[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:03

Hallo, ik lees al een tijdje mee in dit topic maar heb nog nooit gereageerd.

Ik heb zelf ook een (heel erg) hete pony, zowel in het rijden als het springen. Ik stap zelfs op met een blok(op een 1m49 hoge pony :')) omdat ze anders te gespannen wordt om op te stappen. En ik krijg mijn pony het rustigste door veel veel veel te werken, hoe meer ik er mee werk, hoe rustiger ze wordt. In de vakanties 's morgens longeren en 's avonds rijden en de dag voor jumping altijd springen. Bij mijn pony moet je heel veel geduld hebben en zeker niet beginnen te trekken, anders heb ik weer een half uur nodig om ze rustig te krijgen :) verder is er voor de extreme gevallen nog wel een middeltje...

Heel fijn topic trouwens, kan je veel van opsteken!

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:11

Wadi_ schreef:
verder is er voor de extreme gevallen nog wel een middeltje...

een doping vry middeltje??

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:27

An1985 schreef:
Wadi_ schreef:

:j

An1985

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:32

wat dan als ik vragen mag?

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:35

An1985 schreef:
wat dan als ik vragen mag?

Je hebt pb :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:03

Wadi_ schreef:
Hallo, ik lees al een tijdje mee in dit topic maar heb nog nooit gereageerd.

Ik heb zelf ook een (heel erg) hete pony, zowel in het rijden als het springen. Ik stap zelfs op met een blok(op een 1m49 hoge pony :')) omdat ze anders te gespannen wordt om op te stappen. En ik krijg mijn pony het rustigste door veel veel veel te werken, hoe meer ik er mee werk, hoe rustiger ze wordt. In de vakanties 's morgens longeren en 's avonds rijden en de dag voor jumping altijd springen. Bij mijn pony moet je heel veel geduld hebben en zeker niet beginnen te trekken, anders heb ik weer een half uur nodig om ze rustig te krijgen :) verder is er voor de extreme gevallen nog wel een middeltje...

Heel fijn topic trouwens, kan je veel van opsteken!

Vaak wil dat voor het gewone vlakke werk nog wel werken, maar zodra zien dat soort paarden of pony's een hindernis dan is alles vergeten en worden ze heter en heter.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:04

An1985 schreef:
Wadi_ schreef:

Nee...dopingvrije relaxers zijn er niet. Ze zijn allemaal positief of werken niet. Wat hooguit kan is een ander middel erbij geven zodat het andere middeltje gemaskeerd wordt. persoonlijk hou ik er niet van want het gaat weer ten koste van het springen en zelfs is het een beetje gevaarlijk omdat ze in de landing ook niet zo stevig meer op het ondergestel staan.Eigenlijk zijn hete beesten gewoon niet geschikt om mee te springen, maar ja..als je er een hebt doe je hem ook niet zo gauw de deur uit. Ik wel tegenwoordig, vroeger wilde ik het nog wel proberen maar is zelden iets goeds uit gekomen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 03-04-10 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:08

Springert schreef:
An1985 schreef:

Nee...dopingvrije relaxers zijn er niet. Ze zijn allemaal positief of werken niet.

Het is ook geen medisch middel :P

Maar als het in het 'vlakke werk' rustiger gaat dan gaat het springen toch ook meer ontspannen? Bij mijn pony in ieder geval toch wel :)

Edit: Na ong. een jaar hadden we het bij mijn pony eigenlijk ook opgegeven, we dachten dat we ze toch niet meer rustiger gingen krijgen. Ben ik blij dat we ze toen nooit hebben weggedaan. Ik spring er nu 1m20 parcours mee en het is de enige pony waarvan ik weet dat ik altijd aan de eindmeet kom(stopt nooit). Maar je hebt natuurlijk wel paarden waar niets bij helpt en die gevaarlijk worden, maar zo zijn er toch wel niet al te veel?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:22

Wadi_ schreef:
Springert schreef:

Nee...dopingvrije relaxers zijn er niet. Ze zijn allemaal positief of werken niet.

Het is ook geen medisch middel :P

Maar als het in het 'vlakke werk' rustiger gaat dan gaat het springen toch ook meer ontspannen? Bij mijn pony in ieder geval toch wel :)

Edit: Na ong. een jaar hadden we het bij mijn pony eigenlijk ook opgegeven, we dachten dat we ze toch niet meer rustiger gingen krijgen. Ben ik blij dat we ze toen nooit hebben weggedaan. Ik spring er nu 1m20 parcours mee en het is de enige pony waarvan ik weet dat ik altijd aan de eindmeet kom(stopt nooit). Maar je hebt natuurlijk wel paarden waar niets bij helpt en die gevaarlijk worden, maar zo zijn er toch wel niet al te veel?

Ik spreek meer in algemene zin...uiteraard heb je uitzonderingen, maar veelal is het zo dat hete pony's en paarden van springen alleen maar heter worden, hoe rustig je ze ook maakt op het vlakke. De eerste paar sprongetjes gaan dan nog wel, maar tegen de tijd dat je het parcours in gaat zijn ze weer zo gek als een deur. Nou heb je wel 2 soorten hete paarden. De hete soort die toch heel goed te rijden zijn, en de andere die compleet gek door de teugel springen en steeds harder gaan. Met de eerste categorie kun je perfect wedstrijden rijden de tweede categorie veroorzaken alleen maar ergernis.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:30

Je hebt gelijk, ik spreek meer uit eigen ervaring met mijn pony :) ze is trouwens soort 2, toen ik er vroeger ging opzitten was het precies alsof ze uit een startbox vertrok en mocht ik een kwartier galloperen eer dat ik ze terug een paar passen in draf kreeg(en dan terug galloperen) en dan werd ze nog een half uur gelongeerd voor ik er ging opzitten := en bij het minste dat je wat druk op de teugels zette, sprong ze volledig door de teugel uit en maar huppelen... en springen was nog erger :') Als ik uit de bocht naar de hindernis kwam vertok ze als een speer en kon je ze niet terughouden. Ze heeft mij bloed zweet en tranen gekost maar ik ben ontzettend blij dat ik ze nu nog heb! :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:46

Begrijp ik wel, want een pony die 1.20 parcoursen springt is toch wel leuk...zijn er ook niet heel erg veel.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:52

Zo even wat anders;
Vandaag moest onze Aretto starten op het NK te Ermelo....
Met een mooie 4e plaats (dubbel 0) zijn we zéér tevreden naar huis gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:18

vivana schreef:
Zo even wat anders;

Feli! :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:31

vivana schreef:
Zo even wat anders;

Gefeliciteerd Vivana!
Gelukkig niet voor niets zo'n eind gereden.

Ik vind wat hetere paarden juist wel fijn. Je moet er wel wat meer geduld mee hebben, maar ik heb er veel mee gewonnen.
Er is idd wel goed en slecht heet. Een gestoord hete die niet te sturen en remmen is vind ik ook niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:45

schoentje schreef:
vivana schreef:
Zo even wat anders;

Gefeliciteerd Vivana!
Gelukkig niet voor niets zo'n eind gereden.

Ik vind wat hetere paarden juist wel fijn. Je moet er wel wat meer geduld mee hebben, maar ik heb er veel mee gewonnen.
Er is idd wel goed en slecht heet. Een gestoord hete die niet te sturen en remmen is vind ik ook niks aan.

Een paard wat trekt op de sprong vind ik niet zo erg, maar ze moeten niet kneitergek zijn.
Ik heb een concordemerrie gereden, die was zo kneiterheet, dat kreeg ik niet minder. Ze werd alleen maar gekker. En gevaarlijker. Mensen verklaarde me voor gek dat ik nog met haar sprong.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:56

Hoi Marcel, fijne pasen!

Het is weer april en het outdoor seizoen is begonnen.
Gister ging ik naar oefenspringen en daar hadden ze een parcour staan in de buitenbak, door de vele regenval was het echt een flinke modderpoel geworden.
Ik durfde er eerst niet op te springen mijn paard heeft hoefijzers en ik was bang dat ze uit zou glijden.
Binnen kon je gelukkig inspringen en heb me daar goed vermaakt met de 2 inspringhindernissen.
Heb het buiten nog even geprobeerd maar de bodem was echt zwaar.

Nu vroeg ik me af wat vind jij van springen op grasbodem met slecht weer, trek je je paarden dan terug als de bodem echt te zwaar is of vind je dat je het toch kunt proberen?
Ik vind het zelf best eng om op gras te springen als het slecht weer is, ik ben dan bang voor blessures.
En als je oefent op droog gras, moet je dan altijd kalkoenen
in de hoefijzers draaien? Als je ongeveer 80 cm tot 1 meter oefend, of is dat niet nodig?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:46

Gister mijn eerste parcoursje gesprongen. Eerste manche foutloos (was BB hoor) en tweede fout parcours fout parcours, 2 balkjes en bijna val, want ze ging links waar we rechts moesten. :+ Dat paard is behoorlijk heet. In het eerste parcours was het nog wel wat te controleren, maar de tweede was echt een ramp haha!
En ik kan het parcours niet onthouden, dat werkt dan ook niet echt mee.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:44

ieris schreef:
Hoi Marcel, fijne pasen!

Het is weer april en het outdoor seizoen is begonnen.
Gister ging ik naar oefenspringen en daar hadden ze een parcour staan in de buitenbak, door de vele regenval was het echt een flinke modderpoel geworden.
Ik durfde er eerst niet op te springen mijn paard heeft hoefijzers en ik was bang dat ze uit zou glijden.
Binnen kon je gelukkig inspringen en heb me daar goed vermaakt met de 2 inspringhindernissen.
Heb het buiten nog even geprobeerd maar de bodem was echt zwaar.

Nu vroeg ik me af wat vind jij van springen op grasbodem met slecht weer, trek je je paarden dan terug als de bodem echt te zwaar is of vind je dat je het toch kunt proberen?
Ik vind het zelf best eng om op gras te springen als het slecht weer is, ik ben dan bang voor blessures.
En als je oefent op droog gras, moet je dan altijd kalkoenen
in de hoefijzers draaien? Als je ongeveer 80 cm tot 1 meter oefend, of is dat niet nodig?

Ik trek mijn paarden terug als het te drassig is. De kans op blessures is te groot, en dat is 1 concourtje mij niet waard.
In principe hebben de meeste springruiters altijd kalkoenen in, of het nou binnen of buiten is.
De grip is altijd beter dan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:45

Lante schreef:
Gister mijn eerste parcoursje gesprongen. Eerste manche foutloos (was BB hoor) en tweede fout parcours fout parcours, 2 balkjes en bijna val, want ze ging links waar we rechts moesten. :+ Dat paard is behoorlijk heet. In het eerste parcours was het nog wel wat te controleren, maar de tweede was echt een ramp haha!
En ik kan het parcours niet onthouden, dat werkt dan ook niet echt mee.

Dat was jammer van die tweede ronde, ja.
Ach....iedereen vergeet zn parcours wel eens....zelfs de allerbesten. O:)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:46

Is waar....fijne pasen iedereen.
ik wist niet eens dat het 1e paasdag was...hmmm

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:35

Springert schreef:
Dat was jammer van die tweede ronde, ja.
Ach....iedereen vergeet zn parcours wel eens....zelfs de allerbesten. O:)

Haha, dat geloof ik best; ik ben nog wat teveel met de hindernissen overleven bezig. Ik moet voor de hindernis al denken 'Ik moet zo naar rechts/links', nu is het zo; 'pfieuw, die heb ik ook weer gehad en ik zit nog, uuuuhhh, waar was de volgde ook al weer..?' :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:12

Is net als met autorijden...kun je je nog herinneren hoe je helemaal moest kijken naar de metertjes, de versnellingspook en je pedalen? Nu rij je zonder erbij na te denken.
Zo is het met springen precies hetzelfde.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:31

geef mij persoonlijk ook maar de hete paarden :j ik heb een schimmel en die uit het in wat rennen, maar er altijd overheen willen. maar ik heb ook een animo en die uit het meer in stuiteren en het niet kunnen verwerken tussen de oren...

maar ondanks dat liep die Animo gister wel even naar een prachtige 2e prijs in de Grote Z finale van Indoor Tolbert.
in de Grote Prijs had ik helaas 1 balkje met de schimmel.

en de 1e dag ook nog een 6e prijs van de animo. Dus ik kon vannacht weer tevreden naar huis :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:50

Zo zie je...voor iedere smaak is er een oplossing.
Zelf moet ik echt niks weten van hete paarden. Drie dagen hard rijden en ze lopen nog weken na te stuiteren. Met een koele kan ik week na week hard rijden en die blijven gewoon.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:55

dat is dan weer de andere kant van het verhaal :j die animo moet bij wijze van volgende week weer een rondje M hc lopen...

de schimmel bv kan je elke week wel meenemen, maar die uit zich dan ook op een hele andere manier... die weet niet beter dan dat ze gaat rennen em dat ze er graag overheen wil :D

het verschil is dat de animo super voorzichtig is en mijn schimmel wel tegen een fout kan :j ... dan heb ik liever een die eens een fout maakt maar met een goed karakter... dan eentje die gruwelijk kan springen maar bang is voor het hout