[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:30

maralyn schreef:
Raar verhaal die ik niet helemaal volg. Sorry. Ik kan daar eigenlijk niets mee.

Er is eigenlijk maar één bijzet die ik prettig vind maar dan niet aan een bit.
De chambon.

En deze zo minimaal mogelijk in werking en zo weinig mogelijk gebruiken.

Ik vind de thiedeman ook prettig werken wat ik zo heb gezien en gehoord, is dat geen optie?

maralyn

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:45

Dat is maar net wat jijzelf prettig vind.

Ik vind het niet fijn. Eigenlijk dwingt deze het paard ook in een positie. Maar zodra hij daar is kan de ruiter niet dieper vragen als met bijv een slofteugel.

Eigenlijk moet je niet eens willen rijden met een hulpteugel.

Eigenlijk behoor je te rijden op eigen kennis en kunde óf met behulp van een persoon die zich er in verdiept heeft.

Als je zacht en vriendelijk rijd. Én aanleert dat het zacht tegen het bit leunen goed is en daarbij de hand volgt met gevolg beloning... ja het duurt even en het gaat niet in één dag.

Maar wij rennen ongetraind ook geen marathon natuurlijk. Laat staan mét gewicht op onze rug.

Dan is de vraag.. waarom wil je hem gebruiken?

Spreekwoord zegt niet voor niets : waar hulpteugels worden gebruikt gaan kennis en kunde verloren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:50

Een bijz3t teugel dwingt het paard in een houding. Dit is bij voorbaad niet wenselijk. De enige hulp teugel die ik ok vind is inderdaad de chambon. Echter dient deze gebruikt te worden totdat het paard snapt wat de bedoeling is. Een stootteugel werkt naar mijn mening net zo goed, zelfs beter.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:15

maralyn schreef:
Spreekwoord zegt niet voor niets : waar hulpteugels worden gebruikt gaan kennis en kunde verloren.

Was het niet?
"Waar de kennis van de ruiter eindigt gaat de zadelmaker zijn geld verdienen."
:)

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:11

Ik zelf vind een slof ook fijn rijden, niet altijd maar afentoe dan kan ik mij ook op andere oefeningen richten en er tegelijk voor zorgen dat ze ontspannen en over de rug gaat lopen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:14

Maar is dat wel ontspannen en over de rug? Wil je dit anatomisch en biomechanisch onderbouwen?

@ simpelman.
Die is er ook... en waar is het zeker!

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:06

maralyn schreef:
Maar is dat wel ontspannen en over de rug? Wil je dit anatomisch en biomechanisch onderbouwen?

@ simpelman.
Die is er ook... en waar is het zeker!

Als ze de slof loslaat loopt ze ontspannen en gaat ze haar rug goed gebruiken wat dan juist weet goed is voor haar

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:25

Maar dan werk je toch vanuit druk en ontwijking van de druk?
Spijt mij zeer maar ik vind dat geen ontspanning... graag zou ik daar beeld van zien. Helemaal dat haar rug correct gebruikt wordt.

Ik mis een stuk onderbouwing vanuit biomechanica.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:53

maralyn schreef:
Spijt mij zeer maar ik vind dat geen ontspanning... graag zou ik daar beeld van zien. Helemaal dat haar rug correct gebruikt wordt.

Als je hem goed gebruikt dan zorg je dus dat er als hij laag loopt je ontspant en zodra je ontspant dan komt er geen druk meer op, en aangezien ook de osteopaat dit adviseerde zodat ze haar rug goed gaat gebruiken wat ze eerst niet deed

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:00

DarkoFoitzik schreef:
Met een slofteugel is heel wat mis. Het is een paard in de spagaat duwen als hij amper zich kan oprekken. Rijdt hem eerst ontspannen laag. Van de slof krijg je vaak alleen een schijn nagefelijkheid.

Met een Slofteugel kan je ook ontspannen en laag rijden, mijn pony loopt sinds ik met de slof rij veel beter en ontspanner

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:07

Maar met vwnw wil je dat ze de neus naar voren gaan steken, reiken naar het bit. En dát lukt met een slof in de volledige stretch niet zo goed. Een slof werkt dan terug, eventueel een chambon nodigt juist uit om dit te doen. Die werkt niet terug naar de borst.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:16

Starbreeze schreef:
Maar met vwnw wil je dat ze de neus naar voren gaan steken, reiken naar het bit. En dát lukt met een slof in de volledige stretch niet zo goed. Een slof werkt dan terug, eventueel een chambon nodigt juist uit om dit te doen. Die werkt niet terug naar de borst.

Ik wil juist niet dat ze haar neus naar voren steekt maar juist haar neus Naar beneden en rond

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:17

maralyn schreef:

Een chambon of stootteugel werkt ook met druk. Juist daarmee leer je paarden die niet snel uit zichzelf ontspannen, te ontspannen. Eigenlijk is zelfs je contactteugel vergelijkbaar. Ze geven na op de minimale druk die je daarmee in de mond creeert.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:23

iris_relente schreef:
Starbreeze schreef:

Ik wil juist niet dat ze haar neus naar voren steekt maar juist haar neus Naar beneden en rond

Tja dan verschilt jouw visie en manier van rijden met die van mij :)

'Afbuigen' is iets dat vanzelf gebeurt, dat vraag je niet met je handen.

Afbeelding

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:28

Geryon schreef:
maralyn schreef:

Een chambon of stootteugel werkt ook met druk. Juist daarmee leer je paarden die niet snel uit zichzelf ontspannen, te ontspannen. Eigenlijk is zelfs je contactteugel vergelijkbaar. Ze geven na op de minimale druk die je daarmee in de mond creeert.

Je kan overal druk op creëren maar als je er goed mee om gaat kan je ook weer ontspannen en dan pas zie je vooruitgang

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 08:20

Degene die met slof rijden, daarvan zie ik dat de paarden achter de loodlijn lopen en niet naar het bit rijden. Ik ben ook meer van de chambon en voorwaarts neerwaarts. Met de neus er uit, voor de loodlijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:06

Jammer geyron.
Gezien jouw post niet op mij slaat met ds gegeven info us deze discussie voledig nutteloos.
Dus voel ik me niet geroepen tot verdere uitleg.

Milkberry wik begrijpen elkaar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:24

maralyn schreef:
Jammer geyron.
Gezien jouw post niet op mij slaat met ds gegeven info us deze discussie voledig nutteloos.
Dus voel ik me niet geroepen tot verdere uitleg.

Milkberry wik begrijpen elkaar.

Deze snap ik even niet? :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:19

Het gebied van na geven op het bit met een chambon.
Volgens mij had ik daar een andere uitleg over?

Daarnaast vind ik een stootteugel helemaal niet prettig! Het houd je paard tegen.

En wat is precies volgens jullie na-geeflijkheid?
Hoe hoort dit er uit te zien? En wat voel jij als ruiter?

Contactteugel is inderdaad een zachte, vriendelijke permanente noch minimale druk. Die overal de paardenmond volgt, zonder hier in tegen te zijn, tenzij het paard niet verder mag. ZONDER terugwerkende hand.

Dit zie ik nog niet zo gebeuren met een stootteugel, die het paard niet volgt.
Een chambon zou ik zelf ook maar minimaal gebruiken, echter zorgt deze er niet voor, dat dit paard achter de loodlijn gefixeerd kan worden. En daarbij zou ik geen enkel hulpteugel op een bit bevestigen.

Maar ja. Wie ben ik?

Vandaar mijn antwoord.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:24

Chambon werkt ook uitstekend op een kaptoom (dus niet aan het bit), die van Fra kun je ook een bit aan bevestigen, kun je daar je teugels aan maken.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:33

Starbreeze schreef:
Chambon werkt ook uitstekend op een kaptoom (dus niet aan het bit), die van Fra kun je ook een bit aan bevestigen, kun je daar je teugels aan maken.

Een chambon aan het bit lijkt mij inderdaad niet zo fijn

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:23

Kan ook prima hoor, is een vriendelijke hulpteugel. Werkt alleen in als het paard echt over de teugel gaat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:46

maralyn schreef:
Het gebied van na geven op het bit met een chambon.
Volgens mij had ik daar een andere uitleg over?

Daarnaast vind ik een stootteugel helemaal niet prettig! Het houd je paard tegen.

En wat is precies volgens jullie na-geeflijkheid?
Hoe hoort dit er uit te zien? En wat voel jij als ruiter?

Contactteugel is inderdaad een zachte, vriendelijke permanente noch minimale druk. Die overal de paardenmond volgt, zonder hier in tegen te zijn, tenzij het paard niet verder mag. ZONDER terugwerkende hand.

Dit zie ik nog niet zo gebeuren met een stootteugel, die het paard niet volgt.
Een chambon zou ik zelf ook maar minimaal gebruiken, echter zorgt deze er niet voor, dat dit paard achter de loodlijn gefixeerd kan worden. En daarbij zou ik geen enkel hulpteugel op een bit bevestigen.

Maar ja. Wie ben ik?

Vandaar mijn antwoord.

Een stootteugel kun je het beste bevestigen aan het halster en niet aan het bit.
Het is een middel om een paard te helpen met het vinden van een ontspannen houding op de cirkel en van daar uit zijn basisbespiering te ontwikkelen.
Je stelt hem zodanig af dat een paard ermee in een normale, ontspannen, natuurlijke houding kan lopen.
Pas wanneer hij de rug aanspant en gaat strerrenkijken komt hij de begrenzing tegen, in dit geval het halster.
Hij moet nu tegen zijn halster gaan lopen duwen met zijn neus, onprettig, vermoeiend en het levert niets op.
Bij het loslaten van de rug en het terugvallen in een ontspannen houding verdwijnen alle ongenoegens direct.
Het paard hoeft er géén aanleuning op te nemen, het is slechts een begrenzing tussen een ontspannen een een vastgezette houding.

Het voordeel van de Chambon, die ook geen aanleuning vraagt, is dat het paard meer ruimte geboden wordt om de neus verder voorwaarts te plaatsen, iets dat paarden die langere tijd achter de loodlijn gereden zijn helpt om uit hun aangeleerde spanningshouding weg te komen.

Iedereen die met één van deze twee hulpteugels heeft leren omgaan begrijpt hoe vriendelijk en positief ze inwerken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:32

Kijk en dat noem ik een antwoord waar je wat aan hebt.

Ik doelde inderdaad op bit gebruik en hulpteugels.

En daar ben ik op tegen.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:03

Misschien klinkt het raar en ik hoef ook geen commentaar maar ik blijf bij mijn pony de slof het meest efficiënt vinden en daarmee loopt zij het fijnst, heb goede begeleiding