Amigo_ schreef:Zouden jullie mij misschien kunnen helpen?
Ik rij met mij haflinger in het M1 maar helaas heb ik hem niet altijd aan de teugel.
Geschiedenis.
Toen ik net met hem was begonnen ben ik bij iemand gaan lessen die erg was van de slof. En van steeds scherpere bitten.
Doordat ik de slof altijd heel strak moest nemen om hem te laten afbuigen is dat eigenlijk niet goed gegaan. Als ik de slof er af haalde liep die met z`n kop in de lucht en kon ik niets meer. Nou slof hiel dus niet dus moest ik er maar scherpere bitten inhangen. Echt ik heb de scherpste bitten er in gehad.
In onwetendheid deed ik dit allemaal omdat m`n instructrice dit zei.
Op laats wou die niets meer en ben ik gestopt bij haar in de lessen.
Ondertussen ben ik al 3 jaar verder en nog vind hij het erg moeilijk om netjes aan de teugel te lopen. Het is net alsof die bang is voor de pijn ( kan ik me ook wel voorstellen, ik was onervaren en wist niet hoe ik alles moest gebruiken, voel me erg schuldig)
Het gaat al wel stukjes beter hoor. Maar omdat ik nu in het M1 ( heb al wel 7 winspunten maar toch) en sinds dit jaar bij de paarden rij wil ik het nog meer verbeteren. Bij de pony`s vonden ze het ook wel erg dat die niet helemaal aan de teugel liep maar minder dan bij de paarden.
Heeft iemand voor mij misschien tips om hem fijner aan het bit te krijgen? Ik wil niet met slof rijden of er een ander bit inhangen (heb er nu trouwens een dubbel gebroken bustrens in).
De voorkant soepel houden en de moter weer even wakker schudden. Lekker aan de werking van het been werken en de activiteit. Lekker veel inbuigen en je paardje aan het werk houden. Verder je handen zo rustig en soepel mogelijk houden en niet storen. Handen niet vastzetten maar meegeven en soepel zijn. Hij zal zelf je hand op gaan zoeken, wat een zeer fijn gevoel is. Als de achterhand er mooi onder komt zal hij heerlijk gaan zweven en zal hij zakken. Hij zoekt jouw handen op maar er is geen enkele vorm van druk of spanning op teugels of bit. Je hebt geen gewicht in handen en je paardje is soepel en wendbaar. Pakt hij het bit vast, even een ophouding en je handen weer soepel en nageven. Je handen niet vastzetten maar wel rustig met je handen i.v.m. storen in de mond. Je zou hem met boogjes in de teugels nageeflijk moeten kunnen rijden, maar natuurlijk is het de bedoeling contact te houden. Verder staan hier nog ander uitleg exemplaren. Toppie dat je zelf aan de rem getrokken hebt!