En hij is 6 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
enniee schreef:AMY_AMY dit heb ik dus ook altijd, ik ben ook altijd heel zenuwachtig en dan denk ik dat ik iets vergeet een oefening te rijden enzo. ik probeer nu minder zenuwachtig te zijn door de proef altijd goed door te nemen. maar het is wel erg moeilijk
AMY_AMY schreef:Dan wil ik er nog aan toevoegen dat het een hengst , dat vooral springgefokt is en dat ook heel erg goed kan, maar ik vind dat de basis van dresuur toch goed moet zijn
En hij is 6 jaar
Maaar__ schreef:Ik heb ook een vraagje..
Mijn vzpaard loopt wel netjes met dr koppie, maar niet aan de teugel zegmaar. Ze loopt dus ook weer niet helemaal met dr hoofd in de lucht, maar ook niet mooi rond.
En altijd als ik aandraaf, dan loopt ze wel een stuk of 5 passen mooi rond, daarna verzwakt ze weer en loopt ze normaal, dan lukt het mij ook niet meer. Hoe kan dit nou?
Ik doe hetzelfde met mn handen enzo de eerste drafpassen als normaal, ook gewoon normaal contact en beetje spelen met de teugels enzo!
Calinda01 schreef:Hoi allemaal,
ik ben nieuw hier en ik wil graag wat tips over het aan de teugel rijden van m'n friese paard.
Ik snap best dat je niet alles kan leren via internet maar een paar tips zouden handg zijn.
M'n paard is twaalf jaar en er is weinig mee gedaan.
Sinds mei vorig jaar ben ik op haar gaan rijden.
Ook zij heeft de neiging om met haar hoofd omhoog te gaan lopen.
In het begin had ze totaal geen conditie maar naarmate we vaker gingen rijden werd het steeds beter.
Ze liep lekker voorwaarts maar ze is totaal niet aan de teugel te krijgen.
In stap gaat ze ontzetten lopen trekken en stilstaan.
In draf gaat ze veel te diep als ze aan de teugel loopt.
Heeft iemand dit ook weleens meegemaakt?
Groetjes Calinda
Hollybolly schreef:ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen
Calinda01 schreef:Hoi allemaal,
ik ben nieuw hier en ik wil graag wat tips over het aan de teugel rijden van m'n friese paard.
Ik snap best dat je niet alles kan leren via internet maar een paar tips zouden handg zijn.
M'n paard is twaalf jaar en er is weinig mee gedaan.
Sinds mei vorig jaar ben ik op haar gaan rijden.
Ook zij heeft de neiging om met haar hoofd omhoog te gaan lopen.
In het begin had ze totaal geen conditie maar naarmate we vaker gingen rijden werd het steeds beter.
Ze liep lekker voorwaarts maar ze is totaal niet aan de teugel te krijgen.
In stap gaat ze ontzetten lopen trekken en stilstaan.
In draf gaat ze veel te diep als ze aan de teugel loopt.
Heeft iemand dit ook weleens meegemaakt?
Groetjes Calinda
Yamcha schreef:Rechtrichten lijkt me hier een goede oplossing. Links even sterk maken als rechts.
Verder zou ik ook even naar het been (en neit te vergeten de rug) laten kijken. Een goede osteopaat en DA zijn nooit weg.
Vergeet niet dat het vastpakken door het paard vaak wordt veroorzaakt door een sterke, strenge hand van de ruiter, toch goed om daar op te letten.
Veel ruiters wijten hun rijtechnische problemen ofwel aan de lichamelijke gesteldheid van het paard, ofwel aan het niet passen van het tuig, terwijl de problemen in 99% van de gevallen aan de ruiter zelf liggen.
Niet passen van het tuig is daarbij altijd een fout van de eigenaar, daar hoor je gewoon aandacht en tijd aan te besteden, en de experts (tandarts voor het bit, zadelmaker voor het zadel) om raad te vragen.
Er zijn ook best goede boeken waardoor je zélf een beetje kunt leren zien of een zadel past.
Verder worden lichamelijke problemen in veel gevallen veroorzaakt door de ruiter zelf.
Fouten maken is ook geen schande, wel is het imo een goede zaak om er eerlijk over te zijn. Wie een fout niet onder ogen ziet, kan hem ook niet oplossen
Dat laatste stuk was overigens in het algemeen, niet speciaal tegen jou gericht.
Yamcha schreef:, lange zijde ook je paard recht proberen te houden.
superwoman schreef:Yamcha schreef:, lange zijde ook je paard recht proberen te houden.
dmv de voorhand voor de achterhand te zetten en niet andersom