[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:48

Was nog steeds stiekem aan het meelezen. En het klinkt heel bekend!
'Leuk' om te lezen dat anderen met veel meer ervaring ook deze om het zo maar even te noemen problemen hebben.
Heb hier gister toevallg in mijn les ook echt op zitten trainen.. Pfftt. Nou heb ik spierpijn in mijn kuiten. Ik ben ook geneigd om naar voren t duiken en benen naar achteren te doen. Klem met mijn bovenbenen+knieën en daardoor leun ik niet op mijn beugels en ga ik verkeerd verlicht zitten. Leer het nu wel af.. Paard 'helpt' er soms ook wel mee. Die vliegt er langs/ weigert als ik te vroeg naar voren ga en mijn benen weg doe. Dus sprong ik gister alleen over de hindernis ipv samen met mijn paard. Ach, je leert van vallen en op staan! Op deze manier wordt je wel soms onzeker of ze springt maar je denkt er wel meer aan. :)
Morgen weer keer parcours proberen. Al weet ik zeker dat mijn hoofd dat dan niet zo onthoud als op les.. Maar oefening baart kunst! Zei al tegen vriendin blijf het maar schreeuwen kijkt iedereen maar raar maar dan onthou ik het tenminste :+

Ik vind houding van Dots heel mooi. Zou willen dat ik die zou heb. :j

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:56

mn benen is niet zozeer het probleem maar het duiken meer...ga nog ff andere foto zoeken...

Perfecte foto gevonden, was jong beestje die voor de eerste keer een okser sprong. Dit is echt in de afzet, als het paard zn benen dan nog op de grond heeft dan wil ik hem dr over tillen zeg maar...
Ik ga dan teveel met mn bekken naar voren volgens mij, omdat ik te bang ben achter de beweging te blijven ga ik een heel eind dr voor en ook mn been maakt dan een zwieper....

Afbeelding

Hier is ze wat verder in training op dr ereste concours en wordt het al beter

Afbeelding

Ik heb zelf altijd erg veel verschil tussen jong paard en ouder paard en hoogte van de hindernis :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:08

Ik vind het belangrijkst dat je als ruiter balans hebt op de sprong en je paard niet stoort. Dat de houding dan minder mooi is, zie ik niet als een probleem.
Iedereen is anders en heeft een lichaamsbouw, dat misschien niet altijd bij de ideale springhouding past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:18

Toch zie ik op de foto's van zondag dat het wel meevalt :)

Afbeelding

Biertabje

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:19

dat doe ik ook hoor dots...
ik heb het soms meer op kruisjes en lage steiltjes... omdat ik dan denk dat die paarden er overheen springen terwijl ze er gewoon overheen huppelen :o

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:21

Biertabje schreef:
ik heb het soms meer op kruisjes en lage steiltjes... omdat ik dan denk dat die paarden er overheen springen terwijl ze er gewoon overheen huppelen :o

hahaha ja idd ja! en uit draf springen is ook zo wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:26

dots83 schreef:
Biertabje schreef:

hahaha ja idd ja! en uit draf springen is ook zo wat!

Haha dat ken ik ja. Ik spring bijna niet meer uit draf, galop is zoveel beter te controleren.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:53

Ik heb gister ook weer een poging gedaan. Wij doen juist wel veel draf omdat haar galop gewoon erg moeilijk te controleren is. Ze gaat alleen maar hard dan heel zonde nog. Gelukkig begint ze nu rustiger te worden en in draf struikelen we bijna over het eerste kruisje waar ik eigenlijk wel heel blij mee ben. Gister hebben we voor het eerst in galop kunnen springen (alleen rechtsom) dat ik zelf het tempo kon bepalen. Zijn nu ook bezig met in uitjes springen 5 achter elkaar omdat ze daar wel terug op moet komen. Linksom in galop is nog erg moeilijk.

Als iemand nog tips heeft om de galop beter te krijgen hoor ik het graag. Ze gaat erg hard druk haar rug er uit en houd het bit vast. Ik gallopeer nu ook alleen nog op de volte omdat ze op rechte stukken te sterk word. Al met al zit er wel verbetering in, maar we zijn er nog lang niet!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:33

Hoi,

Vandaag heb ik geoefend met wat ruimere afstanden tussen de hindernissen omdat je dat inderdaad op wedstrijd veel tegenkomt.
Ik had een oxer neergezet met daartussen 7,5m. en dan een steiltje van ongeveer 90cm de oxer stond op 1 meter.
De tussenafstand heb ik geteld vanaf de eerste staander van de oxer klopt dat?
Of moet je vanuit het midden van de oxer tellen?
Nu lukte het mij niet om er 1 galop sprong tussen te krijgen.
Mijn paard is niet zo groot en heeft een korte galop,
ik had er steeds een klein pasje bij.
Ik heb geprobeerd om met meer snelheid aan te rijden, maar dan kwam ze wel iets verder uit, maar maakte ze nog steeds een heel klein pasje erbij, waardoor ze met de voorbenen de
balk eraf stoote van het steiltje.
Weet iemand een goede manier om hier een galop sprong tussen te krijgen?

Verder heb ik nog met een zeiltje geoefend, dat was in het begin moeilijk, vond mijn paardje eng, maar later ging het al een stuk beter!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:39

als je oxer-steil hebt, moet je meten achter de oxer(dus de achterste paal van de oxer)

maar om het jezelf wat makkelijker te maken zou ik eerst een steil neerzetten en dan een oxer...(of ik zou zeggen steil-steil om eerst mee te beginnen) je kunt eventueel tussen de dubbel een balk leggen, misschien eerst handig om het even op een lange zijde te oefenen met 3/4 balken, zodat je paard en jij een bepaald ritme krijgen. Je moet kunnen verruimen zonder alleen maar harder te willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:39

ieris schreef:
Hoi,

Vandaag heb ik geoefend met wat ruimere afstanden tussen de hindernissen omdat je dat inderdaad op wedstrijd veel tegenkomt.
Ik had een oxer neergezet met daartussen 7,5m. en dan een steiltje van ongeveer 90cm de oxer stond op 1 meter.
De tussenafstand heb ik geteld vanaf de eerste staander van de oxer klopt dat?
Of moet je vanuit het midden van de oxer tellen?
Nu lukte het mij niet om er 1 galop sprong tussen te krijgen.
Mijn paard is niet zo groot en heeft een korte galop,
ik had er steeds een klein pasje bij.
Ik heb geprobeerd om met meer snelheid aan te rijden, maar dan kwam ze wel iets verder uit, maar maakte ze nog steeds een heel klein pasje erbij, waardoor ze met de voorbenen de
balk eraf stoote van het steiltje.
Weet iemand een goede manier om hier een galop sprong tussen te krijgen?

Verder heb ik nog met een zeiltje geoefend, dat was in het begin moeilijk, vond mijn paardje eng, maar later ging het al een stuk beter!

Dan zul je je aan moeten passen aan dit soort afstanden lijkt mij, als je te hard inkomt komen ze ook snel te vlak en krijg je een balk.
Dan maar twee galopsprongen...?

Edit: Of verlichte zit rijden, dan wordt automatisch de galopsprong groter en ga je niet eens zozeer harder... Goede leermeester heb ik...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:45

Nooit een galopsprong extra willen rijden, dan word het echt te moeilijk als het wat hoger word.

Begin idd met steil-steil, bij een steil is de afzet en landing groter als op een oxer, dus word de afstand makkelijker. En leg er een balk tussen, dan moet ie zich wat rekken voor de balk en kan ie geen galopsprong meer bij maken.

Dit kun je voorbereiden door alvast over balkjes te galoperen in je dresuurwerk, daarin leg je de balkjes steeds ruimer, zodat ie zich leert te rekken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:25

Zoals Schoentje zegt, zo moet het.
Maar ja...what else is new.
Serieus, ze heeft gelijk.
En Jolien heeft gelijk wat betreft de verlichte zit.

kelly77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:17

He Marcel,

Hoe gaat het met je weet je nog nog hoop films en chips met Henk Bos Robert Dolle en Lub,in purmeland ik spreek je snel,

Gr Berend

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:10

kelly77 schreef:
He Marcel,

Hoe gaat het met je weet je nog nog hoop films en chips met Henk Bos Robert Dolle en Lub,in purmeland ik spreek je snel,

Gr Berend

Haha...ja, weet ik zeker nog wel. Bij Beets op stal was dat.
Dat we te lui waren om het licht uit te doen en gewoon met de luchtbuks vanuit bed dus maar het licht uitschoten.
En Mireille en Shelly herinner ik me ook nog wel...hahaha. Stoere meiden :9

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:14

Marcel,

Ik ben op dit moment een weekje aan het rijden met het paard van mijn zus. Zij is gestopt met rijden waardoor dit paard ondertussen meer dan 6 maanden niet gereden is geweest. Vorig jaar toen ze er wel mee reed, heb ik er ook eens mee gereden. Ze was echt niets voor mij. Heel erg nerveus, heel hevig, totaal nie nagefelijk, kwam niet rond, hard in de mond, ... Ze sprong wel, maar niet met gevoel. Ik reed er dus helemaal niet graag mee.

Ondertussen heeft ze dus meer dan een half jaar niets gedaan. Ik vind het zo zonde dat ze daar maar staat te staan dat ik besloten heb om het zelf nog eens te proberen met haar. Daar de klik er een jaar geleden niet was, is die er nu wel. Ze is een heel stuk gekalmeerd. Ik krijg ze zoo simpel nagevelijk en ontspannen. Een wereld van verschil. De ontspanning in het rijden is er dus wel. Nu is het de bedoeling dat ik ermee ga springen, daar ik zelf een springruiter ben. Met mijn ander paard rij ik niveau 1m20.

Hoe kan ik dit het beste terug opbouwen? Ik zou graag hebben dat ze haar ontspanning behoud. Kan ik het beste even cavaletti's lopen, in en outjes? Het vertrouwen tussen haar en mij moet versterken. Het is bij mij niet omdat ik met mijn ander paard zonder twijfel 1m20 binnen rijdt, dat ik dit met elk paard zomaar kan. Ik zie het als een vertrouwensband die moet opgebouwd worden met wederzijds respect. Ik zou ze niet graag over de rooie duwen :o

Met mijn kleine zus sprong ze 1m rond. Maar ze is/was slordig met haar springen. Het respect voor de balken was er niet. Ik weet dat ze geen 1m20 paard is, maar zou toch graag uiteindelijk 1m10 binnengaan met haar. Ik dacht dat het misschien mogelijk zou zijn om haar springen terug van '0' op te bouwen? Hoe kan ik dit het beste en veiligste doen met haar? Zonder haar bang te maken?

Ik weet, het is een heel verhaal maar alleszins bedankt voor je tips! :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:59

Bedankt voor de antwoorden en tips!
Ik heb zeker weer wat om mee te oefenen, die tip van die galop
balk ertussen is een goede, en eerst op de grond oefenen ook!
In de verlichte zit zat ik al, maar die ga ik proberen nog meer
te perfectioneren want ik kan het nog niet heel lang volhouden!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:00

Dashke schreef:
Marcel,

Ik ben op dit moment een weekje aan het rijden met het paard van mijn zus. Zij is gestopt met rijden waardoor dit paard ondertussen meer dan 6 maanden niet gereden is geweest. Vorig jaar toen ze er wel mee reed, heb ik er ook eens mee gereden. Ze was echt niets voor mij. Heel erg nerveus, heel hevig, totaal nie nagefelijk, kwam niet rond, hard in de mond, ... Ze sprong wel, maar niet met gevoel. Ik reed er dus helemaal niet graag mee.

Ondertussen heeft ze dus meer dan een half jaar niets gedaan. Ik vind het zo zonde dat ze daar maar staat te staan dat ik besloten heb om het zelf nog eens te proberen met haar. Daar de klik er een jaar geleden niet was, is die er nu wel. Ze is een heel stuk gekalmeerd. Ik krijg ze zoo simpel nagevelijk en ontspannen. Een wereld van verschil. De ontspanning in het rijden is er dus wel. Nu is het de bedoeling dat ik ermee ga springen, daar ik zelf een springruiter ben. Met mijn ander paard rij ik niveau 1m20.

Hoe kan ik dit het beste terug opbouwen? Ik zou graag hebben dat ze haar ontspanning behoud. Kan ik het beste even cavaletti's lopen, in en outjes? Het vertrouwen tussen haar en mij moet versterken. Het is bij mij niet omdat ik met mijn ander paard zonder twijfel 1m20 binnen rijdt, dat ik dit met elk paard zomaar kan. Ik zie het als een vertrouwensband die moet opgebouwd worden met wederzijds respect. Ik zou ze niet graag over de rooie duwen :o

Met mijn kleine zus sprong ze 1m rond. Maar ze is/was slordig met haar springen. Het respect voor de balken was er niet. Ik weet dat ze geen 1m20 paard is, maar zou toch graag uiteindelijk 1m10 binnengaan met haar. Ik dacht dat het misschien mogelijk zou zijn om haar springen terug van '0' op te bouwen? Hoe kan ik dit het beste en veiligste doen met haar? Zonder haar bang te maken?

In principe is dat inderdaad het beste, om het weer van 0 op te bouwen.
En dan allerlei oefeningen doen waarbij je paard niet druk wordt. Paaltjes draven, uit draf springe, uit galop heel laag springen zodat je uit een heel ontspannen tempo zonder druk er over kan springen. In- uitjes zijn ook goed, maar wel goed in t oog houden dat ze dat allemaal moeten leren. Dus niet proberen gelijk de eerste dag al 4 of 5 in- uitjes te springen als ze bijv nog niet ontspannen over paaltje draaft. Te laag beginnen is nog nooit een paard slechter van geworden, te hoog beginnen heeft daarentegen al heel veel paarden verpest.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:02

ieris schreef:
Bedankt voor de antwoorden en tips!
Ik heb zeker weer wat om mee te oefenen, die tip van die galop
balk ertussen is een goede, en eerst op de grond oefenen ook!
In de verlichte zit zat ik al, maar die ga ik proberen nog meer
te perfectioneren want ik kan het nog niet heel lang volhouden!

heel goed. Ja...hahaha...is moeilijk he, verlicht galloperen voor langere tijd. Veel mensen denken daar makkelijk over tot ze het gaan doen, dan merken ze pas echt wat spierpijn is. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:58

kelly77 schreef:
He Marcel,

Gr Berend

EY Berend, gaan we nu ook van jouw expertise genieten?

Eef had nog niet verteld dat je een Kelly geworden bent :+

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 07:56

Springert schreef:
Dashke schreef:
Marcel,

En dan allerlei oefeningen doen waarbij je paard niet druk wordt. Paaltjes draven, uit draf springe, uit galop heel laag springen zodat je uit een heel ontspannen tempo zonder druk er over kan springen. In- uitjes zijn ook goed, maar wel goed in t oog houden dat ze dat allemaal moeten leren. Dus niet proberen gelijk de eerste dag al 4 of 5 in- uitjes te springen als ze bijv nog niet ontspannen over paaltje draaft. Te laag beginnen is nog nooit een paard slechter van geworden, te hoog beginnen heeft daarentegen al heel veel paarden verpest.

Hey Marcel,

bedankt voor je tips. Dingen zoals In en uitje kent ze allemaal hoor. Dit paardje is 12 jaar oud. Gisteren heb ik voor de eerste keer terug gesprongen met haar. Ze had niks van stress, ze was heel kalm en ontspannen. Ik had een enkelvoudige sprong en een in en uitje vanuit draf met daarachter nog een rechte met 2 galoppassen tussen. het ging heel goed. Uiteraard heb ik niet te hoog gesprongen, 90 cm. Ik heb ook niet zo lang gesprongen. Na het springen heb ik terug even wat dressuurmatig gereden en ze nam dit heel erg goed op. We zijn op goeie weg! :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:46

Dashke schreef:
Springert schreef:

Hey Marcel,

bedankt voor je tips. Dingen zoals In en uitje kent ze allemaal hoor. Dit paardje is 12 jaar oud. Gisteren heb ik voor de eerste keer terug gesprongen met haar. Ze had niks van stress, ze was heel kalm en ontspannen. Ik had een enkelvoudige sprong en een in en uitje vanuit draf met daarachter nog een rechte met 2 galoppassen tussen. het ging heel goed. Uiteraard heb ik niet te hoog gesprongen, 90 cm. Ik heb ook niet zo lang gesprongen. Na het springen heb ik terug even wat dressuurmatig gereden en ze nam dit heel erg goed op. We zijn op goeie weg! :)

Ja...aangezien ik dat niet zeker wist, moest ik het er toch even bij zeggen. Vaak wordt van paarden die het niet kennen, toch verwacht dat ze gelijk een rij in- uitje kunnen springen, want ach...wat zijn in- uitjes nou. En dan komen ze dus vaak bedrogen uit, en heeft hun paard wel gelijk de eerste, slechte, kennismaking met in- uitjes gemaakt.
Goed dat ze ontspannen bleef, want dat is waar het allemaal mee begint. Met een heet beest is het moeilijk ontspannen een parcours te rijden.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:07

Gister wat gekke dingen gesprongen. Een steiltje met een bloembak eronder. Vreemd genoeg komt mij ren grage paard op deze sprongen dus keurig terug in tempo. Blijft gelijkmatig door galopperen en gaat keurig over de hindernis. Moet zeggen dat ze deze sprongen een stuk beter doet als het normale steiltje. Daar vliegt ze op af vooral links om. Is nou handig om van deze weet misbruik te maken en de sprongen iets aparter als nogmaal te maken?

Daarbij sta ik heel erg open voor tips om aan de galop te werken. Deze is werkelijk erg slecht. Valt uit elkaar en erg hard drukt er aan alle kanten. Wat zijn nou goede oefeningen om de galop goed te laten worden?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:24

zo, terug van de 1e dag van een driedaags concours,...

ik hoopte een fijne wedstrijd te rijden maar helaas. er zat een voorganger in mijn ring (en bleef daarin met paard) die bij iedere sprong zat te schreeeuwen wat ik moest doen, en aan de zijkant zat de fotograaf ook nog te schreeuwen, zoooooooooooooooo, wat irritant zeg.

Hoe sluiten jullie je daarvoor af?

Dat kan ik echt niet, ik was helemaal van slag,.. ik moet me echt goed concentreren en zo werd ik totaal uit mn ritme gehaald als ik terug reed schreeuwde ie vooruit of andersom, echt frustrerend,.. heb dan ook teruggeschreeuwd dat ie zn bek moest houden (niet zo netjes, maar goed ik haat het als iemand zich in mijn parcours met mij bemoeit tenzij het een instructeur is en ik daarom gevraagd heb oid) maar helaas hij bleef het doen,.. was nog foutloos ook,..

barrage was er gelijk achteraan en toen kon ik me iets beter op mn paard en het parcours richten ipv op zijn geschreeuw, en sprong het beter en fijner, maar oe wat lastig zo iemand,...

deed ie met losrijden ook een keer met als gevolg dat ik dwars door de sprong vloog,.. (moet daar ook niet naar luisteren maar dat ging niet zo best)

was een lastig parcours, moeilijke lijntjes en best hoog,.. waren maar 6 foutlozen, dus had nog een prijs ook,.. maar ja niet fijn gereden helaas,.. morgen ga ik voor een fijn rondje
(en doe ik denk ik oordoppen in ofzo hahahah)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:26

Juventus schreef:
zo, terug van de 1e dag van een driedaags concours,...

ik hoopte een fijne wedstrijd te rijden maar helaas. er zat een voorganger in mijn ring (en bleef daarin met paard) die bij iedere sprong zat te schreeeuwen wat ik moest doen, en aan de zijkant zat de fotograaf ook nog te schreeuwen, zoooooooooooooooo, wat irritant zeg.

Hoe sluiten jullie je daarvoor af?

Dat kan ik echt niet, ik was helemaal van slag,.. ik moet me echt goed concentreren en zo werd ik totaal uit mn ritme gehaald als ik terug reed schreeuwde ie vooruit of andersom, echt frustrerend,.. heb dan ook teruggeschreeuwd dat ie zn bek moest houden (niet zo netjes, maar goed ik haat het als iemand zich in mijn parcours met mij bemoeit tenzij het een instructeur is en ik daarom gevraagd heb oid) maar helaas hij bleef het doen,.. was nog foutloos ook,..

barrage was er gelijk achteraan en toen kon ik me iets beter op mn paard en het parcours richten ipv op zijn geschreeuw, en sprong het beter en fijner, maar oe wat lastig zo iemand,...

deed ie met losrijden ook een keer met als gevolg dat ik dwars door de sprong vloog,.. (moet daar ook niet naar luisteren maar dat ging niet zo best)

was een lastig parcours, moeilijke lijntjes en best hoog,.. waren maar 6 foutlozen, dus had nog een prijs ook,.. maar ja niet fijn gereden helaas,.. morgen ga ik voor een fijn rondje
(en doe ik denk ik oordoppen in ofzo hahahah)

Ik luister daar niet naar, maar dat is misschien persoonlijk. Je zult je er toch echt v oor af moeten sluitne, ken je parcours en rijd je eigen lijn.
Ook niet terug gaan schreeuwen, dat werkt alleen maar averechts.