[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:01

lavie22 schreef:
Pff ik vind dit altijd zo moeilijk. Mijn paardje verzette zich altijd heel erg. Ik overal op internet kijken wat ik moest doen. Uiteindelijk gewoon weer les genomen en nu gaat het veel beter! *\o/* *\o/*

Dat is fijn! Een instructrice kan je natuurlijk beter beoordelen. Jij ziet het niet vanaf de zijkant zoals zij/hij:)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:32

Mijn paard heeft 1,5 niet gewerkt omwille van een blessure aan het linker achterbeen. 3 maand geleden mocht ik er terug mee werken. Paard was nog wat onregelmatig (verkort linksachter) maar had groen licht van de DA.
Andere instructrice gezocht die hier ervaring mee heeft. Volgens haar kwam het mede door verkeerde belasting door scheefheid.
We zijn meteen begonnen met oefeningen zoals overgangen, binnenstelling-buitenstelling, cirkel vergroten-verkleinen, buitenstelling op de cirkel, wijken, voltes 10m en uit deze voltes van hand veranderen (dus oefeningen voor achterhand, soeplesse en buiging). Na 3 maand ben ik zelf al verbaasd van het resultaat. Paard is veel soepeler en geeft na (behalve na de galop durft ze aar bit nog vastpakken). Op de kleine volte linksom durft ze haar linksachterbeen nog eens niet goed onder te brengen, dit moet ik dan corrigeren met mijn been en de stelling wat corrigeren.
Paard loopt nog niet aan de teugel, maar geeft wel al na en loopt ontspannen. Dit voor een paard dat steeds met haar hoofd omhoog liep en de rug wegdrukte.

Hier een paar foto's van waar we momenteel staan. Er is uiteraard nog veel werk aan, maar we doen het rustig aan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sorry voor de kwaliteit van de foto's, maar belichting is niet honderd procent en ik weet dat foto's vaak ook niet alles zeggen
PS: aan mijn houding wordt ook gewerkt :o

Compri

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:51

Pff fries die ik rijd pakte eerst op rechts vast, dus dat was telkens een heel klein beetje loslaten om het te corrigeren. Nu pakt ze links vast maar het schijnt te zijn omdat ze rechter wordt dus fingers crossed

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:48

Het is stil geworden. Ik had toch wat opbouwende kritiek verwacht

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:06

Je foto's zijn wat donker voor goed rijtechnisch commentaar. Maar ik ga mijn best doen.
Op de eerste foto zie ik het paard goed naar het bit reiken. Dat vind ik prettig om te zien.
Op de tweede foto zie ik veel spanning. Enig idee waar dit vandaan komt?
Foto 3 lijkt ook wat gespannen. En ze/hij knikt achter de loodlijn. Misschien nog wat langer vwnw rijden, zodat hij/zij wat sterker wordt in de hals en de hals later beter in werkhouding kan dragen.
Dat zou mijn advies zijn.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:17

Bedankt. Daar heb ik wel wat aan en kan ik me in vinden. De 2 laatste fotos zijn na de galop en dan is ze ook nog wat meer gespannen idd en dat zijn 2 fotos op voltes en aangezien we volop aan het rechtrichten zijn buigt ze soms wat moeilijk wat ook voor wat spanning zorgt denk ik. Meestal uit buigingsoefeningen zakt ze gewoon vanzelf wat we uiteindelijk willen bereiken en dat ze zichzelf leert dragen. Ik ben het ook nog aan het leren, in het verleden moest ik met harde hand rijden als je snapt wat ik bedoel ;-).

oliviaolijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:01

Heel handige tips zeker als je op de manege in de groepslessen aan de teugel moet rijden want de instructeur kan niet op iedereen tegelijk letten, maar met deze informatie kan je zelf toch ook al een beetje opletten /3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:36

oliviaolijf schreef:
Heel handige tips zeker als je op de manege in de groepslessen aan de teugel moet rijden want de instructeur kan niet op iedereen tegelijk letten, maar met deze informatie kan je zelf toch ook al een beetje opletten /3

Ja inderdaad! Ik heb nooit een manegepaard aan de teugel reden, reed maar ene jaar manege lessen, maar is dat heel veel moeilijker? Lijkt mij echt lastig.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:38

Ligt een beetje aan het paard, de minder ervaren of correct gereden manegepaarden zijn vaak wel enigzins correct te rijden naar mijn ervaring, de rest vereiste hier vaak een heeele hoop moeite om ook maar een beetje losgelatenheid te krijgen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:57

Ja maar daarom, er rijden zoveel ruiters op. Ik reed altijd hetzelfde paard en omdat ik erg rustig was gaf hij bijna altijd na, maar verder reed bijna iedereen elke week op een ander paard. Lijkt me erg lastig.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 01:21

Even een vraagje tussendoor (aan de hand van een discussie die ik morgen ga hebben)...

Kun je een paard in 1x rijden zo kapot rijden dat ie aan de metacam zit?

De uitleg: Verzorgster wilde van iemand anders les, ik hoorde veel positieve verhalen over haar, hoe ze tegen haar eigen paard was, tjah.. ik vond haar niet echt vriendelijk rijden... maar het stukje les dat ik had gezien, was gewoon duidelijke uitleg... Netjes, niets op aan te merken eigenlijk. Dus ik heb het met mijn stomme kop toegelaten.

Ik kon er die dag niet bij zijn. Ze heeft uiteindelijk zelf een uur les gehad, en die prutsmuts heeft er een uur op gereden. Dus 2 uur in totaal.

De dag erop had hij zijn hooi niet op, at met lange tanden. Een keer geen honger kan. Zijn rugspieren waren wat gespannen, maar kan komen na 2 uur rijden (in mijn ogen al te lang, maar ok. Voor een buitenrit prima, voor lessen NEE).

De dag erop niet veel beter, hij begon proppen te maken met zijn hooi, dus misschien iets mis met zijn tanden/irritatie in zijn mond. Dus de DA laten komen. DA geweest: pony's achterhand is helemaal verzuurd, zijn rugspieren staan gewoon strak, ZIJN KAKEN WAREN VERZUURD, daarom at ie niet goed.

Kan in de krul trekken (want in mijn ogen rijdt de instructrice niet eerlijk, en alleen voor het oog mooi) in combi met daardoor slecht ruggebruik dit soort gevolgen hebben? (Vooral de "zo snel al?")

Voor de rest is er niets anders geweest, geen kou kunnen pakken, geen wisseling van het voer of wat dan ook. Pony heeft nu metacam, moet een paar keer per dag stappen/wat draven en mag even niet gereden worden op advies van de DA.

Maar mijn vraag eigenlijk dus: kan in de krul trekken (dus ook met holle rug lopen, want dat doen het paard van dat mens zelf ook :S) ipv op de juiste manier aan de teugel rijden, echt deze gevolgen hebben? Paar dagen daarvoor nog op de ponyclub gereden en niets aan de hand. Het enige wat er "anders" is, is die les geweest.

Was wel benieuwd naar meer mensen met ervaringen van "fout aan de teugel rijden".

(Sorry voor heel het verhaal, morgen praten met de verzorgster die twijfelt het het hier aan kan liggen :S)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:03

O wat erg! Geen idee of het op zo'n korte termijn al invloed heeft....maar als k kijk naar topsporters...dan kunnen spieren best verzuren. En denk dat dat bij hem ook is gebeurd dus dat het wel mogelijk is op deze korte termijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:29

Als t paard t nooit eerder zo heeft moeten doen.

Ken dr nog een hoor.
Had eerst maar eens per 14 klein uurtje les. Lekker de basis. En ineens vijf weken niet. Thuis niet veel doen in toen ging de dame ineens twee x per week prive les doen en thuis hard aan de bak.

Hier werd ook het woordje -hand er aan!- veel gebruikt. Eind van de week wilde de stakker niet meer eten.

Tja... of t door t manier van rijden komt of door het vele trainen. Zeg het maar.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:39

Ik sport niet naast paardrijden, maar laatst had ik een lesje bodypump, puur spieren kweken en je wil niet weten hoéveel spierpijn ik had de volgende dag, overal. Alles wat ik deed deed zó veel pijn.. De weken er na (ik heb 3 lessen gehad) ging het beter en had ik nauwelijks spierpijn.

Nou is puur spieren trainen anders dan verkeerd rijden, maar ik denk dat het zeker wel kan, vooral als het het dubbele van de training is terwijl het paard op een verkeerde manier wordt gereden en het paard dat niet gewend is.

Arm paard en een héle slechte instructrice! :(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:51

één ding weet ik wel.
Die instructrice de deur uit!

Je laat een paard niet zo maar even 2 uur lopen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:11

Ik heb het zelf ook in mindere maten meegemaakt, een pony die een uurtje zó slecht gereden was dat het me meerdere sessies kostte om haar haar lichaam weer goed te laten gebruiken..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:11

een paard 2 uur laten lopen kan prima, zoals je zegt buiten met veel stap en stukjes van inspanning. niet twee uur op een verkeerde manier in de bak. ik lees tussen de regels door heel veel modern trek en pluk technieken. beeld jezelf eens in dat je een spagaat moet maken. je zet je benen breed en zakt totdat het pijn doet. je instruteur komt langs en duwt je helemaal door nar beneden. je spieren scheuren/rekken zo ver op dat het pijn doet. dan moet je in die houding ook nog allerlei oefeningen doen.

dan kan ene mens daarna ook niet meer lopen/eten/functioneren.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:02

Heb de instructrice ook meteen gezegd dat ze geen les meer mag geven aan mijn verzorgstertje.

Pony is gewend te lopen, 2x per week les (1x privé en 1x ponyclub) en tussendoor loopt hij nog, wat oefenen en bosritjes. Het is (denk ik) de combi haar manier van in de krul trekken/rijden en 2 uur te lang voor les. Maar er wordt hier hoog en laag beweerd dat dat het niet kan zijn en dat ze gewoon wil blijven lessen bij die prutsmuts en de pony maar in dat ritme moet komen. Want hij loopt zo veel beter... Ja.. Hoog en in een krul getrokken en met zijn rug hol :') voor het oog vast ok...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:28

Ik zou je verzorgster er ook uit gooien, blijkbaar snapt ze niet hoe t werkt :n
Ik ben 5 jaar terug met paard en al achterover gegaan omdat hij door zware springtraining van de dag ervoor spierbevangen was geworden. Dus ja, ik herken het wel.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:42

Hoi, ik heb een vraag, mijn pony heeft moeite met ontspannen en is wat stijf, hoe kan ik hem soepel krijgen met oefeningen? en hoe kan ik hem laten ontspannen? geen oefeningen onder het zadel graag (is een shet).

en nog een vraag, de andere shet duikt soms te diep hoe kan ik dat dan oplossen? ook weer geen oefeningen onder het zadel :)

groetjes en bedankt

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 08:38

Joolien schreef:
Ik zou je verzorgster er ook uit gooien, blijkbaar snapt ze niet hoe t werkt :n
Ik ben 5 jaar terug met paard en al achterover gegaan omdat hij door zware springtraining van de dag ervoor spierbevangen was geworden. Dus ja, ik herken het wel.

Ze doet het heel goed, pony is super vooruit gegaan. Maar door die prutsmuts gewoon zo ingepalmd en prutsmuts rijdt op hoog niveau dus daar kijken die meisjes tegenop.. Vriendinnetje die dat mens ook blindelings geloofd... Dus mjah.. Dan lekker op der inpraten dat dat echt niet kan... Maar ze ziet het gelukkig in nu. Weer naar haar oude instructeur die het wel goed doet..

Is denk ik een beetje leeftijd.. + prutsmuts die lesklanten wil.. Ze gouden bergjes beloofd want ze is natuurlijk geweldig met der zz paard... pony niet goed, gewoon doorgaan is "er even inkomen/wennen" (lees: anders kan ze geen les geven, geen les is geen geld :))

Het komt wel weer goed,ze zorgt super voor de pony en snap ook wel dat als iemand tegen wie ze opkijkt iets zegt, dat ze dat geloofd..

vallyistop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:23

Ik gebruik zelf de slof teugel bij het rijden en longeren, omdat mijn paard enorm uit elkaar loopt en met zijn hoofd omhoog door de grote hoeveelheid energie die die heeft. Hij wilt het liefst alleen maar galopperen met zijn hoofd omhoog. Wanneer ik met slof rijd weet hij meteen al wat hij moet doen en geeft hij zich helemaal over. Ik vind dat als je met slof rijd er 1-2 losse knopen in de slof moet kunnen leggen en dat die tijdens het rijden niet aangetrokken mogen worden, waardoor je ze na het rijden er gewoon weer uit de slof kunt halen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:38

En wat wil je hier mee overbrengen van info?

Chalpaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:51

Ik volg even (:

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:55