Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Malenka schreef:Ik heb vandaag 'gesprongen'!
De laatste tijd ben ik heel veel met de houding van Nilay bezig geweest en heb ik veel longewerk gedaan om hem sterker in de achterhand en beter in balans te krijgen. Hij is nu vrij goed naar beneden te rijden en kan makkelijk galoperen op een volte van 10 a12 meter. Ik dacht dat we er nu wel klaar voor zouden zijn om het eens te wagen en het toeval wil dat we afgelopen weekeind springmateriaal op stal hebben gekregen. Mooier kon dus niet.
Ik heb Nilay eerst licht bijgezet gelongeerd om de meeste gekkigheid kwijt te zijn en hem alvast wat soepeler te krijgen. Daarna heb ik hem gezadeld om te gaan rijden. We zijn rustig begonnen met wat inbuigen en een relaxed drafje. Toen een reeks balkjes meegepakt. Alles ging goed dus hebben we een paar keer een kruisje geprongen. Toen een stijltje met v op een hoogte van 50cm. Meneer is erg voorzihtig en springt ruim een halve meter hoger dan de hindernis is. Maar hij heeft zich keurig gedragen en heeft alles laten liggen. Hij werd alleen wel erg heet. Vooral na de hindernis had hij de neiging om naar voren te springen. Een bok en dan een flinke sprong. Kan dit te maken hebben met een gebrek aan kracht en/of balans? Kan ik nu al een in-uitje proberen om hem meteen te leren hoe het hoort of zal ik het eerst nog bij deze enkele hindernisjes houden?
NicoleHorses schreef:ja ik heb les, bedankt!
gefeliciteerd trouwensNicoleHorses schreef:* ook een stille meelezer meld zich *
ik heb een hele hete pony met springen die ik vaak in het parcours voor geen mogelijkheid terug krijg, daardoor een beetje angst opgebouwt, vooral omdat ik helaas een aantal keer met hem samen in een oxer gevallen ben. springen gaat nu niet zo goed, hoewel we het altijd wel leuk gevonden hebben!ik heb eens in de tijd springles. maar écht de gouden tip helaas nog niet gevonden
groetjes!
Springert schreef:NicoleHorses schreef:ja ik heb les, bedankt!
gefeliciteerd trouwens
groetjes!
Bedankt voor de felicitatie,
heet zijn is echt een veelvoorkomend probleem, en helemaal niet zo makkelijk op te lossen. Is 'ie ook in het gewone werk zo, of alleen met springen? Normaal gesproken zou ik zeggen dat je heel, heel laag moet springen, en al moet je het duizend keer doen, dat doe je net zo lang tot ie rustig is. Het allerbelangrijkste is dat jij ten alle tijde ontspannen blijft.
Joki schreef:Mijn paard komt vaak groot in de dubbel en komt dan niet snel genoeg van de grond voor de b-sprong (op lage dingen red ze het wel met handigheid maar vanaf 1 meter niet meer). Hoe kan ik voorkomen dat de eerste sprong te groot word? Wat ik op het moment doe is met meer hand eraan (voldoende om te springen maar niet genoeg om lang te worden) erin springen maar ook dan blijft ze er nog te groot inspringen.
Springert schreef:Joki schreef:Mijn paard komt vaak groot in de dubbel en komt dan niet snel genoeg van de grond voor de b-sprong (op lage dingen red ze het wel met handigheid maar vanaf 1 meter niet meer). Hoe kan ik voorkomen dat de eerste sprong te groot word? Wat ik op het moment doe is met meer hand eraan (voldoende om te springen maar niet genoeg om lang te worden) erin springen maar ook dan blijft ze er nog te groot inspringen.
Daar is maar 1 oplossing voor....de goeie afstand rijden. Iets anders is er niet. De ruiter bepaalt de afstand, niet het paard.
Martenique schreef:Ik had me al een paar dagen verheugd om vandaag te gaan springen, ook iemand om te filmen geregeld. Het was een drama. Ik ben anderhalf uur bezig geweest met RUSTIG over balkjes te draven en te galoperen. Ze werd zo vreselijk heet toen de palen in de bak lagen, ik snapte er echt niks van. Vorig weekend nog wat gesprongen, ging prima. Ik merkte wel dat ze het al leuker vond dan de keer ervoor. Maar vandaag was echt drama. Als ze de hindernissen aan het opzetten zijn dan stap ik vaak al even over palen neer die in de bak liggen, nou nu sprong ze erover. Ook in draf steeds aangaloperen en in het begin met de balken galoperen zo enorm versnellen na 3 balken. Ik vond het echt heel jammer dat het zo gegaan is. Wie weet zondag of maandag een herkansing. Snap nu wel al de mensen in dit topic met 'te hete' paarden. Ik hoop dat dit een eenmalig iets was...
LYSANNO schreef:Hallo. Ik rij allerlei verschillende pony's en wil zo nu en dan ook wel even springen. Maar omdat ze nieuw zijn, voel ik me nog niet lekker op me gemak en ben ik vooral erg gespannen.
Met dressuur wil het gewoon en voel ik me oke. Maar zodra ik ga springen komt de spanning wel en de vragen ''wat als ie gaat weigeren, ik ken hem nog neit he..'' Met pony's die ik al langer rij heb ik dit totaal niet, ben niet super bang aangelegt, rij er gewoon overheen. Maar ik weet niet precies hoe ze zijn die nieuwe pony's en dan voel ik me erg gespannen. Dus wil ik niet graag mij ''laten gaan''. Ik zit echt als een gespannen gek op de rug van het paard en geef geen ene cm mee. Met ponys die ik al langer rij ben ik gewoon ontspannen maar dan geef ik ook geen cm mee. Beetje apart en wel vervelend; is natuurlijk niet lekker voor de pony.
Springert schreef:Martenique schreef:Ik had me al een paar dagen verheugd om vandaag te gaan springen, ook iemand om te filmen geregeld. Het was een drama. Ik ben anderhalf uur bezig geweest met RUSTIG over balkjes te draven en te galoperen. Ze werd zo vreselijk heet toen de palen in de bak lagen, ik snapte er echt niks van. Vorig weekend nog wat gesprongen, ging prima. Ik merkte wel dat ze het al leuker vond dan de keer ervoor. Maar vandaag was echt drama. Als ze de hindernissen aan het opzetten zijn dan stap ik vaak al even over palen neer die in de bak liggen, nou nu sprong ze erover. Ook in draf steeds aangaloperen en in het begin met de balken galoperen zo enorm versnellen na 3 balken. Ik vond het echt heel jammer dat het zo gegaan is. Wie weet zondag of maandag een herkansing. Snap nu wel al de mensen in dit topic met 'te hete' paarden. Ik hoop dat dit een eenmalig iets was...
Ja...te hete paarden is echt een naar probleem, wat ook nog zelden beter wordt...helaas.