Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Margoot schreef:Momenteel rijd ik Z1. Maar de kinderen die ik les geef zijn 4 kinderen van een kennis.knip
Gipsylover schreef:Paardje_13 schreef:ik rijd op manege ponys, en dan goed voorwaarts houden contact met de mondhouden, en dan veel stelling en voltes rijden tot ze mijn hand opzoeken, als ze er geen zin in hebben moeten zij dat weten... manege pony's zijn toch lastiger aan de teugel te rijden
Ik vond het altijd met manege pony's wel moeilijker ja, ze zijn váak (niet altijd) wat harder in de mond van alle verschillende kids/volwassenen die erop rijden. Ik weet niet hoevaak je op de manege reed, maar ik dus 1 x per week. Nou heb ik 2 welshpony's die netjes aan de teugel lopen en ik rond de 4 á 5 keer per week rijd. Maar op een manege rijd je 1 x per week, en hoeveel andere kinderen rijden wel niet op ze? Ik moest altijd van voor af aan beginnen!
Ik zou inderdaad goed voorwaarts houden, contact houden, lekker voltes en stelling rijden. En als ze je hand opzoeken: Ontspannen met je hand. Dan is het ook een beloning voor ze!
Veel succes!
soeboenoe schreef:okee, ik ga het hier dan toch maar eens proberen dan.
Ik heb nogal een eigenwijs paard dat redelijk "lui" is om het maar kort door de bocht te zeggen. Niet dat ze niet wil lopen, dat is het niet, maar als het te moeilijk voor dr wordt wil ze er nogal snel de brui aan geven.
nu dus het probleem, als ik haar rechtsom rijdt ontspant ze heerlijk! ik kan haar laag en rond rijden, hoog in de dressuurhouding en alles. Maar dat veranderd als ik naar de Linkerhand ga... dan pakt ze meteen de linkerkant van haar bit vast en wordt ze ontieglijk sterk.. Ik kan bekant geen stelling meer vragen en dan vertikt mevrouw het ook om haar linkerachterbeen ónder dr lichaam te zetten... Ik ben hier met mijn instructrice al druk mee aan het werk maar ik dacht: ach misschien hebben jullie nog wat tips (A)?
Duss: hebben jullie nog wat tips (A) haha!
ow ja, zelf ben ik rustig in mijn hand en ik loop ook niet te trekken, mijn been heb ik er wel aan, maar ik wiebel niet constant met mijn benen. Ook pak ik meestal als ik linksom ga mijn zweep ook in mijn linkerhand om toch te proberen haar linkerachterbeen er meer onder te krijgen.
(Ze heeft wel 2x een blessure aan haar linkerachterbeen gehad dus daar ligt het waarschijnlijk ook voor een deel aan)
xApple schreef:Met mijn leasepony oefen ik ook veel met de ontspanning,
dit gaat sinds een tijdje de goeie kant op. Ze zakt dan met haar koppie
maar gaat dan erg langzaam lopen.. Als ik haar dan aanspoor, gaat het hoofd
weer omhoog, dit steeds opnieuw want ze wil wel zakken alleen het tempo valt
dan enorm terug.. Wat kan ik hieraan doen?
xApple schreef:Ik ben juist extreem vriendelijk met mijn handen. (als je dat bedoelde)
Mijn istructrise zegt vaak dat ik mijn teugels korter moet nemen?
Als ik mijn teugels kort neem, dan loopt ze idd op mijn handen als ik dan
meegeef gaat ze naar beneden.. Volgens mijn instructrise gebruikt ze haar
achterhand dan ook goed. Alleen haar advies is alleen maar: drijven.
Dus daar heb ik weinig aan.
_Margot_ schreef:ik probeer hier ook maar wat tips vandaan te halen
ik heb/mag geenles met mijn verzorgpony,
hierover geen vragen, het mag niet v/d eigenaar.
De pony die ik rijdt, kan eigenlijk niet zoveel,
als ik rustig met mijn handen ben, dan is het neusje
net voor de loodlijn, maar hij buigt niet in de hals?
hoe kan ik dit oplossen?
en als ik hem ook zo mooi laag heb lopen [zonder 'krul']
dan trekt hij zijn hoofd naar beneden,
net of hij jeuk heeft, maar dat heeft hij dan niet...
hoe los ik dat op?
alvast bedankt!
Yamcha schreef:Btw, wat voor het gevoel van de ruiter heel vriendelijk is, hoeft voor het paard nog niet vriendelijk te zijn........
superwoman schreef:De aanleuning moet erg licht zijn als het paard aan de teugel loopt.
Margoot schreef:superwoman schreef:De aanleuning moet erg licht zijn als het paard aan de teugel loopt.
en toch vind ik dat Anky en alle andere goede dressuurruiters hun paard erg in de mond zitten, of lijkt dat maar?