Veulen84 schreef:Misschien doelt ze op het feit dat veel ruiters het scala niet meer echt kennen?
Het gaat er bij dressuurwedstrijden toch om hoe je beoordeeld wordt? Zo heb ik de vraag van kimberly iig geinterpreteerd.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:hwn schreef:Kimberly, normale dressuurwedstrijden zouden moeten klassieke rijkunst zijn, helaas is dat vaak bijlange niet meer het geval. Maar ik heb er goede hoop op dat het ooit weer goedkomt (jaja, ben een optimistje in 2014)
Kun je dat onderbouwen? Aangezien je zelf geen dressuurwedstrijden rijdt?
De beoordeling van de huidige dressuurwedstrijden is gebaseerd op het SKALA en dat is klassiek.
Simpelman schreef:Het jury systeem deugt niet.
Een heel groot percentage van de paarden loopt in de wedstrijden:
achter de loodlijn en in de krul;
neemt geen aanleuning maar loopt achter de teugel;
is niet ontspannen;
gaat met onvoldoende impuls;
en gaat niet met ongedwongen en regelmatige gangen omdat er geen ruggebruik is
niet gesproken over harmonie....
Kortom, daar mankeert nog al wat aan.
Maar, er wordt op onderdelen gejureerd en dat maakt dat dat ene onderdeel voor "het gereden zijn" waarin bovenstaande beoordeeld wordt volledig in het niets verdwijnt bij de rest.
Het gevolg is dat ik heel veel mensen heb zien opklimmen op de ladder van B naar Z, tot in de Z zonder dat ze ooit van hun leven een paard ontspannen en aan de teugel hebben gereden, ze hebben zelfs geen idee wat dat is!
En dat is er niet af en toe één die er tussendoor is gefietst.
Wanneer het tonen van het algemene beeld omschreven in het wedstrijdreglement 30 à 40% van de punten zou gaan uitmaken dan zou er binnen een aantal jaren een heel grote verbetering gaan ontstaan in dat getoonde algemene beeld.
Er zou dan stukken beter gereden gaan worden in NL.
Er zou beter les gegeven gaan worden omdat de rondheid en de letters waarop begonnen en geëindigd worden van de volte niet meer de hoofdzaak zijn maar de manier waarop deze gereden wordt.
Het zou het negatieve beeld dat veel mensen hebben over dressuur wedstrijden kunnen doen omslaan in een positief.
Simpelman schreef:Wanneer er aanleuning en impuls zijn hoeft men het paard niet achter de loodlijn in de krul te houden zodat het niet wegglipt uit de handen van de ruiter en niet meer te rijden is.
Wanneer bovenstaande in orde is loopt het ontspannen en van zelf voor de loodlijn aan de teugel.
Bij het achter de loodlijn rijden is het de ruiter die de schijn aanleuning pakt/afdwingt, het paard kan geen kant meer op.
Men wordt in wedstrijden nier op het Scala de Ausbildung gejureerd maar op het wedstrijdreglement.
Het Scala is een kader voor de africhting van een paard in de Klassieke Dressuur.
Simpelman schreef:Zet de paarden van de "achter de loodlijn" ruiters paarden maar eens voor de loodlijn en kijk wat er gebeurt....
thembi schreef:Voor een deel ben ik het eens met je Simpelman maar voor een deel ook weer niet.
Men moet zich niet blind staren op die loodlijn, maar kijken naar het individuele paard; zijn "conformation" de bouw van het paard.
Wat maakt het nou uit of hij 5 cm ervoor of er achter loopt er moet een verende verbinding zijn met de hand van de ruiter en de mond van het paard. Het verschil tussen iets te diep of er achter lopen dus het contact vermijden is héél duidelijk te zien!!!
Valegro loopt ook te diep en heeft zijn nek ook niet als hoogste punt en daar is iedereen lyrisch over.
Een goede vriendin van mij is jurylid en daardoor heb ik bij diverse juryleden mogen schrijven. En er worden echt wel punten af getrokken als er met te weinig impuls wordt gereden, het paard tegen de hand is etc. etc. Je schrijft dat immers erbij als commentaar. Niet voor niets zijn de proeven aangepast en krijg je bv in de B meer ruimte en tijd om een overgang te rijden omdat de gereden overgang belangrijk is en niet dat het precies uitgevoerd is op een bepaalde letter.
Er zullen altijd wel juryleden geïmponeerd zijn van mooie verschijningen maar de juryleden waar ik bij geschreven heb, jureerden toch echt met het SKALA in hun achterhoofd.
Citaat:Podhajsky showing piaf with lowered hindquarters and a light hand. The open head - neck position shows, that the collection is a result of activity of the hindlegs and not of pulling the reins.
thembi schreef:Simpelman schreef:Zet de paarden van de "achter de loodlijn" ruiters paarden maar eens voor de loodlijn en kijk wat er gebeurt....
Wat bedoel je hiermee?
Ik bedoel daarmee dat je dan zult zien dat een groot deze paarden niet meer fatsoenlijk te rijden zijn, hun houding was geforceerd en kwam niet voort van uit een juiste rijtechnische africhting.
Als je het hoofd los laat ben je ze kwijt.
Ik vind het ook een verschil of een paard in de oprichting loopt en dat hoeft pas in de hogere klassen of een B paard die kan dat niet en dan vindt ik die loodlijn echt niet zo heel belangrijk hoor, er gebeurt echt niks engs hoor als een paard zijn hoofd toevallig 5cm achter de loodlijn gaat, zolang ze maar rond worden vanuit de schoft,
Ik ben onlangs nog bij een hengstencompetitie geweest en wat ik wel kwalijk vind is dat de 4-jarigen die dan op L-niveau moeten presteren daar heb ik dan niet zo'n moeite mee, maar wel het feit dat ze continu bovenin moeten lopen dus in de oprichting. Want dat kunnen ze nog niet, sommige paarden zag je echt dat ze hun hoofden willen zakken maar hierin worden ze wel vastgepakt.
Babootje schreef:@Formeel is dat wel het geval en de juryleden worden ook zo opgeleid. Moeten we van die paar wedstrijden die jij hebt gezien concluderen dat dat niet het geval is? Eigen interpretatie van dat wat je ziet is een gevaarlijke onderbouwing en al helemaal als je daarbij gaat generaliseren.
Simpelman schreef:Ik bedoel daarmee dat je dan zult zien dat een groot deze paarden niet meer fatsoenlijk te rijden zijn, hun houding was geforceerd en kwam niet voort van uit een juiste rijtechnische africhting.
Als je het hoofd los laat ben je ze kwijt.
Een keer een beetje achter de loodlijn zakken is helemaal geen probleem, een moment van gebrek aan impuls en teveel hand. (who's perfect?)
Echter, een paard consequent achter de loodlijn rijden laat zien dat er iets niet goed zit.
Een goed gereden paard loopt gewoon zonder enig probleem in aanleuning voor de loodlijn.
Helaas is het rond trekken om de schoft binnen de Klassieke Dressuur een rijkunstige fout omdat daarmee namelijk het ruggebruik geblokkeerd wordt.
Dit soort rijtechniek heeft ten gevolge dat paarden als schenkelgangers gaan lopen, als tuigpaarden.
Hoog ingesteld lopen heeft niets met oprichting te maken, het is een door de hand afgedwongen verkrampte houding voor het paard.
thembi schreef:Nou Cherie78, je slaat de plank behoorlijk mis, als jij er zoveel vanaf weet had je ook geweten wat er in het Wedstrijdreglement Dressuur 2013 van de KNHS staat
Bo_Cassey schreef:Ik ben het eens met Simpelman aangaande het naar voren halen van harmonie, impuls, ongedwongenheid etc. dmv percentage.
Het is natuurlijk ook eeuwig zonde wanneer mogelijk goede combinaties stranden in de Z, omdat men niet uitgedaagd wordt anders te denken en rijden.
cherie78 schreef:Een "paar" wedstrijden![]()
Daar ga ik maar niet over in discussie.
En een "eigen" interpretatie is het in zekere zin natuurlijk wel, maar wel geïnterpreteerd op klassieke dressuur![]()
Jammer genoeg steken veel "dressuurliefhebbers" liever hun hoofd in het zand omdat wat door het jurycorps als "goed" wordt gewaardeerd de naam "klassiek en skala" niet waard is.
cherie78 schreef:Als er inderdaad gejureerd zou worden naar het wedstrijdreglement zou er niets aan de hand zijn![]()
Er wordt in ieder geval niet getoond (tot op het hoogste niveau) in de ring wat er beschreven staat in het wedstrijdreglement.
Dus zover sla ik de plank niet mis.
Simpelman schreef:Ik bedoel daarmee dat je dan zult zien dat een groot deze paarden niet meer fatsoenlijk te rijden zijn, hun houding was geforceerd en kwam niet voort van uit een juiste rijtechnische africhting.
Als je het hoofd los laat ben je ze kwijt.
Een keer een beetje achter de loodlijn zakken is helemaal geen probleem, een moment van gebrek aan impuls en teveel hand. (who's perfect?)
Echter, een paard consequent achter de loodlijn rijden laat zien dat er iets niet goed zit.
Een goed gereden paard loopt gewoon zonder enig probleem in aanleuning voor de loodlijn.
Helaas is het rond trekken om de schoft binnen de Klassieke Dressuur een rijkunstige fout omdat daarmee namelijk het ruggebruik geblokkeerd wordt.
Dit soort rijtechniek heeft ten gevolge dat paarden als schenkelgangers gaan lopen, als tuigpaarden.
Hoog ingesteld lopen heeft niets met oprichting te maken, het is een door de hand afgedwongen verkrampte houding voor het paard.
thembi schreef:Ja ik noem het bovenin lopen is inderdaad wat anders en niet perse oprichting en zeker niet bij een 4-jarige, het zag er inderdaad wel erg afgedwongen uit.
Wie heeft het over rondtrekken?? Maar een paard moet wel rond zijn vanuit de schoft om juist ruggebruik te krijgen als het onderste deel van de hals recht blijft dan heb je juist geen ruggebruik en een valse knik en dus een nepaanleuning.