[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sethlover

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:11

@soeboenoe werkt jammergenoeg niet bij die van mij .. heeft een tè goede conditie Boos!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:48

Mijn paard heeft ook een conditie waar je U tegen zegt, die kan je 3 uur intensief rijden en dan pompt ze nog niet eens.
Maar dan is de frisheid er in ieder geval een beetje vanaf en hebben ze ook een beetje hun spieren op kunnen warmen en hun benen kunnen strekken! Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:34

Ik vind het wel lekker als een paard een goede conditie heeft, als het dier dan ook fijn aan de hulpen staat is het goed rijden imo Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:50

sethlover schreef:
even een vraagje, mijn paard staat nu op stal in verband met de sneeuw. En hij is nogal vurig, echt bijna niet bijelkaar te rijden omdat hij de hele tijd wil rennen omdat hij zoveel energie heeft.. Wat kan ik hier tegen doen?? Want hij wil ook niet tot rust komen en onderin lopen als hij zo is.. En hij is al ongeveer 2 weken zo.. Iemand tips om hem weer rustig te krijgen?? Zodat hij weer netjes kan lopen??
(longeren en losgooien helpt niet)

Hij luistert dus niet op je zit.
Het belangrijkste is om dat met goede begeleiding te gaan oefenen...

Die energie moet dan juist voor je gaan werken en niet tegen je.
Vooral niet aan de teugels gaan hangen en dus korte ophoudingen maken en zelf rustig lichtrijden zodat het paard zich aan jouw moet aanpassen.

succes!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:57

okee dankjewel, ga ik eens proberen. (heb volgende week weer les dus komt ook goed)

meeikkJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:45

gister in de les liep de pony waar ik op zat echt super en ik kreeg haar ook een hele tijd aan de teugel en dan raakte ik haar zomaar weer kwijt. maar het was een fijne les Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:02

Paardje_13 schreef:
gister in de les liep de pony waar ik op zat echt super en ik kreeg haar ook een hele tijd aan de teugel en dan raakte ik haar zomaar weer kwijt. maar het was een fijne les Haha!

Hoe kreeg je de pony aan de teugel dan?

meeikkJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:03

ik had veel overgangen gemaakt en heel actief voltes stelling wijken weetikhet we hadden ook veel langer dan normaal ingrereden door het weer.

hcSugarbabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:44

aan de teugel???!!! je hoort je paard niet aan de teugel te rijden, maar hem na te laten geven. maar ik vind dat je dat niet kunt bespreken. maar je moet lessen nemen en kilometers maken.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:58

hcSugarbabe schreef:
aan de teugel???!!! je hoort je paard niet aan de teugel te rijden, maar hem na te laten geven. maar ik vind dat je dat niet kunt bespreken. maar je moet lessen nemen en kilometers maken.

Welkom in het topic Haha! Ik ben een trouwe lezer, en als je even terug leest merk je dat het 'aan de teugel rijden' niet het uitgangspunt is van dit topic. Vooral het stukje; hoe kan ik mijn paard nageeflijker maken (en die aanleuning te krijgen). De tips die gegeven worden (vooral door de mensen die hier regelmatig zitten, soms zitten er tussen die nergens op slaan) zijn puur tips om dat stukje beter voor elkaar te krijgen. Ze geven hier geen gebruiksaanwijzing, alleen aanwijzingen. Is hij voor je been, heb je stelling in de hoeken, hoe voelt ie als je dit/dat/zus/zo doet, rijd je veel voltes en overgangen, is hij stijf op één kant enzovoort.
Ik kreeg bijvoorbeeld hele simpele tips toen ik iets postte. De tip was: rijd de hoeken door met de goede stelling, rijd je voltes met de goede stelling en je merkt dat je paard vanzelf soepeler wordt en daar gaat lopen. Dit soort tips kunnen je helpen om net dat stukje meer te krijgen, ook al zijn het hele simpele tips. Je komt er zelf soms niet op.
Dus lees alsjeblieft even terug en je zult merken dat er hele nuttige tips voorbij komen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:00

hcSugarbabe schreef:

Les nemen helpt, maar wel bij de goede instructeur. Kilometers maken hoeft niet persé, je moet leren om je lijf te controleren, dat doe je niet door eindeloos te oefenen, want dan maak je steeds dezelfde fouten.
Je moet leren voelen, en dat kan met goede les.

Vind dat kilometers maken altijd een beetje onzin, zie je "ruiters"(het mag de naam niet hebben) bonken en stuiteren en trekken, maar "ze vinden het zo leuk"(vraag me af of het paard die mening deelt) en ze maken kilometers...... en doen steeds maar dezelfde dingen fout, omdat ze niet luisteren naar: laat je heupen eens los, benen ontspannen, rug los, láát je rustig opgooien en kom zachtjes neer.....

het zijn vooral de ontspannen heupen en de losse schouders die het hem doen..... neit de kilometers hoor.....

Btw: "aan de teugel"is gewoon een rijkunstige term, hoor. Dat mensen er wat anders van maken, is niet de schuld van het boekje Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:23

Paardje_13 schreef:
ik had veel overgangen gemaakt en heel actief voltes stelling wijken weetikhet we hadden ook veel langer dan normaal ingrereden door het weer.

Maar dan zou ze juist meer op het laatst of iig ook op het laatst lekker aan de teugel en nageeflijk moeten zijn...
Ik hoop dat ze idd nageeflijk liep, maar ben wel benieuwd naar de uitvoering. Helaas wil 'men' zich nog wel eens vergissen met een mooie 'krul' ipv van nageeflijkheid

meeikkJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:11

nee het was geen krul dat weet ik zeker het was zo ontspannen. paardje wordt vaak door kleintjes gereden en wil nog wel eens met dr neusje naar het plafond maar ze zocht echt mijn hand op want ik heb geen kneepjes gegeven (doe ik nooit)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:28

Paardje_13 schreef:
nee het was geen krul dat weet ik zeker het was zo ontspannen. paardje wordt vaak door kleintjes gereden en wil nog wel eens met dr neusje naar het plafond maar ze zocht echt mijn hand op want ik heb geen kneepjes gegeven (doe ik nooit)

ook als een paard in de krul loopt, kan hij erg ontspannen aanvoelen.
Nogmaals hoop ik dat het goed was hoor, maar aangezien de eerste keren toch vaak niet correct gaan, is het belangrijk dat je er extra op let. Knipoog

meeikkJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:31

oke ga volgende keer nog meer er op letten

xx.amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:42

hee sppr zo al die tips maar nu heb ik ze zelf ook gebruiken
ik heb een hele eigenwijze shetlander maar het is zo schattig als shetjes aan de teugel kunnen lopen,
maar dan het probleem ......
ze is heel actief en is niet moe te krijgen als je met haar omdraai (rijden in een wei) is ze weg in vollegalop en dan kan je haar echt neit meer terug krijgen wat je ook doet.
daar door word ze minder gereder door mijn nichtje omdat ze er neits mee kan en dat is heel jammer duz wil weer beetje beginngen nu het ook heel langzaam beetje lekkerder weer word.
maar dan nu hoe leer ik haar aan de teugel ?????
want ik heb wel een gewoon zo geprobeert en dan gewoon teugel laag houden :oo maar dan heeft ze de nijging om te steigeren duzz...

PLEASE wie heeft er een goede tip voor me ????

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:18

wat dacht je van een stuk van de wei afzetten, en de pony eerst lekker vlot aan je been krijgen. Lekker veel overgangen, voltes inrijden etc. Laat dat ideale 'shetlanders lopen zo schattig aan de teugel dus de mijne moet dat ook' verhaal nou maar weg. Lekker rijden, vlot worden, het komt allemaal vanzelf. ;)

xx.amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:33

maar probleem is nu het rijden enzo is had echt een top conditie toen ik er nog op kon rijden enzo ging ik samen met vriendinnen lekker crossen enzo, maar nu word ze door me nichtje van 8 bereden en zij is nogal van als iest niet lukt ofzo dan stopt ze, en dan nog een probleem ze shet kan ook niet longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:33

xx.amber schreef:
ze is heel actief en is niet moe te krijgen als je met haar omdraai (rijden in een wei) is ze weg in vollegalop en dan kan je haar echt neit meer terug krijgen wat je ook doet.

het is geen rijtechnisch probleem, maar onkunde van de ruiter(s). Zijn jullie wel de goede maat voor de shet? Kleine paardjes hebben wel eens de neiging om te gaan racen met (te) grote ruiters, puur om in evenwicht te blijven. Ik heb niet het idee dat jullie bijzonder goed kunnen rijden, dus wss moet de pony nogal veel doen om niet ter aarde te storten...... ik vermoed dat daar de oorzaak van het race-probleem ligt :)
Zoals inmiddels aardig bekend zal zijn op Bokt, ben ik bepaald geen fan van 14, 15-jarigen op shetlanders :n

xx.amber schreef:
maar dan nu hoe leer ik haar aan de teugel ?????

Niet. Kan de pony zelf prima.
xx.amber schreef:
want ik heb wel een gewoon zo geprobeert en dan gewoon teugel laag houden maar dan heeft ze de nijging om te steigeren duzz...

En terecht :j zou ik ook doen. Je rijdt ze naar voren, en dan hou je ze tegen..... idd hét recept voor steigeren.
xx.amber schreef:
PLEASE wie heeft er een goede tip voor me ????

Les nemen op een ervaren paard/pony, met een heel goede instructeur, en niet zelf gaan experimenteren. Is de allerbeste tip die ik kan geven ;)

xx.amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:17

Yamcha schreef:
het is geen rijtechnisch probleem, maar onkunde van de ruiter(s). Zijn jullie wel de goede maat voor de shet? Kleine paardjes hebben wel eens de neiging om te gaan racen met (te) grote ruiters, puur om in evenwicht te blijven. Ik heb niet het idee dat jullie bijzonder goed kunnen rijden, dus wss moet de pony nogal veel doen om niet ter aarde te storten...... ik vermoed dat daar de oorzaak van het race-probleem ligt :)
Zoals inmiddels aardig bekend zal zijn op Bokt, ben ik bepaald geen fan van 14, 15-jarigen op shetlanders :n

Niet verkeerd opvatten hoorw maar ik rij NOOIT meer op me shetlander dat vind ik gewoon te zieliig ik ben veel te groot en te zwaar , en ben zelf geen fan van als je op die leefstijd nog op een shetlander rijd, maar me nichtje rij op haar me nichtje is rond de 30 kg en de pony rond de 90 cm.

want ik heb wel een gewoon zo geprobeert en dan gewoon teugel laag houden maar dan heeft ze de nijging om te steigeren duzz...
[/quote]

Yamcha schreef:
En terecht :j zou ik ook doen. Je rijdt ze naar voren, en dan hou je ze tegen..... idd hét recept voor steigeren.

je snap me niet ik bedoel gewoon als ik naast de pony staat en als ze stil staat.

xx.amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:20

Margoot schreef:
wat dacht je van een stuk van de wei afzetten, en de pony eerst lekker vlot aan je been krijgen. Lekker veel overgangen, voltes inrijden etc. Laat dat ideale 'shetlanders lopen zo schattig aan de teugel dus de mijne moet dat ook' verhaal nou maar weg. Lekker rijden, vlot worden, het komt allemaal vanzelf. ;)

maar waaromo zou je kwpn paard wel aan de teugel laten lopen en een shetlander niet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:50

xx.amber schreef:
Niet verkeerd opvatten hoorw maar ik rij NOOIT meer op me shetlander dat vind ik gewoon te zieliig ik ben veel te groot en te zwaar , en ben zelf geen fan van als je op die leefstijd nog op een shetlander rijd, maar me nichtje rij op haar me nichtje is rond de 30 kg en de pony rond de 90 cm.

Daar lijkt me niets mis mee :)
Heel goed op deze manier :j

xx.amber schreef:
Yamcha schreef:

je snap me niet ik bedoel gewoon als ik naast de pony staat en als ze stil staat.

Naast de pony staan en dan "aan de teugel" proberen te krijgen is oneerlijk. Het is hetzelfde als zagen en in de krul trekken, enz.
Aan de teugel komt altijd vanuit een voorwaarts, goed aan de hulpen staand paard.
De enige manier is: voorwaarts rijden (niet hetzelfde als snel) paard moet goed aan het been zijn, goed zitten, handen stil tov de mond van het paard :) Bit moet stil liggen in de mond, je teugels moeten een soort zachte elastiek zijn. Dan gaat ieder paard aan de teugel, en of dat nu een shet is of een kwpn, maakt geen bal uit :)

Margoot bedoelt denk ik, dat jullie je teveel focussen op het plaatje, en dan ga je van voor naar achter werken, ipv van achter naar voor. Ik ben dat met haar eens :)

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:54

xx.amber schreef:
Margoot schreef:

maar waaromo zou je kwpn paard wel aan de teugel laten lopen en een shetlander niet ?

een shetlander met een blijkbaar te grote ruiter en dan ook nog aan de teugel, dat werkt gewoon niet. :S
ik heb zelf ook een shetlander, en daar wandel ik gewoon mee. hele ritten van een hele hoop kilometers, en alsof hij een hondje is loopt hij de hele tijd voor me uit. :+ Klaat hem op sommige stukken ook gewoon los lopen, maar als hij ergens van schrikt issie weg, dus dat niet zo vaak. ;) Gewoon lekker genieten met je shettie, ik ga er in de wei ook weleens op zitten, terwijl hij lekker aan eht grazen is, en ik zet hem ook voor het karretje. Dik is en blijft hij, komt ie niet vanaf. Maar dat is dan maar zo, ik kan me der niet druk om maken, hij geniet zo lekker dus lekker laten lopen. :)
Ga je niet lopen focussen op shettie's aan de teugel, dat vind ik gewoon zielig hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:03

Margoot schreef:
Ga je niet lopen focussen op shettie's aan de teugel, dat vind ik gewoon zielig hoor.

Moet je nooit doen, maakt niet uit of het een shet is of een groot paard.
Aan de teugel rijden is een resultaat van een paard wat goed en onstspannen aan de hulpen staat.
Het resultaat is een paard of pony die z'n rug goed gaat gebruiken om de ruiter beter te kunnen dragen en loopt daaruit vanzelf aan de teugel.... Met geknoei aan de voorkant, zorg je er juist voor dat het paard z'n rug en lijf gaat vastzetten, omdat je het paard tegen werkt.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:08

Het hoofd moet naar beneden
Bij de klassieke dressuur was het "afknikken van het hoofd" een gevolg van de verzameling van het paard. Nu wordt echter vaak gedacht dat "het paard in de krul" verzameling tot gevolg zal hebben. Oorzaak en gevolg zijn dus met elkaar verwisseld. Heel wat ruiters zijn avond aan avond bezig in de rijbak met het omlaag krijgen van het hoofd van hun paard. Als dat niet lukt zoek je een hulpteugel uit die je alsnog van het gewenste plaatje voorziet.

Vraag eens aan je mederuiter waarom het hoofd naar beneden moet. Je zult antwoorden krijgen als:
"anders drukt het paard de rug weg", "dat is nodig om het paard te verzamelen", "omdat mijn instructrice het zegt"...

Het is onwaarschijnlijk dat je als antwoord een uitgebreide verhandeling zult krijgen met een hoop anatomische kennis erin verweven. De meeste instructeurs en instructrices zijn ook niet gezegend met een grote hoeveelheid kennis over anatomie van het paard en kunnen dan vaak ook niet beargumenteerd onderbouwen waaróm het hoofd dan zo nodig naar beneden moet.

Wellicht is het verstandiger eerst een boek over anatomie door te werken, alvorens paarden in een houding te dwingen....

Een paard dat niet met het hoofd "in de krul" loopt, drukt niet per defenitie de rug weg. Omgekeerd kan een paard ook zijn rug wegdrukken, of zijn rug slecht gebruiken wanneer het hoofd wél in de krul is. De kans dat een paard zijn rug gespannen houdt tijdens het "in de krul" lopen is zelfs vele malen groter dan wanneer het paard zelf zijn houding mag kiezen.

Een paard dat zich in vrijheid beweegt op grote snelheid, zal zijn hoofd naar voren strekken, om zoveel mogelijk lucht door te laten in zijn luchtpijp. Het afbuigen van het hoofd verstoort dit proces. Je kunt dit vergelijken met een tuinslang, een beetje buigen lukt nog, maar er komt een punt waarop de tuinslang "knikt" en het resultaat is dat er minder water uitspuit. Voor de luchtpijp van het paard geldt dit ook. Wordt het hoofd teveel afgeknikt, dit is zeker het geval als het paard op en achter de loodlijn loopt, dan wordt de luchtweg afgekneld. Bovendien zorgt een bit ook nog eens voor belemmering van de ademhaling, omdat het eetreflex op gang komt. Er kan minder lucht de longen binnenstromen, dit zorgt voor onderdruk in de longen en uiteindelijk zorgt dit voor longbloedingen. Hoe hoger de snelheid van het paard, hoe groter de onderdruk, hoe eerder longbloedingen op zullen treden. Longbloedingen bij draf- en racepaarden is geen erfelijke ziekte, is niet gerelateerd aan het ras of aan de sport, maar aan het feit dat ze met een bit en in een onnatuurlijke houding op hoge snelheid gereden worden.

Het wegdrukken van de rug heeft veel meer te maken met wel of niet gespannen zijn van het paard. Een paard gaat zijn rug verkeerd gebruiken wanneer het gestresst is. Dat kan vele oorzaken hebben: weinig mogelijkheid hebben tot het uiten van natuurlijk gedrag, dagenlang op stal staan, overvoerd worden met krachtvoer en te weinig ruwvoer, pijn, ongemak, slecht passend zadel, zere voeten, zere mond etc. Al deze stressfactoren kunnen eenvoudig verholpen worden door een natuurlijke huisvesting, voeding, verzorging en bitloos rijden van het paard met een goed passend zadel.

heb ik van een site afgehaald.