[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:52

Springert schreef:
Ik heb ze gekocht bij Willemsen springmateriaal. Is een setje van 12 zeiltjes met allerlei opdrukken.

Waar zit die, kom met googlen toch echt niet op een Willemsen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:27

SaskiaStar schreef:
Springert schreef:
Ik heb ze gekocht bij Willemsen springmateriaal. Is een setje van 12 zeiltjes met allerlei opdrukken.

Waar zit die, kom met googlen toch echt niet op een Willemsen?

Ik kan hem ook nergens meer vinden. Is alweer een paar jaar geleden, misschien zn bedrijf verkocht??
Willemsen & v/d Werke heette het voluit volgens mij.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:29

Wirobelgje schreef:
Hier een meelezer die zich eventjes meldt :)
dankzij dit topic ben ik ook terug begonnen met het "springen" op te pakken. Ben zo een verschrikkelijke angsthaas (stilaan minder en minder).
Er is 1 tip die mij heel erg helpt en dat is: fun krijgen in het springen door enkel dat te doen waar je jezelf goed bij voelt.

Dankzij die tip heb ik, weliswaar in een in-uit-lijntje, eergisteren een steiltje van wel 70 cm hoog gesprongen *\o/* . haha
vond mezelf echt wel stoer en vooral ik had eigenlijk best wel lol tijdens het springen. Voelde volledige controle over mijn gillende-renpaard :+ , paard had er evengoed veel plezier in (stalgenootjes aan de kant bevestigden dit) en wat is er nu leuker dan lol met je knol?

ach ja, ik wou alleen maar melden dat ik dus bijzonder happy ben met al de bruikbare tips in dit topic.
Dat er nog veel pagina's en tips bij mogen komen +:)+

Hartstikke leuk om te lezen, maar vooral voor jou leuk.
Inderdaad....lol is HET belangrijkste ingredient voor progressie.
Ga zo maar door en je zult zien wat je op den duur springt. Zal je echt verbazen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:18

Springert schreef:
Ik kan hem ook nergens meer vinden. Is alweer een paar jaar geleden, misschien zn bedrijf verkocht??

http://sponsorhindernissen.hindernissen.nl/

Ik weet niet of ze die zeiltjes nog hebben. Dat is volgens mij een beetje uit de mode, ik weet dat mijn oom die een jaar of 15 geleden had.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:41

schoentje schreef:
Springert schreef:

Ik weet niet of ze die zeiltjes nog hebben. Dat is volgens mij een beetje uit de mode, ik weet dat mijn oom die een jaar of 15 geleden had.

Heel goed, Schoentje...dat is 'em inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:09

schoentje schreef:
Springert schreef:

Aaaah jammer had het wel uitdagend gevonden om in de wind wapperende zeiltjes te springen.

@schoentje; Ik zag dat je reserve-kampioen SGW van Noord Brabant bent geworden ofwel eigenlijk een gedeeld kampioenschap, gefeliciteerd nog, super resultaat.

Greentea01

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:00

Gister weer een spring poging gedaan. Heb nu zelfs een steiltje in galop gepakt zowel links als rechtsom. We gaan nog steeds erg hard maar ze wordt nu naar de hindernis aardig controleerbaar. Ik ben weer helemaal gelukkig! nog een paar weken en dan zijn we hopelijk springles klaar!

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:33

Ik heb zojuist wat gesprongen en ging heerlijk. Paarden zijn vorige week van stal verhuisd en waren daar wel van van slag. Lopen nu buiten overdag, dus ik ben eerst bezig geweest met paard vangen, daarna was paard het er nog steeds niet mee eens dat ze als enige naar binnen moest en leek het wel een jonge hengst. Eerst even gelongeerd om beetje moe te maken. Daarna lekker los gereden. Omdat ze de laatste keer heel debiel deed (1,5 uur bezig geweest om rustig balkjes te draven) had ik de lat laag liggen. Maar het balkjes werk ging heel goed in draf en in galop. Dus klein hindernisje gebouwd. Ging ook top. Is alleen redelijk nieuw materiaal en dus nog fel gekleurd. Eerste sprong was een noodsprong.
Maar ze heeft alles gesprongen, niks geweigerd en tempo bleef van mij. Ik kon zelf ook naar mijn idee lekker meekomen. Helemaal blij dus en de volgende keer filmpjes regelen :)!

Jammer dat er de laatste pagina's niet veel oefeningen meer bij komen. Het is vooral herhalen van oefeningen en tips die eerder besproken zijn.

Hebben jullie wel eens last dat de lus van je teugels onder je shabrak aan de voorkant vasthaakt? Dat heb ik met een shabrak best vaak en is heel irritant! Het is nadat ik mijn teugels korter ben gaan pakken en verder voor me te houden gebeurd. Nu had ik vandaag een PK pad onder mijn zadel gelegd en was het probleem over. Maar vind voor springen een shabrak eigenlijk fijner.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:40

Martenique schreef:
Hebben jullie wel eens last dat de lus van je teugels onder je shabrak aan de voorkant vasthaakt? Dat heb ik met een shabrak best vaak en is heel irritant! Het is nadat ik mijn teugels korter ben gaan pakken en verder voor me te houden gebeurd. Nu had ik vandaag een PK pad onder mijn zadel gelegd en was het probleem over. Maar vind voor springen een shabrak eigenlijk fijner.

Hee, daar heb ik inderdaad ook wel eens last van....

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:22

Beste Marcel,

Aangezien dit een springforum is met een HK tintje wil ik je de volgende vraag voorleggen.

Paard( 7 jaar oud) liep onregelmatig. Eerst in het zout met water gezet omdat de hoefsmid dacht dat het een ontsteking was.
Hielp niet. Toen met Animal Intex, een soort anti-flematorio in witte watten. Dit was eveneens nul op rekest.

Bovengenoemde situatie duurde 3 weken en nog steeds onregelmatig.

Uiteindelijk besloten om de hoef open te maken en toen bleek dat de hoef ( achter links) gebroken was en er een ontsteking naast zat. Hij was gebroken onder het ronde gedeelte van het ijzer tot ongeveer 7 cm omhoog.

Doordat hij de voorzijde van de hoef probeerde te ontlasten en meer liep op de achterzijde van de hoef , was haar straal en middelholte, erg geirriteerd geraakt. Dit is nu gelukkig voorbij.

De arts had dit nog nooit meegemaakt en de hoefsmid pas 2 keer in zijn praktijk.

Ontsteking eruit gesneden en de hoef rust gegeven voor 4 dagen.Nu sinds 1 week longeren maximaal voor 10 minuten per dag en stap 25 minuten. Hij loopt niet meer onregelmatig en we gaan de goede kant uit.

Nu mijn probleem. Het is van evident belang dat ik zijn hoef schoonmaak. Hij tilt onder geen beding zijn been meer op waar de hoef gebroken was. De andere hoeven schoonmaken is geen probleem.

We hebben het ook met een touw geprobeerd maar nu is hij zo slim als ik zijn evenwicht verbreek dat hij snel zijn voet optilt en weer neerzet. Zelf de hoefsmid weet geen raad met deze situatie. Wordt gek van deze situatie.

Wat zou jij doen in deze situatie?

gr.

emile

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:42

Sugarfoot schreef:
Martenique schreef:

Ik heb dat vaak als ik de lus onder de teugels door heb hangen (met dressuur). Nu hang ik meestal de lus over de teugel heen en nergens meer last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:56

horse_girl schreef:
Sugarfoot schreef:

Ik heb dat vaak als ik de lus onder de teugels door heb hangen (met dressuur). Nu hang ik meestal de lus over de teugel heen en nergens meer last van.

Maar als je (onverwacht) de teugels korter moet pakken kun je in de lus grijpen, ook niet echt handig dus... ;)

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:19

ik heb hier ook weleens last van maar dan pak ik de teugels altyd ''dubbel'' vast dan gebeurd het niet meer!

een vriendin heeft pony teugels gekocht omdat ze hetzelfde probleem had!

anders kan je altyd nog een knoop in het eind van je teugels doen, al vind ik dat zelf niet zo fyn!

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:36

An1985 schreef:
ik heb hier ook weleens last van maar dan pak ik de teugels altyd ''dubbel'' vast dan gebeurd het niet meer!

een vriendin heeft pony teugels gekocht omdat ze hetzelfde probleem had!

anders kan je altyd nog een knoop in het eind van je teugels doen, al vind ik dat zelf niet zo fyn!

Hoe pak je dubbel vast? zoals westernruiters die met twee teugels rijden?

Ik ben echt gedrild in teugels vasthouden zonder draaien en de lus 'onder' de teugel aan de rechterkant. Is heel lastig af te leren, heb toen al geprobeerd de lus links te hangen, maar vond dat echt ook heel 'raar'. Ik wist eerlijk gezegd niet dat dat zo'n vaste gewoonte was bij mij, dat ik een verandering ook zo duidelijk zou merken.... Ik zou ook bijna pony teugels willen, helaas heb ik alles bruin en dan is bijpassend lastiger dan als je zwart tuig hebt.
Wie weet komt de ultieme tip nog. Wel fijn om te weten dat meer mensen dit probleem afentoe hebben ;)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:04

Ik zie inderdaad op die site ook geen zeiltjes. Iemand anders ze gespot, liefst met patroon?
Zou ook erg leuk zijn voor de ponyclub om mee te oefenen, als ze tenminste niet te duur zijn.

Anders toch maar naar de Gamma ;)

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:58

Martenique schreef:
An1985 schreef:

Hoe pak je dubbel vast? zoals westernruiters die met twee teugels rijden?

ik pak de teugels gewoon vast zoals altyd en dan pak ik met alleen mn rechterhand de teugels nog een keer vast ongeveer daar waar het gespje/sluiting zit!
en heb nergens meer last van!

anders moet je toch maar aan de pony teugels gaan ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:13

Ik koop om die rede altijd pony size teugels. Alles wat in die lus naar beneden hangt is overbodig.
Koop gewoon korte teugels dus.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:37

Gefeliciteerd Bianca!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:00

Dat met die teugels heb ik ook, zitten dan klem tussen shabrak, maar ook vaak net tussen zadel :( .
Onhandig als je iets wilt.

Knoop vind ik geen optie, kan ik niet meer uitschuiven.
Pony teugels vind ik ook geen optie (rij notabene om mijn fjord met full en in de stofzuigstand (de extra stand),
heb ik ook die hele lengte nodig, fjord kan extreem stofzuigen, als je erop zit, heb je geen voorkant meer.)
Dubbel vastpakken doe ik wel eens als ik met enkele teugels rij, maar met S&T, ook geen optie.

Pluk dus regelmatig teugels uit hun beklemmende positie.
(overigens met nieuwe paard geen last van dit probleem, alleen met mijn fjord)

Schoentje gefeliciteerd.

Oh, Tobago heeft een mini stapje gemaakt in zijn springcarriere. (je moet klein beginnen)
Bij binnenkomst in de paddock ontdekte hij een hindernis, ging die bekijken en sloopte hem.
Vervolgens achter wortel aan erover heen gestapt (balk op de grond :D ).
Eerste cross les staat vast.. 4 juli.. :o (nog geen balk gezien onder het zadel 8)7 , puppy cross lesje)
Ga zondag kijken of ik mijn dressuur instr. zo gek krijg balkjes neer te gooien en hindernisje.
(Heb alleen al 6 wkn niet echt gereden (ja, uitwaai buitenritje 3 x, incl. bosrit in de L en d duinen, hij kan hard!)
was ziek en dat had die zwarte eerder door dan ik... 8-) Snap nu waarom hij me toen zo in de z^%k kon zetten :+
Die zwarte heeft dus nu ondertussen 6 wkn staan niksen.)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:41

gefeliciteerd schoentje.

Fransesca heb je al eens geprobeerd (waarschijnlijk wel maar dan maar ten overvloede) om de voet naar voren op te tillen. Zo leren wij de jonge paarden achter voetjes geven

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:49

Hi Joki,

Dit hebben wij eveneens geprobeerd zowel met de hand als mbv een touw onderaan het been.

Helaas.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:50

francescalex schreef:
Beste Marcel,

Aangezien dit een springforum is met een HK tintje wil ik je de volgende vraag voorleggen.

Paard( 7 jaar oud) liep onregelmatig. Eerst in het zout met water gezet omdat de hoefsmid dacht dat het een ontsteking was.
Hielp niet. Toen met Animal Intex, een soort anti-flematorio in witte watten. Dit was eveneens nul op rekest.

Bovengenoemde situatie duurde 3 weken en nog steeds onregelmatig.

Uiteindelijk besloten om de hoef open te maken en toen bleek dat de hoef ( achter links) gebroken was en er een ontsteking naast zat. Hij was gebroken onder het ronde gedeelte van het ijzer tot ongeveer 7 cm omhoog.

Doordat hij de voorzijde van de hoef probeerde te ontlasten en meer liep op de achterzijde van de hoef , was haar straal en middelholte, erg geirriteerd geraakt. Dit is nu gelukkig voorbij.

De arts had dit nog nooit meegemaakt en de hoefsmid pas 2 keer in zijn praktijk.

Ontsteking eruit gesneden en de hoef rust gegeven voor 4 dagen.Nu sinds 1 week longeren maximaal voor 10 minuten per dag en stap 25 minuten. Hij loopt niet meer onregelmatig en we gaan de goede kant uit.

Nu mijn probleem. Het is van evident belang dat ik zijn hoef schoonmaak. Hij tilt onder geen beding zijn been meer op waar de hoef gebroken was. De andere hoeven schoonmaken is geen probleem.

We hebben het ook met een touw geprobeerd maar nu is hij zo slim als ik zijn evenwicht verbreek dat hij snel zijn voet optilt en weer neerzet. Zelf de hoefsmid weet geen raad met deze situatie. Wordt gek van deze situatie.

Wat zou jij doen in deze situatie?

gr.

emile

Dit is een moeilijk geval, Emile.
Hoe ik het precies op zou lossen weet ik nu ook niet, daar kom je vaak pas achter als je voor zo'n probleem staat.
Maar ik zou in ieder geval alles uit de kast halen, want het is inderdaad essentieel dat je die voet wel kunt verzorgen.

Veel succes in ieder geval.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:19

Martenique schreef:
Jammer dat er de laatste pagina's niet veel oefeningen meer bij komen. Het is vooral herhalen van oefeningen en tips die eerder besproken zijn.

Maar er zijn niet veel oefeningen die ik nog kan adviseren die iemand uit zou kunnen voeren zonder dat ik, of iemand anders, er zelf bij aanwezig is. De oefeningen die ik hier allemaal opschrijf die kun je met een gerust hart ook alleen uitvoeren zonder dat er rare dingen kunnen gebeuren, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:47

Hoi,
Vandaag weer concours gehad, helaas vooral 1e parcours een zeer teleurstellend resultaat door wederom een dubbel.
Stijl-oxer op, schrik niet, 7.60m parcoursbouwer heeft het nog even voor me nagemeten, volgens hem was dat normaal ook in een B-parcours.

Uitleg van de parabool dus landing op ca. 1.20 na de sprong, galopsprong 4m en afzet op ca. 1.20 vond hij onzin.
Ik vroeg hem de juiste berekening maar dat kon ik zelf wel uitrekenen zei hij :o?

Jammer want paard sprong heel goed verder, ondanks dat ik liep te prutsen met losspringen.

2e parcours zelfde afstand maar toen oxer-stijl ging wel goed, helaas maakte ik toen van schrik een stuurfout en had een stop op een stom simpel stijltje.

Jammer volgende keer beter maar hoe ik nu moet gaan oefenen op die grote afstanden heb ik geen idee van?
Tips zijn welkom.

Overigens heb ik me voorgenomen voortaan altijd aan parcourbouwers te vragen wat de preciese afstand is, dan weet ik tenminste wat wel lukt en wat niet.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:54

Ik heb morgen weer wedstrijd, eerste keer buiten. Ben benieuwd.

Heb donderdag wel voor de eerste keer een brede sloot gesprongen in de springles. Hij deed het alsof hij het al jaren deed, de ezel.
Op naar het M dus maar, haha.