Wat is het bijzondere van Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:12

Citaat:
En Pipo, ik heb van de 8,5 jaar dat ik Donsje heb de eerste 5 jaar les gehad. Op de ponyclub en privé, maar het woord rechtrichten is nooit gevallen! En ik zat echt niet te slapen op mijn paard!

Dan behoor jij tot het soort, wat pech heeft gehad vanwege een slapend lesgeefmens!

Rob25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:51

Jolanda, het gaat er juist om dat deze man dingen zegt die niet kloppen, hij zegt letterlijk op zijn site hko te genezen, en dat kan gewoon niet.

Zeg eens Pipo, waar vind jij dan op zijn site terug dat hij hoefkatrol GENEEST? Ik heb hem intussen 2 maal doorgelezen, maar ik vind dat woord nergens terug. Of ben ik op de verkeerde site aan het lezen (ik dacht dat het www.hoefkatrol.com was) Het enige wat Antoine beweert is dat hij dankzij zijn trainingsmethode het natuurlijke evenwicht van het paard herstelt; hierdoor verdwijnt de overbelasting (wat men verstaat onder hoefkatrol) Op lesdagen en clinics beweert Antoine toch ook niet dat hij hoefkatrol geneest? Of kan je over Antoine meespreken zonder hem aan het werk gezien te hebben?

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:20

[quote="Colinda"]12, 19 en 26 dec. Veurne (Belgie) misschien bij Kenomaxbe in de buurt?

Neen, helemaal niet (is ongeveer 90 km van bij mij)

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:24

Tim VDH schreef:
Citaat:
Wat beweert die wetenschap dan, wat niet in overeenstemming te brengen is met de visie van adb?

Kenomax : Volgens ADB is HKT : verkeerd ruggebruik
Volgend de wetenschap is HKT : slijtage van het katrolbeentje
Lijkt mij totaal niet in overeenstemming te brengen

TVDH schrijft : Fout!!! Je hebt het hier over een hypothese. Geen wetenschappelijk gegeven. Er is nog geen wetenschappelijke oorzaak gevolg relatie aangetoond tussen slijtage van het katrolbeentje en kreupel worden. Slijtage is overigens niet de juiste verwoording, het gaat over vergroting van de voedingskanalen - een fysiologische compensatie - wat niet hetzelfde is dan slijtage.
Het gaat dus in beide gevallen, zowel bij Antoine als in de medische wereld om veronderstellingen, niet om wetenschappelijk vaststaande feiten.

Mijn paard is beginnen manken rechts voor, na lage anestesie was het paard recht, op de foto's is duidelijk beschadiging van het katrolbeentje te zien (is dit dan geen slijtage ?), met speciaal beslag (ontlasten van de hielsreek) paard weer recht en blijft tot nog toe recht, een keer geprobeerd over te schakelen naar gewoon beslag, na 2 dagen ontlaste het paard reeds zijn voet ! : is volgens jou misschien niet wetenschappelijk maar is zeker niet gebaseerd op hypothesen ! Ik denk dat hier zelfs voor een leek het verband tussen de slijtage en het kreupel worden vrij doorzichtig is !
[
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 03-12-02 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:26

kenomaxbe schreef:
[
Mijn paard is recht (door speciaal beslag, egg-bars) dus ik hoef niet naar ADB. Ik ken wel iemand die het ooit probeerde. Paard mank, veearts weet geen raad, bij ADB, ADB erop, rijdt paard in contrastelling, paard recht ! Het wonder was geschied, zolang hij bij ADB was en op die manier gereden werd (maar zo kan je toch geen wedstrijd rijden zeker, met het hoofd constant in dezelfde stelling). Eens het paard weer thuis was en de ruiter het niet zo nauw meer nam met het in contrastelling rijden was het paard gewoon weer mank ! Weg miraculeuze genezing !
[/quote]

Ten eerste: bij AdB zijn methode heb je dat speciale beslag niet nodig, ten tweede: geloof niet dat je na 1 lesje van AdB alles snapt en kan en hem niet meer nodig hebt om in die lijn verder te rijden. Dat gaat bij andere instructeurs ook niet (daarom nemen de meeste mensen wekelijks les jaren lang!!!!!!!) en bij hem dus ook niet! Jouw redenering is dus zo krom als een hoepel. Ik denk dat er meer bij komt kijken dan contrastelling. Zover was ik wel, maar ik heb zelf ook maar pas 1 lesje gehad, dus kan het verder ook niet uitleggen.

WAt is eigenlijk genezen? Is dat als een 3tje of 4tje teruggaat naar een 2? Dan is een paard met klinische hoefkatrol altijd genezen. Niet dus. Want hij loopt niet voor niets kreupel. Is een paard dan genezen als hij niet meer kreupel loopt? Misschien niet omdat het probleem weer de kop op steekt zodra het paard weer verkeerd belast wordt. Je zou het misschien genezen kunnen noemen indien de ruiter in staat zou zijn het paard op die plaats niet meer over te belasten zodat het dier weer regelmatig is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:34

Colinda schreef:
voor de mensen die erin geinteresseerd zijn hier een aantal datum's:

6 dec. Nuenen
7 & 8 dec. Uden
12, 19 en 26 dec. Veurne (Belgie) misschien bij Kenomaxbe in de buurt?
13 dec. Almere
14 & 15 dec. Starnmeer
16 dec. Castricum
22 dec. Bemmel
23 dec. Brunsum

groetjes

komt ie ook nog een naar Groningen? allemaal niet ecth in de buurt. Ik ga geen km's rijden om iemand te zien waarover ik geen mening heb. Ik ben uiteraard sceptisch, maar heb adb nog niet aan het werk gezien. Ik vraag me overigens af of hij een paard dat, op de foto's ook hko heeft en al 3 jaar kreupelt en dan weer 2 weken goed is en vervoglens weer kruepelt in 1 uurtje kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:38

Rob25 schreef:
Jolanda, het gaat er juist om dat deze man dingen zegt die niet kloppen, hij zegt letterlijk op zijn site hko te genezen, en dat kan gewoon niet.

Zeg eens Pipo, waar vind jij dan op zijn site terug dat hij hoefkatrol GENEEST? Ik heb hem intussen 2 maal doorgelezen, maar ik vind dat woord nergens terug.

Rob, de volgende uitspraken zeggen genoeg en als je de teneur van de site een beetje begrijpt is het dus wel de suggestie:
"Dankzij de spectaculaire trainingsmethode van de Belgische trainer Antoine De Bodt is het nu mogelijk hoefkatrolontsteking succesvol te behandelen en te voorkomen! "

"Zijn jarenlange ervaring leerde hem dat hoefkatrolontsteking en kreupelheid bijna altijd het gevolg zijn van een verkeerde training. "

Want vooral met het laatste vult hij zijn eigen hand, want door te beweren dat HKO bijna altijd (en dat is veel meer dan 'incidenteel') door verkeerde training komt, dan is het dus óók door juiste training weer te verhelpen door het wegnemen van de oorzaak.

Rob, in dat soort structuren moet je denken.

Even een andere vraag, als de wetenschap het zogenaamd niet zou weten en meneer De Bodt weet het wel, dan ben ik heel erg benieuwd waar hij zich op baseert.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:39

TVDH :
Citaat:
Voor zover ik kan volgen heeft de wetenschap nog steeds geen antwoord of verklaring voor het fenomeen "hoefkatrolontsteking". Noch over het ontstaan, noch over de erfelijkheid ervan.
Kenomax : Tochwel, springen is de oorzaak (de wetenschap van de uitsluiting : het komt enkel voor bij rassen die springen)

TVDH Waar haal je dat vandaan? Die uitleg lijkt mij hoogst speculatief en raakt kant nog wal. Maar weeral gaat het maar over een hypothese, geen wetenschapelijk vaststaand feit. Hoe komt het trouwens dat zoveel dressuurpaarden met hko te maken krijgen?

Kenomax : Wanneer je er de lectuur over HKT op nakijkt zal je vaststellen dat het percentage van paarden met springbloed in hun aderen met HKT beduidend hoger ligt ! Waarom komt het bij dravers dan niet voor ? Als er 1 paardenras is die het zou moeten krijgen als gevolg van verkeerd ruggebruik zijn het toch wel dravers zeker : al eens een "aangetsjikte" draver zien lopen ?

Integendeel, hengsten met afwijkingen in het straalbeen worden al jaren uit de fokkerij gehouden. Toch is het aantal gevallen van hko zeker niet gedaald.
[/quote]
Kenomax : Ja dat zal wel, 1 sprekend vb Darco (heeft het ook gekregen van verkeerd ruggebruik zeker ?)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:40

Colinda schreef:
13 dec. Almere

Waar in Almere en wie kan ik daarvoor bellen?
Ik ben sinds dit weekend lid van de "Antoine de Bodt Nieuwsbrief" maar heb nog neits gehoord,
Pipo, Anoukie en Lov zijn jullie dan vrij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:43

Nee, want 13 december is een vrijdag en dan mag ik gewoon werken van mijn baas.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:45

Rieja schreef:
maar mij is nog steeds niet duidelijk wat de man nou precies doet (misschien moet je dat ook wel zien en valt dat via deze weg niet uit te leggen). Het lijkt mij niet dat het in contrastelling zetten van een paard en dan afwachten tot hij ontspant dé oplossing is voor een paar dat kreupel gaat.

Hij gebruikt het systeem van de contrastelling bij paarden die kreupel lopen, zo wordt de pijnlijke kant ontlast.

Desiree

Lovely schreef:
Even een andere vraag, als de wetenschap het zogenaamd niet zou weten en meneer De Bodt weet het wel, dan ben ik heel erg benieuwd waar hij zich op baseert.

hij baseert het op zijn praktijkervaring. Daar kan geen wetenschap tegenop. Maar het is wel, dat goed rijden vaak een paard goed houdt. aLs je nagaat dat er in de topsport paarden lopen (en topsport is pittig niveau niet waar?) met 3tjes en 4tjes terwijl er paarden met 2tjes kreupel lopen bij ons amateurs. Is te verklaren, die ruites in de topsport kunnen erg goed rijden. Anders waren zij natuurlijk geen topruiters. I.p.v. hun paard naar de kl ote te rijden, rijden ze hun paard naar de top! En veel van de amateurs doen het andersom, zonder het te willen natuurlijk. GEwoon onwetendheid. Vandaar dat AdB zegt dat BIJNA alle paarden met HKO dat te danken hebben aan de rijkunst van hun ruiters.

ibikus

Zal toch wel een avond zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:46

Sjuimpje"]
[quote="Colinda schreef:
13 dec. Almere

Waar in Almere en wie kan ik daarvoor bellen?
Ik ben sinds dit weekend lid van de "Antoine de Bodt Nieuwsbrief" maar heb nog neits gehoord,
Pipo, Anoukie en Lov zijn jullie dan vrij?
[/quote]

Nou nee, alleen als het s'avonds is!

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:48

Rob 25: Zeg eens Pipo, waar vind jij dan op zijn site terug dat hij hoefkatrol GENEEST? Ik heb hem intussen 2 maal doorgelezen, maar ik vind dat woord nergens terug. Of ben ik op de verkeerde site aan het lezen (ik dacht dat het www.hoefkatrol.com was) Het enige wat Antoine beweert is dat hij dankzij zijn trainingsmethode het natuurlijke evenwicht van het paard herstelt; hierdoor verdwijnt de overbelasting (wat men verstaat onder hoefkatrol) Op lesdagen en clinics beweert Antoine toch ook niet dat hij hoefkatrol geneest?

Neen hij beweert leukweg dat het niet bestaat ! (heb ik zwart op wit gelezen in hippo revue).

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:54

Ik probeer de discussie hier al een tijdje te volgen, maar ben soms de draad kwijt. Wel ben ik super geinteresseerd in AdB zijn rijlessen en ga die dus een keer bij hem volgen. Verslag volgt dus.
Zelf ben ik aardig van overtuigd dat door verkeerd rijden je paarden kan blesseren. Durf zelfs te zeggen dat een aantal ruiters (misschien ik ook wel) KHO veroorzaken bij hun paarden.
Ik hoop in zijn lessen erg veel te leren.
Laatst bijgewerkt door zobras op 03-12-02 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:59

Desiree, het is niet zo moeilijk om de wetenschap te ontkennen vanuit je eigen praktijkervaringen. Je begrijpt natuurlijk zelf wel dat het niet zo ingewikkeld is om een theorie te ontwikkelen die je staaft met je eigen bevindingen. Want als je het zo bekijkt dan kun je alles aannemelijk maken. Ik denk dat wetenschap wel degelijk een rol moet spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:59

Rob25 schreef:

Zeg eens Pipo, waar vind jij dan op zijn site terug dat hij hoefkatrol GENEEST? Ik heb hem intussen 2 maal doorgelezen, maar ik vind dat woord nergens terug. Of ben ik op de verkeerde site aan het lezen (ik dacht dat het www.hoefkatrol.com was) Het enige wat Antoine beweert is dat hij dankzij zijn trainingsmethode het natuurlijke evenwicht van het paard herstelt; hierdoor verdwijnt de overbelasting (wat men verstaat onder hoefkatrol) Op lesdagen en clinics beweert Antoine toch ook niet dat hij hoefkatrol geneest? Of kan je over Antoine meespreken zonder hem aan het werk gezien te hebben?

Zolang jij denkt dat Hoefkatrolontsteking overbelasting is, dan ga ik je verder niet uitleggen waar hij dat zegt, ga eerst maar eens uitvinden wat hoefkatrolontsteking werkelijk is. Dan ga je ook begrijpen, waarom dat niet te genezen is!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:00

Lovely, staar je niet blind op de wetenschap, want dan zou je wel eens een keer op je bek kunnen gaan. Niets is zo onberekenbaar als de wetenschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:07

Desiree, ik ben meer van het soort dat gelooft in empirie, maar dan wel gesteund door theorieën die kloppen. Als je je verdiept in wetenschap dan begrijp je dat de wetenschap niet onberekenbaar is, tenzij je denkt dat de aarde rond is, als een pannenkoek.

Rob25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:14

Ik geloof ook in de wetenschap; maar dan wel in de wetenschap die bewezen is correct te zijn; wetenschappelijke theorieën die af en toe opgaan hebben voor mij nog maar weinig waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:16

En what about theorieën die drijven op persoonlijke bevindingen? Zoekt men dan alleen bevestiging en negeert men de weerlegging? Op welke manier toetst men dan een dergelijke theorie?

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:18

Desiree"]
[quote="Lovely schreef:

hij baseert het op zijn praktijkervaring. Daar kan geen wetenschap tegenop. Maar het is wel, dat goed rijden vaak een paard goed houdt. aLs je nagaat dat er in de topsport paarden lopen (en topsport is pittig niveau niet waar?) met 3tjes en 4tjes terwijl er paarden met 2tjes kreupel lopen bij ons amateurs. Is te verklaren, die ruites in de topsport kunnen erg goed rijden. Anders waren zij natuurlijk geen topruiters. I.p.v. hun paard naar de kl ote te rijden, rijden ze hun paard naar de top! En veel van de amateurs doen het andersom, zonder het te willen natuurlijk. GEwoon onwetendheid. Vandaar dat AdB zegt dat BIJNA alle paarden met HKO dat te danken hebben aan de rijkunst van hun ruiters.
[/quote]
Dat er inderdaad een groot deel ruiters hun paarden naar de "kl" rijden omdat ze niet juist opgeleid zijn (door slechte of geen instructie) ben ik 100% met je eens en dat is ook een kwalijke zaak ! Er zijn te weinig goeie instructeurs ! Dat ADB mensen kan bijbrengen hoe ze een paard goed moeten rijden ben ik ook mee eens, maar met hem nog een heel pak andere goeie instructeurs!
Maar de conclusie is fout : HKT wordt niet veroorzaakt doordat een paard verkeerd gereden wordt ! HKT is een beschadiging in de voet van het paard veroorzaakt door overbelasting (springen door het paard zelf of voorouders)
Als praktijkervaring meer waard is dan wetenschappelijk "gezwans" dan is de praktrijkervaring van de veeartsen toch evenveel waard als die van ADB denk ik, en uit die ervaring blijkt dat HKT wel degelijk bestaat !

Rob25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:24

Uit mijn cursus wetenschapsleer in de universiteit kan ik me herinneren dat een mogelijke vereiste van een theorie om als wetenschap aanzien te worden het bewijs is via inductie; dit wil zeggen dat als men een test bv1000 keer doet en 1000 keer hetzelfde resultaat bekomt, men door inductie mag aannemen dat dat resultaat de 1001ste keer ook hetzelfde zal zijn; een theorie wordt dan als wetenschappelijk bewezen gezien; DUS als de wetenschap inductie mag gebruiken om haar theorieën te staven; waarom zou Antoine De Bodt dat dan niet mogen?

Rob25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:27

Kenomaxbe :
Dus nu vind je dat hoefkatrol wordt veroorzaakt door een overbelasting; ADB is in staat deze overbelasting weg te nemen; dus is er inderdaad geen sprake meer van hoefkatrol; zo ziet hij het!