JudArthos schreef:Je kneed links rechts, het bit 'zaagt' dus als het ware door de mond
Ik doe het tegelijk, is dat ook zagen dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PoekieX schreef:JudArthos schreef:Je kneed links rechts, het bit 'zaagt' dus als het ware door de mond
Ik doe het tegelijk, is dat ook zagen dan?Hoe kun je een paard dan aan de teugel rijden? Ik heb meisjes van andere maneges gesproken, die het ook zo aanleren, zachtjes e teugels kneden.
Bennie_Maudd schreef:perfect, perfect...; zijn ladingen aan het frutten met bijzet, touwtjes en weet ik al niet om hoofd laag voor elkaar te krijgen en jou maatje doet het uit zichzelfAls ik hem wat langere teugel geef wil hij meteen met zijn neus over de grond, alle hoeken afsnijden om vervolgens in het midden stil te gaan staan of naar de stal toe te rennen![]()
Hopelijk kan iemand me helpen hiermee en tips geven
Groetjes Maud
Sorry voor dit lange verhaal
Milkberry schreef:Een paard kan niet zo maar even aan de teugel lopen. Dat kost een tijdje werk. Om dat te bereiken moet hij eerst ontspannen zijn en zijn hals willen strekken. Daarna moet de impuls van de achterhand erbij komen en wordt er voorwaarts gereden. En als je het goed doet krijg je het aan de teugel lopen er dan gratis bij. Een paar stapjes is prima. Langzaam elke keer een pasje uitbouwen.
PoekieX schreef:JudArthos schreef:Je kneed links rechts, het bit 'zaagt' dus als het ware door de mond
Ik doe het tegelijk, is dat ook zagen dan?Hoe kun je een paard dan aan de teugel rijden? Ik heb meisjes van andere maneges gesproken, die het ook zo aanleren, zachtjes e teugels kneden.
Dat komt (waarschijnlijk) dat de meeste manegepaardjes reeds zo stijf zijn van zichzelf dat ze niet meer loslaten kunnen of durven en hun ruglijn vastzetten.
Tja, en dan mot je toch wat als instructie..
Weet niet of je wel es een fijn loslatend en swingend paard of pony onder je hebt gevoeld, maar dan snap je direct wat ik bedoel, en verlang je daar steeds naar terug.
Bij zo'n paardje zoekt het paard je hand op ipv andersomen het antwoord is de aanleuning vrijwillig gegeven door je paard.
Milkberry schreef:Vanuit de contactteugel je paard vragen om hals te strekken. En tijdens het halsstrekken contact blijven houden. Zorgen dat hij zijn hals laat vallen vanuit zijn schoft.
Angeliqueeee schreef:Hallo mensen!
Ik lees hier net een aantal keer in de topic dat een nette hoofdhouding niet het doel is van het rijden en dat dat vanzelf zou moeten gaan als je correct rijdt maarrr..... Je krijgt er dus wel dikke min punten voor op je proef en mijn paard loopt erg netjes, maar is behoorlijk lang en hoog in de hals en niet makkelijk nageeflijk. Hij is wel mooi recht en hij buigt goed in aan beide kanten, maar hij komt niet zomaar naar beneden en hij maakt zijn hals ook zelden echt rond. Nu hoopte ik heel erg dat iemand wat handige tips voor me heeft waar ik aan kan werken! bij voorbaat dank
Geryon schreef:Milkberry schreef:Vanuit de contactteugel je paard vragen om hals te strekken. En tijdens het halsstrekken contact blijven houden. Zorgen dat hij zijn hals laat vallen vanuit zijn schoft.
Maar HOE dan, want dat is de vraag.![]()
Angelique, longeer je wel eens? Zonder ruitergewicht is het makkelijker voor je paard.