Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:38

Ik heb een leuke test:
Voor de mensen die me niet te pruimen vinden....
Zet jezelf op handen en knieën, vierkant, trek je rugspieren aan, holle rug, hoofd hoog.
Spreidt nu je armen opzij, probeer je evenwicht te bewaren.

Voor diegenen die me wel vinden gaan....
Zet jezelf op handen en knieën, vierkant, trek je buikspieren flink aan, bolle rug, hals laten vallen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:44

Simpelman schreef:
Ik heb een leuke test:
Zet jezelf op handen en knieën, vierkant, trek je rugspieren aan, holle rug, hoofd hoog.

Zet jezelf op handen en knieën, vierkant, trek je buikspieren flink aan, bolle rug, hals laten vallen.

rug bol of hol (of recht)
middelpunt blijft hetzelfde :+

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:08

Citaat:
Ik heb een leuke test:

Niet de armen opzij maar nu bewegen.

Citaat:

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:28

arie53 schreef:
Citaat:
Ik heb een leuke test:

Citaat:

*-:)
:D
hoofd/schouders/knieeen teen knieeen teen (liedje)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:39

Veulen84 schreef:
Gaat er om dat hier meerdere mensen zijn die zeggen dat een paard nooit achter de loodlijn mag worden gereden. En dan is het in dit geval goed?

Ik heb er geen probleem mee, ik heb eerder al gezegd dat het best kan dat er paarden zijn die je zo zou kunnen rijden zonder problemen. Maar dat was absoluut out-of-the-question voor een groep mensen hier. Dus dan wil ik ook weten waarom het hier dan ineens wel okee is.

Het paard is knetterjong en loopt nog niet in balans, logisch dat het soms achter de loodlijn kruipt, en hij verliest soms zijn balans, etc etc, dat wordt ook allemaal toegelicht door Pedro Torres.
Ik heb het filmpje niet gepost ivm loodlijn debat.
Het lijkt me meer dat je denkt een punt te kunnen scoren in het tegen of vóór zijn ivm ll, maar dat slaat bij dit trainingsfilmpje de plank mis. Als het een filmpje was van een paard dat P.T. uitbrengt in officiele wedstrijden en het paard continu achter de ll werd gereden, had je een punt.

Heb je eigenlijk de volle 45 minuten bekeken en bestudeerd of er eventjes een blik op geworpen, gezien dat het paard eventjes achter de ll kruipt en m toen uitgezet? Ook het gebruik van de binnenteugel ligt hij overigens toe, waarom hij dat doet.

Je hoeft er wat mij betreft niet naar te kijken hoor, het was alleen voor de mensen die het leuk vinden te zien hoe een piepjonge hengst de eerste beginselen van de WE training krijgt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:00

kheb hem al 3x bekeken Fransje
Nu met die jonge (toekomstige WE ) PRE hengst een leuke trainingsmethode erbij. En hij (de PRE hier) kan wel wat uitdagingen gebruiken. Kvind het zeer vriendelijk en duidelijk nagedacht over de beweging , rechtheid en ontwikkeling van spieren voor het paard! (erg enthousiast)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:06

even over achter de ll (toevallig kwam dit filmpje voorbij op een ander topic)
hier een voorbeeld van Merlin, een stierenvechterspaard.
Kijk maar eens goed naar zijn bewegingen, het hoofd kán niet achter de ll, dan zal hij echt over de kop slaan en achter niet op tijd weg komen.
http://www.youtube.com/watch?v=fz8BiTtoLp8

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:19

setteke

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:40

Jemig Nombrado, zet je zo'n afschuwelijk filmpje nu als voorbeeld???
Die stier krijgt de spiezen in zijn lijf gedreven en dan heb je het over de loodlijn van het paard?
Onbegrijpelijk.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:04

setteke schreef:
Jemig Nombrado, zet je zo'n afschuwelijk filmpje nu als voorbeeld???
Die stier krijgt de spiezen in zijn lijf gedreven en dan heb je het over de loodlijn van het paard?
Onbegrijpelijk.

Misschien word je wel blij van het filmpje dat ik geplaatst heb? Ik tenminste wel. ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:20

Vur, die heb ik ook bekeken (heb helaas geen geluid en kan dus niet verstaan wat Carl zegt).
Ik vind het paard alleen af en toe wat strak, niet echt nageeflijk, neiging tot kantelen (vooral rechtsom).
Ik vind Charlotte wel een fijne amazone, zonder twijfel. Maar ik persoonlijk zou het paard ronder en lager instellen, zeker in het losrijstukje (neem me niet kwalijk als ik, doordat ik de tekst niet hoor, iets gemist heb). Toen ik Charlotte een keer heb zien losrijden met Valegro stelde ze hem ook een stuk ronder in en dat was absoluut wel een fijn beeld.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:29

Hij legt uit dat ze hem in het begin juist inderdaad wat meer bij elkaar en met de hand eraan rijdt, vanwege de veiligheid. Het is een 5-jarige en is nog niet veel gewend. Vandaar ook dat het paard nog in zijn africhting zit en alles nog niet "af" is.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:06

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 03:19

Fransje_70 schreef:
Het paard is knetterjong en loopt nog niet in balans, logisch dat het soms achter de loodlijn kruipt, en hij verliest soms zijn balans, etc etc, dat wordt ook allemaal toegelicht door Pedro Torres.
Ik heb het filmpje niet gepost ivm loodlijn debat.
Het lijkt me meer dat je denkt een punt te kunnen scoren in het tegen of vóór zijn ivm ll, maar dat slaat bij dit trainingsfilmpje de plank mis. Als het een filmpje was van een paard dat P.T. uitbrengt in officiele wedstrijden en het paard continu achter de ll werd gereden, had je een punt.

Heb je eigenlijk de volle 45 minuten bekeken en bestudeerd of er eventjes een blik op geworpen, gezien dat het paard eventjes achter de ll kruipt en m toen uitgezet? Ook het gebruik van de binnenteugel ligt hij overigens toe, waarom hij dat doet.

Je hoeft er wat mij betreft niet naar te kijken hoor, het was alleen voor de mensen die het leuk vinden te zien hoe een piepjonge hengst de eerste beginselen van de WE training krijgt.

Tja en ik vind het filmpje wel heel mooi in het loodlijn debat. Dat paard loopt meer oefeningen dan de gemiddelde beginnende dressuurpaard. En heeft een behoorlijk hoge balans en wordt op momenten achter de loodlijn gereden. In die eerste voltes verliest dat paard geen seconde z'n balans en toch loopt ie achter de lijn. Sterker nog ik zie het paard in de hoge oefeningen (en dat zijn wissels om de 4 passen) wel impuls verliezen, maar geen enorme balans verschuivingen. En ja, dan wil ik weten waarom niemand het storend vind dat dit paard achter de loodlijn zit. En volgens mij is dat een terechte vraag.

En al start de betreffende persoon er 100x geen wedstrijden mee, dat veranderd niks aan het punt. We zijn hier zo fanatiek aan het roepen "da mag nie he. dat staat niet in de regels hoor". Waarom dan nu dat niet zeggen. Omdat ie een goed verhaal heeft? Ik ken zat ruiters met goede verhalen. Omdat het een jong paard is? Zelfde verhaal.
Wat maakt dit dan wel goed, en ergens anders niet.

Ik kan op veel momenten mijn punt maken als ik wil. Maar nu wil ik vooral gewoon weten, waarom hier wel en ergens anders niet voor de mensen in dit topic. Uiteindelijk zei ik al eerder... Er kan altijd een reden zijn om een paard achter de loodlijn te rijden (maar wel over de rug)... Dus misschien helpt het feit dat je het hier prima vind mensen in de toekomst ook even verder te denken over wat er eigenlijk allemaal wel niet acceptabel kan zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:03

Ik denk dat beide video's uitzonderlijk zijn en daarom niet goed gebruikt kunnen worden voor de loodlijn discussie.
Bij beide video's is er sprake van een groot commercieel belang, men verkoopt er "handel".
Beide kooplui geven een presentatie van hun handel en dat moet er dan wel zo aantrekkelijk mogelijk uitzien.
Men is er gedwongen een beetje te smokkelen.

Beide ruiters zijn gedwongen voor groot publiek een heel jong paard te presenteren dat zo dicht mogelijk komt bij perfectie.
Iedere beweging moet 100% gecontroleerd blijven, je kunt het publiek niet even uitleggen dat het normaal thuis beter gaat.
Om zo veel mogelijk controle te hebben stellen ruiters hun paard te kort in, we kennen het allemaal....

Beide paarden zijn té jong om veel meer dan basiswerk mee te kunnen doen.
Naar echte ongedwongen perfectie werken we 12 jaar toe.

Beide paarden zijn in horizontaal evenwicht maar beide paarden kunnen niet op de achterhand komen.
Beide ruiters weten heel goed dat hun paard regelmatig te diep gaat en doen regelmatig zichtbaar pogingen dit te corrigeren.
De momenten van spontaan aangeboden verzameling zoals jonge paarden die aanbieden worden gesmoord in de hand.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:46

@Vur,

Zoals beloofd:

De volgende stap:

Wanneer het paard respect voor ons heeft en laat zien ontzag hebben dan kunnen we verder gaan.
Dit ontzag is elementair, het is de basis.

We gaan er een tweede fundament aan toevoegen.
We gaan het paard nu het voorrecht bieden dicht ons te komen, we nemen het op.
We vormen nu een koppel.

Paarden vormen altijd koppels met elkaar, een leidende en een volgende.
Koppels kunnen wisselen, het kan maar het hoeft geen onverbrekelijke band te zijn.
Hechting ontstaat vanuit gewoonte en duurt lang.
Koppels helpen elkaar overleven.
Hoe hoger het paard onze rangorde inschat hoe aantrekkelijker het voor hem is een koppel met ons te vormen want, des te sterker de koppelgenoot des te veiliger.
In het begin zal het terughoudend zijn van uit zijn ontzag maar al snel gaat het begrijpen dat het bevoorrecht is en komt meer en meer naar binnen in onze gezamelijke “bel”.
Vanuit deze bel gaan we later werken onder het zadel.

In de periode dat ik “koppel” gebruik ik veel brokken en klontjes en werk met lichaamstaal.
Koppels delen de leuke dingen met elkaar, bijvoorbeeld samen grazen en lekkerere bloempjes zoeken.
De koppelgenoten leren van elkaar door elkaar na te bootsen.
In deze periode die bij ieder paard verschilend is ga ik zoveel mogelijk verschillende dingen doen.
Veel mensen noemen dat grondwerk.
Om te beginnen alle dingen die we standaard met een jong paard doen, voor het zadelmak maken, zoals longeren.
Maar, alles dat ik later tegen kan komen doe ik nu, aan een halster en een longeersingel.
Ik houdt mijn paard nooit vast maar leid het aan de loshangende longeersingel.
De longeersingel verkort en verleng ik contunue naar behoefte.
Het paard loopt op eigen benen maar buiten mijn privé ruimte.
Ik begeleid alles met gebabbel waarvan de toon zich aanpast: goed, veilig, rustig, wees niet bang, goed, niet doen, enz..
Het paard wordt zo uiterst gevoelig voor deze stem ondersteuning.
Ik beloon permanent, veel klontjes, nooit straf.
We klimmen op pallets, lopen over plastic zeil en er onderdoor, gaan tussen tonnen door, tussen balken, over onregelmatig geplaatste balken, alles langzaam.
Het verlagen van het tempo en het halthouden zijn de allereerste en allerbelangrijkste inprentingen.
Ho is stop, onverbiddelijk.
En passent ga ik over zijn rug hangen en leg er af en toe een zadel op, later singel ik een keer aan.
We gaan nu verder van huis, het bos in, naar het dorp, landbouwtrekkers en vrachtwagens onderzoeken, motoren laten opstarten, grazen in de berm.
Trappen op en af, over greppels springen en er doorheen lopen, het paard volgt mij.
Soms met zadel op.
Ik doe dit doorgaans een week of 6, vele tientallen kilometers, steeds aan die los doorhangende longe en een halster.
Vul bovenstaande met je eigen fantasie in en aan.

Zadelmak maken is nu geen werk meer, met voorzichtige terughoudendheid ga ik er op zitten en stap er weer af, morgen verder.
Nooit een bok.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:37

@simpleman, dat is precies het zelfde zoals ik het doe, vind het een beetje vreemd dat je dit in dit topic moet vertellen, zijn allemaal mensen die denken heel veel te weten terwijl jij hun de basis moet vertellen,

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:51

midgie schreef:
@simpleman, dat is precies het zelfde zoals ik het doe, vind het een beetje vreemd dat je dit in dit topic moet vertellen, zijn allemaal mensen die denken heel veel te weten terwijl jij hun de basis moet vertellen,

De meeste mensen slaan in hun haast om hun doel te bereiken de basis over.
Kijk om je heen en zie...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:25

Simpelman schreef:
Ik denk dat beide video's uitzonderlijk zijn en daarom niet goed gebruikt kunnen worden voor de loodlijn discussie.
Bij beide video's is er sprake van een groot commercieel belang, men verkoopt er "handel".
Beide kooplui geven een presentatie van hun handel en dat moet er dan wel zo aantrekkelijk mogelijk uitzien.
Men is er gedwongen een beetje te smokkelen.

Ik heb het filmpje bekeken van Hester/Charlotte en vind dat het juist goed te gebruiken is voor de LL discussie. De discussie is ook niet dat een paard achter de LL hoort te lopen, maar dat als een paard in sommige gevallen wat achter de LL gaat (en daarmee bedoelen we niet achter de teugel of het bit) dat op zich niet altijd verkeerd hoeft te zijn.
Het paard in de clinic is Charlotte's eigen paard dat ze aan het opleiden is en niet bedoeld om snel klaar te maken voor "de handel".

Simpelman schreef:
Beide ruiters zijn gedwongen voor groot publiek een heel jong paard te presenteren dat zo dicht mogelijk komt bij perfectie.
Iedere beweging moet 100% gecontroleerd blijven, je kunt het publiek niet even uitleggen dat het normaal thuis beter gaat.
Om zo veel mogelijk controle te hebben stellen ruiters hun paard te kort in, we kennen het allemaal....

Het is "maar" een clinic, geen dressuurwedstrijd, en 100% controle is nog niet nodig. Dat hoor je ook terug in het commentaar van Carl Hester.

Simpelman schreef:
Beide paarden zijn té jong om veel meer dan basiswerk mee te kunnen doen.
Naar echte ongedwongen perfectie werken we 12 jaar toe.

Ik zie in de clinic niet meer gebeuren dan basiswerk.

Simpelman schreef:
Beide paarden zijn in horizontaal evenwicht maar beide paarden kunnen niet op de achterhand komen.
Beide ruiters weten heel goed dat hun paard regelmatig te diep gaat en doen regelmatig zichtbaar pogingen dit te corrigeren.
De momenten van spontaan aangeboden verzameling zoals jonge paarden die aanbieden worden gesmoord in de hand.

Dat het paard van Charlotte (nog) niet op de achterhand komt is logisch; het is een jong paard en mist nog de kracht daarvoor. Het paard van Charlotte komt soms iets achter de loodlijn, maar ik zie niet dat ze het iets achter de loodlijn op zich corrigeert. De verbinding blijft netjes in tact, ook als ze het paard verlengt.
Het geheel ziet er vriendelijk uit; er wordt nergens aan het paard getrokken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:24

Ik heb op geen enkele manier kritiek willen leveren.
Een voorstelling voor honderden mensen is niet direct onbevangen te noemen.
Onder dergelijke omstandigheden neemt men denk ik geen risico en houdt het paard er goed bij, het is daarom geen neutraal beeld.

Het paard wil er op verschillende momenten van achteren bij komen, zoals alle jonge paarden, maar krijgt daarin kans niet doordat het daar geen ruimte voor heeft.
Jonge paarden richten zich spelenderwijze en bijna vanzelf op, je moet hier blij mee zijn, maar je kunt er ze nog niet in doorrijden.
Het begint met twee passen en ontwikkeld zich in de jaren naar veel.
Het is precies dit dat ik bekritiseer bij een groot deel van de ruiters, jonge paarden wordt van begin af aan geleerd om zich niet op te richten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:48

vur schreef:
Een filmpje met rijderij die aansluit op onder andere de LL-discussie. En nu eens geen PRE. }>

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=7777

Wat een super fijn filmpje, thanks.

(als je nog meer fijne filmpjes hebt die niet direct in dit topic passen, mag je ze ook via pb sturen :o )

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:59

superwoman schreef:
vur schreef:
Een filmpje met rijderij die aansluit op onder andere de LL-discussie. En nu eens geen PRE. }>

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=7777

Wat een super fijn filmpje, thanks.

(als je nog meer fijne filmpjes hebt die niet direct in dit topic passen, mag je ze ook via pb sturen :o )

En anders verzin ik wel een bruggetje om het toch in dit topic te passen. ;)

Dank je wel Simpelman voor je zeer uitgebreide en heldere uitleg. Leuk om te lezen. Ik herken er veel van. Ook trouwens in wat T. Tucker doet. Volgens mij verschilt dat niet zo van wat jij doet en met welke insteek je het doet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:27

De naam is hier vroeger al es gevallen, maar ik had graag geweten wat zo de standpunten zijn van Philippe Karl (Ecole de Legereté). Heb volgende week nl. les van een lesgeefster die werkt volgens zijn principes (in combinatie met Rechtrichten volgens Steinbrecht).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:55

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:42

@Simpelman, bedankt voor de link, ik kan me helemaal vinden in zijn visie.