[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:13

petradek schreef:
Ik zie zoveel mensen/meisjes die een paard aan de teugel willen rijden en hierdoor alleen nog maar het paard in een krul trekken. Het paard moet uit zichzelf naar beneden komen en over zijn rug gaan lopen. Hij moet dus lekker los zijn aan beide kanten. Vreselijk die mensen die gaan lopen zagen in de mond om het paard "aan de teugel" te krijgen. Hierdoor blokkeer je de boel alleen maar! Het is zo slecht voor die zielige paarden.

Dus als je je paard lekker los hebt lopen, goed voorwaarts aan het been met ontspanning, dan pas komt het paard naar beneden en is het heel licht in de hand. Heerlijk gevoel!

idd het is niet de bedoeling dat hij heel erg opgekropt gaat lopen.. lekker ontspannen voorwaards neerwaards.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:50

even een vraagje of ik het goed heb opgelost. En of jullie misschien nog tips hebben.
situatie
pony, tegen de hand, hoofd omhoog op de plaatst galopperen en stijgeren en zodra ruiter uit evenwicht dan vluchten. teugelhulp zogt voor nog meer verzet, teugels geven geeft ook geen ontspanning. Zou kunnen dat het van pijn was, maar is nu naar tandarts geweest dus nu voor het eerst erop geweest.

Wat heb ik gedaan.
contact houden, beetje verlicht zitten om haar niet in de weg te zitten, proberen haar mond te volgen met gelijke druk (erg moeilijk als ze zo met haar hoofd slaat) geprobeert haar op de buitenteugel te houden en dus goed mijn binnenbeen erbij en verder gas geven, voorwaarts willen en niet vulchten of omhoog. 5 volte later gaf ze het op, zakte met haar hoofd begon te kauwen en ik heb gekeken in hoevere ze wilde uitschuiven in haar hals en beloont. 2e keer was het verzet minder en was het 2x een beetje in 6 rondjes ofzo. En zo werdt het dus minder. Het was voor mij een oplossing, maar als iemand betere tips heeft, ze zal het vast nog wel doen. rede dat ik buiging vroeg was omdat ik aan de longe reed, op de volte dus.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:14

Aan de reactie van de pony deed je het goed.... :D

Ik denk dat de pony het vertrouwen kwijt was/is. Imo ben je zo goed bezig!
Voorwaarts houden en veel belonen.

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:02

ja is idd pony met hier en daar wat problemen. ik was er zelf nog niet opgekropen gezien de reactie die ze bij de meiden gaf en hoe ze liep wilde ik eerst alles checken.
dus osteopaat is geweest en wilde de tandarts laten komen, maar miste een stap ertussen zegmaar want ook haar voeten zorgte voor problemen, volgengens de hoefsmid zat het hoger in het lijf, bekken en schouders, maar alles is al los en was al los en lenig alleen haar kaak nog niet ivm de tandarts dus dat zou het kunnen zijn. Toen een da laten komen die op manier van eric laaracker werkt en die vond toch een probleem in haar hoeven en iets wat niet goed was met de connecties (wat ik weer terug zag in de groep haar sociale gedrag zegmaar) kleijgt nu voor beide druppels, en gaat beter. Als ze in haar normale doen loopt, tilt ze haar voeten overdreven op en loopt met de benen, kont omhoog, schoft weggedrukt en hoofd hoog of in een rare knik. Zal zo even foto's uploaden om het te verduidelijken. Op het moment dat ze geeft gaat ze meteen meer met haar lijf lopen en briezen, ik dacht al dat het dus niet helemaal verkeerd was, maar heb zelf nog nooit zo'n paard gehad dus denk misschien weet iemand nog een aandachtspuntje naast het voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:49

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:15

tis geen knap ding (lol) :+
arme pony!
Aan jouw de (eerste) taak om het werk leuk te maken en meer kan je nog niet doen.
Andere aandachtspuntjes zijn pas voor later :Y)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:55

haha tja knap of niet, ook een niet knap paard kan werken. En de andere, de dikkere denk je dat ik daar nog wat mee kan. paard was dat ze kwam soort van depri, laat me met rust
nu rust en bach gehad en geleerd van de andere in de kudde. dus in het hoofd gaat het nu erg goed, maar heeft nog wel pijn in de rug en is erg stijf achter en in het bekken.
beide dames zijn 17.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:53

een minder knap paard kan je (meestal) knapper maken.
Ik zag idd die rare manier van haar houding. - kont omhoog, schoft naar beneden wat haar minder mooi maakt. ;)

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:08

Misschien licht het neit aan haar tanden maar aan haar rug als ze wil gaan galoperen en zoals daarnet al werd gezegt idd misschien was ze het vertrouwen wel kwijt..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:06

ze is bij vorige eigenaar naar osteopaat geweest. bij mij ook weer (alleen de laatste dingen moeten nu nog losgemaakt) en tevens dus een dierenarts erbij gehad en heb haar expres op wervelkolom en pijn laten meten. helemaal gezien het vermoede van een zenuwbeknelling van de hoefsmid. niets te vinden wel een probleem in de hoeven. ze tilt ze ook op alsof ze op punaises loopt. Gister weer bekapt en tevens krijgt ze er druppels voor. Dat ze haar rug nog niet gebruikt betekend gelukkig niet dat ze het nog niet kan maar is (hopelijk!!!!) een stukje training die ik door gevoelig voeten en telkens bevriezen van alles nog niet heb kunnen doen.

edit maar even paar knappe foto's van haar erbij :+
http://images.paardenstal.multiply.com/ ... =154025889
http://images.paardenstal.multiply.com/ ... =154025889

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:23

oowkeej,,

Wel leuke foto's trouwens..;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:36

tenminste stond net een ei te bakken en alle info van de hoefsmid te brainstormen. Zij vertelde dat ze scheef was in haar bekken, en er dus een probleem kon zitten waardoor ze zo raar liep, Het is een optie dus al denk ik zelf dat het uit verkeerd aangeleerde maniet van lopen en wat gevoelige voeten komt want veel paarden zijn scheef (links of rechts gebogen). Hmmm tips en hersenkronkels zijn altijd welkom hoor! Vind het altijd erg ingewikkeld om de oorzaak te vinden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:57

Alles hangt aan elkaar vast, daarom is het zo moeilijk.
Door iets te ontlasten gaan ze andere dingen weer over belasten en dat kan een sneeuwbaleffect geven.
Tis altijd moeilijk te ontdekken wat het eerste probleem was om zo alles op te lossen (mits dat nog kan)
De natuurlijke scheefheid zal het probleem niet zijn geweest. Wel kan het de manier van rijden geweest zijn - paard nog schever gemaakt, met holle rug gerden of/en slecht passend zadel etc. Maar en hoef/beenprobleem kan het ook (geweest) zijn.
Paard kan al voor zijn 3e problemen hebben gehad (door spelen of vastliggen etc)die door de ruiter niet zijn opgevallen en dus niks mee gedaan ..
Laatst bijgewerkt door superwoman op 30-01-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:00

Ach ja we gaan nu eerst een paar weekjes trainen proberen, aan longe en licht wat onder zadel, lekker voorwaarts neerwaarts en lang laag laten lopen (het tenminste proberen). Tevens wat zijgangen aan de hand. voor ze naar de tandarts is geweest was dit nogal een gevecht maar nu bood ze ze gister aan aan de longe, het gaat nog moeizaam maar het gaat tenminsten en ach, al zal het niet goed komen heb ik ieder geval veel ervaring opgedaan, weer een heel andere pony als de andere.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:18

haha dat was de training weer kreupël of overgevoelig LA. Dus kan niet veel met die harde grond. Maar heb nog schoenen liggen dus morgen maar even passen.

nielsvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:17

hooi

ik denk dat er maar 1 manier voor is, eerst de rug ontspannnen en nagevelijk laten lopen en dan komt de rest vanzelf wel tog

groet niels

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:41

en wat wil je precies ontspannen zien, en hoe kom je tot die nagevelijkheid en ontspanning

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:56

vandaag les op me lievelings pony het ging echt super ik heb eerst 20 minuten met best lange teugels gestapt en gedraafd veel overgangen en stelling, en toen na het galloperen heeft ze het laatste kwartier helemaal aan de teugel genomen e liep helemaal over haar rug het zat echt heel lekker ik ben helemaal vrolijk :D hopenlijk volgende week weer zon les

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:53

jaa bij mij is dat ook altijd zo.. maarja niet ieder paard is het zelfde.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:13

Ik heb dus het volgende;
Mijn paard rijd ik altijd flink los, lange teugel en dan telkens wat korter, dan ontspant ze zich 100%, maar loopt nog niet nagevelijk, wat kan ik hier aan doen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:21

als je goed les hebt en ze echt lekker ontspannen loopt, zou ik graag een foto zien, liefst meerdere. daar is al aardig wat vanaf te lezen, maar bedenk ook dat het bijvoorbeeld aan het zadel, gebit, etc kan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:22

Het ligt ook erg vaak aan de zit van de ruiter.
Als de ruiter niet genoeg loslaat in de heupen, en dus niet soepel in de beweging meegaat, kan het paard nét niet helemaal ontspannen, en dus komt het 'knikje' het echte nageven niet :)
Veel vrouwen trekken bv hun rug hol, waardoor het bekken niet meer gekanteld kan worden, en de ruiter niet na kan geven in de rug, het paard dus steeds schokjes krijgt.

Op een foto is dat idd redelijk te beoordelen.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:44

Zal morgen wat foto's maken en laten zien, ze liep vandaag netjes actief, en soms ook wat ontspannen, ik denk dat ik te soft ben met het rijden, en dat zij ietwat te sterk is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:34

Yamcha schreef:
Het ligt ook erg vaak aan de zit van de ruiter.
Als de ruiter niet genoeg loslaat in de heupen, en dus niet soepel in de beweging meegaat, kan het paard nét niet helemaal ontspannen, en dus komt het 'knikje' het echte nageven niet :)
Veel vrouwen trekken bv hun rug hol, waardoor het bekken niet meer gekanteld kan worden, en de ruiter niet na kan geven in de rug, het paard dus steeds schokjes krijgt.

Op een foto is dat idd redelijk te beoordelen.

Daar ben ik het niet mee eens. Heel veel amazones trekken juist continu het kruis aan, waardoor de onderrug bolt en juist dan kan je niet meer meegaan met de beweging, omdat het bekken reeds gekanteld is en verder kantelen niet meer gaat. Een rechte rug, dus met de natuurlijke holling, geeft de mogelijkheid om bij het opgeven van het paard, het bekken te kantelen en op die manier de beweging te volgen.
Afgezien van beginnelingen zit bijna niemand met continu holgetrokken rug te paard.
Trouwens, de ruiter geeft niet na in de rug. De ruiter geeft na met de hand. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat de ruiter niet de beweging volgt.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:43

ik ga eens vragen of iemand foto's wil maken van mij ik vindt het altijd wel fiijn om geconfronteerd te worden met jezelf zodat je goed kan zien wat je fout doet :)