[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:09

Dankjewel Nicole

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:12

Malenka schreef:
Ik heb vandaag 'gesprongen'!

De laatste tijd ben ik heel veel met de houding van Nilay bezig geweest en heb ik veel longewerk gedaan om hem sterker in de achterhand en beter in balans te krijgen. Hij is nu vrij goed naar beneden te rijden en kan makkelijk galoperen op een volte van 10 a12 meter. Ik dacht dat we er nu wel klaar voor zouden zijn om het eens te wagen en het toeval wil dat we afgelopen weekeind springmateriaal op stal hebben gekregen. Mooier kon dus niet.

Ik heb Nilay eerst licht bijgezet gelongeerd om de meeste gekkigheid kwijt te zijn en hem alvast wat soepeler te krijgen. Daarna heb ik hem gezadeld om te gaan rijden. We zijn rustig begonnen met wat inbuigen en een relaxed drafje. Toen een reeks balkjes meegepakt. Alles ging goed dus hebben we een paar keer een kruisje geprongen. Toen een stijltje met v op een hoogte van 50cm. Meneer is erg voorzihtig en springt ruim een halve meter hoger dan de hindernis is. Maar hij heeft zich keurig gedragen en heeft alles laten liggen. Hij werd alleen wel erg heet. Vooral na de hindernis had hij de neiging om naar voren te springen. Een bok en dan een flinke sprong. Kan dit te maken hebben met een gebrek aan kracht en/of balans? Kan ik nu al een in-uitje proberen om hem meteen te leren hoe het hoort of zal ik het eerst nog bij deze enkele hindernisjes houden?

het verstandigst is om eerst de enkele hindernisje onder controle te krijgen. Als hij namelijk in de in- uitjes naar voren gaat rennen, dan kunnen er nog hele rare dingen gebeuren, en dat wil je echt niet. Nee, dat naar voren springen heeft niks met gemis aan balans of kracht te maken. Hopen dat dat door ervaring minder gaat worden of zelfs weggaat. Jij moet vooral ontspannen blijven, ook al doet hij raar. Wel wat tegenhouden maar niet te dol. Ook dat tegenhouden is iets dat je ze in fases leert.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:15

NicoleHorses schreef:
ja ik heb les, bedankt!
gefeliciteerd trouwens :)
NicoleHorses schreef:
* ook een stille meelezer meld zich *

ik heb een hele hete pony met springen die ik vaak in het parcours voor geen mogelijkheid terug krijg, daardoor een beetje angst opgebouwt, vooral omdat ik helaas een aantal keer met hem samen in een oxer gevallen ben. springen gaat nu niet zo goed, hoewel we het altijd wel leuk gevonden hebben! :j ik heb eens in de tijd springles. maar écht de gouden tip helaas nog niet gevonden :n

groetjes!

Bedankt voor de felicitatie,
heet zijn is echt een veelvoorkomend probleem, en helemaal niet zo makkelijk op te lossen. Is 'ie ook in het gewone werk zo, of alleen met springen? Normaal gesproken zou ik zeggen dat je heel, heel laag moet springen, en al moet je het duizend keer doen, dat doe je net zo lang tot ie rustig is. Het allerbelangrijkste is dat jij ten alle tijde ontspannen blijft.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:21

Dank je wel. Je bevestigd wat ik al dacht over de in-uitjes. Ook blij om te lezen dat het naar voren springen niet met gebrek aan kracht of balans te maken heeft. Ik ben daar een beetje bang voor. Vandaar dat we daar ook juist zo aan gewerkt hebben.
Ik heb hem nu gewoon rustig terug genomen door hem bij elkaar te rijden en al snel een nieuwe oefening in te zetten. We hebben wat zichzaglijntjes gereden en een heel aantal voltes. Ik kan er de lol ook nog wel van in zien en maak me niet erg snel druk. Hij werd best enthausiast en dat vind ik erg positief.
Op buitenrit vind hij het ook prachtig om een stammetje mee te pakken en als 2,5/3 jarige sprong hij nog wel eens over een brede sloot om in het weiland van de buren te komen. Dat deed hij liever dan natte voeten krijgen. :)

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:50

Op de valreep; nog gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Enige pagina's terug had ik een vraag over dikke kogel na het springen. Ik wil de twee mensen die gereageerd hebben bedanken voor hun reactie. Zelf heb ik inmiddels het vermoeden dat een paar strijklappen wel eens heel veel kunnen gaan helpen. Ik heb het idee dat ze na de sprong zichzelf aantikt achter en daardoor zou ze natuurlijk best een zere en dikke kogel kunnen krijgen. Anders toch eens DA.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:00

Dank je. Ruim op tijd nog, hoor.
Dat zou zo maar kunnen van dat aantikken, en anders inderdaad ff een da laten kijken.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 07:54

oke bedankt! nou hij kan met dressuur ook precies zo zijn, vanzichzelf is hij erg heet, d'r zit dan ook veel bloed in :j
Springert schreef:
NicoleHorses schreef:
ja ik heb les, bedankt!
gefeliciteerd trouwens :)

groetjes!

Bedankt voor de felicitatie,
heet zijn is echt een veelvoorkomend probleem, en helemaal niet zo makkelijk op te lossen. Is 'ie ook in het gewone werk zo, of alleen met springen? Normaal gesproken zou ik zeggen dat je heel, heel laag moet springen, en al moet je het duizend keer doen, dat doe je net zo lang tot ie rustig is. Het allerbelangrijkste is dat jij ten alle tijde ontspannen blijft.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 00:01

Hi Marcel,

We zullen toch wat actie moeten ondernemen om de 250 pagina's te halen.

Een actie opstarten " help Marcel de zomer door" ?

Ik verlaag de bodem naar 225 om je tegemoet te komen.

gr.

emile

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:32

Komt wel goed, Emile.
Bijna iedere vraag is wel gesteld inmiddels.

Gr. Marcel

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:11

We moeten haast problemen gaan creëren :+

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:50

ik moet eerst mijn huidige probleem nog steeds opgelost krijgen :+ Het gaat beter. Ik had de vorige keer nog maar 2 weigeringen, alleen stond er weinig engs (ja een spoorboompje waar ze opeens zeikerig op geworden is). Ze was nu wel zo ver dat ze er in elk geval na 1 weigering weer over ging (hiervoor ging ze na 1 weigering alleen maar vuiler weigeren). Dus we gaan vooruit. Maandag paasoefenparcours springen dus dan zal ze wel weer wat kijkerige dingen zien en ik had al geinformeerd maar de hindernis waarop mijn paard altijd weigert staat er weer in en moet zelfs 2x gesprongen worden. Dus we zullen zien hoever we nu zijn.

Maar nu ik zo zit te typen bedenk ik wel wat. Mijn paard komt vaak groot in de dubbel en komt dan niet snel genoeg van de grond voor de b-sprong (op lage dingen red ze het wel met handigheid maar vanaf 1 meter niet meer). Hoe kan ik voorkomen dat de eerste sprong te groot word? Wat ik op het moment doe is met meer hand eraan (voldoende om te springen maar niet genoeg om lang te worden) erin springen maar ook dan blijft ze er nog te groot inspringen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:54

Probeer de hindernis waar hij altijd op weigert overtuigend aan te rijden maar niet als de hindernis waar hij altijd op weigert want dan krijg je vaak juist een probleem.

Ik had gisteren in 1 van mijn springlessen wel iemand met een enorm probleem. Paard doet zo zeikerig dat hij niet eens meer over een balk gaat als hij de kans krijgt, erg onhandig in een groepsles.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:57

Joki schreef:
Mijn paard komt vaak groot in de dubbel en komt dan niet snel genoeg van de grond voor de b-sprong (op lage dingen red ze het wel met handigheid maar vanaf 1 meter niet meer). Hoe kan ik voorkomen dat de eerste sprong te groot word? Wat ik op het moment doe is met meer hand eraan (voldoende om te springen maar niet genoeg om lang te worden) erin springen maar ook dan blijft ze er nog te groot inspringen.

Daar is maar 1 oplossing voor....de goeie afstand rijden. Iets anders is er niet. De ruiter bepaalt de afstand, niet het paard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:07

In een B parcoursje kun je zelfs nog wel in draf inkomen om wat ruimte te creëren.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:12

Ik heb ook weer wat. Ik moest altijd heel erg op me tempo letten. Ging veelste snel.. Nu heb ik haar eindelijk na heel veel oefenen zo ver dat ik met contact kan rijden en haar op me zit terug kan rijden.
Nu gaat ze te langzaam en red ik de afstanden niet. Haha.
Gister op les zei mijn instructeur nu door rijden San, hoger tempo. Ik: Is het 1 april grap, ze loopt eindelijk rustig na poos oefenen! _O-
Kan nu iig eindelijk schakelen! :D

Sorry voor de verlate felicitatie, maar alsnog gefeliciteerd!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:22

Dank je wel, San

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:06

Gisteren hebben we een sprongetje gemaakt waarbij ik met het rijden wat meer de rem er op had. Het had niet helemaal het gewenste resultaat. Er ging twee keer een balkje af doordat hij nu geen sprong meer durfde te maken (super gehoorzaam en werkwillig paard). Ik heb hem er daarna dus toch me wat meer tempo over gereden. Dat ging goed en ik ben meteen gestopt. Ik voelde dat hij moe begon te worden (half uurtje aan het werk waarbij 5 sprongetjes gemaakt). Volgende week maar nog eens proberen en in de tussentijd wat balkjes lopen en een keer lekker uitgaloperen in het bos. Ik zal er wel een balkje voor leggen volgende keer.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:15

Springert schreef:
Joki schreef:
Mijn paard komt vaak groot in de dubbel en komt dan niet snel genoeg van de grond voor de b-sprong (op lage dingen red ze het wel met handigheid maar vanaf 1 meter niet meer). Hoe kan ik voorkomen dat de eerste sprong te groot word? Wat ik op het moment doe is met meer hand eraan (voldoende om te springen maar niet genoeg om lang te worden) erin springen maar ook dan blijft ze er nog te groot inspringen.

Daar is maar 1 oplossing voor....de goeie afstand rijden. Iets anders is er niet. De ruiter bepaalt de afstand, niet het paard.

Nee de afstand klopt wel, maar ze rekt teveel op de sprong waardoor ze te ver in de lijn landt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:26

Als je zorgt dat je flink dicht komt zul je minder rek op de sprong hebben.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:33

Ik had me al een paar dagen verheugd om vandaag te gaan springen, ook iemand om te filmen geregeld. Het was een drama. Ik ben anderhalf uur bezig geweest met RUSTIG over balkjes te draven en te galoperen. Ze werd zo vreselijk heet toen de palen in de bak lagen, ik snapte er echt niks van. Vorig weekend nog wat gesprongen, ging prima. Ik merkte wel dat ze het al leuker vond dan de keer ervoor. Maar vandaag was echt drama. Als ze de hindernissen aan het opzetten zijn dan stap ik vaak al even over palen neer die in de bak liggen, nou nu sprong ze erover. Ook in draf steeds aangaloperen en in het begin met de balken galoperen zo enorm versnellen na 3 balken. Ik vond het echt heel jammer dat het zo gegaan is. Wie weet zondag of maandag een herkansing. Snap nu wel al de mensen in dit topic met 'te hete' paarden. Ik hoop dat dit een eenmalig iets was...

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:05

Hallo. Ik rij allerlei verschillende pony's en wil zo nu en dan ook wel even springen. Maar omdat ze nieuw zijn, voel ik me nog niet lekker op me gemak en ben ik vooral erg gespannen.
Met dressuur wil het gewoon en voel ik me oke. Maar zodra ik ga springen komt de spanning wel en de vragen ''wat als ie gaat weigeren, ik ken hem nog neit he..'' Met pony's die ik al langer rij heb ik dit totaal niet, ben niet super bang aangelegt, rij er gewoon overheen. Maar ik weet niet precies hoe ze zijn die nieuwe pony's en dan voel ik me erg gespannen. Dus wil ik niet graag mij ''laten gaan''. Ik zit echt als een gespannen gek op de rug van het paard en geef geen ene cm mee. Met ponys die ik al langer rij ben ik gewoon ontspannen maar dan geef ik ook geen cm mee. Beetje apart en wel vervelend; is natuurlijk niet lekker voor de pony.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:24

Hoewel mijn vraagstelling geen springtechnische vraag betreft, is het wel aan springen gerelateerd ... dus niet echt off topic :P

Ik ben op zoek naar een zilveren spring-wisseltrofee destijds (rond de jaren 70) ingezet op landgoed Brakkestein in Nijmegen. Waarschijnlijk georganiseerd door campagnevereniging De Keizerstad te Nijmegen.
Omdat op dit topic veel actieve springruiters zijn, zou ik graag willen weten of er een persoon is die weet waar deze wisseltrofee is gebleven? Heeft iemand deze toevallig nog ergens in een prijzenkast liggen of ergens in een prijzenkast gezien?

Kijk op mijn onderstaande link voor een tekening/foto van deze springtrofee en de reden van mijn verzoek.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:26

Martenique schreef:
Ik had me al een paar dagen verheugd om vandaag te gaan springen, ook iemand om te filmen geregeld. Het was een drama. Ik ben anderhalf uur bezig geweest met RUSTIG over balkjes te draven en te galoperen. Ze werd zo vreselijk heet toen de palen in de bak lagen, ik snapte er echt niks van. Vorig weekend nog wat gesprongen, ging prima. Ik merkte wel dat ze het al leuker vond dan de keer ervoor. Maar vandaag was echt drama. Als ze de hindernissen aan het opzetten zijn dan stap ik vaak al even over palen neer die in de bak liggen, nou nu sprong ze erover. Ook in draf steeds aangaloperen en in het begin met de balken galoperen zo enorm versnellen na 3 balken. Ik vond het echt heel jammer dat het zo gegaan is. Wie weet zondag of maandag een herkansing. Snap nu wel al de mensen in dit topic met 'te hete' paarden. Ik hoop dat dit een eenmalig iets was...

Ja...te hete paarden is echt een naar probleem, wat ook nog zelden beter wordt...helaas.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:27

LYSANNO schreef:
Hallo. Ik rij allerlei verschillende pony's en wil zo nu en dan ook wel even springen. Maar omdat ze nieuw zijn, voel ik me nog niet lekker op me gemak en ben ik vooral erg gespannen.
Met dressuur wil het gewoon en voel ik me oke. Maar zodra ik ga springen komt de spanning wel en de vragen ''wat als ie gaat weigeren, ik ken hem nog neit he..'' Met pony's die ik al langer rij heb ik dit totaal niet, ben niet super bang aangelegt, rij er gewoon overheen. Maar ik weet niet precies hoe ze zijn die nieuwe pony's en dan voel ik me erg gespannen. Dus wil ik niet graag mij ''laten gaan''. Ik zit echt als een gespannen gek op de rug van het paard en geef geen ene cm mee. Met ponys die ik al langer rij ben ik gewoon ontspannen maar dan geef ik ook geen cm mee. Beetje apart en wel vervelend; is natuurlijk niet lekker voor de pony.

Dat los je op door heel, heel laag te springen, en pas omhoog te gaan als je je prettig begint te voelen.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:34

Springert schreef:
Martenique schreef:

Ja...te hete paarden is echt een naar probleem, wat ook nog zelden beter wordt...helaas.

Maar ik geef niet zomaar op :) Er klopte vandaag gewoon iets echt niet. het lijkt of iemand haar 3 kilo haver ofzo gevoerd heeft. Normaal doet ze ook wel eens 'gek': wegspringen, wegrennen of een bok geven. Maar nu was het meer van voren omhoog komen. Ben haar toch nog even gaan longeren ook, toen ik voelde dat ik het onder het zadel niet kon oplossen, ze heeft ruim 15 minuten gegaloppeerd zonder helemaal buiten adem te zijn en die condititie heeft ze (bij mijn weten) helemaal niet...
Morgen even dressuur rijden en wellicht zondag of maandag weer een poging doen :)