[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sethlover

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:41

Ik heb altijd een zweep, hij heeft dat gewoon in zijn hoofd, laatste 10 minuten zonder slof, meneer loopt gewoon de hoek door. Ik denk dat veel lessen me goed helpt :D

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:04

maar gooi die slof dan op zn minst weg. En je kunt wel altijd een zweep hebben, gebrúik je hem ook? Vaak is het één keer een flinke tik en bijna alle paarden hebben alle streken uit hun hoofd :)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:13

Ja bij mijn paard dus niet :) Ik hou de slof lekker tijdens de les, als dat helpt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:30

Een slof is een hulpmiddel, geen martelwerktuig. Dat 'ie gebruikt wordt tijdens een les onder toezicht van een instructrice lijkt mij echt geen probleem :n Probeer er natuurlijk wel naar toe te werken dat je uiteindelijk de slof niet meer nodig hebt!
Ik heb ook een tijdje om die reden (rennen enzo) met een slof gereden met mijn merrie. Nu: nergens meer last van, en heb m hoogstens 3 keer echt moeten gebruiken!

Je paard vooruit slaan met een zweep terwijl hij terecht bang is, dat vind ik eerder iets van de 'verkeerde kant'..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:40

Petulan schreef:
Een slof is een hulpmiddel, geen martelwerktuig. Dat 'ie gebruikt wordt tijdens een les onder toezicht van een instructrice lijkt mij echt geen probleem :n Probeer er natuurlijk wel naar toe te werken dat je uiteindelijk de slof niet meer nodig hebt!
Ik heb ook een tijdje om die reden (rennen enzo) met een slof gereden met mijn merrie. Nu: nergens meer last van, en heb m hoogstens 3 keer echt moeten gebruiken!

Je paard vooruit slaan met een zweep terwijl hij terecht bang is, dat vind ik eerder iets van de 'verkeerde kant'..

Idd een slof moet echt tijdelijk zijn! (3 x is prima!)
Het kan ook en middel zijn om iemand iets te laten voelen...
Zonder begeleiding wordt het idd snel een marteltuig en drukt het paard vaak z'n rug weg... Dat is héél schadelijk! Ik zie liever en martingaal

Btw sethlover
Citaat:
Dan leren we het wel.
Dan leer JIJ het wel, bedoel je ;)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:44

@superwoman, 't is ook tijdelijk. Ik deel hem met mijn zus :P dus zeg wel eens perongeluk 'we' ..

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:31

ik rij met pelham dus me paard rijd makkelijk aan deteugel maar de kunst is nu om hem ook ontspannen te rijden.. (ok zonder pelham krijg ik hem redelijk goed naar benede) ik vind dat je het ook zonder hulpteugels met kunnen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:00

baronnetje schreef:
ik rij met pelham dus me paard rijd makkelijk aan deteugel maar de kunst is nu om hem ook ontspannen te rijden.. (ok zonder pelham krijg ik hem redelijk goed naar benede) ik vind dat je het ook zonder hulpteugels met kunnen..

imo valt een pelham-bit ook onder een hulpmiddel, net als een hulpteugel.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:37

pelham is best een gemeen bitje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:03

Ligt eraan hoe je ermee omgaat :)

Als je zachte handen hebt, en je kunt ze stil houden, en je kunt met een lichte aanleuning rijden, is het prima......
de hánden van de ruiter zijn over het algemeen gemener dan de bitten :)*

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:05

Meestal zeggen ze dan dat het paard gemeen is, maar het zijn gewoon de handen .. (was ik echt toen ik paar weken geen les meer had gehad!)

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:18

Wij rijden spaans dus daar mag je zowiezo al heel weinig druk op je teugels hebben. En inderdaad als je gewoon rustig je handen stil houd loopt hij heel ontspannen. maar ik kan ook gewoon met normaal bit rijden hoor.

tHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:37

Voor opgesteld: Er is geen paard gelijk

Een paard is en blijft (van nature) een Vluchtdier, hoe dan ook.

Het zal vluchten als het kan als er gevaar dreigt.

Rust Vertrouwen Kalm blijven is vaak de beste oplossing.

Als veulen al begint je met opvoeden wat wel en niet kan en mag, ( doet de moeder ook in de natuur ) en daar moet je heel consequent mee zijn tot in de puntjes.

Dit mag wel en dat niet klaar!

Stilstaan is het allerbelangrijkste wat een paard moet kennen kunnen ( ze kunnen allemaal lopen draven galopperen ) maar stil staan is vak moeilijk, neemt men vak niet genoeg de tijd voor om een paard dat te leren, maar is hoofzaak nr 1.

Onder het zadel geldt een paard moet super voor je benen zijn ( dat zijn er helaas te weinig )

Ook dat heeft te maken met aanleren, oefenen ( ieder dag het liefst dan leert hij/sei het snelst ) vanaf het begin, en oook hierbij geldt consequent zijn.

Overgangen rijden is ook heel belangrijk, dus langzaam iets sneller nog sneller maar ook terug rijden ( dus hij/ zei mag niet onder je vandaan lopen of zijn eigen tempo bepalen )

Dit moet eerst in stap totdat dat super gaat dan in draf etc etc en dan de overgangen van stap naar draf etc en weer terug ( soepel vloeien en als stromend water zo rij je figuren dus niet haaks om en trekken en scheuren maar met gevoel en beleid )

Paardrijden is comunisren met je paard en daarom 1 van de moeilijkste sporten die er is.

Daarom is goede instructie, de basis vooral zo belangrijk!!!!

Als je iets verkeert aan leerd, leer dat maar weer af, geldt ook voor je paard.

Een goede instructeur( trice ) zegt niet alleen wat je moet doen maar vooral hoe en waarom

Niks op kracht ( paard is toch sterker als jou ) maar op gevoel ( en evt met hulpmiddel onder goede begeleiding/instructie ) en techniek rij je paard.

En rij je langs de weg zorg dan dat je paard een klein beetje naar de weg kijkt dan kan hij moeilijker die kant op schieten ( gesteld naar binnen zeg maar ).

Mocht je vragen hebben of problemen met je paard wie weet kan ik je helpen en met plezier!!!!!

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:19

wat bij mij heel erg heeft geholpen bij mijn pony die ik destijds had, was om heel veel verzameld te rijden en vaak overgangen maken. zo werd ze veel rustiger, daardoor werd ze meer ontspannen en werd ze ook nageefelijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:15

Je kunt een paard niet verzameld rijden als het niet nageeft, dus wat je nu zegt is imo een beetje onlogisch :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:00

@tHoefijzer - spam?
3 x het zelfde bericht in verschillende topics zonder dat het aan sluit?

idd Yamcha!
Van de handen ben ik het ook mee eens, maar helaas denken toch veel mensen dat ze een vriendelijk hand hebben.

baronnetje schreef:
ik rij met pelham dus me paard rijd makkelijk aan deteugel maar de kunst is nu om hem ook ontspannen te rijden.. (ok zonder pelham krijg ik hem redelijk goed naar benede)

Hier krijg ik toch een vervelend gevoel bij
Als het paard 'aan de teugel' loopt, maar niet ontspannen = dat gewoon in de krul
Dan nog dat je zónder pelham het paard 'REDELIJK naar BENEDE' krijgt, geeft ook weer een aan dat het bit jouw wel veel helpt om de krul te krijgen...
'Redelijk naar beneden' geeft mij niet het gevoel dat het paard lekker nageeflijk is/blijft.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:14

Connie_ schreef:
wat bij mij heel erg heeft geholpen bij mijn pony die ik destijds had, was om heel veel verzameld te rijden en vaak overgangen maken. zo werd ze veel rustiger, daardoor werd ze meer ontspannen en werd ze ook nageefelijker!

Je moet juist actief rijden zodat de achterhand er goed onder komt, het paardje over de rug gaat lopen en ontspannen zal gaan zakken. Zo veel mensen zijn te vroeg bezig met wat zij verzameling noemen..want er is geen sprake van verzameling zonder nageeflijkheid. Verzameling is voor na het krijgen van de nageeflijkheid. Je moet een actieve draf en galop kunnen laten zien als basis..met de nageeflijkheid. Men moet geen kunstjes zoeken..maar gaan rijden

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:53

Mijn shetlander wilt echt niet aan de teugel en ik heb al jullie tips al geprobeert.
Ik denk dat je niet kan leren van een lapje tekst

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:05

superwoman schreef:
baronnetje schreef:

imo valt een pelham-bit ook onder een hulpmiddel, net als een hulpteugel.

Daar ben ik het niet mee eens; eigenlijk kan je het zien als een stang-en-trens ineen. Reuze handig voor bijv. een paard/pony die niet genoeg ruimte in zn mond heeft voor die hele ijzerwinkel en in engeland regelmatig in de jacht gebruikt.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:43

superkelsey schreef:
Mijn shetlander wilt echt niet aan de teugel en ik heb al jullie tips al geprobeert.
Ik denk dat je niet kan leren van een lapje tekst

Dat is zoiezo vaak hier gezegd, imo geven wij alleen tips geen instructie. We geven dingen aan die je paard en jij voor elkaar moeten hebben voordat het paardje gaat ontspannen en zakken. Een goede instructrice zal je verder aanwijzingen geven maar als het goed is naar onze tips toewerken. De basis voor aan de teugel rijden is eigenlijk voor ieder paard hetzelfde. Ruiter ontspannen in de hand/zit, paard actief en achterhand eronder, consequentie zullen de basis zijn. Dingen eromheen die dit verstoren zal een instructrice aanpakken. Er valt niets te leren, je moet het gaan voelen en snappen en samen werken naar de nageeflijkheid..maar vooral de ruiter moet dit mogelijk maken :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:58

beantsje schreef:
Daar ben ik het niet mee eens; eigenlijk kan je het zien als een stang-en-trens ineen. Reuze handig voor bijv. een paard/pony die niet genoeg ruimte in zn mond heeft voor die hele ijzerwinkel en in engeland regelmatig in de jacht gebruikt.

ja, een stang en trens is ook bijzonder makkelijk ;)
Mijn paarden buigen netjes hoor met stang en trens, zonder dat de de stang aan raakt. Als je dan op een normaal bit je paard niet correct rond of gehoorzaam krijgt, dan ben je imo bezig met een hulpmiddel.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:11

ik snap eigenlijk het hele nut van die hele stang-en-trens winkel in een paard zn mond duwen niet.
Een kennis van mij reed geen wedstrijden, maar heeft tot de M1 gereden. Is daarna zonder heel het wedstrijden poespas doorgereden, en rijd nou op ZZ niveau. Haar vriendin rijdt ZZ wedstrijden, en haar man is een jury.. En ze heeft áltijd met een gewoon bit gereden. Maar waarom doet iedereen dan die stomme stangmettrens gefrut erin?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:57

omdat het je kan helpen, mar je kan er ook mee martelen. En ik bedoel dat niet helpen in de zin van hulpmiddel waar superwoman op doelt. ik zou het liever ook niet gebruiken maar rij geen wedstrijden en al helemaal nog niet op dat niveau dus hoef daar ook geen keuze in te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:32

lailapri schreef:
omdat het je kan helpen, mar je kan er ook mee martelen. En ik bedoel dat niet helpen in de zin van hulpmiddel waar superwoman op doelt. ik zou het liever ook niet gebruiken maar rij geen wedstrijden en al helemaal nog niet op dat niveau dus hoef daar ook geen keuze in te maken.

Idd!
Het is en middel om je hulpen nog kleiner (onzichtbaar) mee te maken, echter kun je er idd ook mee martelen (of 'helpen' op de verkeerde manier, wanneer de ruiter het niet goed zonder kan.)

Btw is het ook een kunst om correct met stang en trens te rijden en ook ik wil dat graag kunnen.
In de Z mág je er mee rijden, dus waarom niet?

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:23

Ik zie zoveel mensen/meisjes die een paard aan de teugel willen rijden en hierdoor alleen nog maar het paard in een krul trekken. Het paard moet uit zichzelf naar beneden komen en over zijn rug gaan lopen. Hij moet dus lekker los zijn aan beide kanten. Vreselijk die mensen die gaan lopen zagen in de mond om het paard "aan de teugel" te krijgen. Hierdoor blokkeer je de boel alleen maar! Het is zo slecht voor die zielige paarden.

Dus als je je paard lekker los hebt lopen, goed voorwaarts aan het been met ontspanning, dan pas komt het paard naar beneden en is het heel licht in de hand. Heerlijk gevoel!