[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:18

beantsje schreef:
Trouwens, de ruiter geeft niet na in de rug. De ruiter geeft na met de hand. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat de ruiter niet de beweging volgt.

Als je niet correct onstpannen zit (of dat nu is met een holle of bolle rug)
kunnen je handen ook nooit goed mee gaan en nageven...
Je moet immers rijden op je zit en als dat niet goed is, zal er altijd een grote storing zijn, die men probeerd op te lossen met de handen.

btw heb ik er genoeg gezien met en holle rug...., wat ook niet gek is als bijv de instructrice op de manege zegt dat je rechtop moet zitten, met je schouders naar achter... Met warme kleding aan, is dat soms niet goed te zien en rijdt men al gauw een poos verkeerd. Afleren is weer moeilijker dan aanleren.

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:55

[/quote]

Je moet immers rijden op je zit en als dat niet goed is, zal er altijd een grote storing zijn, die men probeerd op te lossen met de handen.

Daar ben ik het mee eens..! je moet het paard op je zit rijden.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:56

Zouden jullie mij misschien kunnen helpen?

Ik rij met mij haflinger in het M1 maar helaas heb ik hem niet altijd aan de teugel.

Geschiedenis.
Toen ik net met hem was begonnen ben ik bij iemand gaan lessen die erg was van de slof. En van steeds scherpere bitten.
Doordat ik de slof altijd heel strak moest nemen om hem te laten afbuigen is dat eigenlijk niet goed gegaan. Als ik de slof er af haalde liep die met z`n kop in de lucht en kon ik niets meer. Nou slof hiel dus niet dus moest ik er maar scherpere bitten inhangen. Echt ik heb de scherpste bitten er in gehad.

In onwetendheid deed ik dit allemaal omdat m`n instructrice dit zei.
Op laats wou die niets meer en ben ik gestopt bij haar in de lessen.

Ondertussen ben ik al 3 jaar verder en nog vind hij het erg moeilijk om netjes aan de teugel te lopen. Het is net alsof die bang is voor de pijn ( kan ik me ook wel voorstellen, ik was onervaren en wist niet hoe ik alles moest gebruiken, voel me erg schuldig)

Het gaat al wel stukjes beter hoor. Maar omdat ik nu in het M1 ( heb al wel 7 winspunten maar toch) en sinds dit jaar bij de paarden rij wil ik het nog meer verbeteren. Bij de pony`s vonden ze het ook wel erg dat die niet helemaal aan de teugel liep maar minder dan bij de paarden.

Heeft iemand voor mij misschien tips om hem fijner aan het bit te krijgen? Ik wil niet met slof rijden of er een ander bit inhangen (heb er nu trouwens een dubbel gebroken bustrens in).

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:25

Amigo_ schreef:
Zouden jullie mij misschien kunnen helpen?

Ik rij met mij haflinger in het M1 maar helaas heb ik hem niet altijd aan de teugel.

Geschiedenis.
Toen ik net met hem was begonnen ben ik bij iemand gaan lessen die erg was van de slof. En van steeds scherpere bitten.
Doordat ik de slof altijd heel strak moest nemen om hem te laten afbuigen is dat eigenlijk niet goed gegaan. Als ik de slof er af haalde liep die met z`n kop in de lucht en kon ik niets meer. Nou slof hiel dus niet dus moest ik er maar scherpere bitten inhangen. Echt ik heb de scherpste bitten er in gehad.

In onwetendheid deed ik dit allemaal omdat m`n instructrice dit zei.
Op laats wou die niets meer en ben ik gestopt bij haar in de lessen.

Ondertussen ben ik al 3 jaar verder en nog vind hij het erg moeilijk om netjes aan de teugel te lopen. Het is net alsof die bang is voor de pijn ( kan ik me ook wel voorstellen, ik was onervaren en wist niet hoe ik alles moest gebruiken, voel me erg schuldig)

Het gaat al wel stukjes beter hoor. Maar omdat ik nu in het M1 ( heb al wel 7 winspunten maar toch) en sinds dit jaar bij de paarden rij wil ik het nog meer verbeteren. Bij de pony`s vonden ze het ook wel erg dat die niet helemaal aan de teugel liep maar minder dan bij de paarden.

Heeft iemand voor mij misschien tips om hem fijner aan het bit te krijgen? Ik wil niet met slof rijden of er een ander bit inhangen (heb er nu trouwens een dubbel gebroken bustrens in).

De voorkant soepel houden en de moter weer even wakker schudden. Lekker aan de werking van het been werken en de activiteit. Lekker veel inbuigen en je paardje aan het werk houden. Verder je handen zo rustig en soepel mogelijk houden en niet storen. Handen niet vastzetten maar meegeven en soepel zijn. Hij zal zelf je hand op gaan zoeken, wat een zeer fijn gevoel is. Als de achterhand er mooi onder komt zal hij heerlijk gaan zweven en zal hij zakken. Hij zoekt jouw handen op maar er is geen enkele vorm van druk of spanning op teugels of bit. Je hebt geen gewicht in handen en je paardje is soepel en wendbaar. Pakt hij het bit vast, even een ophouding en je handen weer soepel en nageven. Je handen niet vastzetten maar wel rustig met je handen i.v.m. storen in de mond. Je zou hem met boogjes in de teugels nageeflijk moeten kunnen rijden, maar natuurlijk is het de bedoeling contact te houden. Verder staan hier nog ander uitleg exemplaren. Toppie dat je zelf aan de rem getrokken hebt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:25

Ik verbaas me dat je M 1 bent + 7, met dit verhaal...
Best erg dat je zo ver kan komen met dit probleem.

Heb je z'n mond al laten nakijken?
Verder vraag ik me af wat je huidige instructrice er van vind,denkt en heeft gedaan om het op te lossen.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:44

Ja ik heb hem al meerdere malen in de mond laten kijken.. Maar niets kunnen vinden ( ja 1x een wolfstandje)

Het is niet dat het uitermaten slecht is en dat hij helemaal met de kop in de lucht loopt maar het moet gewoon beter!
Voor de rest hem ik hem gewoon goed voor elkaar alleen de nageeflijkheid niet.

We zijn nu op de manier aan het werk wat Joceline zegt en dat werkt inderdaad wel goed. Maar ik ben gewoon benieuwd wat anderen hier mee zouden doen..

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:52

Ik had ook een vraagje.

Sinds 3 maanden rijd ik een 12 jarige merrie, het is mijn eerste "eigen" paard en heb hiervoor alleen maar
op manegepaarden gereden.
Hier mijn probleem: Wanneer ik aan het inrijden ben met lange teugel ( stap,draf) is ze heerlijk ontspannen, laat ze het bit prima los en loopt ze met een kleine verbinding ook nageeflijk ( dus nog niet echt "gedwongen" ) Dit geeft een fijn gevoel en meestal laat ik haar zeker 10, 15 minuten zo doorlopen.

Als ik haar dan langzaamaan wil oppakken beginnen de problemen:
- Bit vast pakken
- Neus er erg uit.

Ik heb zelf een hele zachte hand, er is me zelfs verteld dat ik best wat strenger mag zijn, dus ik denk niet dat het daaraan ligt. Ik vraag me af of er dingen zijn die ik kan doen om de nageeflijkheid te verbeteren en meer constant te krijgen?

meeikk

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:01

zaterdag weer les gehad het ging super :)
ik heb gewoon lekker actief gereden niet gefocust op het naar beneden rijden, en ze heeft zelfs in de galop aan de teugel gelopen ik was best trots :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:47

Amigo_ schreef:
Ja ik heb hem al meerdere malen in de mond laten kijken.. Maar niets kunnen vinden ( ja 1x een wolfstandje)

Het is niet dat het uitermaten slecht is en dat hij helemaal met de kop in de lucht loopt maar het moet gewoon beter!
Voor de rest hem ik hem gewoon goed voor elkaar alleen de nageeflijkheid niet.

We zijn nu op de manier aan het werk wat Joceline zegt en dat werkt inderdaad wel goed. Maar ik ben gewoon benieuwd wat anderen hier mee zouden doen..

Hangt er helemal vanaf hoe hij reageerd.
Bij de meeste paarden werkt lang en laag goed.
Ze voelen dan dat het fijn is om over de rug te lopen en echt in de krul vraag je niet, dus dat geeft vertrouwen.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:35

Maar dat is dus raar van hem. Hij wil graag lang en laag. En als ik hem op ga pakken, iets meer in oprichting, dan begint ie moeilijk te doen.

Hij wil het laatste knikje zeg maar niet maken..

(sorry dat ik zo onduidelijk ben Y;( )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:37

Amigo_ schreef:
Maar dat is dus raar van hem. Hij wil graag lang en laag. En als ik hem op ga pakken, iets meer in oprichting, dan begint ie moeilijk te doen.

Hij wil het laatste knikje zeg maar niet maken..

(sorry dat ik zo onduidelijk ben Y;( )

horizontaal of oprichting is een groot verschil.
Met oprichting kunnen sommige paarden meer moeite hebben en dan zal je ze sterker moeten maken. Je vraagt hem dan immers meer opwaarts en dus verzameling.
Soms het neusje achter de loodlijn vragen en regelmatig uitschuiven en ook regelmatig weer oprichting vragen, kan helpen om hem losser te krijgen in de hals en dan kan hij makkelijker buigen in de oprichting.

Horizontaal zou geen probleem moeten vormen als hij lang en laag ook gewoon doet. Dan zou ik aan het zadel denken. Wat je immers altijd moet controleren als je paard iets 'verzet' vertoont.

Zonder het gezien te hebben!!!

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:41

Oke dank je wel voor de tip. ga ik zeker proberen :)

asselinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:02

ik zoek eigenlijk ook nog een paar tips voor aan de teugel rijden. mijn verzorgpony is een stermerrie van 11 jaar en heeft al m2 gelopen. ik rij haar nu met bijzet en dat gaat redelijk goed. alleen als ik de bijzet eraf haal dan loopt ze gelijk weer rechtop en dan wat iuk ook doe ze wil niet meer mooi lopen. ik rij bij een instrituce die zelf in het Z2 rijdt en deurne heeft gedaan en al ik les krijg dan loopt ze nu 45 minuten goed maar als ik gewoon train dan wil dat totaal niet. kan iemnand mij please helpen??
alvast bedankt simone

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:08

asselinlover schreef:
ik zoek eigenlijk ook nog een paar tips voor aan de teugel rijden. mijn verzorgpony is een stermerrie van 11 jaar en heeft al m2 gelopen. ik rij haar nu met bijzet en dat gaat redelijk goed. alleen als ik de bijzet eraf haal dan loopt ze gelijk weer rechtop en dan wat iuk ook doe ze wil niet meer mooi lopen. ik rij bij een instrituce die zelf in het Z2 rijdt en deurne heeft gedaan en al ik les krijg dan loopt ze nu 45 minuten goed maar als ik gewoon train dan wil dat totaal niet. kan iemnand mij please helpen??
alvast bedankt simone

'aan de teugel' is een resultaat en daar is dus geen trucje voor.
Je pony zal vanzelf aan de teugel gaan als deze goed aan het been is én wanneer jij je pony niet hindert met je zit en handen.

Wat meestal mis gaat is dat de ruiter teveel aan de voorkant 'bezig' is om de pony aan de teugel te krijgen = dus fout.
Wat ook vaak mis gaat is dat de pony snel loopt, maar niet aan het been is, terwijl de ruiter denkt van wel.
Wat ook vaak mis gaat is de aanleuning; in veel gevallen is er een los-vaste aanleuning óf er is teveel druk. Mee gaan met de beweging is niet makkelijk en kost tijd om goed te leren.

Ik hoop dat je er wat aan heb.

xXxmarijnxXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:46

ik vind het wel grappig om te lezen dat iedereen het op een rustige diervriendelijke manier probeert enzo. ik heb geen eigen paard wel bijrijd.. op een hele grote stalling en daar zie ik toch 95% van de mensen hun paarden aan de teugel zagen blij te weten dat dit kennelijk en ik hoop dat ook van harte alleen op mijn stal is:)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:47

bij mij valt dat redelijk mee hoor wel mensen die kneepjes geven maar niet echt zagen,

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:55

kneepjes kunnen ook ophoudingen zijn, iets wat vaak verkeerd wordt gezien door mensen die nog niet aan de teugel kunnen rijden. Nu zijn er natuurlijk zat mensen die het op de verkeerde manier doen ;)
Altijd even vriendelijk kan imo ook niet, soms moet je meer/anders vragen, omdat en paard moeite heeft met het gevraagde wanneer je hogerop komt. Paard moet immers wel los laten in z'n lijf en dat betekend vaak ook dat ze moeten rekken en strekken en de spieren sterker maken. Niet elk paard doet dat graag, maar het is wel belangrijk voor het paard. Zo kan hij de ruiter beter gaan dragen.
Het is en blijft moeilijk wanneer het even 'nodig' is en wanneer niet.
Zoals bijv Anky de roll-kur doet, zou een onervaren persoon zijn paard de vernieling in rijden.... Bij Anky werpt het duidelijk wel z'n vruchten af én de paarden zijn niet kreupel ofzo. Het ziet er imo niet vriendelijk uit... blijft dus lastig!

De basis (op eigen benen aan de teugel lopen) kan en moet altijd vriendelijk, elk paard kan dat zonder moeite.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:28

Hoi,
mijn verzorgfjord gaat nu in draf en heel af en toe in galop kleine pasjes aan de teugel lopen als ik goed contact met de mond houd. ( Niet trekken of spelen dus alleen een weerstandbiedende hand ) Dat is de goede manier toch?
Ze vind het nog wel moeilijk en valt bijna om maar ze probeerd het zo uit zichzelf! :D Maar ik wil haar graag laten weten dat ze het super goed doet, maar omdat het echt kleine passen zijn heb ik niet de tijd om haar een klopje te geven. Hoe kan ik haar goed en duidelijk belonen?
En waarom doet ze het meestal in de draf en af en toe in de galop en nooit in de stap?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:44

mireya schreef:
Hoi,
mijn verzorgfjord gaat nu in draf en heel af en toe in galop kleine pasjes aan de teugel lopen als ik goed contact met de mond houd. ( Niet trekken of spelen dus alleen een weerstandbiedende hand ) Dat is de goede manier toch?
Ze vind het nog wel moeilijk en valt bijna om maar ze probeerd het zo uit zichzelf! :D Maar ik wil haar graag laten weten dat ze het super goed doet, maar omdat het echt kleine passen zijn heb ik niet de tijd om haar een klopje te geven. Hoe kan ik haar goed en duidelijk belonen?
En waarom doet ze het meestal in de draf en af en toe in de galop en nooit in de stap?

Ik hoop wel dat je met begeleiding oefend.
Ontspanning is de grootste beloning die je kunt geven.
Achteraf een klopje is ook prima.
ps probeer niet krampachtig te gaan zitten omdat je bang bent dat ze 'eruit' valt.
Als je het paardje aan de teugel krijgt dan is pas de volgende en veel makkelijkere stap; 'het aan de teugel houden' Dat gaat dan eigenlijk meer vanzelf.

Dat het bij jouw het beste gaat is galop zal wsl zijn, omdat je paard dan blijkbaar het beste van achter naar voor loopt.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:07

ik begin het nu makkelijker te vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:11

Dat denk ik ook :j
En omdat je in de galop makkelijk kan zitten.

Ik vind het in stap nog weleens moeilijk om goed van achter naar voor te rijden, heb dan de neiging om voor teveel te doen :o
xXxmarijnxXx schreef:
ik vind het wel grappig om te lezen dat iedereen het op een rustige diervriendelijke manier probeert enzo. ik heb geen eigen paard wel bijrijd.. op een hele grote stalling en daar zie ik toch 95% van de mensen hun paarden aan de teugel zagen blij te weten dat dit kennelijk en ik hoop dat ook van harte alleen op mijn stal is:)

IMijn ervaring is dat veel mensen zéggen dat ze op een paardvriendelijke manier rijden, echter als je dan goed kijkt, vind ik het vaak tegenvallen :o Niet dat ik zelf nu zo goed ben, paardrijden is aan de ene kant heel makkelijk, en soms ook zo moeilijk.... pff.....

jennifer1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:22

Met een stukje hier kun je echt niet je paard aan de teugel rijden!
ten eerste moet je het gevoel hebben en is ieder paard/ruiter weer anders!
je kan beter les hebben! dan leer je het in de praktijk.
Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:35

jennifer1992 schreef:
ten eerste moet je het gevoel hebben

Dat is idd waar, een stuk gevoel is belangrijk. Dat kun je wel ontwikkelen :)
jennifer1992 schreef:
en is ieder paard/ruiter weer anders!

Dat valt nogal mee. Als dat zo zou zijn, zou iedere keer het wiel opnieuw uitgevonden moeten worden. En dat hoeft niet...... omdat de basis altijd dezelfde is. Ieder paard is dmv van zachte, nageeflijke handen en goed aan het been zijn naar beneden te rijden.
Helaas zijn veel paarden verpest en duurt het proces van vertrouwen in de hand krijgen soms lang. Dit ligt echter nooit aan het paard.....

jennifer1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:41

Yamcha schreef:
jennifer1992 schreef:
ten eerste moet je het gevoel hebben

Dat is idd waar, een stuk gevoel is belangrijk. Dat kun je wel ontwikkelen :)
jennifer1992 schreef:
en is ieder paard/ruiter weer anders!

Dat valt nogal mee. Als dat zo zou zijn, zou iedere keer het wiel opnieuw uitgevonden moeten worden. En dat hoeft niet...... omdat de basis altijd dezelfde is. Ieder paard is dmv van zachte, nageeflijke handen en goed aan het been zijn naar beneden te rijden.
Helaas zijn veel paarden verpest en duurt het proces van vertrouwen in de hand krijgen soms lang. Dit ligt echter nooit aan het paard.....

Jha daar ben ik het wel mee eens.
Maar toch kan je niet in een topic uitleggen hoe of dat het moet!
want de ene ruiter is er meer klaar voor dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:13

Toch kun je in een topic wel kennis doorgeven, en tips.
Kneepjes is bv per definitie gewoon verkeerd. Het paard goed aan de hulpen zetten is altijd iets goeds..... daar kun je prima tips voor geven.

Vogens jouw redenering zou Bokt overbodig zijn, dat is het niet. Heb van veel mensen gehoord dat de theoretische kennis die ze op hebben gedaan ook in de praktijk goed van pas kwam..... :)

Blijkbaar werkt het dan toch wel :)