Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:49

vur schreef:
Dan is het misschien goed om het hele verhaal te vertellen zodat dat stukje ook duidelijk wordt.
"Gehoorzaamheid is vanzelfsprekend doordat eerder de rangorde goed is vastgesteld." Hoe doe je dit?

@Vur,
Zoals ik al schreef ik heb heel weinig tijd om te schrijven op het moment, ik doe het in delen.

De manier van het vaststellen van de rangorde is afhankelijk van de aard en de staat van het paard.
Als gevolg van de professionele fokkerij van de laatste 50 jaar is er een groot percentage paarden dat bijna als vanzelf de "lagere" positie" in neemt.
Dekhengsten hebben soms iets meer overtuigingskracht nodig.
Gelijkheid is onmogelijk, dan gaat het paard staan grazen.

Het gaat veel te ver voor een topic als dit om in alle details te gaan, dat zou een boek vergen.
In het algemeen is het een spel van bluf.
Het is een beetje een open deur intrappen, de meeste paardenmensen kennen de trucjes.

Elementair is de uitstraling van onze zekerheid waarmee we het paard op zijn plaats zetten, rustig en kalm maar bereid tot het uiterste.
Ik ben de hogere in rangorde, punt uit.
Je nooit in situaties begeven waarin je kunt verliezen.

Het begin:
We kennen het allemaal, dit is mijn ruimte en daar blijf jij uit.
Als je je verplaatst kies je expres een lijn dwars op het paard door zijn hals heen, het paard moet wijken wanneer je passeert, direct, brutaal.
Neem een emmer brokken mee en zet hem neer, afblijven!
Het paard wegsturen van de plaats waar het staat, opzij.
Bij ongewenst gedrag het paard uit de omgeving sturen van de stalgenoten.
Het paard dient ontzag te tonen géén angst, dan ben je veel te brutaal.

Hiermee hebben we al flink wat van de basis op gezet.
Dit is voor het paard puur instinctief gedrag, voor ons aangepast en afgewogen naar de omstandigheden.
Het gaat om het woord ontzag.
Angst hoort er niet bij, ons assertieve gedrag is, aan ieder individueel paard aangepast, zodanig dat we ontzag inboezemen maar net voor de angst blijven.
Het paard snapt het direct.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:24

arie53 schreef:
hwn schreef
Citaat:
het achterbeen komt niet of nauwelijks voor de knie (wat een vereiste is voor een paard dat draagt)

Kun je eens uitleggen wat je hier precies mee bedoelt?

Citaat:
Ik bedoel hiermee dat het achterbeen onvoldoende ondertreedt.

Als je goed naar de foto kijkt dan zie je dat het paard al in de afzetfase van de galop zit. Daarbij is de romp dus al tussen de ledematen doorgeschoven en staat de achtervoet nu bijna onder het aanhechtingspunt van het bekken waardoor er met de minste kracht, bij het verder openen van de gewrichten, het grootst mogelijke effect in de afzet bereikt kan worden.

Alleen in de landing dient het achterbeen exact onder het midden van de massa te treden om de noodzakelijk balans te kunnen onderhouden.

Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:39

Ik zou bepaald geen bezwaar hebben tegen een door @Simpelman zelf geschreven boek, maar helaas... die heeft het druk genoeg met de daadwerkelijke omgang, training en rijderij m.b.t. de paarden.
Jammer wel, want de heldere, klare aanwijzingen van @Simpelman geven voor een goed verstaander zulke klip en klare en bijna vanzelfsprekende handvatten, dat je dit 1 op 1 naar je eigen paard(en) kunt vertalen en toepassen.
Ook zijn de gegeven stukken informatie (vooral die niet-geciteerde, maar die vanuit Simpelman zelf in diens eigen bewoordingen) in diens posts dikwijls een herkenning/bevestiging achteraf, althans wel voor mij, vind het een van de betere, en goed onderlegde posters in dit topic.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:53

arie53 schreef:
Als je goed naar de foto kijkt dan zie je dat het paard al in de afzetfase van de galop zit. Daarbij is de romp dus al tussen de ledematen doorgeschoven en staat de achtervoet nu bijna onder het aanhechtingspunt van het bekken waardoor er met de minste kracht, bij het verder openen van de gewrichten, het grootst mogelijke effect in de afzet bereikt kan worden.

Alleen in de landing dient het achterbeen exact onder het midden van de massa te treden om de noodzakelijk balans te kunnen onderhouden.

En het volgende moment doet ie dit:
Afbeelding

Simpelman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:52

Dit is gebruiksrijderij, hier gelden heel andere regels en het heeft nagenoeg niets met KD te maken.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:47

Simpelman schreef:
Dit is gebruiksrijderij, hier gelden heel andere regels en het heeft nagenoeg niets met KD te maken.

Hoewel deze hengst Oxidado ook wel GP heeft gelopen onder Pedro Torres.
WE is echter de sterkste kant van dit paard (zei P.T. in een interview).
WE heeft wel een heeel sterke dressuurmatige basis nodig overigens, anders krijg je dit niet voor elkaar hoor!

Voor wie het interessant vindt, hier een hele training van Pedro Torres met een jonge hengst die wordt opgeleid voor oa. de WE. Vind het geweldig om te zien!
http://www.tlhd.com.br/programas/tribuna-equestre/equestre-8

Als dit alleen gebruiksrijderij is dan teken ik ervoor!!!
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 15-01-14 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:50

Simpelman schreef:

nou echt wel
basis is altijd dressuur
alsof KD geen gebruiksrijderij is :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:27

Net zoveel KD als een springparcours.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:51

Fransje_70 schreef:
Simpelman schreef:

Hoewel deze hengst Oxidado ook wel GP heeft gelopen onder Pedro Torres.
WE is echter de sterkste kant van dit paard (zei P.T. in een interview).
WE heeft wel een heeel sterke dressuurmatige basis nodig overigens, anders krijg je dit niet voor elkaar hoor!

Voor wie het interessant vindt, hier een hele training van Pedro Torres met een jonge hengst die wordt opgeleid voor oa. de WE. Vind het geweldig om te zien!

+:)+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:52

Heee, mare dat paard loopt achter de loodlijn... Dat kon toch niet?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:12

Dank je wel Simpelman voor je uitgebreide antwoord over de rangorde. Lijkt mij een duidelijke zaak. Ik ken geen van de drie genoemde mensen uit eigen ervaring. Wel van horen zeggen, maar het heeft me nooit echt kunnen bekoren. Ik snap de meerwaarde niet van het rondjagen van een paard bijvoorbeeld. Ik snap de theorie er achter wel, maar lijkt mij dat je dat ook wel op een rustigere manier kunt bewerkstelligen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:52

Fransje_70 schreef:

Leuk filmpje Fransje_70 , dank je wel!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:33

Veulen84 schreef:

En wordt met name gestuurd met de binnenhand, zwaait uit, meer stelling dan buiging, bijzonder kort stappen.
Maar met een pre en een spaanse ruiter wordt dat door velen vaak door de vingers gezien.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:00

hwn schreef:
Ik ga even verder door op die vraag over die wedstrijden: kan je ook ergens ECHT klassiek wedstrijden rijden? Of is dat toekomstmuziek?

In Engeland zijn er echt klassieke wedstrijden. De crc-tests. Ik vraag me al een tijdje af of het nut heeft om ze naar nederland te halen. Zouden er echt mensen zijn die zich in zouden schrijven voor zulke wedstrijden?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:20

oji schreef:
Veulen84 schreef:

En wordt met name gestuurd met de binnenhand, zwaait uit, meer stelling dan buiging, bijzonder kort stappen.
Maar met een pre en een spaanse ruiter wordt dat door velen vaak door de vingers gezien.

Hij legt wel uit waarom hij specifiek zo (het nog heel jonge paard, dat voor de tweede maal deze WE oefeningen doet........) traint.
Een PRE heeft idd meer een opwaartse energie dan een KWPN er, dus kort stappen doen ze bijna allemaal in het begin, wanneer ze nog hun balans moeten vinden. En veel blijven dat ook doen, als ze niet goed leren vanuit de schoft leren los te laten. Het is echt een ander paard, met over het algemeen ander soortige trainings problemen dan de reguliere KWPN-er.

ik zie overigens vele malen liever deze training van een jonge hengst dan de meeste voorbeelden die hier langs kwamen van jonge hengsten met bijv. Emmelie Scholtens.
Het paard wordt hier getraind als compagnon met zelf-oplosbare kwaliteiten en eigen aanbod. Dat is veelal anders bij andere takken van paardensport waar vaak gebodybuilde machines rondlopen met nog weinig eigen inbreng.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:26

Gaat er om dat hier meerdere mensen zijn die zeggen dat een paard nooit achter de loodlijn mag worden gereden. En dan is het in dit geval goed?

Ik heb er geen probleem mee, ik heb eerder al gezegd dat het best kan dat er paarden zijn die je zo zou kunnen rijden zonder problemen. Maar dat was absoluut out-of-the-question voor een groep mensen hier. Dus dan wil ik ook weten waarom het hier dan ineens wel okee is.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:34

Het verschil zit em in het rijden naar het ideale en de voorgeschreven FEI-voorwaarde toe of permanent een paard achter de loodlijn te forceren (de polderdressuur) en daarmee expliciet voorbijgaan aan de FEI-regels en de voorgeschreven uitvoering van takt, balans (waarbij het gewicht gelijk over de dragende benen is verdeeld) en het ritme.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:43

Veulen84 schreef:
Gaat er om dat hier meerdere mensen zijn die zeggen dat een paard nooit achter de loodlijn mag worden gereden. En dan is het in dit geval goed?

Ik heb er geen probleem mee, ik heb eerder al gezegd dat het best kan dat er paarden zijn die je zo zou kunnen rijden zonder problemen. Maar dat was absoluut out-of-the-question voor een groep mensen hier. Dus dan wil ik ook weten waarom het hier dan ineens wel okee is.

Het nog jonge paard waar Pedro Torres op zit. (2 maanden onder het zadel!) wordt op deze manier getraind in juist zelf de balans te vinden in deze korte wendingen.
daarbij kruipt het paard zo nu en dan nog "achter de teugel" maar wordt zoveel mogelijk met release (teugels geven) weer op of iets voor de ll gevraagd.
als je de text goed had gelezen, is het duidelijk hoe en waarom hij dit op deze manier traint.
Deze manier is toch wel heel wat anders dan het huidige hang en wurg (surf) houding van de ruiters ? of ben je het niet met me eens?
Vooral een jonge PRE wil nog wel eens achter de teugel duiken (verbinding weg met achter) dat voel je dan maar al te goed. Er zijn verschillende manieren (zonder extreem handgebruik) die ervoor zorgen dat het paard meer zijn hele lijf gaat leren gebruiken en meer met de ruiter op zijn rug zijn balans gaat vinden. Daarbij is het van belang dat je als ruiter dit proces zo goed mogelijk ondersteund, het paard zo min mogelijk in de weg zit en dus bewust bent als ruiter van je eigen zit.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:50

Op blz 133 heb ik (en babootje) al gezegd dat het behoorlijk mogelijk was om paarden op bepaalde momenten een keer iets achter de loodlijn te laten komen.

Maar dat was op die blz en de blz daarna belachelijk. Een paard kan niet over de rug zijn als ie achter de loodlijn loopt enz... Dan wil ik ook weten waarom ineens 4 blz verder dat wel kan.

Overigens zou je net zo goed dit filmpje kunnen nemen en die vraag gaan stellen.
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 6aYtXRRZ6Y
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 16-01-14 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:53

Veulen84 schreef:
Op blz 133 heb ik (en babootje) al gezegd dat het behoorlijk mogelijk was om paarden op bepaalde momenten een keer iets achter de loodlijn te laten komen.

Maar dat was op die blz en de blz daarna belachelijk. Een paard kan niet over de rug zijn als ie achter de loodlijn loopt enz... Dan wil ik ook weten waarom ineens 4 blz verder dat wel kan.

zoveel extreem achter de ll komt dit paard niet
het is hooguit een paar cm en NIET gedwongen. Na 2 maanden onder het zadel niet ongewoon.
en het klopt zeker dat dan de verbinding weg is. (verbinding met achterhand)
vooral in meer verzameling zal het paard zijn hoofd op de ll moeten houden om de verbinding met achter te laten meewerken.
Bovendien zeggen jullie dat , als het paard daardoor beter over de rug komt, het toegestaan is
en dat het met laag rijden zelfs goed is.
dat bestrijd ik wel. Dit zal je pedro nooit horen zeggen of doen
altijd het hoofd voor je houden, hoofd en hals is balans.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:16

oji schreef:
Veulen84 schreef:

uhm. nogmaals de taal is portugees en het is een lusitano :+
Kijk nog maar eens goed naar de video, en de training hoe en het waarom, met dit jonge paard.
(en de ondertiteling lezen)
het is zo simpel als het maar kan , om dit te snappen
geen moeilijk geschreven boeken....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:19

Het achter de loodlijn rijden is fout omdat het aantoont dat er geen losgelatenheid (de eerste fase van de africhting) en de daar uit voortvloeiende aanleuning is.
Het is geforceerd en deze techniek wordt gebruikt om, schijnbaar, sneller te kunnen gaan.
Het geeft de ruiter de macht om binnen te dringen in het bewegingsmechanisme van het paard.

Het leidt bijna altijd tot een permanent achter de loodlijn gaan van een paard. Het paard wordt geleerd zich op een verkeerde manier onder de ruiter te bewegen. Het dit daarna af weer af leren is niet simpel.
Bij het achter de loodlijn gaan forceert het paard de verlenging van de bovenhals spier, spant zich aan in het voorste deel van de rug (en hier zit de bug) om daarmee de hals alsnog op te kunnen tillen en het moet de spieren in de onderrug loslaten.
Een volstrekt onnatuurlijke en geforceerde houding.
De op die manier gereden paarden kunnen zich niet meer oprichten omdat de bovenlijn in de beweging niet meer aangespannen kan worden, deze vormt geen vrij geheel meer.
Doordat het paard gedwongen wordt de onderrug los te laten wordt wordt het paard, maar nu geforceerd, soepel in zijn lengtebuiging, een soepelheid die in de Klassieke Dressuur in eerste instantie vanuit de innerlijke ontspanning van het paard zou moeten voorkomen.
Het vertrouwen.

Professor, doctor, dierenarts en gepassioneerd Grand Prix ruiter Rob van Wessum heeft in de jaren 90 aangetoond dat er bij de in wedstrijden getoonde "verzameling" nagenoeg geen gewichtsverplaatsing bij het paard plaats heeft.
Een deel van zijn onderzoekingen is gepubliceerd geweesd in de Hoefslag.
Met andere woorden paarden lopen op de voorhand.
Dit is in strijd met het doel van de Klassieke Dressuur en de reglementen van het FEI.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:19

Ik zeg eerlijk dat ik een paard wat erg sensibel is toch weleens wat ronder in stel.
Elk paard is nl. anders. Een paard wat ondeugend is en aan de kletter wil gaan stel ik dus bewust ronder in. Uiteindelijk is het natuurlijk wel het streven om de neus voor de loodlijn te hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:25

Simpelman schreef:
Professor, doctor, dierenarts en gepassioneerd Grand Prix ruiter Rob van Wessum heeft in de jaren 90 aangetoond dat er bij de in wedstrijden getoonde "verzameling" nagenoeg geen gewichtsverplaatsing bij het paard plaats heeft.
Een deel van zijn onderzoekingen is gepubliceerd geweesd in de Hoefslag.
Met andere woorden paarden lopen op de voorhand.
Dit is in strijd met het doel van de Klassieke Dressuur en de reglementen van het FEI.

het is maar net waar het middelpunt (diepste punt)van het paard zich bevind
Is dit meer tussen de voorbenen (neerwaarts gebouwde paarden) heb je altijd met meer gewicht op de voorhand te maken
is het meer in het midden van het paard? zal het gewicht meer in het midden (over 4 benen) en makkelijker op de achterhand te verkrijgen zijn (levade)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:27

Anoniem schreef:
Ik zeg eerlijk dat ik een paard wat erg sensibel is toch weleens wat ronder in stel.
Elk paard is nl. anders. Een paard wat ondeugend is en aan de kletter wil gaan stel ik dus bewust ronder in. Uiteindelijk is het natuurlijk wel het streven om de neus voor de loodlijn te hebben.

Ha!
Rangorde, rust, kalmte, ontspanning, vertrouwen> losgelatenheid.
(Voldoende beweging, voldoende ruwvoer.)
We hebben het niet over de "paniekstop" natuurlijk.