[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:23

Sanne96 schreef:
Tips mag altijd ;) we zijn er nog lang niet

Het lijkt alsof je best wel gespannen zelf zit met je handen misschien als jij ook meer ontspant en meer naar achter gaat zitten dat je pony dan ook meer ontspant
Veel succes jullie komen er wel!

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:29

iris_relente schreef:
Sanne96 schreef:
Tips mag altijd ;) we zijn er nog lang niet

Het lijkt alsof je best wel gespannen zelf zit met je handen misschien als jij ook meer ontspant en meer naar achter gaat zitten dat je pony dan ook meer ontspant
Veel succes jullie komen er wel!

Hier ben ik ook mee bezig in m'n lessen. Want dat klopt helemaal Bedankt!!

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:53

Succes!! Over een paar weken zie en merk je vast al veel verschil

AlwaysH

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:56

Ik vind vooral dat je heel erg veel naaf voren valt. Je moet zitten op je gat! Niet op je poes! Om het zo maat te zegge +:)+

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:20

AlwaysH schreef:
Ik vind vooral dat je heel erg veel naaf voren valt. Je moet zitten op je gat! Niet op je poes! Om het zo maat te zegge +:)+

ik doe vooral mijn schouders naar voren, waardoor mijn rug bol komt. Daar stoor ik mezelf ook heel erg aan :+

Ninatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:22

Hoi,

Ik heb een vraagje :)
Mijn pony van 19 is een hele tijd voordat ze van mij was niet aan de teugel gereden. Toen ze bij mij kwam was ik hier wel mee begonnen maar ze vind het erg moeilijk om te ontspannen. Ondertussen heeft ze ook een ander bit, ze vond een dubbelgebroken watertrens te los in haar mond dus heeft ze nu een ongebroken bustrens en dat gaat al een heel stuk beter! Als ze eenmaal goed loopt, is de aanleuning veel constanter. Het is alleen dat ze vaak pas na drie kwartie 'los' genoeg is om te zakken. Ligt dit eraan dat ze al wat ouder is?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:45

Ja. Die van mij is 17, heeft altijd voor de kar gelopen, op hoog niveau en is Tuiger. Heeft het nooit geleerd. Hij is vaak stijf als we beginnen en hij heeft wat meer tijd nodig om los te komen. Wat kan helpen is doordeweeks op de dagen dat je niet rijdt te longeren. Eventueel kan je daar ook lekker in afwisselen maar als ik Raymond de dag voor ik ga rijden heb gelongeerd, de dan niet té hard dan is hij meestal wat minder druk en wat sneller soepel. Maar ik denk dat het wel degelijk te maken heeft met de leeftijd.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:53

Ninatjuh01 schreef:
Hoi,

Ik heb een vraagje :)
Mijn pony van 19 is een hele tijd voordat ze van mij was niet aan de teugel gereden. Toen ze bij mij kwam was ik hier wel mee begonnen maar ze vind het erg moeilijk om te ontspannen. Ondertussen heeft ze ook een ander bit, ze vond een dubbelgebroken watertrens te los in haar mond dus heeft ze nu een ongebroken bustrens en dat gaat al een heel stuk beter! Als ze eenmaal goed loopt, is de aanleuning veel constanter. Het is alleen dat ze vaak pas na drie kwartie 'los' genoeg is om te zakken. Ligt dit eraan dat ze al wat ouder is?

Zou inderdaad ook graag tips willen aangezien mijn pony hetzelfde heeft

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:55

De enigste tip die ik heb is; geduld, zo'n oudje heeft véél meer tijd nodig. Kost mijn nu ook al bijna een jaar. Na ongeveer een halfuur wordt hij nageeflijk en met drie kwartier is hij meestal wel om de halve minuut even écht aan de teugel. Het zal wel niet helemaal goed worden maar het is voor mij als ruiter idg wel ene hele goeie oefening.

Ninatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:59

Bedankt voor je reactie :) Ik ben er nu trouwens al wel 3 jaar mee bezig. Gelukkig gaan we wel vooruit! Langzaam, maar er is wel vooruitgang te zien met bijvoorbeeld een maand geleden. Soms gaat het weer wat minder en loopt ze echt pas na een uur nageeflijk, maar dan gaat het de volgende dag vaak wel weer goed.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:08

Ninatjuh01 schreef:
Bedankt voor je reactie :) Ik ben er nu trouwens al wel 3 jaar mee bezig. Gelukkig gaan we wel vooruit! Langzaam, maar er is wel vooruitgang te zien met bijvoorbeeld een maand geleden. Soms gaat het weer wat minder en loopt ze echt pas na een uur nageeflijk, maar dan gaat het de volgende dag vaak wel weer goed.

Ja dat heb ik ook, precies hetzelfde :j
Meestal helpt het wel om na het instappen en na vijf minuten draven gelijk een goeie galop te doen, dat maakt ze attent en soepel:)

Ninatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:39

Ja dat klopt! Van galop word ze echt soepeler. Mijn instructrice zegt ook dat het voor haar idd kan helpen :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:06

Veel afwisselen, en niet alleen in dingen doen.
Ook in houding.

Dan lang en laag, en na een meter of 20 weer iets begrenzen, vervolgens vraag je hem iets voorwaarts, iets terug, arbeidsdraf en weer lang en laag. Lekker afwisselen.

Zodra ze het bit willen aannemen, volgen ze jouw hand mee naar beneden zonder dat jij iets hoeft te doen.
Dit is een controle, dat jouw paard lekker aan het bit loopt.
Daarnaast mogen ze niet opkrullen!! Dat betekend dat ze achter het bit lopen, door ongemak en verkeerde hulpen. Ze ontwijken het bit dan.

Stop op het juiste moment, en beloon op het juiste moment!

Ga niet aan de teugels frunniken of prutsen, houd enkel zacht mee-verend constant contact.
Als je gaat frunniken, kom je hard en terugwerkend over. Dit schaadt het vertrouwen in een super gevoelige mond, en dat wil je niet.

Al die ruiters die het neusje er achter rijden, met nog-steeds een teugel die gewoon recht is, en dus hard... Dat komt dus hard en onprettig over in de mond van het paard.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:29

Nou, ik weet niet hoe spelen met de teugels kan helpen. Ietsepietsie te veel druk en meneer stuift gelijk weer in de Tuiger modus. Nee net genoeg contact

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:26

AlwaysH schreef:
Nou, ik weet niet hoe spelen met de teugels kan helpen. Ietsepietsie te veel druk en meneer stuift gelijk weer in de Tuiger modus. Nee net genoeg contact

Ik weet niet of deze post voor mij bedoeld was??

Maar mijn post was enkel bedoeld voor inzicht vanuit mee lezers die dit niet snappen.
Jij speelt niet met de teugels, maar heel veel ruiters wel.

Wat voor tuigers goed is: Veel lang en laag oefenen.
En dat is goed voor alle paarden...

Wel zolang impuls behouden blijft.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:26

AlwaysH schreef:

Hai,

Ik heb jouwn laatste topic gezien en dat zag er al goed uit ga zo door :) . Misschien heb ik wat handige tips en oefeningen voor je.

Vraag soms wat meer stelling naar binnen buiten, je kunt de schouder ook iets mee naar binnen vragen. Hier word de nek losjes en soepel van.

Veel voltes rijden, heeel veel voltes.

Longeer je wel eens? Leg dan eens wat balkjes neer op een hoogte van 20/30 cm mogen in een cirkel dan train je de achterhand.

Tijdens het rijden je paard met de neus over de grond laten lopen, dat vergt veel training maar het is zo goed voor de achterhand.

Maar het is vooral trainen en kijken en voen tijdens het rijden, want nagefelijk is wel een moeilijk ding. Deze oefeningen helpen alleen maar je paard 'klaar' te maken voor nagefelijkheid want het vergt veel van het paard.

Ik zeg niet dat ik alles weet, dat ik alles goed doe. Dit is wat ik heb geleerd en heb gedaan de afgelopen jaren. Ik kan natuurlijk ook volledig fout gezegd hebben. Maar ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Groetjes :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:47

maralyn schreef:
AlwaysH schreef:

Ik weet niet of deze post voor mij bedoeld was??

Maar mijn post was enkel bedoeld voor inzicht vanuit mee lezers die dit niet snappen.
Jij speelt niet met de teugels, maar heel veel ruiters wel.

Wat voor tuigers goed is: Veel lang en laag oefenen.
En dat is goed voor alle paarden...

Wel zolang impuls behouden blijft.

Nee was niet direct voor jou;)
Gelukkig weet ik hoe ik hem moet rijden:)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:51

Myrthe2003 schreef:
AlwaysH schreef:

Hai,

Ik heb jouwn laatste topic gezien en dat zag er al goed uit ga zo door :) . Misschien heb ik wat handige tips en oefeningen voor je.

Vraag soms wat meer stelling naar binnen buiten, je kunt de schouder ook iets mee naar binnen vragen. Hier word de nek losjes en soepel van.

Longeer je wel eens? Leg dan eens wat balkjes neer op een hoogte van 20/30 cm mogen in een cirkel dan train je de achterhand.

Tijdens het rijden je paard met de neus over de grond laten lopen, dat vergt veel training maar het is zo goed voor de achterhand.

Maar het is vooral trainen en kijken en voen tijdens het rijden, want nagefelijk is wel een moeilijk ding. Deze oefeningen helpen alleen maar je paard 'klaar' te maken voor nagefelijkheid want het vergt veel van het paard.

Ik zeg niet dat ik alles weet, dat ik alles goed doe. Dit is wat ik heb geleerd en heb gedaan de afgelopen jaren. Ik kan natuurlijk ook volledig fout gezegd hebben. Maar ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Bedankt voor je reactie, hoefde zelf geen tips hoor, hihi^^

Niet gemeen bedoelt maar deze tips doe ik allemaal al. Heb ook les:)
Ik vraag heel veel stelling, ook wel eens op de lange zijde, rijd veel voltes en veel ander figuren.
Longeer hem inderdaad ook en balkjes lopen doen we dan ook.
Uitgestrekt doen we ook vaak, voor de ontspanning.
Hij heeft nu twee weken 'vakantie' omdat ik op vakantie ben.

Maar ik doe jouw tips dus wel allemaal :)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:31

[qote="AlwaysH"]
Myrthe2003 schreef:
AlwaysH schreef:

Hai,

Bedankt voor je reactie, hoefde zelf geen tips hoor, hihi^^

Niet gemeen bedoelt maar deze tips doe ik allemaal al. Heb ook les:)
Ik vraag heel veel stelling, ook wel eens op de lange zijde, rijd veel voltes en veel ander figuren.
Longeer hem inderdaad ook en balkjes lopen doen we dan ook.
Uitgestrekt doen we ook vaak, voor de ontspanning.
Hij heeft nu twee weken 'vakantie' omdat ik op vakantie ben.

Maar ik doe jouw tips dus wel allemaal :)[/quote]

Oke haha dat wist ik niet, maar goed dat je dat doet! Dan komt het vanzelf goed :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:45

Ja natuurlijk! Hij is natuurlijk ene Tuiger dus bij hem is het wel erg lastig! Maar ik leer er als beginnende (inmiddels gevorderde) ruiter wel veel van. Door zo'n Tuiger leer je alles te ontspannen:)

LunaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:47

Mischien is het handeg om met instucteur aan rechtrichten te werken

LunaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:48

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:40

LunaB schreef:

Ik? Ik heb een instructrice hoor :P
Werken aan van alles en nog wat. Einde van de maand komt een oude instructrice van me (van rijles op school) me lesgeven. Ze is ontzettend goed voor mij.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 08:51

Always. Wat doe je zoal?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:04

Wat bedoel je?
Ik doe voornamelijk dressuur, en dan veel figuren rijden, stelling vragen, tempowisselingen, halthouden-draf-stap-draf-galop, etc. En naast het paard longeer ik hem veel en draven we vaak balkjes.