Iedereen kan en site maken, maar of ze feiten schrijven of hun eigen mening is wel belangrijk om te weten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
OohafoO schreef:Hallo,
Ik had een vraagje.mijn haf loopt nu echt heel goed neerwaarts. Maar zodra hij neerwaarts loopt loopt hij al heel snel achter de teugel. Hoe kan ik hem het beste hoger in stelling zonder hem in de weg te zitten?
Ook als hij eenmaal neerwaarts loopt gaat hij ook langzamer lopen en kan ik hem haast niet voorwaartser rijden.
Iemand tips?
superwoman schreef:Bronvermelding graag!
Iedereen kan en site maken, maar of ze feiten schrijven of hun eigen mening is wel belangrijk om te weten
Margoot schreef:Het hoofd moet naar beneden
Bij de klassieke dressuur was het "afknikken van het hoofd" een gevolg van de verzameling van het paard. Nu wordt echter vaak gedacht dat "het paard in de krul" verzameling tot gevolg zal hebben. Oorzaak en gevolg zijn dus met elkaar verwisseld. Heel wat ruiters zijn avond aan avond bezig in de rijbak met het omlaag krijgen van het hoofd van hun paard. Als dat niet lukt zoek je een hulpteugel uit die je alsnog van het gewenste plaatje voorziet.
Vraag eens aan je mederuiter waarom het hoofd naar beneden moet. Je zult antwoorden krijgen als:
"anders drukt het paard de rug weg", "dat is nodig om het paard te verzamelen", "omdat mijn instructrice het zegt"...
Het is onwaarschijnlijk dat je als antwoord een uitgebreide verhandeling zult krijgen met een hoop anatomische kennis erin verweven. De meeste instructeurs en instructrices zijn ook niet gezegend met een grote hoeveelheid kennis over anatomie van het paard en kunnen dan vaak ook niet beargumenteerd onderbouwen waaróm het hoofd dan zo nodig naar beneden moet.
Wellicht is het verstandiger eerst een boek over anatomie door te werken, alvorens paarden in een houding te dwingen....
Een paard dat niet met het hoofd "in de krul" loopt, drukt niet per defenitie de rug weg. Omgekeerd kan een paard ook zijn rug wegdrukken, of zijn rug slecht gebruiken wanneer het hoofd wél in de krul is. De kans dat een paard zijn rug gespannen houdt tijdens het "in de krul" lopen is zelfs vele malen groter dan wanneer het paard zelf zijn houding mag kiezen.
Een paard dat zich in vrijheid beweegt op grote snelheid, zal zijn hoofd naar voren strekken, om zoveel mogelijk lucht door te laten in zijn luchtpijp. Het afbuigen van het hoofd verstoort dit proces. Je kunt dit vergelijken met een tuinslang, een beetje buigen lukt nog, maar er komt een punt waarop de tuinslang "knikt" en het resultaat is dat er minder water uitspuit. Voor de luchtpijp van het paard geldt dit ook. Wordt het hoofd teveel afgeknikt, dit is zeker het geval als het paard op en achter de loodlijn loopt, dan wordt de luchtweg afgekneld. Bovendien zorgt een bit ook nog eens voor belemmering van de ademhaling, omdat het eetreflex op gang komt. Er kan minder lucht de longen binnenstromen, dit zorgt voor onderdruk in de longen en uiteindelijk zorgt dit voor longbloedingen. Hoe hoger de snelheid van het paard, hoe groter de onderdruk, hoe eerder longbloedingen op zullen treden. Longbloedingen bij draf- en racepaarden is geen erfelijke ziekte, is niet gerelateerd aan het ras of aan de sport, maar aan het feit dat ze met een bit en in een onnatuurlijke houding op hoge snelheid gereden worden.
Het wegdrukken van de rug heeft veel meer te maken met wel of niet gespannen zijn van het paard. Een paard gaat zijn rug verkeerd gebruiken wanneer het gestresst is. Dat kan vele oorzaken hebben: weinig mogelijkheid hebben tot het uiten van natuurlijk gedrag, dagenlang op stal staan, overvoerd worden met krachtvoer en te weinig ruwvoer, pijn, ongemak, slecht passend zadel, zere voeten, zere mond etc. Al deze stressfactoren kunnen eenvoudig verholpen worden door een natuurlijke huisvesting, voeding, verzorging en bitloos rijden van het paard met een goed passend zadel.
heb ik van een site afgehaald.
Margoot schreef:http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dressuur.htm
kijk ook even naar de fabeltjes die erbij staan.
En btw niks posten, de site is nog in de maak.
OohafoO schreef:Hij is niet en minder voorwaarts en achter de teugel. Hij is het dus niet tegelijk.
Heb het mijn instrucriese gevraagt en die zei dat het waarschijnlijk is omdat hij er nog moeite mee heeft waardoor hij hem moeilijk vind om tempo wisselingen te rijden.
Verder tips altijd welkom.
Maar hoe voorkom ik dus dat hij achter de teugel gaat lopen. Naar mijn idee word hij te enthosiast. De verbinding is er nog wel ookal loopt hij achter de teugel en hij speel wel ook gewoon met het bit. Als ik mijn teugels ook langer laat worden zoek hij vanzelf de druk weer op. Dus onder het werk uit komen is het niet
Margoot schreef:xx.amber schreef:
maar waaromo zou je kwpn paard wel aan de teugel laten lopen en een shetlander niet ?
een shetlander met een blijkbaar te grote ruiter en dan ook nog aan de teugel, dat werkt gewoon niet. :S
ik heb zelf ook een shetlander, en daar wandel ik gewoon mee. hele ritten van een hele hoop kilometers, en alsof hij een hondje is loopt hij de hele tijd voor me uit.Klaat hem op sommige stukken ook gewoon los lopen, maar als hij ergens van schrikt issie weg, dus dat niet zo vaak.
Gewoon lekker genieten met je shettie, ik ga er in de wei ook weleens op zitten, terwijl hij lekker aan eht grazen is, en ik zet hem ook voor het karretje. Dik is en blijft hij, komt ie niet vanaf. Maar dat is dan maar zo, ik kan me der niet druk om maken, hij geniet zo lekker dus lekker laten lopen.
Ga je niet lopen focussen op shettie's aan de teugel, dat vind ik gewoon zielig hoor.
superwoman schreef:Hoe zit het met longeren (bijgezet) ?
Hierdoor kun je 'm sterker maken en ook kijken of hij er wel moeite mee heeft.
Tempowisselingen kosten veel kracht, onderschat dat niet. Het is een goede oefening, maar zorg ervoor dat hij het wel aan kan.
Wat bedoel je met hij speel(t) gewoon met het bit?
Enthousiasme zal het niet zijn.Het is toch echt en manier om het werk makkelijker te maken. Helaas gaat het vaak gepaard met het wegdrukken van de rug.
Voorkomen zal wat meer tijd nodig heben denk ik ook.(uitgaande van je reactie) Als hij sterker wordt zal hij niet meer gaan zoeken naar en makkelijkere manier.
Als hij achter de teugel kruipt, gelijk met 2 benen goed aansporen, zodat hij je teugels snel weer op zoekt
xx.amber schreef:maar voor de zovelste keer rij ik mijn shet niet zelf maar eem meisje van 8 (mijn nichtje)
en warom zou je een shet niet aan de teugel duz laten lopen en een kwpn 'er wel ?
het is niet ziellig om een shet aan te de teugel te laten lopen en een dressuur wedstrijd er mee te lopen
het zijn gewoon paarden allen zijn ze klein ...
maar nu heb ik nog geen advies om mijn shet aan de teugel te laten lopen
duz heeft iemand nog goed advies voor mij ?
beantsje schreef:Maar nu een omgekeerd verhaal;
mijn negenjarige tinker is goed voorwaarts, en een ongelooflijk braaf, eerlijk en werkwillig dier. Ze kan goed ontspannen en lekker over de rug lopen. Ze wil het liefst met lange teugel en gaat dan mooi met haar hoofd laag bij de grond lopen. Er is dan een constant licht contact. Goed voorbeeld van voorwaarts-neerwaarts, lijkt me.
Wanneer dat goed gaat en die rug echt lekker aan het deinen is, wil ik haar wat meer oppakken. Als ik haar begrens, gaat ze echt achter de loodlijn lopen. niet een beetje, maar echt fout te diep. Er blijft wel contact en als ik haar toesta, gaat ze gewoon weer naar beneden. Ze gaat ook niet op de hand hangen. Als ik dan meer been geef (met de bedoeling haar hoofd er wat meer uit te rijden), gaat ze te haastig lopen en verliest ze de ontspanning. Bovendien kruipt ze dan achter de teugel, als ik niet uitkijk.
Ik streef er al naar om zo voorzichtig mogelijk met mijn hand te zijn en het contact bestaat uit enkele onsjes. Ik rijd op een dubbelgebroken bustrens met dik middenstuk.
Hoe ga je hier mee om?
sethlover schreef:Sorry ik zit toch nog met een vraagje,
Ik heb dus sinds een jaar een 13jarige BWP ruin. De goede maat en alles etc. Maar nu is het zo dat hij iets aan zijn tanden heeft gehad, en heeft een half jaar geen dressuur meer gelopen. Hebben we de draad weer opgepakt, maar hij ging eerst hangen. Hebben we opgelost door meer voorwaarts te rijden en beter op het been te reageren. Dat ging allemaal goed tot een maand geleden. Hij is echt ontzettend sterk, en wil in een hoek altijd gaan rennen. We hebben dus maar een martingaal erop gedaan (voornamelijk voor het buitenrijden daar doet hij kop omhoog en sprinten) Hij heeft geen last van de martingaal als hij ontspannen loopt trouwens. Maar nu is het zo dat als ik alleen rijd in de bak dat hij niet wil ontspannen, wil hij alleen maar nerveus met hoofd omhoog. En dan komt er iemand in de bak, zoekt hij mijn hand op en doet alle oefeningen weer perfect. Hij wil gewoon niet ontspannen alleen .. Wat moet ik hier tegen doen?
superwoman schreef:beantsje, moet je wel reageren op mijn post - meer info graag!
superwoman schreef:sethlover schreef:Sorry ik zit toch nog met een vraagje,
Ik heb dus sinds een jaar een 13jarige BWP ruin. De goede maat en alles etc. Maar nu is het zo dat hij iets aan zijn tanden heeft gehad, en heeft een half jaar geen dressuur meer gelopen. Hebben we de draad weer opgepakt, maar hij ging eerst hangen. Hebben we opgelost door meer voorwaarts te rijden en beter op het been te reageren. Dat ging allemaal goed tot een maand geleden. Hij is echt ontzettend sterk, en wil in een hoek altijd gaan rennen. We hebben dus maar een martingaal erop gedaan (voornamelijk voor het buitenrijden daar doet hij kop omhoog en sprinten) Hij heeft geen last van de martingaal als hij ontspannen loopt trouwens. Maar nu is het zo dat als ik alleen rijd in de bak dat hij niet wil ontspannen, wil hij alleen maar nerveus met hoofd omhoog. En dan komt er iemand in de bak, zoekt hij mijn hand op en doet alle oefeningen weer perfect. Hij wil gewoon niet ontspannen alleen .. Wat moet ik hier tegen doen?
Ten eerste maak je hem zelf sterk. Als jij korte ophoudingen maakt, kán hij niet sterk zijn.
Martingaal kan idd goed helpen tegen het: 'kop omhoog-wegsprinten' Als deze verder niet in werkt is het idd en goede hulpteugel.
Moeilijk te zeggen wat je moet doen om hem te laten ontspannen als jij alleen rijdt. Vaak is het een kwestie van zoeken wat voor jullie het beste werkt. Lukt het tijdens de les wel?