Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Je zou je mischien af moeten vragen waarom iemand die er verstand van heeft het onderstaande gezegde geschreven heeft.
"Een slofteugel in de handen van een beginnende ruiter is als een scheermes in de handen van een aap."
Voeg dat dan samen met het gezegde:
"Wanneer de kennis van de ruiter ophoudt dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen."
Iedereen hier raadt je aan je problemen op een andere manier op te lossen, daarvoor moet je je wel eerst geestelijk inspannen.
maralyn schreef:Misschien. ... heel misschien dat die mening wel veranderd door meer kennis vanuit de anatomie en biomechanica op te doen.
Maar doe vooral waar jij blij van wordt en als je ergens achter staat waarom daar nog vragen over stellen toch?
Ik hou niet van de slof omdat deze juist op druk werkt en dwingt af.
Deze druk vind ik geen contact teugel meer. Dus niet vriendelijk en mee gevend maar terug werkend.
En dat staat mij tegen.
Want je wilt niet terug. Maar vooruit.
Je wilt geen ontwijk gedrag op het bit. Maar dat t paard zacht contact zelf zoekt.
Elk paard die zoekt balans onder de ruiter waardoor het paard niet 1.2.3 stil tegen het bit kán leunen tegen het bit.
Hij zal zoeken door zijn hoofd te verplaatsen.
Een slof zal een paard altijd zijn hoofd dwingen of zijn hoofd op bepaalde plaatsen niet toe staan.
Denk hierbij aan neusje voor de loodlijn.
Vraag jezelf óók eens af waarom er ruiters zijn die de neus liever voor de loodlijn hebben willen lopen??
En wat n negatief effect is van neus er achter??
Met de spieren door het hele lichaam??
Nogmaals... het is jouw paard. En je hoeft jezelf zeker niet te verdedigen als jij er achter staat. Verwacht echter niet dat andere mensen er ook achter hoeven staan.
maralyn schreef:Misschien. ... heel misschien dat die mening wel veranderd door meer kennis vanuit de anatomie en biomechanica op te doen.
Maar doe vooral waar jij blij van wordt en als je ergens achter staat waarom daar nog vragen over stellen toch?
Ik hou niet van de slof omdat deze juist op druk werkt en dwingt af.
Deze druk vind ik geen contact teugel meer. Dus niet vriendelijk en mee gevend maar terug werkend.
En dat staat mij tegen.
Want je wilt niet terug. Maar vooruit.
Je wilt geen ontwijk gedrag op het bit. Maar dat t paard zacht contact zelf zoekt.
Elk paard die zoekt balans onder de ruiter waardoor het paard niet 1.2.3 stil tegen het bit kán leunen tegen het bit.
Hij zal zoeken door zijn hoofd te verplaatsen.
Een slof zal een paard altijd zijn hoofd dwingen of zijn hoofd op bepaalde plaatsen niet toe staan.
Denk hierbij aan neusje voor de loodlijn.
Vraag jezelf óók eens af waarom er ruiters zijn die de neus liever voor de loodlijn hebben willen lopen??
En wat n negatief effect is van neus er achter??
Met de spieren door het hele lichaam??
Nogmaals... het is jouw paard. En je hoeft jezelf zeker niet te verdedigen als jij er achter staat. Verwacht echter niet dat andere mensen er ook achter hoeven staan.
maralyn schreef:Wat zin volgens jou de voordelen?
En dan vraag ik nogmaals om vanuit dr anatomie en biomechanika te beantwoorden.
Want die heb ik nog niet gelezen.
Waarom vraag ik dit?
Je schreef osteopaat. Tja... mijn osteopaatwordt juist kriegel van hulpteugels. En zo zijn er meer onderzoeken gedaan wat voor effect het rijden heeft op manier van aan de teugel --vragen-- in plaats van het hoofd naar het bit toe te laten strekken op basis van uitwaaien vanuit de schoft.
JudArthos schreef:Voor mijn paard hebben deze oefeningen goed geholpen om bewust te worden van de buikspieren, en dus ook de achterhand
ElkeBr schreef:1 ding wat heel belangerijk is is dat je aan de achterkant moet beginnen. Dit word vaak vergeten en zelfs door jury's in vooral de B. Aan de teugel is mooi voor het plaatje maar je moet eerst je paard scherp aan de achterkant krijgen. Het moet vanuit je been komen en niet blijven prutsen aan de voorkant.
Sanne96 schreef:Mijn schimmel heeft zoveel moeite met ontspannen, ze is heel snel afgeleid. Nu met tips van m'n instructrice gaat het stukken beter. Vandaag liep ze top, en dan is het belonen ook: jaaaaa braaf, goed hoor![]()
Let niet op mijn veel te grote opgeblazen trui haha
[ [url=m/ctmQ4v.png]Afbeelding[/url] ]