheen.

Iemand tips hiervoor. Ik wil het een beetje leuk voor hem houden en ga nu proberen in de lessen gewoon gelijk goed voorwaarts erop te gaan zodat ik hem daarin heel duidelijk begeleid maar hij reageert heel snel en heel heftig als hij besluit dat hij het nog te spannend vind. Zijn kop gaat erop en hij gooit zijn hele lijf dan in de strijd (en hij is ruim 180 dus dat is best wel een groot lijf) ik blijf hem dan wel altijd naar de hindernis toe sturen en we gaan dan gewoon nog een keer... maar goed. Het doel is toch wel een beetje uiteindelijk een parcours te springen en dan word het wel wat lastig als we eerst bij elke sprong stil moeten staan om de boel te verkennen voordat we kunnen springen :=.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:43

Ik denk dat je toch wat overtuigender moet gaan rijden. Het lijkt alsof hij een spelletje speelt.
Begin zowiezo laag. Over 50 cm kan je paard ook uit stilstand springen, stopt ie dan druk je hem dus door. Op die manier leert hij dat ie altijd moet springen en zal hij het makkelijker gaan vinden om in een keer over de hindernis springen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:40

@Wildflower
Wat Schoentje schrijft, zo vind ik het ook.
Zal ook wel een beetje de onervarenheid van je paard meespelen. Maar doet hij dat ook in 't parcours, of alleen tijdens de training en/of losrijden?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:43

An1985 schreef:

Valt mee, maar het meeste is wel gevraagd al, bovendien is het lekker weer aan t worden dus zoveel tijd zitten mensen nu niet achter de PC als in de tijd dat het koud is of regent.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:44

Op de manier van schoentje heb ik het ook opgelost wildflower en bij die van mij begint het zijn vruchten af te werpen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:45

schattig katje marcel :D