[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:17

Inderdaad, ik heb heel veel aan tips gehad op bokt..ook rijtechnisch. Er is gewoon een basis die je goed moet doen voordat je paardje nageeflijk gaat lopen. Deze basis verschilt niet en is eigenlijk heel simpel.
1. De ruiter moet een goede zit hebben en het paard niet storen
2. Het paard moet actief aan het been zijn waardoor de achterhand eronder komt en het paard zal gaan zakken in de hals en daardoor ook mooi over de rug gaan lopen
3. De ruiterhand moet soepel zijn, niet vasthoudend en dwingend. Er moet niet aan de voorkant gezeten worden, immers wel contact, geen druk. Deze is ook niet nodig als het paard goed actief is.

Dit moet zoiezo in orde zijn voor de nageeflijkheid, als men deze drie basisstappen maakt zal het moeten lukken. Natuurlijk moet je niet altijd alles van bokt nemen en daarmee zelf gaan werken, les krijgen is belangrijk om je bij deze stappen te helpen. Waarschijnlijk leer je dan precies wat je hier kunt horen, alleen dan onder toezicht waardoor de instructrice, jouw bijvoorbeeld stiekeme trekkende linkerhand, aanpakt. Iets wat jij zelf dus niet doorhebt dat je fout doet pakken zij aan maar de basis is voor ieder team duidelijk. Zo verkrijg je nageeflijkheid, zo niet..dan doet de ruiter echt iets fout.

Hester16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:44

Joceline schreef:
1. De ruiter moet een goede zit hebben en het paard niet storen
2. Het paard moet actief aan het been zijn waardoor de achterhand eronder komt en het paard zal gaan zakken in de hals en daardoor ook mooi over de rug gaan lopen
3. De ruiterhand moet soepel zijn, niet vasthoudend en dwingend. Er moet niet aan de voorkant gezeten worden, immers wel contact, geen druk. Deze is ook niet nodig als het paard goed actief is.

Mee eens! Ik denk dat deze drie punten die Joceline opnoemt de basis vormen om een paard correct nageeflijk te rijden. Zeker punt twee; vanuit activiteit volgt nageeflijkheid. Ik denk dat je een paard in de hand stellen alleen maar 'leert' door te voelen, het gevoel kan zich verder ontwikkelen wanneer je die basis voor elkaar hebt.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:00

Hee,
Ik heb een verzorgpaard, en die is ook niet zo makkelijk ontspannen te krijgen. Maar laatst ging er eens iemand op zitten die er al 3 jaar op had gereden, maar die ermee gestopt was. Lopen dat ze deed! En de eigenaresse helemaal beweondering enzo, want dat lukt haar zelf ook niet. Maar toen ze ging vertellen hoé ze dat deed, bleek dat ze niks anders deed dan in de krul trékken. Niks kneepjes, niks vragen, gewoon trékken. En die eigenaresse het maar goed vinden enzo... terwijl ze daarvoor nog tegen mij zei dat ze wil zien dat het vanuit de ontspanning komt!

Nouja, natuurlijk wil ik dat ze mooi loopt, maar ik ga haar écht niet in de krul trekken, hoe mooi de eigenaresse ook vindt dat ze loopt. Maar ik ben bang dat het een hele tijd gaat duren voordat het me is gelukt vanuit de ontspanning...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:01

Dat is dus iemand die niet ziet of het uit de ontspanning komt of niet.
Om iets voor elkaar te krijgen, ja daar gaat tijd inzitten. Maar zeker niet onmogelijk :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:02

zaterdag zat ik op een paardje wat heel makkelijk bijna uitzichzelf naar beneden komt :) dat zit echt heerlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:19

@ Paardje: veel paarden willen wel hoor :)

't Is meestal de ruiter die ze hindert :)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:20

Even mijn rijstijl checken.
Ik heb sinds een jaartje een eigen paard, hij is heel nageeflijk in de hals. Maar het probleem was, dat ik mijn handen nogal aanspande en daarom kon hij natuurlijk ook niet ontspannnen. (mijn eigen theorie)
Nu ben ik sinds kort gewoon aan het proberen mijn handen zo ontspannen mogelijk te houden, en dan duw ik mijn benen aan en komt hij vanzelf mooi en ontspannen laag. Hij loopt ook fijn voorwaarts.
Is dit een goede manier?

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:22

Yamcha schreef:
@ Paardje: veel paarden willen wel hoor :)

't Is meestal de ruiter die ze hindert :)

manege paarden zijn helaas vaak zo afgestompt :(:)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:22

sethlover schreef:
Even mijn rijstijl checken.
Ik heb sinds een jaartje een eigen paard, hij is heel nageeflijk in de hals. Maar het probleem was, dat ik mijn handen nogal aanspande en daarom kon hij natuurlijk ook niet ontspannnen. (mijn eigen theorie)
Nu ben ik sinds kort gewoon aan het proberen mijn handen zo ontspannen mogelijk te houden, en dan duw ik mijn benen aan en komt hij vanzelf mooi en ontspannen laag. Hij loopt ook fijn voorwaarts.
Is dit een goede manier?

ja vindt ik wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:26

Ik vind het ook een prima manier :j

Zarahk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:49

Zeker een prima manier!!

Wat mij geholpen heeft om gewoon op een gegeven moment zoveel mogelijk op verschillende paarden te rijden... Het gevoel heb je namelijk niet meteen en het helpt om het op die manier te leren voelen... Voor mij heeft het enorm geholpen!! Succes

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:35

Hee,

Mijn haflinger wil nooit aan de teugel lopen.
Ik probeer het op te lossen door een actieve achterhand.
Die actieve achterhand heeft ze wel maar aan de teugel
komt ze maar niet. Wel is ze ontspannen en nagevelijk.

Wat ik misschien wel een keer wil proberen:
Slof omdoen en gewoon eventjes er mee rijden (wel op
een paardvriendelijke manier) of even met de slof longeren.
Ik ben zelf ook een tegenstander van hulpteugels en al
helemaal de slofteugel maar ik zie gewoon geen uitweg.
Ik wil gewoon de slofteugel vriendelijk gebruiken, gewoon
voor een paar keer om te kijken hoe ze er op reageert en
als het goed gaat gewoon weer zonder te gaan rijden /
longeren.

Groetjes,
Anneloes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:46

Doe het dan onder begeleiding van je instructeur :)
Ook het longeren onder begeleiding kan heel leerzaam zijn.

Verwar een actieve achterhand trouwens niet met een loperig paard, die 2 hebben niets met elkaar te maken ;)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:06

alsjeblieft begin niet aan die slofteugel dit is echt geen goede manier om je paard naar beneden te rijden, maar dat snapt toch niemand ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:20

xQuinta: Een slofteugel zal je niet helpen om een paard correct aan de teugel te laten lopen en zeker niet op langer termijn.
Zoals Yamcha al schreef maken veel mensen de fout dat een loperig niet hetzelfde is als actief.

Longeren met slof is wel verstandig, maar wel een (paar) keer onder begeleiding.

Een slof onder het zadel is voor minder ervaren ruiter vaak een 'hulpmiddel' die hun fouten verdoezeld. Oplossen doen ze niet en vaak maken ze juist problemen.
Als je niet weet hoe alles moet voelen, kan het paard ongemerkt onder het gevraagde uit komen en daardoor verkeerde spieren gebruiken/buigingen maken, met als gevolg bijv een scheef paard die z'n rug weg drukt en/of in een valse knik loopt.

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:20

Ik snap jullie standpunt maar ik kom hier echt niet uit
ik rijd al 8 jaar (ik ben nu 15) en ik heb op allerlei paarden
waarvan het leek dat ze het nooit zouden kunnen leren
aan de teugel leren lopen ZONDER ook maar een hulpteugel
te hebben gebruikt.

En ik weet het verschil tussen een actieve achterhand
en een snelle pony wel hoor;) Ik verwar me dr niet in
mijn verhaal staat precies zoals ik het bedoel ;)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:22

heb je al een gogue geprobeerd, is imo, iets vriendelijker

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:24

Paardje_13 schreef:
alsjeblieft begin niet aan die slofteugel dit is echt geen goede manier om je paard naar beneden te rijden, maar dat snapt toch niemand ;)

Ik snap dat best hoor, ga jij maar op mijn paard zitten
ik kan je garanderen dat het je niet lukt. Van allerlei
mensen hebben het geprobeert maar het is gewoon
niet gelukt. Al twee jaar proberen ze allemaal mij
hulpteugels aan te smeren maar ik dacht ik probeer
het gewoon maar het wil niet. Nagevelijk wordt ze
wel en de achterhand is ook actief (en nee ik bedoel
daar niet mee dat ze loperig is) En het is zeker NIET
mijn bedoeling om daar vaak mee te gaan rijden.

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:26

Paardje_13 schreef:
heb je al een gogue geprobeerd, is imo, iets vriendelijker

Ik heb nog niets geprobeert. Ja alleen volgens de manier
waarop ik het had willen doen maar dat werkt dus niet.
Ik ga deze week zoveel mogelijk info zoeken en dan beslis
ik samen met mijn opa (daar is mijn pony gedeeltelijk van)
wat we gaan doen.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:38

oke ik snap het, ik zou zelf eerst een gogue proberen, is imo iets minder gedwongen, heb je na laten kijken of hij niet vastzit in zijn nek schouders dat kan ook een probleem zijn. ik hoop dat het gaat lukken, je kunt een slof proberen maar heb het idee dat dit niet de oplossing van het probleem is.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:28

Is er ook een instructeur in het verhaal, Quinta? Met zelf aanprutsen met een slof zonder enige ervaring kun je imo meer fout dan goed doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:31

xQuinta schreef:
Ik snap jullie standpunt maar ik kom hier echt niet uit
ik rijd al 8 jaar (ik ben nu 15) en ik heb op allerlei paarden
[b]waarvan het leek dat ze het nooit zouden kunnen leren[b]
aan de teugel leren lopen ZONDER ook maar een hulpteugel
te hebben gebruikt.

En ik weet het verschil tussen een actieve achterhand
en een snelle pony wel hoor;) Ik verwar me dr niet in
mijn verhaal staat precies zoals ik het bedoel ;)

Dan heb je het helaas toch verkeerd begrepen.
Een paard hoeft dat namelijk niet te leren...
Het is een resultaat, wat voor het paard als vanzelf gaat.
Mijn jonge paarden liepen vanaf dag 1 al stukjes aan de teugel. Het is toch meestal de ruiter die het paard onbedoeld tegen werkt óf het paard moet last van z'n lijf hebben.

BTW,ga aub niet aan een slof/hulpteugel beginnen zonder begeleiding. Dat is echt vragen om problemen..

succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:27

Ik denk dat bepaalde (verreden) paarden wel moeten leren dat aan de teugel lopen lekker is, en voordeel en ontspanning geeft. Het moet jou als ruiter leren vertrouwen en daarvoor moet jij goed leren rijden. Zagen en spelen geeft het paard niet veel vertrouwen in je hand....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:19

lailapri schreef:
Ik denk dat bepaalde (verreden) paarden wel moeten leren dat aan de teugel lopen lekker is, en voordeel en ontspanning geeft. Het moet jou als ruiter leren vertrouwen en daarvoor moet jij goed leren rijden. Zagen en spelen geeft het paard niet veel vertrouwen in je hand....

Verreden paarden vind ik wel een ander hoofdstuk. Wanneer is een paard echt verreden?
Dat ze moeten leren om de ruiter te vertrouwen is 1. Dan komen ze er snel achter dat het correct aan de teugel lopen fijn is.
Leren vind ik dan dus ook niet het juiste woord in de eerste zin, zou eerder 'ervaren' gebruiken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:31

Ik heb daarom ook verreden tussen haakjes gezet, dit hoef namelijk niet, maar kan wel. Ik vind het ervaren van vertrouwen soms nog een heel proces hoor, ik zou het daarom liever leren noemen, zowel voor ruiter als paard, je leert er immers van en uiteindelijk ervaar je hoe fijn het kan zijn, en uit die ervaring leer je ook weer dingen.