Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hwn schreef:@Nombrado, ik betwijfel ook of dit paard op de achterhand loopt (al baseer ik me enkel op de foto, filmpje niet gezien): het achterbeen komt niet of nauwelijks voor de knie (wat een vereiste is voor een paard dat draagt) en volgens mij komt ie ook niet omhoog in de schoft. Van die Spaanse paarden vind ik het altijd moeilijk om het ruggebruik te beoordelen omdat ze zo'n korte rug hebben.
nombrado schreef:verder kan je zien dat de rug recht blijft en dus goed gebruikt kan worden voor de beweging die nodig is.
het paard zakt door de achterhand bij meer verzameling.
ik zal even een still foto maken over het achterhand in stuw stand (wat jij ziet als stuwstand) maar wat duidelijk een mooie verzameling kan worden.
kijk maar naar de beenstanden. Achterbenen zijn echt geen stuwstand houding
[ Afbeelding ]
Veulen84 schreef:Serieus? Paard komt hier uit een heel slecht gereden zijwaardse beweging. (Vanaf 1:37 voor wie het zoekt) Zet af voor een sprong galop om dan weer te remmen, voor nog zo'n oefening. Hij trekt in het geheel z'n hakken naar z'n kont en niet naar voren. De volgende beweging slaat hij z'n achterbeen uit en duwt hij zichzelf af. Zakken in de achterhand is hier een kracht beweging. Het gaat om snelheid niet om gedragenheid. Dit kan ook nooit een gedragen beweging worden.
Voor dit soort sporten hoeft gedragenheid ook helemaal niet.
Babootje schreef:Veulen84 schreef:Er zijn best behoorlijk wat redenen waarom het niet erg is om een paard een keer achter de loodlijn te laten komen. Zeker bij halsstreken bv is het zelfs echt wel goed.
Achter de ll is alleen echt een probleem wanneer je de energie doorloop gaat breken. Dat kan bv bij de schoft of bij de nek. Dan gaat zo'n paard vaak ook minder goed op de achterhand.
Precies, het kan nodig zijn in de training om een paard wat beter over de rug te krijgen. Daarbij is het natuurlijk niet de bedoeling dat het paard van de achterhand loopt. Je kunt dat prima controleren door het paard hals te laten strekken en de hand te laten volgen.
superwoman schreef:nombrado schreef:kan je me nog een keer die definitie geven van het "over de rug" rijden? en wat gebeurd er dan met de rug?
och kom op zeg....niet weer in herhaling vallen, getver. Dat is nu wel uitgekauwd hoor
superwoman schreef:nombrado schreef:kan je me nog een keer die definitie geven van het "over de rug" rijden? en wat gebeurd er dan met de rug?
och kom op zeg....niet weer in herhaling vallen, getver. Dat is nu wel uitgekauwd hoor
nombrado schreef:Veulen84 schreef:Serieus? Paard komt hier uit een heel slecht gereden zijwaardse beweging. (Vanaf 1:37 voor wie het zoekt) Zet af voor een sprong galop om dan weer te remmen, voor nog zo'n oefening. Hij trekt in het geheel z'n hakken naar z'n kont en niet naar voren. De volgende beweging slaat hij z'n achterbeen uit en duwt hij zichzelf af. Zakken in de achterhand is hier een kracht beweging. Het gaat om snelheid niet om gedragenheid. Dit kan ook nooit een gedragen beweging worden.
Voor dit soort sporten hoeft gedragenheid ook helemaal niet.
heb jij een goed voorbeeld van een "klassiek" gedragen voorbeeld ? (foto of filmpje)
arie53 schreef:Kennelijk zijn er nog steeds mensen die geen flauw besef van de biomechanica van het paard hebben en vrolijk deze nonsens ventileren.
Anoniem schreef:arie53 schreef:Kennelijk zijn er nog steeds mensen die geen flauw besef van de biomechanica van het paard hebben en vrolijk deze nonsens ventileren.
En veel erger nog is dat er hier mensen zijn die niet eens fatsoenlijk op een paard kunnen zitten, nooit rijden of nooit gereden hebben en die wel een ander de les lezen over hoe ze moeten rijden en hoe slecht al die 'moderne' ruiters wel niet zijn.
De bekende internetruiters.
Anoniem schreef:arie53 schreef:Kennelijk zijn er nog steeds mensen die geen flauw besef van de biomechanica van het paard hebben en vrolijk deze nonsens ventileren.
En veel erger nog is dat er hier mensen zijn die niet eens fatsoenlijk op een paard kunnen zitten, nooit rijden of nooit gereden hebben en die wel een ander de les lezen over hoe ze moeten rijden en hoe slecht al die 'moderne' ruiters wel niet zijn.
De bekende internetruiters.
Citaat:kan je me nog een keer die definitie geven van het "over de rug" rijden? en wat gebeurd er dan met de rug?
arie53 schreef:Jij als expert kunt het vast wel uitleggen.
arie53 schreef:Als een paard achter de loodlijn loopt kan het biomechanische mechaniek niet optimaal functioneren.
Het paard is dan niet in staat om via de afgebogen nek (het hoogste punt), middels de met de romp verbonden spier(M.branchiocephalicus), de romp aan de voorzijde tussen de schouderbladen omhoog te brengen en die geheven stand te houden.
Een paard achter de loodlijn gaat dus op de voorhand lopen.
hwn schreef:Oké, voor het hier weer op een kinderlijk welles-nietes spelletje uitdraait tussen een niet-ruiter en een moderne ruiter, neem ik maar es het boek van Leandra Theunissen erbij.
"... verzameling begint vanuit een bekken dat gaat kantelen en mobiel is. Doordat het bekken gaat kantelen, kan het achterbeen doorveren en meer energie genereren, wat meer expressie oplevert. Tegelijkertijd moet het heiligbeen gaan kantelen, waardoor in combinatie met een correct gedragen hals de rug omhoog kan komen en deze een sterke brug tussen voor- en achterhand vormt. Het bekken en de rug moeten mobiel zijn om alle power van achteruit door te laten vloeien naar voren".
Is nu een korte samenvatting die verder uitgelegd wordt in het boek, met heel wat anatomie erbij. Dus wie meer details wil, ben niet van plan het hele boek hier over te tikken, je kan die zelf bestellen.
.