Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:41

@Nombrado, ik betwijfel ook of dit paard op de achterhand loopt (al baseer ik me enkel op de foto, filmpje niet gezien): het achterbeen komt niet of nauwelijks voor de knie (wat een vereiste is voor een paard dat draagt) en volgens mij komt ie ook niet omhoog in de schoft. Van die Spaanse paarden vind ik het altijd moeilijk om het ruggebruik te beoordelen omdat ze zo'n korte rug hebben.

@Babootje, de post van Arie die jij "kul" noemt, ben ik het helemaal met hem eens. Een paard achter de loodlijn ziet niet meer waar hij loopt, dus daardoor ferm stress en opgefokt, weg ontspanning, en bovendien ga je in die houding de lange rugspier gaan overstrekken en gaat het bekken verkeerd om kantelen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:45

hwn schreef:
@Nombrado, ik betwijfel ook of dit paard op de achterhand loopt (al baseer ik me enkel op de foto, filmpje niet gezien): het achterbeen komt niet of nauwelijks voor de knie (wat een vereiste is voor een paard dat draagt) en volgens mij komt ie ook niet omhoog in de schoft. Van die Spaanse paarden vind ik het altijd moeilijk om het ruggebruik te beoordelen omdat ze zo'n korte rug hebben.

Nou sorry hoor, maar op de voorhand loopt ie toch echt niet. }>

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:04

De beelden van Pedro Torres zijn respectabel.
Alleen, dit is geen Klassieke Dressuur maar gebruiksrijderij.

Er zijn kennelijk mensen die het geen probleem vinden dat een paard achter de loodlijn gaat.
Het valt mij echter op dat het dezelfde mensen zijn die met veel overtuiging en in herhaling beweren dat een paard middels het Scala der Ausbildung ontwikkeld dient te worden.

De eerste en belangrijkste punten uit het Scala zijn de losgelatenheid en de aanleuning.
Zonder deze kunnen we in de KD niet verder bouwen.
Wanneer een paard niet losgelaten is zal het geen aanleuning nemen.
Wanneer het paard geen aanleuning neemt is het in de KD rijkunstig niet verder te ontwikkelen, we kunnen het niet laten nageven en dus niet recht richten en niet oprichten.

Het is dit deel van de africhting dat het allerbelangrijkste is, de basis.
Het is dit deel van de africhting dat het meest consequent wordt overgeslagen, men begint in het midden.
Het paard wordt bij de kop gepakt en met de hand in een houding gezet.
Aangezien het paard hier nog lang niet aan toe is zal het proberen aan deze geforceerde houding te ontkomen, of door tegen de teugel te gaan of er achter.
Aangezien de ruiter niets meer kan met een paard dat achter de teugel gaat volgt de ruiter het paard met de hand en wel tot (ruim) achter de loodlijn.
Hier van uit kan het paard niet meer ontsnappen.
Het getoonde hals strekken is dan een kunstje, je kunt een paard echt alles aanleren....
Zou het rijkunstig eerlijk zijn dan kon het paard gewoon netjes voor de loodlijn gereden worden.
Het achter de loodlijn rijden is bijna altijd een bewijs van een niet correct bevestigde Klassieke basis.

Het is géén KD, sommige mensen noemen dit Moderne Dressuur of ook wel Polderdressuur.
Paarden worden er gereden zonder dat eerst de Klassieke basis is bevestigd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:15

nombrado schreef:
verder kan je zien dat de rug recht blijft en dus goed gebruikt kan worden voor de beweging die nodig is.
het paard zakt door de achterhand bij meer verzameling.
ik zal even een still foto maken over het achterhand in stuw stand (wat jij ziet als stuwstand) maar wat duidelijk een mooie verzameling kan worden.

kijk maar naar de beenstanden. Achterbenen zijn echt geen stuwstand houding
[ Afbeelding ]

Serieus? Paard komt hier uit een heel slecht gereden zijwaardse beweging. (Vanaf 1:37 voor wie het zoekt) Zet af voor een sprong galop om dan weer te remmen, voor nog zo'n oefening. Hij trekt in het geheel z'n hakken naar z'n kont en niet naar voren. De volgende beweging slaat hij z'n achterbeen uit en duwt hij zichzelf af. Zakken in de achterhand is hier een kracht beweging. Het gaat om snelheid niet om gedragenheid. Dit kan ook nooit een gedragen beweging worden.

Voor dit soort sporten hoeft gedragenheid ook helemaal niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:40

Veulen84 schreef:
Serieus? Paard komt hier uit een heel slecht gereden zijwaardse beweging. (Vanaf 1:37 voor wie het zoekt) Zet af voor een sprong galop om dan weer te remmen, voor nog zo'n oefening. Hij trekt in het geheel z'n hakken naar z'n kont en niet naar voren. De volgende beweging slaat hij z'n achterbeen uit en duwt hij zichzelf af. Zakken in de achterhand is hier een kracht beweging. Het gaat om snelheid niet om gedragenheid. Dit kan ook nooit een gedragen beweging worden.

heb jij een goed voorbeeld van een "klassiek" gedragen voorbeeld ? (foto of filmpje)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:42

Babootje schreef:
Veulen84 schreef:
Er zijn best behoorlijk wat redenen waarom het niet erg is om een paard een keer achter de loodlijn te laten komen. Zeker bij halsstreken bv is het zelfs echt wel goed.
Achter de ll is alleen echt een probleem wanneer je de energie doorloop gaat breken. Dat kan bv bij de schoft of bij de nek. Dan gaat zo'n paard vaak ook minder goed op de achterhand.

Precies, het kan nodig zijn in de training om een paard wat beter over de rug te krijgen. Daarbij is het natuurlijk niet de bedoeling dat het paard van de achterhand loopt. Je kunt dat prima controleren door het paard hals te laten strekken en de hand te laten volgen.

kan je me nog een keer die definitie geven van het "over de rug" rijden? en wat gebeurd er dan met de rug?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:44

nombrado schreef:
kan je me nog een keer die definitie geven van het "over de rug" rijden? en wat gebeurd er dan met de rug?

och kom op zeg....niet weer in herhaling vallen, getver. Dat is nu wel uitgekauwd hoor

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:55

superwoman schreef:
nombrado schreef:

och kom op zeg....niet weer in herhaling vallen, getver. Dat is nu wel uitgekauwd hoor

Blijkbaar is het toch nog niet genoeg "uitgekauwd" als er nog steeds ruiters zijn die denken dat een paard "over de rug" gereden zou kunnen worden achter de loodlijn.
Ook al zo dit maar "een paar cm" zijn.

Toch maar eens literatuur erop na slaan waarom dit dan niet goed is (dit achter de loodlijn ;) )

Ook wel "handig" om die term eens goed "uit te kauwen", over de rug rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:59

Zo is het.
Alles moet steeds opnieuw gezegd worden.
Tot in het oneindige.

Er zijn steeds weer nieuwe ruiters en altijd weer mensen die de "shortcut" willen proberen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:12

Toch lijkt het nu zo dat als je je paard maar met de neus aan of voor de loodlijn rijdt, dat dan de rug ontspannen is. Dat is ook niet zo. Om een paard te leren de bovenlijn en ook de rug te ontspannen, is iets achter de loodlijn in de lange, lage lijnen soms heel fijn.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:20

superwoman schreef:
nombrado schreef:

Kennelijk zijn er nog steeds mensen die geen flauw besef van de biomechanica van het paard hebben en vrolijk deze nonsens ventileren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:24

nombrado schreef:
Veulen84 schreef:

heb jij een goed voorbeeld van een "klassiek" gedragen voorbeeld ? (foto of filmpje)

Als je in de categorie barokke paarden kijkt. Dan vind ik deze wel erg mooi:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:39

arie53 schreef:
Kennelijk zijn er nog steeds mensen die geen flauw besef van de biomechanica van het paard hebben en vrolijk deze nonsens ventileren.

En veel erger nog is dat er hier mensen zijn die niet eens fatsoenlijk op een paard kunnen zitten, nooit rijden of nooit gereden hebben en die wel een ander de les lezen over hoe ze moeten rijden en hoe slecht al die 'moderne' ruiters wel niet zijn.
De bekende internetruiters. :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:41

Het is veel interessanter te discussiëren mét argumenten, vind ik.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:44

Anoniem schreef:
arie53 schreef:

En veel erger nog is dat er hier mensen zijn die niet eens fatsoenlijk op een paard kunnen zitten, nooit rijden of nooit gereden hebben en die wel een ander de les lezen over hoe ze moeten rijden en hoe slecht al die 'moderne' ruiters wel niet zijn.

Helemaal mee eens! Er heerst hier teveel theorie geneuzel en weinig praktijkervaring....ben er eigenlijk wel klaar mee hier :o

Daarnaast worden er hier diverse goede ruiters op hoog nivo afgezeken,
terwijl men zelf waarschijnlijk nog niet eens fatsoenlijk een B/L proef rond kan sturen :7

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:57

Anoniem schreef:
arie53 schreef:

Dat soort dikke duimenproza, die inhoudelijk niets met deze reactie van doen hebben, kennen we inmiddels wel.

nombrado schreef:
Citaat:

Jij als expert kunt het vast wel uitleggen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:11

en wacht en wacht en wacht. :7
Ik ben toch zo benieuwd hoe de biomechanische werking is , en wat je daarmee voor voordeel doet van het "over de rug"rijden en 10cm achter de ll?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:24

Kijk eens in het boek van Sarah Wyche, paard in beweging, dan kan je zien hoebiomechanica werkt bij een paard. Of boek van Leandra Teunissen, van ruiter naar trainer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:28

arie53 schreef:

Geen enkel probleem.
Maar ik doe het niet zoals jij, citeren uit de boeken. Ik leer het mijn leerlingen al voelend op het paard.
Theorie is één ding maar goed paardrijden leer je echt niet uit de boeken. Daarvoor moet je toch echt te paard gaan. Maar jij rijdt toch niet Arie53?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:57

pantarhei schreef:
Kijk eens in het boek van Sarah Wyche, paard in beweging, dan kan je zien hoebiomechanica werkt bij een paard.

die heb ik *\o/*
niets te vinden over het onderwerp "over de rug"

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:03

arie53 schreef:
nombrado schreef:
Citaat:

weet jij wat ze bedoelen arie?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:00

Oké, voor het hier weer op een kinderlijk welles-nietes spelletje uitdraait tussen een niet-ruiter en een moderne ruiter, neem ik maar es het boek van Leandra Theunissen erbij.

"... verzameling begint vanuit een bekken dat gaat kantelen en mobiel is. Doordat het bekken gaat kantelen, kan het achterbeen doorveren en meer energie genereren, wat meer expressie oplevert. Tegelijkertijd moet het heiligbeen gaan kantelen, waardoor in combinatie met een correct gedragen hals de rug omhoog kan komen en deze een sterke brug tussen voor- en achterhand vormt. Het bekken en de rug moeten mobiel zijn om alle power van achteruit door te laten vloeien naar voren".

Is nu een korte samenvatting die verder uitgelegd wordt in het boek, met heel wat anatomie erbij. Dus wie meer details wil, ben niet van plan het hele boek hier over te tikken, je kan die zelf bestellen.

En ik hoop dat hier nu weer niet de discussie zal herbeginnen over dat de rug volgens sommigen niet kan omhoog komen, dit hebben we ook al gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:13

vur schreef:
Toch lijkt het nu zo dat als je je paard maar met de neus aan of voor de loodlijn rijdt, dat dan de rug ontspannen is. Dat is ook niet zo. Om een paard te leren de bovenlijn en ook de rug te ontspannen, is iets achter de loodlijn in de lange, lage lijnen soms heel fijn.

mee eens hoor :D

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:16

arie53 schreef:
Als een paard achter de loodlijn loopt kan het biomechanische mechaniek niet optimaal functioneren.

Het paard is dan niet in staat om via de afgebogen nek (het hoogste punt), middels de met de romp verbonden spier(M.branchiocephalicus), de romp aan de voorzijde tussen de schouderbladen omhoog te brengen en die geheven stand te houden.

Een paard achter de loodlijn gaat dus op de voorhand lopen.

helaas, dat is niet de functie van de m. Brachiocephalicus en is niet met de romp verbonden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:49

hwn schreef:
Oké, voor het hier weer op een kinderlijk welles-nietes spelletje uitdraait tussen een niet-ruiter en een moderne ruiter, neem ik maar es het boek van Leandra Theunissen erbij.

"... verzameling begint vanuit een bekken dat gaat kantelen en mobiel is. Doordat het bekken gaat kantelen, kan het achterbeen doorveren en meer energie genereren, wat meer expressie oplevert. Tegelijkertijd moet het heiligbeen gaan kantelen, waardoor in combinatie met een correct gedragen hals de rug omhoog kan komen en deze een sterke brug tussen voor- en achterhand vormt. Het bekken en de rug moeten mobiel zijn om alle power van achteruit door te laten vloeien naar voren".

Is nu een korte samenvatting die verder uitgelegd wordt in het boek, met heel wat anatomie erbij. Dus wie meer details wil, ben niet van plan het hele boek hier over te tikken, je kan die zelf bestellen.

.

staat er ook in welke kant het bekken kantelen gaat bij die verzameling