[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:18

superwoman schreef:
xQuinta schreef:
Ik snap jullie standpunt maar ik kom hier echt niet uit
ik rijd al 8 jaar (ik ben nu 15) en ik heb op allerlei paarden
[b]waarvan het leek dat ze het nooit zouden kunnen leren[b]
aan de teugel leren lopen ZONDER ook maar een hulpteugel
te hebben gebruikt.

En ik weet het verschil tussen een actieve achterhand
en een snelle pony wel hoor;) Ik verwar me dr niet in
mijn verhaal staat precies zoals ik het bedoel ;)

Dan heb je het helaas toch verkeerd begrepen.
Een paard hoeft dat namelijk niet te leren...
Het is een resultaat, wat voor het paard als vanzelf gaat.
Mijn jonge paarden liepen vanaf dag 1 al stukjes aan de teugel. Het is toch meestal de ruiter die het paard onbedoeld tegen werkt óf het paard moet last van z'n lijf hebben.

BTW,ga aub niet aan een slof/hulpteugel beginnen zonder begeleiding. Dat is echt vragen om problemen..

succes!

Ik bedoelde met dat 'leren' eigenwijze paarden
leren vertrouwen en netjes te laten lopen ;)

Ik heb trouwens wel begeleiding. Ik ga zeker
niet zonder begeleiding aan het werk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:26

lailapri schreef:
Ik heb daarom ook verreden tussen haakjes gezet, dit hoef namelijk niet, maar kan wel. Ik vind het ervaren van vertrouwen soms nog een heel proces hoor, ik zou het daarom liever leren noemen, zowel voor ruiter als paard, je leert er immers van en uiteindelijk ervaar je hoe fijn het kan zijn, en uit die ervaring leer je ook weer dingen.

Maar over het algemeen zijn het de ruiters die te veel fout doen.
imo zijn er veel ruiters bezig met 'hun paard trainen', terwijl ze beter op zichzelf kunnen letten. Dus zichzelf trainen en dan gaat het paard veel sneler 'correct' lopen...
imo wil men te vaak de schuld bij het paard leggen of een deel van de schuld of oplossing ;)

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:28

juist ik heb mij nooit zo erg kunnen vinden in het trekken en spelen en vooruit schoppen, ben toen centered riding lessen gaan volgen en er werd mij toen zoveel duidelijk!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:21

xQuinta schreef:
Ik bedoelde met dat 'leren' eigenwijze paarden
leren vertrouwen en netjes te laten lopen ;)

Het zijn juist de ruiters die moeten leren om leiderschap én de juiste hulpen te gebruiken.
Het paard moet wat terug krijgen wanneer deze zich in zet.
Veel paarden met 'de stempel' eigenwijs, zijn gewoon verkeerd begrepen... Als een paard niet de juiste hulpen krijgt, doen sommige paarden het niet.
Er zijn altijd paarden die zelfs met verkeerde hulpen doe wat hun baas wilt :(:)
De ruiter denkt dus soms dat hij het goed doet, terwijl dat niet het geval is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:48

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je bedoelt met eigenwijs :P Ik vind een beetje eigenwijsheid helemaal niet erg, dat zorgt ervoor dat ik scherp blijf, en ach het is af en toe ook best grappig. Heb wel gelachen om een eigenwijs veulen die uiteraard niet mocht springen maar alles sprong wat er te springen viel, een balk in het weiland was dan al niet veilig, hij speelde dan alsof die een springpaard was, en als je ervoor ging staan of hem weghaalde, moest en zal die er ondertussen nog overheen. Zo'n paard spoort je gewoon aan te nadenken en creatief denken....

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:26

Sorry, ik moet even iets kwijt..
Ik ken iemand (ik noem geen namen) die rijdt op een paardje van 4 jaar. Hij rijdt pas 2 jaar, gewoon op buitenrij niveau zonder lessen. Ze is eigenlijk al te groot voor het beestje.
Nu is er vanalles mis met het beestje, is veeel en veeeeel te mager, heeft totaal geen bespiering. Maar ze rijdt er elke dag intensief op.
Nou zie ik haar vandaag met een slofteugel lopen !!!!! Arm beest .. en maar trekken in die mond en slaan .. Ik kan het bijna niet aanzien .. Dit is toch niet zo gezond voor dit paard of wel??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:18

sethlover schreef:
Sorry, ik moet even iets kwijt..
Ik ken iemand (ik noem geen namen) die rijdt op een paardje van 4 jaar. Hij rijdt pas 2 jaar, gewoon op buitenrij niveau zonder lessen. Ze is eigenlijk al te groot voor het beestje.
Nu is er vanalles mis met het beestje, is veeel en veeeeel te mager, heeft totaal geen bespiering. Maar ze rijdt er elke dag intensief op.
Nou zie ik haar vandaag met een slofteugel lopen !!!!! Arm beest .. en maar trekken in die mond en slaan .. Ik kan het bijna niet aanzien .. Dit is toch niet zo gezond voor dit paard of wel??

Wat voor reactie wil je nu?
Als ik het aan moet niemen, kan ik je idd vertellen dat dat niet slim is.
Echter heb ik de persoon nooit zien rijden, dus kan ik daar moeilijk over oordelen :Y)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:22

k moest effe kwijt .. maar ik heb nu gehoord dat iemand tegen haar is uitgevallen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:39

Maar waarom val je nu zo over de slofteugel?

Ik vind trekken en schoppen en slaan veel erger.

Maar goed, dit is verder ook niet iets waar ik iets mee kan :n

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:52

Och dat maakt toch niet uit
sethlover wilde gewoon even haar ei kwijt. Ik heb zelf zo'n paard gekregen, maar kan je zeggen dat het me veel tijd heeft gekost het dier uit haar issolement te halen. Het dier was geestelijk gewoon dood....

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:45

Sethlover: Verschrikkelijk zeg, ik zou een keer gaan praten met diegene! :j

Odenalu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:05

he, eerst lukte het mij ook nooit alleen als ik helemaal naar vooren ging zitten zag er niet uit ! maar nu lukt het je moet goed naar achter zitten en stevig in het zadel handen laag knijpjes geven en genoeg been heelveel mensen vergeten dat werkt echt mijn pony loopt nu super aan de teugel geef nooit op !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:17

Odenalu2 schreef:
he, eerst lukte het mij ook nooit alleen als ik helemaal naar vooren ging zitten zag er niet uit ! maar nu lukt het je moet goed naar achter zitten en stevig in het zadel handen laag knijpjes geven en genoeg been heelveel mensen vergeten dat werkt echt mijn pony loopt nu super aan de teugel geef nooit op !

tjonge, fijn dat jij het zo goed kan :+
Misschien is het handig om en paar blz van dit topic te lezen.... :)*
Dit is iig niet de correcte manier ;)
(Risico is dat het paard zich daardoor vast gaat zetten in zijn lijf)

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:32

Beauty rijd ik nagefelijk door ontspannen te zitten en als ik druk op m'n handen neem, met been dan zakt ze. Vervolgens krijgt ze volledige ontspanning, maar ik houd wel contact. Merk ik dat ze iets veranderd, meteen wat meer been, en eventueel wat meer contact maken :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:21

Het beste is eigenlijk als het je zonder druk lukt, wel contact, geen druk :)
Voor de rest is dit heel prima :)

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:31

Ik weet eignelijk niet of ik echt van druk kan spreken.
Soms hoef ik alleen maar lichtjes contact te hebben en soms moet ik wel wat meer druk geven :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:34

Oh oké, klinkt goed dan :)
Je moet het ook aanvoelen op dat moment, sowieso is het altijd een beloning van je rijden :)

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:01

Ik heb een tijdje op een pony gereden waar het eerst ook echt niet lukte.
Maar zolang je veel gedult hebt en elke dag veel traint, hem goed loswerkt, en goed je been er bij houd gaat het uiteindelijk vanzelf wel :) teminste bij mij wel.
Ik heb nu niets meer in mijn handen het mooiste is natuurlijk als je hem ook zonder contact kan rijden, als die dan weer omhoog wil iets meer contact maken en wat been geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:04

xLauraax schreef:
Maar zolang je veel gedult hebt en elke dag veel traint, hem goed loswerkt, en goed je been er bij houd gaat het uiteindelijk vanzelf wel :) teminste bij mij wel.
Ik heb nu niets meer in mijn handen het mooiste is natuurlijk als je hem ook zonder contact kan rijden, als die dan weer omhoog wil iets meer contact maken en wat been geven.

Tuurlijk moet je niet zonder contact rijden, dan volgt je paard/pony niet je hand en is dus niet nageeflijk. :?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:18

Inderdaad, niet zonder contact.
Als je pony dan omhoog komt heb je niks om hem meteen netjes te corrigeren :j.
Zolang je ontspant én contact houd kan je goed aanvoelen wanneer je pony iets verandert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:42

Als jij het correct doet heeft je pony/paard geen reden om omhoog te komen.
Je corrigeert je paard ook niet, maar jezelf :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:09

door dit topic heb ik geleerd nooit kneepjes te geven, dat naar beneden komt vanzelf wel :) zaterdag is het me niet gelukt hoor, ponytje was niet helemaal lekker dus heb haar lekker los gehouden omdat ze steeds moest hoesten dus alleen een beetje rustig gedraafd en gestapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 08:59

Doe je super toch?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:08

superwoman schreef:
xLauraax schreef:

Tuurlijk moet je niet zonder contact rijden, dan volgt je paard/pony niet je hand en is dus niet nageeflijk. :?

Precies wat ik dacht.
Je hebt altijd een contact, en vanuit het contact wat je van voor al hebt kun je verder werken/voelen wat je paard vraagt. (dus wat jij als ruiter moet doen om het 'vragende' paard tegemoet te komen). Met dat gevoel, misschien maar van een seconde of 5, kan ik een hele poos druk zijn. Paardrijden is niet alleen maar je eigen plan volgen, maar ook aanpassingen maken vanúit je paard.. Wanneer een paard teveel op (ik noem maar iets) de linkerteugel hangt, is dat voor mij een boodschap dat ik daar aan kan gaan werken om het paard op die kant losser te krijgen. En dat zit 'm niet alleen van voor, maar in het hele lichaam.

compound

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:41

Inderdaad, je moet maar eens naar Anky zien. Zij heeft ZEKER contact, soms zelfs wat te veel vind ik persoonlijk. Contact is de basis van ontspanning