[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:14

En....het is een bewezen feit dat amazones veel beter overweg kunnen met de wat hetere paarden. Die hebben liever een paard dat wat trekt op de hindernis, terwijl mannen liever wat duwen. Bij mij wordt een heet paard alleen maar heter, dus is het niet verstandig om die te nemen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:16

haha

maar mannen zijn natuurlijk over het algemeen wat sterker in de benen, die kunnen de wat koelere paarden beter 'aansporen' ;)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:26

schoentje schreef:
vivana schreef:
Zo even wat anders;
Vandaag moest onze Aretto starten op het NK te Ermelo....
Met een mooie 4e plaats (dubbel 0) zijn we zéér tevreden naar huis gegaan!

Gefeliciteerd Vivana!
Gelukkig niet voor niets zo'n eind gereden.

Ik vind wat hetere paarden juist wel fijn. Je moet er wel wat meer geduld mee hebben, maar ik heb er veel mee gewonnen.
Er is idd wel goed en slecht heet. Een gestoord hete die niet te sturen en remmen is vind ik ook niks aan.

Moet je Frans eens zien met v. Aarle's Wienus :D ....hahaha zijn bijnaam is voor ons "de kleine rat".
Heel apart paardje een zéér groot hart, maar in een parcour...knettergek ;) (thuis en in omgang absoluut niet,knopje gaat op concours pas om)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:27

Springert schreef:
En....het is een bewezen feit dat amazones veel beter overweg kunnen met de wat hetere paarden. Die hebben liever een paard dat wat trekt op de hindernis, terwijl mannen liever wat duwen. Bij mij wordt een heet paard alleen maar heter, dus is het niet verstandig om die te nemen.

Ofwel...de ruiter moet zich aan een paard aanpassen....... :D

En idd het is een stuk gemakkelijker om minder te hoeven doen maar als je eenmaal een paard aan je been hebt....dan is dat toch een hele overwinning voor "een vrouw" ;)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:34

en toch zijn het vaak de hete paarden die juist been nodig hebben

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:38

Biertabje schreef:
en toch zijn het vaak de hete paarden die juist been nodig hebben

Mja eerlijk rijd ik ook met "druk" maar bij een hete die van natuure wil lopen een stuk minder dan eentje die ik geregeld in zijn ribbenkast moet schoppen...
Zodat die gaat leren wat ik bedoel met druk zetten......
Ik kan ook beter met een hetere overweg dan mijn man...ik ben zelf rustiger en rij dus met minder druk
waardoor ze bij mij ontspannender willen werken...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:35

Biertabje schreef:
haha

maar mannen zijn natuurlijk over het algemeen wat sterker in de benen, die kunnen de wat koelere paarden beter 'aansporen' ;)

Ik wist het wel...

Afbeelding
_O-

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:02

Voor de liefhebbers:
EUROSPORT,
SPRINGEN van 17.00-18.30

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:03

Springert schreef:
Voor de liefhebbers:
EUROSPORT,
SPRINGEN van 17.00-18.30

Waarom zie ik dat nu pas... 19.00? ^)

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:18

hahaa inderdaad, dat dacht ik ook al, :P

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:49

Vandaag oefenparcours gehad en het ging geweldig. Het werd een springles in het oefenparcours, omdat er 2 nog zeer onervaren paarden ook mee gingen. Vanaf het moment dat we binnenkwamen was ze volledig anders dan de vorige keer. De vorige keer was ze vluchterig, nu wist ze precies wat we gingen doen; ze was zeer fel (maar aangezien het normaal een grote koude is, is ze dan voor mij alleen maar makkelijker om te rijden) en het enige wat ze had was 'wanneer mag ik nou eens springen?'. Nou eerst mochten we alle hindernissen los van elkaar springen. Hierbij had ik 2 weigeringen door mijn eigen stomme fout. Op de muur had ik een stuurfout omdat ik mijn teugels kwijt was (die had ze de hindernis ervoor uit mijn handen getrokken) en op de houtwal waar ik al voor vreesde, vermoed ik dat ik zelf dacht ach die weigert toch, want de keer erna trok ze er zelfs op aan. Daarna alles achter elkaar. Ze was ideaal; ze trok enorm aan op het hout, maar bleef redelijk luisteren (en eerlijk is eerlijk Ferrose trekt normaal nooit echt aan dus ik vond het helemaal niet erg dat ze wat overenthiousiast was). Dit rondje was ik foutloos. Daarna mochten we de verrassingshindernis doen, wat een heksenoog was (crosshindernis dus) en de eerste keer sprong ze die door mij weifelend. Toen mochten we nog een keer nou zodra ze door kreeg dat ze er weer door mocht trok ze me een partij aan. Daarna is voor ons een sprong nog een paar keer hoger gezet (oefenparcours was 60 cm) en dat deed ze zo makkelijk. Ze trok aan en wilde erover. Het was zelf zo erg dat toen ik rustig aan een lang teugeltje aan het stappen was en ze een hindernis in zicht kreeg ze ook aantrok; ik lette niet op en ze sprong aan in galop om erover te gaan. Geweldig zo. Ik denk nog een paar oefenparcoursen op 60cm zodat we vertrouwen in elkaar opbouwen (zij moet leren vertrouwen dat wanneer ik aangeef dat ze het kan/moet springen, dat ze ook gaat. En ik moet leren vertrouwen dat ze alleen weigert als ik een fout maak) en dan toch maar eens een rondje 80. Na onze les werd het op B-hoogte gezet en ik had alleen maar zoiets van; mag ik. Maar voorlopig eerst het vertrouwen goed krijgen, want een fout B-rondje kan nu nog veel te veel verpesten.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:23

Joki, het gaat de goeie kant op, want er zit al behoorlijk verschil tussen een tijdje geleden, en nu.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:32

Ja het verbaast me ook dat het tweede oefenparcours al zo een verschil was met het eerste. Dus ik houd hoop dat ik tegen herfst misschien toch een rondje B kan gaan starten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:28

Eindelijk de beloofde foto,s van de eenvoudige onderzetblokken voor hindernissen die wij gemaakt hebben in diverse kleuren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met de bouwbeschrijving erbij kan je 8 verschillende patronen of kleuren maken.
Afbeelding

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:31

Leuk SaskiaStar! daarmee maak je een mooie hindernis, valt denk ik wel snel om met wat wind. Moeten er geen dwarspootjes onder?

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:48

ik was afgelopen weekend op concours en by de devoucoux stand lieten ze me de ''gymer'' zien..

Marcel (en de rest) kennen jullie dit?
en wat denk je ervan? hieronder in de link een filmpje!

http://www.youtube.com/watch?v=gQw9AckTtzI

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:52

Geen idee wat ik er van moet vinden. Vind het erg lastig beoordelen aan de hand van het filmpje.
Moet zeggen dat ik het niet goed vind overkomen met die paarden waarbij het bit door middel van de longeerlijn half uit de mond getrokken wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:43

Ik snap ook niet echt wat het voor toegevoegde waarde heeft?

Sorry mn Frans is niet zo best.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:55

die prof verteld dat hij regelmatig zijn paarden beleert en laat werken met de gymer
volgens hem bootst de gymer perfect de ruiterhand na.
het volgt de paardenmond altijd, en houdtt altijd een constante druk.

ik vind het nogal raar: paarden lopen overal en nergens met hun hoofd, en als ruiter dien jij toch te beslissen waar paard zijn hoofd moet laten, en volg je ook niet ten allen tijde mee met het je hand ...

die longe vind ik ook jammer trouwens, geeft geen duidelijk beeld van het ding

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:22

ik vroeg of ze ook chambons verkochten en die hadden ze niet en toen liet ze me dat ding zien.. ze legde idd uit dat het de perfecte ruiterhand nabootst. dus dat het paard aan de longe of in de stapmolen kan werken 'net alsof er iemand op zit'.

het leek me toen best interessant maar toen ik het filmpje op youtube zag vond ik het er niet uitzien als hoe zy het me uitlegde.. vraag me echt af of mensen hier mee werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:23

schoentje schreef:
Leuk SaskiaStar! daarmee maak je een mooie hindernis, valt denk ik wel snel om met wat wind. Moeten er geen dwarspootjes onder?

Nee hoor valt niet om ze zijn best wel stevig, maar je kan er eventueel wat zand in scheppen bovenkant is makkelijk los te halen zodat je het patroon weer kan wisselen we hebben ze aan 2 kanten beschilderd en draaien die zonodig om.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:03

An1985 schreef:
ik was afgelopen weekend op concours en by de devoucoux stand lieten ze me de ''gymer'' zien..

Marcel (en de rest) kennen jullie dit?
en wat denk je ervan? hieronder in de link een filmpje!

http://www.youtube.com/watch?v=gQw9AckTtzI

Dit kende ik niet, maar dat lijkt me echt drie keer niks.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:10

Marcel, hoe denk jij over de hoogte voor een springcombinatie in de klasse B bij oefenparcoursen of oefenspringen?
Mijn paard heeft veel ruimte over en vertoont verder ook niet echt problemen in het B parcours, dus het leek me leuk om vast af en toe wat hoger te proberen voor als we straks naar het L springen gaan, ook al hebben we onze punten daarvoor nog niet. We kunnen i.v.m. vervoersproblemen namelijk niet zo vaak starten. Zou je aanraden om op eigen hoogte te blijven oefenen en wat meer naar de techniek te kijken of denk je dat het niet onverstandig is om gewoon eens te proberen om iets hoger te gaan? Of is het heel raar dat ik over "maar" 10 cm alles zo in overweging neem? :')

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:38

Appieee schreef:
Marcel, hoe denk jij over de hoogte voor een springcombinatie in de klasse B bij oefenparcoursen of oefenspringen?
Mijn paard heeft veel ruimte over en vertoont verder ook niet echt problemen in het B parcours, dus het leek me leuk om vast af en toe wat hoger te proberen voor als we straks naar het L springen gaan, ook al hebben we onze punten daarvoor nog niet. We kunnen i.v.m. vervoersproblemen namelijk niet zo vaak starten. Zou je aanraden om op eigen hoogte te blijven oefenen en wat meer naar de techniek te kijken of denk je dat het niet onverstandig is om gewoon eens te proberen om iets hoger te gaan? Of is het heel raar dat ik over "maar" 10 cm alles zo in overweging neem? :')

Over het algemeen vind ik dat je 10 cm hoger moet oefenen dan je in de ring aan parcoursen springt. Dan weet je namelijk zeker dat je niet voor problemen komt te staan wat de hoogte betreft. Als je het B constant goed rijdt, bijv foutloos of af en toe een balkje, dan grote kans dat je ook het 1.10 best aan kan in de training.

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:14

Hallo,,

Ik had een vraagje, maar ik zou eerst mijn probleem uitleggen;

Zo'n 3 jaar geleden ben ik van een manege paard afgevallen nadat we gingen springen. Het ging de hele les super goed en de hindernis stond op zon 80 cm tot 1 meter. Dit vind ik van mezelf al heel hoog want ik ben geen springer.
Maar naarmate de les vorderde ging de sprong steeds hoger, en de pony vond het zo leuk dat ze er nog even een halve meter extra hoog overheen sprong. Nu had ik mijn beugels te lang ( ja ik weet het heel erg dom, maar ik had er zo snel niet aan gedacht). En na de sprong ben ik er vanaf gevallen. Ik had een hersenschudding (voor een paar dagen) en een gescheurde lies. Dit deed ook geestelijk heel erg veel pijn omdat ik me niets kon herinneren. Maar nu ben ik dus heel erg bang om te springen.
Het ligt meer aan de hindernis dan aan het paard.
Want mijn verzorgpaard vind springen helemaal te gek en kan het ook makkelijk!
maar ik vind het dus gewoon heel erg eng.
We zijn al bezig met gewoon balkjes draven en lage kruisjes springen, en laatst heb ik 50 cm gesprongen, wat ik toch eigenlijk wel hoog genoeg vind! Maar ik wil graag van mijn angst af. Ik hoef niet hoog te springen, maar mijn angst, daar baal ik zo van. en mijn paard voeld dat en springt dan heel hoog over de hindernis heen. Ook het aanrijden lukt niet altijd even goed, daarom ga ik stappen en draaf voor de hindernis aan, waarna ze er overheen springt. maar soms kan ik dan niet goed meekomen omdat ze dan al vrij snel springt, eigenlijk vanuit een langzame draf.
(wat een verhaal he)

heeft u misschien tips voor mij waardoor ik me beter kan richten om over mijn angst heen te komen?
Ik zou er graag vanaf willen en niet zo'n watje willen zijn, want zo voelt het.