Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Joceline schreef:1. De ruiter moet een goede zit hebben en het paard niet storen
2. Het paard moet actief aan het been zijn waardoor de achterhand eronder komt en het paard zal gaan zakken in de hals en daardoor ook mooi over de rug gaan lopen
3. De ruiterhand moet soepel zijn, niet vasthoudend en dwingend. Er moet niet aan de voorkant gezeten worden, immers wel contact, geen druk. Deze is ook niet nodig als het paard goed actief is.
sethlover schreef:Even mijn rijstijl checken.
Ik heb sinds een jaartje een eigen paard, hij is heel nageeflijk in de hals. Maar het probleem was, dat ik mijn handen nogal aanspande en daarom kon hij natuurlijk ook niet ontspannnen. (mijn eigen theorie)
Nu ben ik sinds kort gewoon aan het proberen mijn handen zo ontspannen mogelijk te houden, en dan duw ik mijn benen aan en komt hij vanzelf mooi en ontspannen laag. Hij loopt ook fijn voorwaarts.
Is dit een goede manier?
Paardje_13 schreef:alsjeblieft begin niet aan die slofteugel dit is echt geen goede manier om je paard naar beneden te rijden, maar dat snapt toch niemand
Paardje_13 schreef:heb je al een gogue geprobeerd, is imo, iets vriendelijker
xQuinta schreef:Ik snap jullie standpunt maar ik kom hier echt niet uit
ik rijd al 8 jaar (ik ben nu 15) en ik heb op allerlei paarden
[b]waarvan het leek dat ze het nooit zouden kunnen leren[b]
aan de teugel leren lopen ZONDER ook maar een hulpteugel
te hebben gebruikt.
En ik weet het verschil tussen een actieve achterhand
en een snelle pony wel hoor;) Ik verwar me dr niet in
mijn verhaal staat precies zoals ik het bedoel
lailapri schreef:Ik denk dat bepaalde (verreden) paarden wel moeten leren dat aan de teugel lopen lekker is, en voordeel en ontspanning geeft. Het moet jou als ruiter leren vertrouwen en daarvoor moet jij goed leren rijden. Zagen en spelen geeft het paard niet veel vertrouwen in je hand....