[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AMY_AMY

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:06

Dan wil ik er nog aan toevoegen dat het een hengst , dat vooral springgefokt is en dat ook heel erg goed kan, maar ik vind dat de basis van dresuur toch goed moet zijn Ja
En hij is 6 jaar Ja

AMY_AMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:07

enniee schreef:
AMY_AMY dit heb ik dus ook altijd, ik ben ook altijd heel zenuwachtig en dan denk ik dat ik iets vergeet een oefening te rijden enzo. ik probeer nu minder zenuwachtig te zijn door de proef altijd goed door te nemen. maar het is wel erg moeilijk

Klopt! Ja Ik oefen ook heel vaak het proefje wat ik moet rijden van tevoren maar Yester word toch wel gespannen zodra die in de ring zit Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:56

AMY_AMY schreef:
Dan wil ik er nog aan toevoegen dat het een hengst , dat vooral springgefokt is en dat ook heel erg goed kan, maar ik vind dat de basis van dresuur toch goed moet zijn Ja
En hij is 6 jaar Ja

Zeker als hij met losrijden lekker loopt, dan ligt het echt aan jou.
Springpaarden kunnen vaak wel dressuren, maar andersom vaker niet Knipoog

Je instructeur mee op wedstrijd nemen is het slimste, omdat die dan kan zien waar jullie thuis aan moeten werken....
Vaak is het thuis toch niet 100% in orde, anders rij je op wedstrijd niet zo veel slechter. (bijna) iedereen rijdt op de wedstrijd iets minder als thuis door de spanning.
Toch als je basis goed is, dan loopt je paard ondanks de spanning echt niet zo verschrikkelijk anders.
Daarom is wedstrijden rijden altijd heel anders dan thuis, dáár kom je namelijk echt je problemen tegen...

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:37

Ik heb ook een vraagje..
Mijn vzpaard loopt wel netjes met dr koppie, maar niet aan de teugel zegmaar. Ze loopt dus ook weer niet helemaal met dr hoofd in de lucht, maar ook niet mooi rond.
En altijd als ik aandraaf, dan loopt ze wel een stuk of 5 passen mooi rond, daarna verzwakt ze weer en loopt ze normaal, dan lukt het mij ook niet meer. Hoe kan dit nou?
Ik doe hetzelfde met mn handen enzo de eerste drafpassen als normaal, ook gewoon normaal contact en beetje spelen met de teugels enzo!

tis btw niet zo dat ik haar rond wil laten lopen voor de "mooiheid" ofzo. Ze gebruikt goed actief dr achterhand etc. k vind het gewoon gek dat ze het die paar passen wel doet, en daarna lukt het niet meer! Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:47

Maaar__ schreef:
Ik heb ook een vraagje..
Mijn vzpaard loopt wel netjes met dr koppie, maar niet aan de teugel zegmaar. Ze loopt dus ook weer niet helemaal met dr hoofd in de lucht, maar ook niet mooi rond.
En altijd als ik aandraaf, dan loopt ze wel een stuk of 5 passen mooi rond, daarna verzwakt ze weer en loopt ze normaal, dan lukt het mij ook niet meer. Hoe kan dit nou?
Ik doe hetzelfde met mn handen enzo de eerste drafpassen als normaal, ook gewoon normaal contact en beetje spelen met de teugels enzo!

Als je het topic een beetje doorleest, zal je lezen dat spelen met de teugels niet de manier is.
Verder kan ik er ook weinig mee.
Kan zijn dat hij door het aandraven tegen het bit aan loopt en daarom rond wordt, maar het kan ook zijjn dat hij het bit wil ontzien en dus achter de teugel kruipt. je handen normaal is ook zo ... wat voor de 1 normaal is, is voor deander niet correct Knipoog
Ik vind het iig verstandig als je gaat oefenen alleen onder begeleiding, want je kunt een hoop verkeerd doen Knipoog

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:55

Okee bedankt. Lachen Vanaf het voorjaar krijg k pas les met dr.. heb verder wel 2x in de week les maar niet met haar.
Ik wil ook absoluut niet dat k iets verkeerd doet waardoor ik dr "verpest" ofzo.

Calinda01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:25

Hoi allemaal,

ik ben nieuw hier en ik wil graag wat tips over het aan de teugel rijden van m'n friese paard.
Ik snap best dat je niet alles kan leren via internet maar een paar tips zouden handg zijn.
M'n paard is twaalf jaar en er is weinig mee gedaan.
Sinds mei vorig jaar ben ik op haar gaan rijden.
Ook zij heeft de neiging om met haar hoofd omhoog te gaan lopen.
In het begin had ze totaal geen conditie maar naarmate we vaker gingen rijden werd het steeds beter.
Ze liep lekker voorwaarts maar ze is totaal niet aan de teugel te krijgen.
In stap gaat ze ontzetten lopen trekken en stilstaan.
In draf gaat ze veel te diep als ze aan de teugel loopt.
Heeft iemand dit ook weleens meegemaakt?

Groetjes Calinda

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:34

Calinda01 schreef:
Hoi allemaal,

ik ben nieuw hier en ik wil graag wat tips over het aan de teugel rijden van m'n friese paard.
Ik snap best dat je niet alles kan leren via internet maar een paar tips zouden handg zijn.
In het begin had ze totaal geen conditie maar naarmate we vaker gingen rijden werd het steeds beter.

Groetjes Calinda

volgens mij zet jij druk op de teugels?

Het 'niet aan de teugel krijgen' is een 'foute' opmerking, omdat 'aan de teugel' een resultaat is van een paard wat goed aan de hulpen staat. Wanneer het paard goed aan het been is en de ruiter netjes mee gaat met de beweging van de paardenmond zal het paard vanzelf zakken.
Doet hij dit niet, dan heb je ergens storing.
Les nemen met het paard is de belangrijkste tip!

Calinda01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:27

Ja, ik zet inderdaad druk op de teugels.
Nou ja ik speel met de teugels.
Ik heb een tijdje les gehad maar onze bak is slecht zodra de eerste druppels vallen.
Daardoor kon ik niet verder gaan met lessen.
Bedankt iig voor je tip.

femkefloris

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:27

Hollybolly schreef:
ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen Knipoog

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:36

Calinda01 schreef:
Hoi allemaal,

Groetjes Calinda

Ik zou je niet metteen fixeren op dat ''aan de teugel gedoe'' maar,hou hem eerst maar eens goed
voorwaarts. Rijdt veel overgangen en figuren. Tempowisselingen en hou hem steeds bezig !
Volte openen sluiten,binnen stelling/buitenstelling op de volte,SB op de volte,achterhand naar buiten en wijken op de volte.
Allemaal goede oefeningen. hou je handen gewoon stil,geen kneepjes,niet trekken. Als hij zijn hoofd echt hoog houdt kan je wat druk geven,maar blijf hem dan wel voorwaarts rijden. Zakt hij dan beloon je hem,en blijf actief rijden Knipoog

Calinda01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 02:07

Ok, dat ga ik allemaal proberen.
Ben beniewd of het helpt.
Laat het nog weten.
Bedankt voor je tips.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:26

btw- handen stil = gewoon mee gaan met de beweging en NIET je handen vastzetten. Bij de voltes etc niet aan de binnen teugel trekken (dan blokkeer je het paard), maar juist veel de buitenteugel gebruiken om de schouder te begrenzen.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:33

Het is een combinatie van tempocontrole, dus op tijd voorwaarts en ook terug kunnen rijden en het gevoel ontwikkelen dat je een contactteugel kan houden zonder dat je trekt. Erg moeilijk voor veel mensen, en een kwestie van blijven oefenen.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:26

Yamcha schreef:
Rechtrichten lijkt me hier een goede oplossing. Links even sterk maken als rechts.
Verder zou ik ook even naar het been (en neit te vergeten de rug) laten kijken. Een goede osteopaat en DA zijn nooit weg.

Vergeet niet dat het vastpakken door het paard vaak wordt veroorzaakt door een sterke, strenge hand van de ruiter, toch goed om daar op te letten.

Veel ruiters wijten hun rijtechnische problemen ofwel aan de lichamelijke gesteldheid van het paard, ofwel aan het niet passen van het tuig, terwijl de problemen in 99% van de gevallen aan de ruiter zelf liggen.
Niet passen van het tuig is daarbij altijd een fout van de eigenaar, daar hoor je gewoon aandacht en tijd aan te besteden, en de experts (tandarts voor het bit, zadelmaker voor het zadel) om raad te vragen.
Er zijn ook best goede boeken waardoor je zélf een beetje kunt leren zien of een zadel past.

Verder worden lichamelijke problemen in veel gevallen veroorzaakt door de ruiter zelf.
Fouten maken is ook geen schande, wel is het imo een goede zaak om er eerlijk over te zijn. Wie een fout niet onder ogen ziet, kan hem ook niet oplossen Knipoog
Dat laatste stuk was overigens in het algemeen, niet speciaal tegen jou gericht.

Het is een beetje een late reactie, maar mijn internet heeft er een hele tijd uitgelegen.

Ik heb al een goede osteopaat en we zijn ook nog steeds bezig, verder is mijn zadel pas nieuw en zit het goed Knipoog
Nee, ik geef toe dat ik ook fouten maak hoor! haha, ik ben ook niet perfect! Ik zal beslist ook wel een deel van het probleem zijn, maar we hebben al zo veel geprobeerd wat betreft zitten houding en handen ect. dat dat niet het grootste deel van het probleem is.
En soms heeft ze er ook goede dagen tussen zitten, maar het liefst natuurlijk dat ze wat meer ontspand aan de linkerkant Knipoog Tong uitsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:42

Super dat je er een osteopaat bij hebt Ja

Laat haar eerst goed losmaken, en werk dan idd ook aan het rechtrichten, dat lijkt mij de oplossing......

Klinkt zo simpel, en het is zo'n lange weg...... zet hem op, samen met je paard, gaat wel goedkomen Ja

roosjes4live

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:59

Dit verschilt per paard en ruiter..

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:07

Ik hoop ook echt dat het goed gaat komen, want we zijn al 2.5 jaar bezig met trainen en kleine wedstrijdjes rijden alleen de ontspanning is nog echt niet wat het moet zijn Knipoog Aanstaande vrijdag komt de osteopaat voor de 6e keer langs dus het loopt nu redelijk op zijn einde (de massages Knipoog ) en dan krijgen we nog een paar controles of alles goed verloopt.

In het rechtrichten heb ik al wel wat oefeningen maar hebben jullie daar nog wat tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:17

Ik zou persoonlijk (maar dat ben ik, hoor, moet je zelf bekijken natuurlijk) de oefeningen simpel houden.
Halve grote volte rechts, halve grote volte links, en dan netjes de hoek door, lange zijde ook je paard recht proberen te houden.
Verder ook lekker warm rijden, in het begin echt even de tijd nemen om in te stappen, rijd ook wat voltes, en mss een stapje wijken, alles in stap.
En op links even met weinig buiging tevreden zijn, belangrijkste is dat het linkerachterbeen sterker wordt.
Het sterker worden van het achterbeen bereik je vooral door overgangen (veel!). In dit geval zou ik dus zeggen: in de hoek linksom aandraven, een paar passen, terug naar stap, weer aandraven. Zoiets......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:43

Yamcha schreef:
, lange zijde ook je paard recht proberen te houden.

dmv de voorhand voor de achterhand te zetten en niet andersom Knipoog

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:02

even een vraagje, mijn paard staat nu op stal in verband met de sneeuw. En hij is nogal vurig, echt bijna niet bijelkaar te rijden omdat hij de hele tijd wil rennen omdat hij zoveel energie heeft.. Wat kan ik hier tegen doen?? Want hij wil ook niet tot rust komen en onderin lopen als hij zo is.. En hij is al ongeveer 2 weken zo.. Iemand tips om hem weer rustig te krijgen?? Zodat hij weer netjes kan lopen??
(longeren en losgooien helpt niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:21

superwoman schreef:
Yamcha schreef:
, lange zijde ook je paard recht proberen te houden.

dmv de voorhand voor de achterhand te zetten en niet andersom Knipoog

Ja

Andres krijg je beroerde versies van SB Haha!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:01

haha dankjulliewel! dat waren ook de oefeningen die ik deed, maar de van in de hoek aandraven is wel een goeie!
verder sluit en open ik ook veel voltes verander ik veel van hand en probeer ik een zo licht mogelijke verbinding met links te houden!
Verder ben ik al druk bezig met wijken en zigzaggen (2 verschillende kanten uit wijken) op de lange zijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:03

Goed zo!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:04

@sethlover: als je je paard nu eerst even flink laat uitrazen voordat je hem aan het werk zet. Gewoon even flink laten galopperen (als je erop zit) of even lekker middendraf laten lopen en lekker veel afwisseling geven! en dan pas aan het werk zetten! werkt altijd goed bij mij! Knipoog