Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:00

Veulen84 schreef:
Misschien doelt ze op het feit dat veel ruiters het scala niet meer echt kennen?

Het gaat er bij dressuurwedstrijden toch om hoe je beoordeeld wordt? Zo heb ik de vraag van kimberly iig geinterpreteerd.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:40

Babootje schreef:
hwn schreef:
Kimberly, normale dressuurwedstrijden zouden moeten klassieke rijkunst zijn, helaas is dat vaak bijlange niet meer het geval. Maar ik heb er goede hoop op dat het ooit weer goedkomt (jaja, ben een optimistje in 2014 :) )

Kun je dat onderbouwen? Aangezien je zelf geen dressuurwedstrijden rijdt?
De beoordeling van de huidige dressuurwedstrijden is gebaseerd op het SKALA en dat is klassiek.

De beoordeling van de huidige dressuurwedstrijden wordt zeker NIET beoordeeld op het SKALA :n

Als dit wel het geval zou zijn geweest, hadden combinatie's nooit hoog mogen scoren aangezien er in een groot aantal proeven geen takt, losgelaten, ontspanning te zien is.
Ook is in veel proeven duidelijk te zien dat een paard "achter de loodlijn" wordt voorgesteld aan het jurycorps.
Een grote fout in de uitvoering van het SKALA.

Voordat je komt met een wel heel "rare" vraag over zelf geen dressuurwedstrijden te rijden; ikzelf rijd en reed geen wedstrijden maar mijn dochter heeft dat wel gedaan.
Mag ik daarom wel een "onderbouwing" geven ;)

Babootje

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:59

@Formeel is dat wel het geval en de juryleden worden ook zo opgeleid. Moeten we van die paar wedstrijden die jij hebt gezien concluderen dat dat niet het geval is? Eigen interpretatie van dat wat je ziet is een gevaarlijke onderbouwing en al helemaal als je daarbij gaat generaliseren.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:12

Nou Cherie78, je slaat de plank behoorlijk mis, als jij er zoveel vanaf weet had je ook geweten wat er in het Wedstrijdreglement Dressuur 2013 van de KNHS staat, daar staat namelijk het volgende in:

Doel en algemene principes
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
- de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
- de ontspanning
- de aanleuning
- de impuls
- het recht gericht zijn van het paard
- de verzameling
Het paard geeft in zijn werk de indruk dat het uit vrije wil datgene doet wat van hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan volgens de bogen van alle andere lijnen.
De stap is regelmatig, vrij en ontspannen. De draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en actief. De galop is regelmatig, licht en gecadanceerd. De achterhand moet in alle omstandigheden actief zijn. Op de eerste vraag van de ruiter wordt deze actiever en verlevendigt daardoor de bewegingen van alle andere delen van het paard.
In al het werk dient het paard “aan het bit” te gaan. Het paard is “aan het bit” wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard accepteert het bit met een licht en soepel contact.
Dankzij de steeds aanwezige impuls en de elastische buigzaamheid van zijn gewrichten, die door geen enkele beperking worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard bereidwillig en zonder weifelen, met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen van de ruiter. Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk evenwicht. Het paard is volledig ontvankelijk voor de hulpen (durchlässig).
Het ‘scala van de africhting’ (Skala der Ausbildung):
Het doel van de dressuur waarbij het paard uiteindelijk een ‘happy athlete’ is geworden, wordt bereikt langs de weg van het ‘scala van de africhting’. Het scala ziet er als volgt uit:
Vertrouwensfase:
1. Takt (zuiverheid van de beweging)
2. Souplesse/ontspanning/losheid
3. Aanleuning
Ontwikkeling draagkracht:
4. Impuls
5. Rechtgerichtheid
6. Verzameling
Geen van de zes begrippen kan los van elkaar worden gezien. Alle begrippen hangen met elkaar samen en beïnvloeden elkaar. De eerste drie criteria zijn vooral van toepassing op de B- en L-klasse. De overige criteria worden belangrijker naarmate de scholing van het paard vordert. Uiteindelijk wanneer alle bouwstenen optimaal verankerd zijn in het paard, zal het paard als vanzelf moeiteloos volkomen ontvankelijk zijn geworden voor alle hulpen van de ruiter. Dit noemen we ‘Durchlässigkeit’.
Dit scala geeft de bedoelingen van het FEI-reglement volledig weer en hier zijn onze dressuurproeven op afgestemd. Het beeld van het goed gaande paard wordt tot uitdrukking gebracht door de zes principes van het ‘scala’. Dit scala geldt voor juryleden ook als leidraad voor de beoordeling. Geen van deze criteria mag ontbreken in een volledig geslaagde dressuurproef op hoger niveau.

Als een paard achter de loodlijn wordt voorgesteld wordt dat afgestraft, kijk jij persoonlijk alle protocollen na???, en ja er zullen weleens enkelen daar tussendoor fietsen.
Heel typisch vind ik dat, dat de mensen die nooit een wedstrijd hebben gereden en duidelijk ook onvoldoende kennis en ervaring hebben gezien hun commentaren hier op bokt wel het meeste afgeven op de wedstrijdsport. Heel triest vind ik dat. -O-

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:49

Het jury systeem deugt niet.

Een heel groot percentage van de paarden loopt in de wedstrijden:
achter de loodlijn en in de krul;
neemt geen aanleuning maar loopt achter de teugel;
is niet ontspannen;
gaat met onvoldoende impuls;
en gaat niet met ongedwongen en regelmatige gangen omdat er geen ruggebruik is
niet gesproken over harmonie....

Kortom, daar mankeert nog al wat aan.

Maar, er wordt op onderdelen gejureerd en dat maakt dat dat ene onderdeel voor "het gereden zijn" waarin bovenstaande beoordeeld wordt volledig in het niets verdwijnt bij de rest.
Het gevolg is dat ik heel veel mensen heb zien opklimmen op de ladder van B naar Z, tot in de Z zonder dat ze ooit van hun leven een paard ontspannen en aan de teugel hebben gereden, ze hebben zelfs geen idee wat dat is!
En dat is er niet af en toe één die er tussendoor is gefietst.

Wanneer het tonen van het algemene beeld omschreven in het wedstrijdreglement 30 à 40% van de punten zou gaan uitmaken dan zou er binnen een aantal jaren een heel grote verbetering gaan ontstaan in dat getoonde algemene beeld.
Er zou dan stukken beter gereden gaan worden in NL.
Er zou beter les gegeven gaan worden omdat de rondheid en de letters waarop begonnen en geëindigd worden van de volte niet meer de hoofdzaak zijn maar de manier waarop deze gereden wordt.
Het zou het negatieve beeld dat veel mensen hebben over dressuur wedstrijden kunnen doen omslaan in een positief.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 10-01-14 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:56

Ik ben het eens met Simpelman aangaande het naar voren halen van harmonie, impuls, ongedwongenheid etc. dmv percentage.

Het is natuurlijk ook eeuwig zonde wanneer mogelijk goede combinaties stranden in de Z, omdat men niet uitgedaagd wordt anders te denken en rijden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:00

Simpelman schreef:
Het jury systeem deugt niet.

Een heel groot percentage van de paarden loopt in de wedstrijden:
achter de loodlijn en in de krul;
neemt geen aanleuning maar loopt achter de teugel;
is niet ontspannen;
gaat met onvoldoende impuls;
en gaat niet met ongedwongen en regelmatige gangen omdat er geen ruggebruik is
niet gesproken over harmonie....

Kortom, daar mankeert nog al wat aan.

Maar, er wordt op onderdelen gejureerd en dat maakt dat dat ene onderdeel voor "het gereden zijn" waarin bovenstaande beoordeeld wordt volledig in het niets verdwijnt bij de rest.
Het gevolg is dat ik heel veel mensen heb zien opklimmen op de ladder van B naar Z, tot in de Z zonder dat ze ooit van hun leven een paard ontspannen en aan de teugel hebben gereden, ze hebben zelfs geen idee wat dat is!
En dat is er niet af en toe één die er tussendoor is gefietst.

Wanneer het tonen van het algemene beeld omschreven in het wedstrijdreglement 30 à 40% van de punten zou gaan uitmaken dan zou er binnen een aantal jaren een heel grote verbetering gaan ontstaan in dat getoonde algemene beeld.
Er zou dan stukken beter gereden gaan worden in NL.
Er zou beter les gegeven gaan worden omdat de rondheid en de letters waarop begonnen en geëindigd worden van de volte niet meer de hoofdzaak zijn maar de manier waarop deze gereden wordt.
Het zou het negatieve beeld dat veel mensen hebben over dressuur wedstrijden kunnen doen omslaan in een positief.

Absoluut juist.

Gelukkig begint het hippische journaille ook eindelijk deze omissies te signaleren.

http://horses.nl/opinie/holle-woorden/

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:24

Voor een deel ben ik het eens met je Simpelman maar voor een deel ook weer niet.
Men moet zich niet blind staren op die loodlijn, maar kijken naar het individuele paard; zijn "conformation" de bouw van het paard.
Wat maakt het nou uit of hij 5 cm ervoor of er achter loopt er moet een verende verbinding zijn met de hand van de ruiter en de mond van het paard. Het verschil tussen iets te diep of er achter lopen dus het contact vermijden is héél duidelijk te zien!!!
Valegro loopt ook te diep en heeft zijn nek ook niet als hoogste punt en daar is iedereen lyrisch over.

Een goede vriendin van mij is jurylid en daardoor heb ik bij diverse juryleden mogen schrijven. En er worden echt wel punten af getrokken als er met te weinig impuls wordt gereden, het paard tegen de hand is etc. etc. Je schrijft dat immers erbij als commentaar. Niet voor niets zijn de proeven aangepast en krijg je bv in de B meer ruimte en tijd om een overgang te rijden omdat de gereden overgang belangrijk is en niet dat het precies uitgevoerd is op een bepaalde letter.
Er zullen altijd wel juryleden geïmponeerd zijn van mooie verschijningen maar de juryleden waar ik bij geschreven heb, jureerden toch echt met het SKALA in hun achterhoofd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:32

Wanneer er aanleuning en impuls zijn hoeft men het paard niet achter de loodlijn in de krul te houden zodat het niet wegglipt uit de handen van de ruiter en niet meer te rijden is.
Wanneer bovenstaande in orde is loopt het ontspannen en van zelf voor de loodlijn aan de teugel.
Bij het achter de loodlijn rijden is het de ruiter die de schijn aanleuning pakt/afdwingt, het paard kan geen kant meer op.

Er blijft dan niet veel meer over van:
"Het paard geeft in zijn werk de indruk dat het uit vrije wil datgene doet wat van hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan zijn ruiter."

Men wordt in wedstrijden nier op het Scala de Ausbildung gejureerd maar op het wedstrijdreglement.
Het Scala is een kader voor de africhting van een paard in de Klassieke Dressuur.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 10-01-14 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:33

Dat stuk van Dhr Rosie is volgens mij geschreven naar aanleiding van de Grand Prix in Drachten daar liepen inderdaad wel enkele trieste gevallen rond. Niet alleen liepen een aantal paarden slecht daar sommige ruiters hadden bijna net zo'n slechte rijstijl als de Spaanse Raphael Soto.
Edward Gal en Next One hebben dan ook met een grote glimlach rondgereden want de enige concurrentie die ze hadden was van Hans Peter Minderhout.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:35

Simpelman schreef:
Wanneer er aanleuning en impuls zijn hoeft men het paard niet achter de loodlijn in de krul te houden zodat het niet wegglipt uit de handen van de ruiter en niet meer te rijden is.
Wanneer bovenstaande in orde is loopt het ontspannen en van zelf voor de loodlijn aan de teugel.
Bij het achter de loodlijn rijden is het de ruiter die de schijn aanleuning pakt/afdwingt, het paard kan geen kant meer op.

Men wordt in wedstrijden nier op het Scala de Ausbildung gejureerd maar op het wedstrijdreglement.
Het Scala is een kader voor de africhting van een paard in de Klassieke Dressuur.

Wil je daarmee zeggen dat Dujardin het dan ook afdwingt?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:37

Zet de paarden van de "achter de loodlijn" ruiters paarden maar eens voor de loodlijn en kijk wat er gebeurt....

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:11

Simpelman schreef:
Zet de paarden van de "achter de loodlijn" ruiters paarden maar eens voor de loodlijn en kijk wat er gebeurt....

Wat bedoel je hiermee?

Ik vind het ook een verschil of een paard in de oprichting loopt en dat hoeft pas in de hogere klassen of een B paard die kan dat niet en dan vindt ik die loodlijn echt niet zo heel belangrijk hoor, er gebeurt echt niks engs hoor als een paard zijn hoofd toevallig 5cm achter de loodlijn gaat, zolang ze maar rond worden vanuit de schoft,

Ik ben onlangs nog bij een hengstencompetitie geweest en wat ik wel kwalijk vind is dat de 4-jarigen die dan op L-niveau moeten presteren daar heb ik dan niet zo'n moeite mee, maar wel het feit dat ze continu bovenin moeten lopen dus in de oprichting. Want dat kunnen ze nog niet, sommige paarden zag je echt dat ze hun hoofden willen zakken maar hierin worden ze wel vastgepakt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:19

thembi schreef:
Voor een deel ben ik het eens met je Simpelman maar voor een deel ook weer niet.
Men moet zich niet blind staren op die loodlijn, maar kijken naar het individuele paard; zijn "conformation" de bouw van het paard.
Wat maakt het nou uit of hij 5 cm ervoor of er achter loopt er moet een verende verbinding zijn met de hand van de ruiter en de mond van het paard. Het verschil tussen iets te diep of er achter lopen dus het contact vermijden is héél duidelijk te zien!!!
Valegro loopt ook te diep en heeft zijn nek ook niet als hoogste punt en daar is iedereen lyrisch over.

Een goede vriendin van mij is jurylid en daardoor heb ik bij diverse juryleden mogen schrijven. En er worden echt wel punten af getrokken als er met te weinig impuls wordt gereden, het paard tegen de hand is etc. etc. Je schrijft dat immers erbij als commentaar. Niet voor niets zijn de proeven aangepast en krijg je bv in de B meer ruimte en tijd om een overgang te rijden omdat de gereden overgang belangrijk is en niet dat het precies uitgevoerd is op een bepaalde letter.
Er zullen altijd wel juryleden geïmponeerd zijn van mooie verschijningen maar de juryleden waar ik bij geschreven heb, jureerden toch echt met het SKALA in hun achterhoofd.

Citaat:
Podhajsky showing piaf with lowered hindquarters and a light hand. The open head - neck position shows, that the collection is a result of activity of the hindlegs and not of pulling the reins.

Afbeelding[/quote]

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=7&t=15742

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:34

thembi schreef:
Simpelman schreef:

Wat bedoel je hiermee?

Ik bedoel daarmee dat je dan zult zien dat een groot deze paarden niet meer fatsoenlijk te rijden zijn, hun houding was geforceerd en kwam niet voort van uit een juiste rijtechnische africhting.
Als je het hoofd los laat ben je ze kwijt.

Ik vind het ook een verschil of een paard in de oprichting loopt en dat hoeft pas in de hogere klassen of een B paard die kan dat niet en dan vindt ik die loodlijn echt niet zo heel belangrijk hoor, er gebeurt echt niks engs hoor als een paard zijn hoofd toevallig 5cm achter de loodlijn gaat, zolang ze maar rond worden vanuit de schoft,

Ik ben onlangs nog bij een hengstencompetitie geweest en wat ik wel kwalijk vind is dat de 4-jarigen die dan op L-niveau moeten presteren daar heb ik dan niet zo'n moeite mee, maar wel het feit dat ze continu bovenin moeten lopen dus in de oprichting. Want dat kunnen ze nog niet, sommige paarden zag je echt dat ze hun hoofden willen zakken maar hierin worden ze wel vastgepakt.

Een keer een beetje achter de loodlijn zakken is helemaal geen probleem, een moment van gebrek aan impuls en teveel hand. (who's perfect?)
Echter, een paard consequent achter de loodlijn rijden laat zien dat er iets niet goed zit.
Een goed gereden paard loopt gewoon zonder enig probleem in aanleuning voor de loodlijn.

Helaas is het rond trekken om de schoft binnen de Klassieke Dressuur een rijkunstige fout omdat daarmee namelijk het ruggebruik geblokkeerd wordt.
Dit soort rijtechniek heeft ten gevolge dat paarden als schenkelgangers gaan lopen, als tuigpaarden.

Hoog ingesteld lopen heeft niets met oprichting te maken, het is een door de hand afgedwongen verkrampte houding voor het paard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:56

Babootje schreef:
@Formeel is dat wel het geval en de juryleden worden ook zo opgeleid. Moeten we van die paar wedstrijden die jij hebt gezien concluderen dat dat niet het geval is? Eigen interpretatie van dat wat je ziet is een gevaarlijke onderbouwing en al helemaal als je daarbij gaat generaliseren.

Een "paar" wedstrijden :)
Daar ga ik maar niet over in discussie.

En een "eigen" interpretatie is het in zekere zin natuurlijk wel, maar wel geïnterpreteerd op klassieke dressuur :j

Jammer genoeg steken veel "dressuurliefhebbers" liever hun hoofd in het zand omdat wat door het jurycorps als "goed" wordt gewaardeerd de naam "klassiek en skala" niet waard is.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:58

Simpelman schreef:
Ik bedoel daarmee dat je dan zult zien dat een groot deze paarden niet meer fatsoenlijk te rijden zijn, hun houding was geforceerd en kwam niet voort van uit een juiste rijtechnische africhting.

Een keer een beetje achter de loodlijn zakken is helemaal geen probleem, een moment van gebrek aan impuls en teveel hand. (who's perfect?)
Echter, een paard consequent achter de loodlijn rijden laat zien dat er iets niet goed zit.
Een goed gereden paard loopt gewoon zonder enig probleem in aanleuning voor de loodlijn.

Helaas is het rond trekken om de schoft binnen de Klassieke Dressuur een rijkunstige fout omdat daarmee namelijk het ruggebruik geblokkeerd wordt.
Dit soort rijtechniek heeft ten gevolge dat paarden als schenkelgangers gaan lopen, als tuigpaarden.

Hoog ingesteld lopen heeft niets met oprichting te maken, het is een door de hand afgedwongen verkrampte houding voor het paard.

Ja ik noem het bovenin lopen is inderdaad wat anders en niet perse oprichting en zeker niet bij een 4-jarige, het zag er inderdaad wel erg afgedwongen uit.

Wie heeft het over rondtrekken?? Maar een paard moet wel rond zijn vanuit de schoft om juist ruggebruik te krijgen als het onderste deel van de hals recht blijft dan heb je juist geen ruggebruik en een valse knik en dus een nepaanleuning.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:10

thembi schreef:
Nou Cherie78, je slaat de plank behoorlijk mis, als jij er zoveel vanaf weet had je ook geweten wat er in het Wedstrijdreglement Dressuur 2013 van de KNHS staat

Als er inderdaad gejureerd zou worden naar het wedstrijdreglement zou er niets aan de hand zijn :)

Er wordt in ieder geval niet getoond (tot op het hoogste niveau) in de ring wat er beschreven staat in het wedstrijdreglement.

Dus zover sla ik de plank niet mis.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:11

Juist ruggebruik komt voort uit ontspanning, impuls, aanleuning, het gaat dan van zelf.
Het komt niet van uit een door de hand ingestelde hals houding, zoals een groot deel van ruiters veronderstelt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:54

Rond trekken:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:58

Bo_Cassey schreef:
Ik ben het eens met Simpelman aangaande het naar voren halen van harmonie, impuls, ongedwongenheid etc. dmv percentage.

Het is natuurlijk ook eeuwig zonde wanneer mogelijk goede combinaties stranden in de Z, omdat men niet uitgedaagd wordt anders te denken en rijden.

In het kader van anders denken en anders rijden;

Ik ben laatst bij Tristan Tucker geweest omdat hij twee clinics gaat verzorgen op de Masterclass van Paard&Lifestyle

[WD-K] Paard&Lifestyle Masterclass - 25-4 - clinics/demonstraties

Tristan heeft veel ervaring opgedaan in verschillende takken van paardensport (racen, eventing, circus, bij trainers van paarden voor de filmindustrie) Hij heeft een interessante kijk op de training van paarden, zowel als het gaat om het mentale aspect als om de fysieke training. Ik heb hem in actie gezien en ik vind het echt inspirerend. Het mooie is dat hij ook GP dressuur rijdt en een soort van aanpak heeft ontwikkeld die heel goed past in de training van een dressuur sport paard.

Hij doet ook veel werk aan de hand en grondwerk, maar dan op een inspirerende en effectieve manier en alles vanuit de rust. Schrikachtige paarden leert hij bijvoorbeeld zichzelf te kalmeren. Ik wou dat ik dat eerder had gezien hoe hij dat deed....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:49

cherie78 schreef:
Een "paar" wedstrijden :)
Daar ga ik maar niet over in discussie.

En een "eigen" interpretatie is het in zekere zin natuurlijk wel, maar wel geïnterpreteerd op klassieke dressuur :j

Jammer genoeg steken veel "dressuurliefhebbers" liever hun hoofd in het zand omdat wat door het jurycorps als "goed" wordt gewaardeerd de naam "klassiek en skala" niet waard is.

cherie78 schreef:
Als er inderdaad gejureerd zou worden naar het wedstrijdreglement zou er niets aan de hand zijn :)

Er wordt in ieder geval niet getoond (tot op het hoogste niveau) in de ring wat er beschreven staat in het wedstrijdreglement.

Dus zover sla ik de plank niet mis.

Toch wel, mensen zoals jij die het hoogste woord verkondigen en die iedereen afkraken terwijl ze zelf geen enkele aantoonbare rijervaring hebben. Ik vind dat toch een ongewenste situatie wanneer je dan een ander gaat vertellen hoe ze moeten rijden. Dan moet het wel mis gaan. Er zijn niet voor niets opleidingen en ik vind dat je zelf op zijn minst ZZ-licht nivo gereden moet hebben om les te mogen geven.
Ik ben het wel met de professor eens dat het jurysysteem niet goed werkt maar het gaat in de basis al fout doordat iedere 'penny' maar wat roept.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:28

Simpelman schreef:

thembi schreef:
Ja ik noem het bovenin lopen is inderdaad wat anders en niet perse oprichting en zeker niet bij een 4-jarige, het zag er inderdaad wel erg afgedwongen uit.

Wie heeft het over rondtrekken?? Maar een paard moet wel rond zijn vanuit de schoft om juist ruggebruik te krijgen als het onderste deel van de hals recht blijft dan heb je juist geen ruggebruik en een valse knik en dus een nepaanleuning.

Ik kan me wel vinden in Thembi's post. Ik zie ook vaak combinaties die bovenin lopen, neus keurig op de loodlijn maar met strakke rug. Dan zie ik liever een paard met een elastisch soepel bewegende rug, met een verende verbinding een paar cm achter de loodlijn gaan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:30

Ik heb de afgelopen tijd veel meegelezen, maar niet gepost, maar nu trok weer iets mijn aandacht en dat is de post van Jasmijn. Kun je aangeven welke andere kijk Tristan heeft op het trainen van dressuurpaarden dan gangbaar is? Met het grondwerk en de mentale training ben ik bekend, maar niet met de dressuurmatige training.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:17