maralyn schreef:Het gebied van na geven op het bit met een chambon.
Volgens mij had ik daar een andere uitleg over?
Daarnaast vind ik een stootteugel helemaal niet prettig! Het houd je paard tegen.
En wat is precies volgens jullie na-geeflijkheid?
Hoe hoort dit er uit te zien? En wat voel jij als ruiter?
Contactteugel is inderdaad een zachte, vriendelijke permanente noch minimale druk. Die overal de paardenmond volgt, zonder hier in tegen te zijn, tenzij het paard niet verder mag. ZONDER terugwerkende hand.
Dit zie ik nog niet zo gebeuren met een stootteugel, die het paard niet volgt.
Een chambon zou ik zelf ook maar minimaal gebruiken, echter zorgt deze er niet voor, dat dit paard achter de loodlijn gefixeerd kan worden. En daarbij zou ik geen enkel hulpteugel op een bit bevestigen.
Maar ja. Wie ben ik?
Vandaar mijn antwoord.
Een stootteugel kun je het beste bevestigen aan het halster en niet aan het bit.
Het is een middel om een paard te helpen met het vinden van een ontspannen houding op de cirkel en van daar uit zijn basisbespiering te ontwikkelen.
Je stelt hem zodanig af dat een paard ermee in een normale, ontspannen, natuurlijke houding kan lopen.
Pas wanneer hij de rug aanspant en gaat strerrenkijken komt hij de begrenzing tegen, in dit geval het halster.
Hij moet nu tegen zijn halster gaan lopen duwen met zijn neus, onprettig, vermoeiend en het levert niets op.
Bij het loslaten van de rug en het terugvallen in een ontspannen houding verdwijnen alle ongenoegens direct.
Het paard hoeft er géén aanleuning op te nemen, het is slechts een begrenzing tussen een ontspannen een een vastgezette houding.
Het voordeel van de Chambon, die ook geen aanleuning vraagt, is dat het paard meer ruimte geboden wordt om de neus verder voorwaarts te plaatsen, iets dat paarden die langere tijd achter de loodlijn gereden zijn helpt om uit hun aangeleerde spanningshouding weg te komen.
Iedereen die met één van deze twee hulpteugels heeft leren omgaan begrijpt hoe vriendelijk en positief ze inwerken.