[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:52

Ellen_Toko8 schreef:
Hallo,,

Ik had een vraagje, maar ik zou eerst mijn probleem uitleggen;

Zo'n 3 jaar geleden ben ik van een manege paard afgevallen nadat we gingen springen. Het ging de hele les super goed en de hindernis stond op zon 80 cm tot 1 meter. Dit vind ik van mezelf al heel hoog want ik ben geen springer.
Maar naarmate de les vorderde ging de sprong steeds hoger, en de pony vond het zo leuk dat ze er nog even een halve meter extra hoog overheen sprong. Nu had ik mijn beugels te lang ( ja ik weet het heel erg dom, maar ik had er zo snel niet aan gedacht). En na de sprong ben ik er vanaf gevallen. Ik had een hersenschudding (voor een paar dagen) en een gescheurde lies. Dit deed ook geestelijk heel erg veel pijn omdat ik me niets kon herinneren. Maar nu ben ik dus heel erg bang om te springen.
Het ligt meer aan de hindernis dan aan het paard.
Want mijn verzorgpaard vind springen helemaal te gek en kan het ook makkelijk!
maar ik vind het dus gewoon heel erg eng.
We zijn al bezig met gewoon balkjes draven en lage kruisjes springen, en laatst heb ik 50 cm gesprongen, wat ik toch eigenlijk wel hoog genoeg vind! Maar ik wil graag van mijn angst af. Ik hoef niet hoog te springen, maar mijn angst, daar baal ik zo van. en mijn paard voeld dat en springt dan heel hoog over de hindernis heen. Ook het aanrijden lukt niet altijd even goed, daarom ga ik stappen en draaf voor de hindernis aan, waarna ze er overheen springt. maar soms kan ik dan niet goed meekomen omdat ze dan al vrij snel springt, eigenlijk vanuit een langzame draf.
(wat een verhaal he)

heeft u misschien tips voor mij waardoor ik me beter kan richten om over mijn angst heen te komen?
Ik zou er graag vanaf willen en niet zo'n watje willen zijn, want zo voelt het.

Niet druk over maken...je hoeft helemaal niks. Je moet maar een ding, en dat is lol hebben in springen, en dan maakt de hoogte niks uit. Als je maar genoeg je eigen hoogte springt, groei je vanzelf de volgende stap in. laat je dus niet opnaaien door anderen om dingen te doen die jij eigenlijk niet wilt op dat moment.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:23

Hallo Marcel,

Ik hoop dat je wat tips voor mij hebt. Ik heb een erg leuke ruin die dressuurmatig goed aan de hulpen staat. Kuit aanspannen is gas, terug zitten is rem.

Ik vind springen heel erg leuk, maar heb het nooit erg veel gedaan. Nu ben ik soms wat terughoudend, omdat ik het soms toch ''eng'' vind. Het: ''stel hij schiet er voorbij/weigerd'' gedachtes komen dan voorbij.

Mijn paard vind springen ook erg leuk en kan het ook goed. soms basculeerd hij zo op een sprong dat ik uit het zadel gewipt wordt, even paardloos ben en bij de landing weer netjes wordt opgevangen. Als hij wat vaker springt wordt dit wel wat minder en dan kan ik beter zitten, maar daardoor wordt hij ook snel wat vlak in het springen. En daarbij vind ik het echt 10 keer niks dat ik er zo ''afgelanceerd'' wordt. Het maakt dat ik wat terughoudener wordt op de sprong.

Ook gaat hij vaak met een redelijk gangetje op een sprong af, nu ben ik me ervan bewwust dat het basis tempo in het springen hoger ligt, maar het is wel fijn als het tempo van mij blijft en 10 meter voor de sprong wordt over genomen. Door zijn enthousiasme en mijn onervarenheid kan ik er ook niet zoveel mee.

Nu mijn vragen: hoe kan ik voor zorgen dat ik de sprongen van mijn paard kan uitzitten, zonder dat hij vlakker hoeft te worden in zijn sprongen. Misschien een ander zadel die meer steunt geeft? Kortere of langere beugels halen niks uit. Op kortere beugels verzwik ik mijn enkels als ik weer op mijn paard ''land''.

En hoe kan ik tempo van mij houden. Het gaat niet altijd verkeerd hoor. Sommige keren, blijft hij keurig bij me en dan spring ik alles met hem. Maar vaker gaat hij me te hard en neemt het initiatief over. Effect is dat ik dan helemaal niet meer mee kom. Op de sprongetjes die ik nu maar niet zo heel erg, maar het mag ook wel een keer wat hoger.

En dan mijn laaste vraag. Hoe krijg ik hem zover dat hij op onbekende sprongen er de eerste keer gelijk overgaat. Hier wil ik soms ook wel problemen mee hebben. Hij is bloedje snel en krijgt het voor elkaar om tijdens de afzet te bedenk dat hij toch maar niet gaat en dan ervoor weg te draaien. Als ik een paar keer probeer gaat hij er uiteindelijk er wel over heen, en als hij er een aantal keer over is, is het ook geen moeite meer. Is dit een gevolg van het tempo controle? Of moet er meer aan blijven op moment van afzet?

o ja, ik spring met een springzadel en een simpel dubbel gebroken bitje

Edit: Wino is niet van nature een ''heethoofd'' Hij kan dat wel worden als hij enthousiast is.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 00:29

WinBinChes schreef:
Hallo Marcel,

Nu mijn vragen: hoe kan ik voor zorgen dat ik de sprongen van mijn paard kan uitzitten, zonder dat hij vlakker hoeft te worden in zijn sprongen. Misschien een ander zadel die meer steunt geeft? Kortere of langere beugels halen niks uit. Op kortere beugels verzwik ik mijn enkels als ik weer op mijn paard ''land''.
Dit is vaak een kwestie van op het verkeerde moment met de sprong meegaan. Als je dat moment goed uitkiest zul je nooit gelanceerd worden. Dus de oplossing is om een instructeur op de grond te hebben die je dit goed aanleert.

WinBinChes schreef:
En hoe kan ik tempo van mij houden. Het gaat niet altijd verkeerd hoor. Sommige keren, blijft hij keurig bij me en dan spring ik alles met hem. Maar vaker gaat hij me te hard en neemt het initiatief over. Effect is dat ik dan helemaal niet meer mee kom. Op de sprongetjes die ik nu maar niet zo heel erg, maar het mag ook wel een keer wat hoger.
Normaal gesproken heb je dit soort dingen al onder controle voordat je begint aan springen. Je paard hoort nooit zelf het tempo te bepalen, dat moet de ruiter altijd doen, tot de laatste meter naar de sprong aan toe. Dus zul je hem dit echt aan moeten leren. Wachten en toelopen precies zoals jij dat wilt.

WinBinChes schreef:
En dan mijn laaste vraag. Hoe krijg ik hem zover dat hij op onbekende sprongen er de eerste keer gelijk overgaat. Hier wil ik soms ook wel problemen mee hebben. Hij is bloedje snel en krijgt het voor elkaar om tijdens de afzet te bedenk dat hij toch maar niet gaat en dan ervoor weg te draaien. Als ik een paar keer probeer gaat hij er uiteindelijk er wel over heen, en als hij er een aantal keer over is, is het ook geen moeite meer. Is dit een gevolg van het tempo controle? Of moet er meer aan blijven op moment van afzet?
Dat is een combinatie van ervaring, tempo en de juiste afstand en aanleuning. Als het goed is, dan komt er een bepaald moment dat je paard alles wel gezien heeft en nergens meer voor stopt als je hem/haar er op de juiste manier heen rijdt. Maar een trucje is hier niet voor, gewoon een kwestie van alles goed aanleren en dan stoppen ze nooit.

WinBinChes

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:59

Eigenlijk gewoon kilometers maken dus.... Daar was ik al een beetje bang voor ja :P

Kom even terug op het tempo. Als ik niet spring is het tempo onder controle, de problemen komen pas echt als er iets van een hindernis staat. Het enthousiasme neemt dan echt over bij hem. Hoewel er ook wel eens momenten zijn dat het het wel goed gaat en ik dan denk,: ''zie je wel, je kan het wel''

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:37

Hallo Marcel,
ik spring met mijn b pony parcoursen van 80/90cm maar nu heb ik een klein probleempje.Als ik naar beneden kijk voor de sprong stopt hij en als ik rechtvooruit kijk springt hij.Kan dit kwaad dat hij dit doet of moet ik dit afleren?
groeten

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:53

Hallo Marcel,
ben eindelijk bij(met lezen).
Heb al veel tips en vooral bevestiging uit je antwoorden kunnen halen.
Heb vroeger ook gesprongen maar ben alweer ruim 20 jaar westernruiter.

Mijn man, ook westernruiter van origine is sinds 2 jaar bezig om te leren springen.
Eenmaal per week groepsles bij Ronnie Daalenoord en de rest proberen we samen op te lossen.
We zijn eigenlijk nog geen echte problemen tegengekomen, zolang we het op onze
eigen manier en in ons eigen tempo doen.
We werden bijna wat onzeker van de springlessen die we her en der zagen.

Maar mede door jou rubriek, durven we nu helemaal onze eigen weg te gaan.
Rijden we weer op een losse teugel met veel rust, en het paard op eigen benen onze rondjes(zoals gewend als westernruiters).
Hebben er samen(ook het paard ) duidelijk lol in en gaan gestadig vooruit.

bedankt
en wanneer je op tournee door Groningen gaat, willen we graag een lesje life van je.

groet L&A

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:18

turbo6 schreef:
Hallo Marcel,
ik spring met mijn b pony parcoursen van 80/90cm maar nu heb ik een klein probleempje.Als ik naar beneden kijk voor de sprong stopt hij en als ik rechtvooruit kijk springt hij.Kan dit kwaad dat hij dit doet of moet ik dit afleren?
groeten

Het is juist de bedoeling dat je voor je uit kijkt, dus lekker vooruit blijven kijken!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:40

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:19

Lars_Alida schreef:
Hallo Marcel,
ben eindelijk bij(met lezen).
Heb al veel tips en vooral bevestiging uit je antwoorden kunnen halen.
Heb vroeger ook gesprongen maar ben alweer ruim 20 jaar westernruiter.

Mijn man, ook westernruiter van origine is sinds 2 jaar bezig om te leren springen.
Eenmaal per week groepsles bij Ronnie Daalenoord en de rest proberen we samen op te lossen.
We zijn eigenlijk nog geen echte problemen tegengekomen, zolang we het op onze
eigen manier en in ons eigen tempo doen.
We werden bijna wat onzeker van de springlessen die we her en der zagen.

Maar mede door jou rubriek, durven we nu helemaal onze eigen weg te gaan.
Rijden we weer op een losse teugel met veel rust, en het paard op eigen benen onze rondjes(zoals gewend als westernruiters).
Hebben er samen(ook het paard ) duidelijk lol in en gaan gestadig vooruit.

bedankt
en wanneer je op tournee door Groningen gaat, willen we graag een lesje life van je.

groet L&A

Hartstikke leuk om te lezen,
bedankt L&A

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:41

Ja marcel, wanneer ga je op tournee?
Dan ben je hier ook wel welkom!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:52

hey marcel ook ik heb dit weekend weer gereden, B ging prima,
fijn gereden.

Ook weer een keer L geprobeerd na een jaar ofzo :-). Was nl een redelijk fijn parcours. Hindernis 1 ging prima en 2 was een dikke oxer, de rest viel daarna wel mee. Helaas stootte hij enorm zijn benen aan hindernis 2 (afstand was wel goed, leek wel een inschattingsfout van de hoogte, misschien omdat hind. 1 heel laag was en deze vrij hoog) en de paal vloog m een beetje tussen zijn benen (uhm op de 1 of andere manier klinkt dit heel dom hahahah), volgens mij schrok ie daar zo van dat ie op hind. 3 bijna weigerde, kreeg m er net over maar heb een volte gedraaid naar hind. 4 maar helaas weigerde ie die op het laatst (was een oxer met zeiltje). Afstand was goed. Ik had het gevoel dat ie echt geschrokken was van die voltreffer en daarom heb ik een steil genomen en ben gestopt. Hij twijfelde en op zo'n moment ben ik in de L nog niet zo zeker van mezelf dat ik denk, kom op (wat ik in de B wel zou hebben) buiten dat weigert mijn paard nooit zomaar, dus ik denk wel dat ie zich pijn gedaan heeft of wat dan ook/geschrokken. Ik heb m even gerustgesteld bij de stop en gelukkig sprong ie (ook al was het vol twijfel, daarna wel een steil weer goed)

Denk je dat ik hier goed aan gedaan heb?

Overigens ga ik voorlopig weer B hoor,.. was puur omdat het een mooi parcours leek. Hoop dat ie zaterdag weer vertrouwen terugkrijgt.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:21

I_Moondance schreef:
Ja marcel, wanneer ga je op tournee?
Dan ben je hier ook wel welkom!

Goed idee, Iris! Dan doet Marjolein ook mee :D

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:52

He marcel,

Ben je niet vergeten. De bar is nog open en de lat wordt op 200 geplaatst.

We moeten dit magische getal halen. Positief blijven denken,

gr.

emile

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:52

Jij legt de lat wel steeds lager zeg. Nog even en 150 is al genoeg.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:55

Hi Katja,

Yep, Wil van deze zure Italiaanse wijn af.

We komen er wel. Komt tijd komt raad

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:27

Juventus schreef:
hey marcel ook ik heb dit weekend weer gereden, B ging prima,
fijn gereden.

Ook weer een keer L geprobeerd na een jaar ofzo :-). Was nl een redelijk fijn parcours. Hindernis 1 ging prima en 2 was een dikke oxer, de rest viel daarna wel mee. Helaas stootte hij enorm zijn benen aan hindernis 2 (afstand was wel goed, leek wel een inschattingsfout van de hoogte, misschien omdat hind. 1 heel laag was en deze vrij hoog) en de paal vloog m een beetje tussen zijn benen (uhm op de 1 of andere manier klinkt dit heel dom hahahah), volgens mij schrok ie daar zo van dat ie op hind. 3 bijna weigerde, kreeg m er net over maar heb een volte gedraaid naar hind. 4 maar helaas weigerde ie die op het laatst (was een oxer met zeiltje). Afstand was goed. Ik had het gevoel dat ie echt geschrokken was van die voltreffer en daarom heb ik een steil genomen en ben gestopt. Hij twijfelde en op zo'n moment ben ik in de L nog niet zo zeker van mezelf dat ik denk, kom op (wat ik in de B wel zou hebben) buiten dat weigert mijn paard nooit zomaar, dus ik denk wel dat ie zich pijn gedaan heeft of wat dan ook/geschrokken. Ik heb m even gerustgesteld bij de stop en gelukkig sprong ie (ook al was het vol twijfel, daarna wel een steil weer goed)

Denk je dat ik hier goed aan gedaan heb?

Overigens ga ik voorlopig weer B hoor,.. was puur omdat het een mooi parcours leek. Hoop dat ie zaterdag weer vertrouwen terugkrijgt.

Ja, heb je goed aan gedaan. Kan zo maar zijn dat je paard geschrokken is van de harde fout. Dat zie je wel vaker.
Inderdaad is het verstandig om weer wat B te gaan rijden, en er komt wel weer een moment dat je je goed voelt en het L weer in durft. Succes.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:58

gelukkig,.. veel mensen roepen alleen maar van: hij moet gewoon springen,.. geef m eens een tik,.. zo irritant,..

maar ga inderdaad weer gewoon lekker B dit weekend,..
want daar gaat het tot nu toe stukken beter mede door jullie tips,.. daar ben ik al lang blij mee :-)

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:22

Heb een vraag.
Die fles wijn moet er tenslotte komen toch?,
Die zeiltjes waar je een muur/regenboog enz mee na kunt bootsen,waar /bij wie zijn die aan te schaffen?.
Schiet me nog wat te binnen,is het naslagwerk al in de maak?,
heb nu stapels losse krabbels met afstanden en tekeningetjes liggen.

groet Alida

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:26

ik heb het blauwe zeil van de Action, paar euro, en is goed stevig zeil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:36

HAha zal ik aan het boek beginnen 'springvoer van Marcel dufour' :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:37

Ik heb blauw en oranje zeil van de bouwmarkt (gamma, karwei)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:02

Juventus schreef:
gelukkig,.. veel mensen roepen alleen maar van: hij moet gewoon springen,.. geef m eens een tik,.. zo irritant,..

maar ga inderdaad weer gewoon lekker B dit weekend,..
want daar gaat het tot nu toe stukken beter mede door jullie tips,.. daar ben ik al lang blij mee :-)

Wat de wereld ook schreeuwt...het allerbelangrijkste is dat jij het leuk vindt. En dat weet niemand beter wat dat is dan jij. Als jij je prettig voelt in B en onzeker in L...dan is de keus toch heel makkelijk!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:03

Lars_Alida schreef:
Heb een vraag.
Die fles wijn moet er tenslotte komen toch?,
Die zeiltjes waar je een muur/regenboog enz mee na kunt bootsen,waar /bij wie zijn die aan te schaffen?.
Schiet me nog wat te binnen,is het naslagwerk al in de maak?,
heb nu stapels losse krabbels met afstanden en tekeningetjes liggen.

groet Alida

Ik heb ze gekocht bij Willemsen springmateriaal. Is een setje van 12 zeiltjes met allerlei opdrukken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:06

SaskiaStar schreef:
Ik heb blauw en oranje zeil van de bouwmarkt (gamma, karwei)

Gamma...dat zeg ik......hahahaha

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:49

Hier een meelezer die zich eventjes meldt :)
dankzij dit topic ben ik ook terug begonnen met het "springen" op te pakken. Ben zo een verschrikkelijke angsthaas (stilaan minder en minder).
Er is 1 tip die mij heel erg helpt en dat is: fun krijgen in het springen door enkel dat te doen waar je jezelf goed bij voelt.

Dankzij die tip heb ik, weliswaar in een in-uit-lijntje, eergisteren een steiltje van wel 70 cm hoog gesprongen *\o/* . haha
vond mezelf echt wel stoer en vooral ik had eigenlijk best wel lol tijdens het springen. Voelde volledige controle over mijn gillende-renpaard :+ , paard had er evengoed veel plezier in (stalgenootjes aan de kant bevestigden dit) en wat is er nu leuker dan lol met je knol?

ach ja, ik wou alleen maar melden dat ik dus bijzonder happy ben met al de bruikbare tips in dit topic.
Dat er nog veel pagina's en tips bij mogen komen +:)+