[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:59

SaskiaStar schreef:
Hoi,
Vandaag weer concours gehad, helaas vooral 1e parcours een zeer teleurstellend resultaat door wederom een dubbel.
Stijl-oxer op, schrik niet, 7.60m parcoursbouwer heeft het nog even voor me nagemeten, volgens hem was dat normaal ook in een B-parcours.

Uitleg van de parabool dus landing op ca. 1.20 na de sprong, galopsprong 4m en afzet op ca. 1.20 vond hij onzin.
Ik vroeg hem de juiste berekening maar dat kon ik zelf wel uitrekenen zei hij :o?

Jammer want paard sprong heel goed verder, ondanks dat ik liep te prutsen met losspringen.

2e parcours zelfde afstand maar toen oxer-stijl ging wel goed, helaas maakte ik toen van schrik een stuurfout en had een stop op een stom simpel stijltje.

Jammer volgende keer beter maar hoe ik nu moet gaan oefenen op die grote afstanden heb ik geen idee van?
Tips zijn welkom.

Overigens heb ik me voorgenomen voortaan altijd aan parcourbouwers te vragen wat de preciese afstand is, dan weet ik tenminste wat wel lukt en wat niet.

Dubbel staat vaker ruim in een B parcours. Heb nu 2 keer achter elkaar gehad dat de dubbel op 8,5 stond. Gewoon op hoger tempo inrijden dus.

Katja

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:00

7,60 vind ik niet een extreme afstand in het B zolang het niet krap uit een wending is.
8,5 vind ik wel weer raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:36

Joolien schreef:
Dubbel staat vaker ruim in een B parcours. Heb nu 2 keer achter elkaar gehad dat de dubbel op 8,5 stond. Gewoon op hoger tempo inrijden dus.

8,5 kan die van mij beter aan want die maakt dan gewoon 2 kleine galopsprongen.
Hoger tempo inrijden heb ik ook geprobeerd maar ook dan kwam ik er niet, helaas heb ik het niet op video staan.
Met een opname zou ik zelf ook beter terug kunnen zien hoe of wat nu is het allemaal op mijn gevoel.

Tja dat is het probleem Katja dat het vaak op 7,50/7.60 staat dan is het altijd paniek, paard met kleine galopsprong en geen held in het groot af gaan op een oxer (voor ruiter en paard ;) )
Trainen op die afstand geeft uiteindelijk heel veel frustaties en verlies van vertrouwen.

Maar hoe ver land je volgens jullie dan na zo,n sprong en op welke afstand begint je volgende sprong al.
Volgensde berekening van Marcel met een galopsprong van 4 meter ( wat mij al heel ruim lijk voor een galopsprong) moet je dus op 1.80 na de sprong landen en op 1.80 voor de volgende weg, pffffffff dat redden wij dus niet en ik kan daar toch ook echt geen 2 galopsprongen in proppen.

Ben benieuwd naar jouw parcours morgen Joolien, heerlijke bodem in Oudekerk, als ik geen crosstraining had gehad was ik daar ook gaan springen, wordt ook meestal goed gebouwd. Succes iig!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:26

Toch trainen Saskiastar, wat ik vaak doe met paarden of leerlingen met dat probleem is een dubbel bouwen en de combinatie achter elkaar laten komen en (het liefst met iemand erbij) iedere keer als het goed gaat de tweede iets verder zetten.
Verder veel galopwerk over balken doen en eventueel in-uitjes die wat ruimer staan. Je paard zal veel meer moeten leren rekken want 7,5 is echt een normale afstand en daar zouden jullie geen problemen mee moeten hebben.
Zorg in ieder geval dat je inkomt in een vlot tempo met een grote afzet op de eerste dan is het vrij makkelijk om naar de tweede te komen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:04

Meer als 8 meter in een dubbel op 1 galopsprong kom je niet tegen in een B parcours. Er is waarschijnlijk verkeerd gemeten.
Als je paard moeite heeft met ruime galopsprongen in een combinatie, dan moet je het gaan oefenen met een balk per galopsprong er tussen. Dan kan het paard er geen krabbel bij maken en zal hij zich moeten rekken. Als dat thuis normaal word, gaat ie dat op concours ook vanzelf doen.
Zelf ook goed been geven in een dubbel, kom voorwaarts en wat groter in in de combinatie, je moet nooit een galopsprong extra willen krijgen, dan komt het niet goed als het hoger word.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:13

zo ook weer terug van een geslaagd dagje,.. ben echt zo blij na het akkefietje van vorige week,.. hij was daar in de L vol tegen de balk van de oxer van hind. 2 aangesprongen alsof ie gewoon de hoogte verkeerd had ingeschat :+ (na altijd maar B), (liep ook wat af, had er misschien ook mee te maken) daarop wou ie stoppen op 3 en bij 4 stopte ie helemaal op de oxer met zeiltje waar ie altijd een hekel aan heeft, ik ben ook gestopt na nog 1 steil te hebben gesprongen, want ik wist dat ie het niet meer ging doen omdat ik nu zelf ook niet meer zeker was (had ook mn duim dubbelgeknakt op de manekam en AU wat doet dat zeer, en nog steeds grrr, dit heb ik al een keer eerder gehad, volgens mij is ie gekneusd)

Nu heb ik gisteren gesprongen en hij wou nog geen 20 cm... dat was natuurlijk belachelijk (vond ik) dus toch eens duidelijk laten merken wat de bedoeling was, uiteindelijk ging het. Maar ja zag mn wedstrijd niet zo zitten vandaag,.. Dus eerst rondje BB, ging redelijk hard (met losrijden was iets overtuiging nog wel nodig) maar wel foutloos,.. B erachteraan en ook foutloos (zonder enige twijfel bij hem), heel fijn gereden, oortjes continue naar voren en trok echt goed aan. Dus moest ik de barrage in,..

Dat was lekker,.. (not) want de parcoursbouwer was weg en ze trokken het veel te hoog op (in mijn L vorige week waren er lageren bij) en het meisje voor mij sprong echt IN 2 hindernissen, hoop lawaai en gedoe, dat helpt mijn vertrouwen niet echt,.. maar goed, na een peptalk aan mezelf ervoor gegaan en hij sprong echt goed,.. helaas op de laatste 2 een balkje maar zo'n fijn en goed gevoel dat me dat totaal niet uitmaakte,...

Normaal moet je op hem niet kwaad worden want dat werkt averechts, hij is nogal een gevoelig beestje, maar dat van gisteren was duidelijk nodig en nu doet ie het weer ,.. heel blij baasje,.. en met een heel trots gevoel want het was gewoon echt L hoogte,.. had ik gisteren niet gedacht,.. volgens mij vond ie het zelf ook leuk,.. NOG belangrijker :D

Joepie op naar volgend weekend (B) hopelijk foutloos zodat we weer een verhoogde barrage mogen (goed voor mezelf) YEAH het springen is weer leuk hahaha.

En ach, het was ook een superheerlijk dag, wat een weer,....

Heb continue gereden met in mn achterhoofd: niet prutsen maar doorrijden, voorwaarts.
Niet te vroeg voorover zitten en been en hand eraan,.. heeft geholpen :D kon eindelijk eens een keer nadenken terwijl ik 100 angsten doorstond hahaha :o? :o? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:49

schoentje schreef:
Meer als 8 meter in een dubbel op 1 galopsprong kom je niet tegen in een B parcours. Er is waarschijnlijk verkeerd gemeten.
Als je paard moeite heeft met ruime galopsprongen in een combinatie, dan moet je het gaan oefenen met een balk per galopsprong er tussen. Dan kan het paard er geen krabbel bij maken en zal hij zich moeten rekken. Als dat thuis normaal word, gaat ie dat op concours ook vanzelf doen.
Zelf ook goed been geven in een dubbel, kom voorwaarts en wat groter in in de combinatie, je moet nooit een galopsprong extra willen krijgen, dan komt het niet goed als het hoger word.

Klopt, ik bedoelde 7,5 ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:39

SaskiaStar schreef:
@schoentje; Ik zag dat je reserve-kampioen SGW van Noord Brabant bent geworden ofwel eigenlijk een gedeeld kampioenschap, gefeliciteerd nog, super resultaat.

Dank je, ging echt super die eerste 2 M sgw's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:41

Katja schreef:
Toch trainen Saskiastar, wat ik vaak doe met paarden of leerlingen met dat probleem is een dubbel bouwen en de combinatie achter elkaar laten komen en (het liefst met iemand erbij) iedere keer als het goed gaat de tweede iets verder zetten.
Verder veel galopwerk over balken doen en eventueel in-uitjes die wat ruimer staan. Je paard zal veel meer moeten leren rekken want 7,5 is echt een normale afstand en daar zouden jullie geen problemen mee moeten hebben.
Zorg in ieder geval dat je inkomt in een vlot tempo met een grote afzet op de eerste dan is het vrij makkelijk om naar de tweede te komen.

Dank je, ik train ook stug door.

Overigens wel grappig dat jullie allemaal zeggen dat 7.60 niet zo raar is terwijl Marcel laatst onderstaande uitleg gaf
Citaat:
Springert schreef:
Dat doen heel veel mensen, anders gaan rijden als het hoger wordt. Terwijl je eigenlijk op zowat iedere hoogte hetzelfde zou moeten rijden. Ik zal je uitleggen hoe dat werkt met die afstanden. Als leidraad kun je aanhouden dat de afzet en landing ongeveer een beetje meer zijn dan de hoogte die je springt. Dus neem bijv een dubbel van 1 meter, dan heb je dus landing en afzet ongeveer 2,4 meter, en dan nog galopsrong van 4 meter. Dus eigenlijk is de ideale maat voor een dubbel van die hoogte 6,4 meter.
Heb je een dubbel van 1.50, dan is landing en afzet 3,4 mtr en galopsprong van 4 meter kom je dus op 7,4 mtr.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:48

Maar dat scheelt maar 20cm en die kun je overbruggen in je afzet, landing en galopsprong. Dus als je 7,5 centimeter verder landt en afzet en je galopsprong 5 cm verlengt dan ben je er al dat is echt een niks.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:52

Natuurlijk staan in wedstrijden de afstanden niet altijd hetzelfde. Het is ook heel anders of de combinatie vanuit een bocht of vanuit een lange lijn staat.
De afstand kan in een dubbel steil ook langer staan als in een dubbel oxer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:33

Katja schreef:
Maar dat scheelt maar 20cm en die kun je overbruggen in je afzet, landing en galopsprong. Dus als je 7,5 centimeter verder landt en afzet en je galopsprong 5 cm verlengt dan ben je er al dat is echt een niks.

6.40 en 7.60 zit volgens mijn rekenkunde iets meer dan 20 cm tussen.

Het andere voorbeeld gaat over een hindernis van 1.50!

Overigens ging dat gesprekje over een training waarbij ik problemen op een dubbel had van 7.20 Marcel vond dat niet zo gek.

Het klinkt wel heel simpel even je galopsprong verlengen maar daar zit dus het probleem, paard durft niet op groot af en heeft ook geen ruime galopsprong.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-10 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:37

Oh sorry had alleen het laatste stukje gelezen. Maar ook dan is het echt niet zoveel. Je moet dan 1.20m verdelen over 3 dingen dus 40cm verder landen, 40cm bij je galopsprong en 40cm bij je afzet dat is echt heel goed te doen. Kwestie van op de juiste manier trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:39

Kortom trainen, trainen en nog eens trainen! :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:40

Yep :j

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:16

ik geloof dat marcel een type fout heeft gemaakt in dat stukje,volgens my bedoeld hy 7,4 ipv 6,4.

een dubbel van 7,4 vind ik persoonlyk nl echt geen lange afstand..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:25

saskia: ik heb even hetzelfde probleem gehad wat jij nu beschrijft. Mijn paard is klein, heeft een kleine galoppade en wilde dus in een dubbel wel eens afslaan bij de B sprong. Sinds ik in het hele parcours wat meer tempo houd en met wat meer been de dubbel in kom is het ineens geen probleem meer. Wel heb ik baat gehad bij wat oefenen op het lagere werk (thuis in-uitjes en BB op concours, daarna dan de B in).
Onze prestaties zijn verder verre van perfect te noemen maar de dubbel is nu geen scherprechter meer voor ons.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:42

An1985 schreef:
ik geloof dat marcel een type fout heeft gemaakt in dat stukje,volgens my bedoeld hy 7,4 ipv 6,4.

een dubbel van 7,4 vind ik persoonlyk nl echt geen lange afstand..

Nee...voor het BB of B zou 6.40 echt veel beter zijn.
Was geen type fout.
Van ruiters in die klasse wordt nu veels te veel tempo gevraagd om zo'n dubbel door te komen. Zou veel prettiger zijn als ze daar ontspannen in konden rijden, i.p.v. zo te moeten jagen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:57

Dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens Springert. Helaas zijn veel ruiters niet in staat om een paard voldoende terug te laten springen in het BB en B en zulke combinaties verongelukken dan op een kortere afstand. Denk dat het veiliger is om mensen te leren wat te rekken.
Of combinaties die geen rem hebben in de ring thuishoren is natuurlijk weer een tweede maar in de praktijk zijn ze er wel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:02

Katja schreef:
Dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens Springert. Helaas zijn veel ruiters niet in staat om een paard voldoende terug te laten springen in het BB en B en zulke combinaties verongelukken dan op een kortere afstand. Denk dat het veiliger is om mensen te leren wat te rekken.
Of combinaties die geen rem hebben in de ring thuishoren is natuurlijk weer een tweede maar in de praktijk zijn ze er wel veel.

Maar je hebt terug rijden of gewoon 'normaal' tempo rijden. Goh t is nog te vroeg om goed uit te leggen wat ik bedoel :')

Maar ik moet zeggen dat er op wedstrijd echt veel als de brandweer gereden wordt.
Gister stond er een dubbel op 2 krappe galopsprongen en een man presteerde het om deze in 1 galopsprong te nemen. Hij stond op 12 meter als ik me niet vergis. Maar daarvoor stond een muur en een behoorlijk aantal rijdens gingen daarop jagen omdat ze bang waren voor een stop ofzo waardoor ze veelal veels te groot de dubbel in kwamen...

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:03

Katja schreef:

:)) durf eens in plaatsten als Staphorst te rijden en die kant op.... volle bak vooruit! ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:04

Voor een jong paard wat ruig springt en veel galoppade heeft is 6.40 echt wel terugspringen.
12m voor een dubbel klinkt niet waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:11

Joolien schreef:
Maar je hebt terug rijden of gewoon 'normaal' tempo rijden. Goh t is nog te vroeg om goed uit te leggen wat ik bedoel :')

Maar ik moet zeggen dat er op wedstrijd echt veel als de brandweer gereden wordt.
Gister stond er een dubbel op 2 krappe galopsprongen en een man presteerde het om deze in 1 galopsprong te nemen. Hij stond op 12 meter als ik me niet vergis. Maar daarvoor stond een muur en een behoorlijk aantal rijdens gingen daarop jagen omdat ze bang waren voor een stop ofzo waardoor ze veelal veels te groot de dubbel in kwamen...

Weet je wie de parcoursbouwer was daar Joolien?

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:12

12 meter is toch al helemaal geen krappe 2 galopsprongen???? Of jij moet een paard van 1.80 rijden met veel galop, maar het is erg ruim juist, 13,5m is 3 galopsprongen normaal gesproken....en een dubbel staat normaal toch rond de 10,5-11 m???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:17

SaskiaStar schreef:
Joolien schreef:

Weet je wie de parcoursbouwer was daar Joolien?

Kan ik niet terugvinden