vur schreef:Waar ik benieuwd naar ben is de praktische kant van de zaak gericht op het rijden. Ik wil graag weten hoe je je paarden leert om het bit te accepteren, om zit en kuithulpen te accepteren, om teugelhulpen te accepteren en daar vervolgens de juiste reacties op te krijgen. Je gaf aan dat je eerst 6 weken vooral de natuur inging, maar dat je daarvoor al wel bepaalde zaken aan het paard had geleerd, om dat veilig te kunnen doen. Welke zaken leer je het paard concreet en hoe doe je dat? Denk aan longeren, bijzet? of alleen grondwerk eerst met halster, later met hoofdstele en teugels? Ik denk maar even hardop. Ik zie het antwoord graag tegemoet als je wat meer tijd hebt.

Simpelman schreef:@oji,
Ik ben net begonnen aan de africhting van (hopelijk) mijn laatste paard, ik heb er een heleboel gedaan in mijn leven.
Het is Hot Chilly Pepper.
Ik rijd het eerste jaar uitsluitend aan een contactteugel.
Vriendelijk, zacht, soepel, ik volg links en rechts met gelijke heel geringe druk de mond, overal.
Dit ziet er de eerste tijd heel onrustig uit omdat het paard nog geen goed evenwicht heeft.
Helemaal geen werk in de rijbaan, uitsluitend samen in de natuur.
Alle hulpen komen in eerste instantie van stem benen en gewicht, de teugel geeft slechts richting aan door te openen naar de gewenste zijde.
Dus "ophoudingen/vertragingen" worden door het paard opgevolgd in vertrouwen en gehoorzaamheid uitsluitend op stem.
Het paard heeft alles [b]eerst volledig begrepen voordat het bereden wordt.
Het stopt ondanks zijn temperament op hmmm, ook als het opgewonden of angstig is.[/b]
Ik dwing niets af, vraag, wacht op een antwoord.
Als er vertrouwen is komt er altijd een antwoord, hoe gering ook wordt dat beloond.
Nu, na 6 weken begint het paard op kruishulpen en heel zachte teugel ophoudingen te reageren, het begint aanleuning te zoeken en zich meer en meer te ontspannen.
Ik stel mezelf volledig in dienst van de africhting van het paard, ego loos, tijd loos.
Ik "luister" voortdurend met respect naar alles dat het "zegt".
Het komt bijvoorbeeld voor dat het me vraagt af te stijgen omdat het het voor ons liggende obstakel niet met mij op zijn rug aan denk te kunnen.
Ik stijg dan af en doe het voor, na een paar passages lukt het bereden dan ook.
Zo maakt het paard een totaal ongedwongen "natuurlijke" eerste ontwikkelingsfase door.
De Campagneschool.
Het resultaat is dat het steeds gemakkelijker in eigen evenwicht gaat bewegen en daarmee rustig en soepel langzaam aan naar het gereden zijn kan worden gedirigeerd.
Dit lijkt een jaar tijds verlies, maar het is in werkelijkheid een heerlijke periode van elkaar leren kennen en vertrouwen.
In bovenstaand geeft Simpelman al antwoord op een paar vragen van je.
Aan de longe wordt hiervan al veel geleerd.