[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_karin_

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:43

Ik heb ook een aan de teugel probleem met mijn (lease)pony. Ik rijd hem in september een jaar, en rond die tijd ben ik van plan wedstrijden te gaan starten, maar.. het aandeteugel lopen wil niet. Toen ik hem ging rijden had hij een aantal jaar stilgestaan, had zich volgevroten en had heel wat streken ontwikkeld. Inmiddels kan ik hem al steeds meer een fatsoenlijke rijpony noemen maar we zijn er nog niet. Na een aantal maanden rijden aan een gespannen teugel (nee geen trek-acties), oefenen met achterwaarts, wijken en stelling kwam ik erachter dat hij er helemaal geen lol in had. Hij wil opzich wel voor je lopen, maar in de bak hebben we heel veel ruzie gehad. Ik werd boos, mijn eigen zin doordrijven, etc. Conclusie: pony bezweet en vermoeid, ruiter vermoeid en boos, en zo schoten we gewoon niet op. Dat gebeurde pas toen ik meer van hem begon te vragen. In maart ben ik les gaan nemen met hem. Maar.. ik heb hem in de krul getrokken. Rug vastgezet, langzaam in draf, kleine voltes op de buitenteugel en in de krul met die hap. Mijn toenmalige instructeur zei dat het beter zou worden maar dat werd het niet. Ik moest heel erg mijn best te doen om hem zo te rijden, en reed hem steeds eigenlijk alleen in zeer langzame draf met mijn had er strak aan, en hij maar protesteren, maar ik was de baas dus ik zou winnen. Eind mei besefte ik me dat ik zo geen wedstrijden kon gaan rijden. Mijn pony protesteerde puur tegen mijn hand. Ik kreeg les van iemand anders, het eerste wat ik de komende weken moest doen was compleet mijn teugels losgooien. Paard op zijn eigen benen laten lopen en in een lekker voorwaarts tempo. Totdat hij na een week of 3 tot mijn verbazing mijn hand volgde. Lekker zijn neus naar de grond, en ik had gewoon een stuur. Lachen Ik was erg blij met deze methode. Maar in die periode ben ik eigenlijk blijven hangen. Steeds als ik iets van hem vraag zet hij zijn rug vast, gaat hij harder, schiet hij weg.. hij weet altijd wel een manier te vinden om eronder uit te komen. Maar zodra ik hem dan weer meer teugel geeft accepteerd hij de teugel en volgt hij mijn hand meteen. Erg frustrerend. Mijn vraag aan jullie, hoe kan ik mijn pony nu goed aan de teugel laten lopen zonder te gaan trekken? Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties. Lachen Hoop dat het verhaal niet te lang is. Bloos

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:01

Kun je zelf wel goed ontspannen als je meer van hem vraagt? En wil jij hem wel verder oprichten, of ben je eigenlijk al bang voor zijn reactie als je iets vraagt?

Er is nog een heel groot verschil tussen LDR en oprichting he.. Misschien kun je wat stapsgewijzer naar oprichting werken?

Het is moeilijk iets dergelijks via een computer te bekijken.. Mijn paard wilt ook nog wel eens gaan rennen met het hoofd in de lucht als ik haar meer vraag, maar ik weet dat dit simpelweg protest is. Tevens weet ik dat ze geen rug- of gebitsproblemen heeft. Een kwestie van volhouden en consequent zijn: voor mij..

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 18:03

misschien, karin wil je een paar foto's plaatsen, dan krijgen we er een beeld bij. je moet zorgen dat je meer ontspant dan vraagt, want dat helpt beter. dan durft je paard het bit meer aan te nemen.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:45

Ik heb nu geen foto's maar ik wil wel fotos van het rijden gaan maken zodat ik wat duidelijker kan zijn, al betwijfel ik of het via de foto te zien is. Consequent zijn is bij mij alsnog boos worden, teugels strakker pakken, hem in de krul trekken en doorrijden. Helemaal fout dus. Hij heeft geen gebits en rugproblemen en ook bij hem is het puur protest. Oké hij is al 12 jaar en is nooit fatsoenlijk gereden, maar iedere pony moet toch wel een beetje aan de teugel kunnen lopen? Lachen Ik kan best ontspannen, ik vraag het liefst heel licht met mijn hand, maar alshij gaat protesteren wordt ik snel te ruw. Ik krijg ook regelmatig les (morgen weer). Privéles trouwens. Ik hoop snel foto's te kunnen maken, maar ondertussen bedankt voor jullie reacties hoor! Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:02

Consequent zijn is heeeeeel wat anders dan ruw zijn!

AsKaBaNMaNoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:41

toen ik begon met mijn pony liep hij aan twee waslijntjes zo lang had ik me teugels, hij ging dan zelf aan de teugel lopen,langzaamaan steeds meer spanning op de teugel. ik denk dat je paard/pony dus het snelst aan de teugel loopt als je hem de ruimte geeft om zelf zijn plekje te vinden hoe hij lekker ontspannen loopt en vooral voorwaarts rijden

julie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:22

sorry ik wil je wel graag helpen maar ik weet het ook niet

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 19:37

julie11 schreef:
sorry ik wil je wel graag helpen maar ik weet het ook niet

waarom reageer je dan Koe

karin, miscchien kan je een ervaren iemand op je pony laten rijden, die weet vaak sneller een oplossing en kan er mee aan de slag, en het jouw uitleggen en later verder helpen. wat zegt degene die jouw lesgeeft hierover? over dit probleem?

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:28

Mijn instructrice denkt nog steeds dat het zo gaat werken, maar ik weet niet eens goed waar ik mee bezig ben. De ene keer moet ik zo druk geven, en de andere keer weer losser. Verdrietig

@Askabamanon bla bla Knipoog ik heb uitgelegd dat ik een tijdje met lossere teugels heb gereden en dat geen effect had, dus aan jouw reactie heb ik niet echt wat. Niet gemeen bedoeld. Clown

Ik denk dat het wel verstandig is om een ervaren ruiter erop te zetten, misschien zet ik mijn instructrice er wel een keer op! Vork

En ik snap ook wel dat consequent en ruw hele verschillende dingen zijn.

Bedankt voor jullie reacties weer. Knipoog

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:22

Ik heb er ook best wel een probleem mee.
Me eigen pony kan ik ook niet echt aan de teugel rijden.
Ik rij haar altijd rustig een half uurtje op lange teugel/losse teugel en dan ook draf & galop en dan pas neem ik de teugels op. Laat haar in een ontspannen drafje gaan, achterhand er goed onder en ga zachtjes kneepjes geven. Dit wissel ik af met doorzitten en lichtrijden. Maar het maakt allemaal niets uit! Of ik heel de tijd blijf doorzitten of heel de tijd blijf lichtrijden. Of ik harde of zachte kneepjes geef. Afwisselende kneepjes of dezelfde kneepjes. Lange kneepjes of korte kneepjes niets. Ze gaat wel omlaag maar ze wil haar neusje gewoon niet naar binnen en haar nek iets ronder maken. Best wel frusterend. Heb nu al tag van mogelijkheden uitgeprobeert. Heb halsverlengers omgehad, thiedeman en martingaal. Ook bijzetters een keer maar dan loopt ze voor mijn gevoel niet op mijn hand maar op zoiets. Dus dat vindt ik ook 3x niets.
Ben ook een paar keer echt boos geworden en dat was dan ook allemaal mijn schuld maar ik ben soms ook best wel een heethoofd en een bitch. Me instructrice heeft er ook een keer op gereden ging echt heel goed. Daarna ging het met mij ook beter en daarna heeft iemand anders er ook gereden waar ik ook vaak les van krijgt en een vriendin van mij ook. Ging ook heel goed, wat tips gegeven etc. en in het begin ging ze toen ook echt wel! Maar ze was niet ontspannen dus heb ik een poosje naar die ontspanning gewerkt. Nu heb ik dat weer en wil ik haar weer aan de teugel rijden maar reageert ze niet meer op die manier. Ze gaat wel omlaag als je bv tegen haar zeg: 'Goed zo wijffie, ga maar laag, ga maar down, down wijffie' op een rustige toon maar ze wil gewoon dat neusje er niet in! Zo heb ik ook een jaar of 2 met stelling lopen tobben wat nu dan wel heel goed gaat.
Pffff, lang verhaal maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Blijf voor me gevoel nu ook een beetje zitten qua niveau. Met de onderlinge wedstrijden ben ik erg vooruit gegaan en nu heb ik over een poosje er weer 1 en wil dan voor me gevoel weer vooruit zijn gegaan. Maar tot nu toe heb ik dat gevoel niet.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 08:34

zorg er voor, buitenteugel lichte druk erop houden, en geen kneepjes geven, dat doe je zachtjes met je binnenhand, zodra ze iets omlaag gaat ontspannen, is ze laag, dan toch weer met je buitenhand proberen wat kneepjes te geven zodat ze wat ronder gaat lopen. ik kan je zo ook niet helpen, dat kan alleen in het echt misschien. ik kan dit niet oplossen via de pc. Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:08

@Kim4Bibi: als je toch in de richting van hulptegels denkt: heb je al een geprobeerd de teugels tussen de voorbenen door aan de singel te bevestigen en dan niet gewoon een het bit vast te maken, maar dit kruislings te doen? Je moet de bijzet dan wel heel los hebben, zodat het alleen inwerkt als het koppie te veel de lucht ingaat. Ik longeer altijd op deze manier en rijd heel soms zo (lees maximaal 1 keer per week of 2 weken)

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:19

Bedankt, ik zou het eens proberen Lachen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:12

Ik doe ook ff een postje,
ik lees hier allerlei tips en trucs om dat hoofd maar naar beneden te krijgen, mijn ervaring is dat als je paard recht zowel verticaal als horizontaal is en ontspannen is dat hij vanzelf aan het bit komt. Alleen als je paard recht zal de hoofd/hals houding vanzelf volgen! Daar zijn geen kneepjes voor nodig!

Zeggen jullie instructrices nooit iets over rechtrichten?

Daarnaast is het voor sommige paarden gewoon moeilijker, mijn paard heeft bv een laag ingezette hals, erg iel en dun en slap bespierd, dat heeft gewoon tijd nodig, tijd en juiste training. Dan volgt het 'plaatje' vanzelf Knipoog

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 10:44

Splinter schreef:
Ik doe ook ff een postje,
ik lees hier allerlei tips en trucs om dat hoofd maar naar beneden te krijgen, mijn ervaring is dat als je paard recht zowel verticaal als horizontaal is en ontspannen is dat hij vanzelf aan het bit komt. Alleen als je paard recht zal de hoofd/hals houding vanzelf volgen! Daar zijn geen kneepjes voor nodig!

Zeggen jullie instructrices nooit iets over rechtrichten?

Daarnaast is het voor sommige paarden gewoon moeilijker, mijn paard heeft bv een laag ingezette hals, erg iel en dun en slap bespierd, dat heeft gewoon tijd nodig, tijd en juiste training. Dan volgt het 'plaatje' vanzelf Knipoog

het zijn hier geen trucs wat hier wordt verteld, we proberen mensen waarbij de paarden niet vanzelf aan het bit gaat een helpende hand te bieden, met een mogelijke oplossing voor dat probleem.
Je hebt gelijk waneer je zegt dat dat niet bij elk paard even makkelijk is, en met deze probleemgevallen hebben we op dit topic mee te maken. Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:50

Precies, en voor het ene paard is inderdaad recht richten de oplossing, voor een ander alleen maar voltes rijden en weer een ander moet met een hulpteugel even de weg gewezen worden (al dan niet aan de longe)

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:51

met mijn pony en aan de teugel ist ook nog een hele strijd..ze wil altijd de teugels uit mn handen trekken dus ze loopt met haar nek naar voren en ze zet haar onderhals er heel erg onder wanneer ik maar een beetje ga vragen..(zie je ook al aan de hals..) mja ik krijg sinds kort elke week goede les maar mn lesgever zei ook al dat ze erg moeilijk was en hij vroeg al of ze bij de tandarts was geweest..nja binnekort nog mar ff tandarts erbij voor de zekerheid maar ze is 1,5jaar ong. geweest..(voor het eerst in haar 17jarige leven had toen alleen beetje haken wat niet zo heel erg was..)

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:02

odetteke schreef:
Precies, en voor het ene paard is inderdaad recht richten de oplossing, voor een ander alleen maar voltes rijden en weer een ander moet met een hulpteugel even de weg gewezen worden (al dan niet aan de longe)

Voor elk paard is rechtrichten DE oplossing. Bij het ene paard moet je alleen op die manier rechtrichten en bij het andere paard op weer een andere manier. Maar echt als een paard recht is, aan het been is, dan komt die aanleuning en het 'aan de teugel' rijden vanzelf. Daar heb je geen hulpteugels of trucjes voor nodig. Ik rij ook een paard wat liever met haar neus in de lucht loopt en het rechtrichten daarvan heeft zover geholpen dat ze nu eigenlijk nooit meer met haar neus in de lucht loopt. In het begin deden we het met kneepjes, lichtjes vragen, ze deed het, maar wel met tegenzin. Tegenwoordig geen vragen meer, alleen nog maar bezig met rechtrichten en ze loopt als nooit tevoren. Alleen ja, de ene oefening werkt daar wel bij en de ander niet.

Jij maakt trouwens het verschil tussen rechtrichten en voltes. Ik heb mijn paard rechtgericht door middel van voltes. Pas als ze daarin rechter wordt en soepeler om te buigen ga je verder werken aan het rechtrichten op de lange zijde. Er zijn meerdere mensen die het hebben over rechtrichten, maar die hebben allen een andere aanpak. Niet dat de 1 slecht is en de ander goed, er zijn meerdere wegen naar Rome. Maar om een paard nageeflijk te krijgen heb je geen trucjes nodig, maar goed les. (en er is een heel verschil tussen les en goed les)

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:38

annemiek1989 schreef:
met mijn pony en aan de teugel ist ook nog een hele strijd..ze wil altijd de teugels uit mn handen trekken dus ze loopt met haar nek naar voren en ze zet haar onderhals er heel erg onder wanneer ik maar een beetje ga vragen..(zie je ook al aan de hals..) mja ik krijg sinds kort elke week goede les maar mn lesgever zei ook al dat ze erg moeilijk was en hij vroeg al of ze bij de tandarts was geweest..nja binnekort nog mar ff tandarts erbij voor de zekerheid maar ze is 1,5jaar ong. geweest..(voor het eerst in haar 17jarige leven had toen alleen beetje haken wat niet zo heel erg was..)

Heb je al eens nagedacht waarom het paard de teugels uit jou handen trekt? Misschien omdat hij het gewoon niet kan?! En een paard kan geen onderhals opzetten om jou te pesten hoor, een paard heeft een onderhals of heeft het niet, mijn paard had ook een onderhals en door hem recht te richten en op de goede manier te rijden is de onderhals helemaal weg.
En van die tanden, wel dat kan, maar de meeste instructeurs steken het dan altijd op de tanden als er iets niet lukt in de paardenmond..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:39

Ben het er inderdaad mee eens dat je altijd met rechtrichten bezig moet zijn, maar ik bedoel meer dat hoefkatrol.com niet heilig is (want dat wordt er altijd gelijk bijgesleept als het over rechtrichten gaat). De een wil het volgens een officiele methode doen, en de ander heeft succes met een eigen methode. Ik heb alleen het gevoel dat sommige mensen zich teveel blindstaren op 1 methode en gelijk alles afkeuren wat niet volgens deze methode is.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:50

odetteke schreef:
Ben het er inderdaad mee eens dat je altijd met rechtrichten bezig moet zijn, maar ik bedoel meer dat hoefkatrol.com niet heilig is (want dat wordt er altijd gelijk bijgesleept als het over rechtrichten gaat). De een wil het volgens een officiele methode doen, en de ander heeft succes met een eigen methode. Ik heb alleen het gevoel dat sommige mensen zich teveel blindstaren op 1 methode en gelijk alles afkeuren wat niet volgens deze methode is.

Ik reed vroeger ook op een andere manier, ik kon me hier niet in vinden en mijn paard werd er enorm gestresseerd van. Sinds ik volgens de klassieke rijkunst rij, is mijn paard een stuk kalmer geworden en fijner om te rijden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:53

missblue schreef:
Ik reed vroeger ook op een andere manier, ik kon me hier niet in vinden en mijn paard werd er enorm gestresseerd van. Sinds ik volgens de klassieke rijkunst rij, is mijn paard een stuk kalmer geworden en fijner om te rijden.

Precies, voor jou kan dit DE methode zijn, maar genoeg mensen rijden liever op een andere manier omdat dit beter bij het paard en/of de ruiter past.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:54

Het zal wel altijd beter bij de ruiter passen. Elk paard zou moeten recht gericht worden voor het met de kop naar beneden wordt getrokken, maar jammergenoeg zie je dit nog zo vaak..

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:37

Heb je al eens nagedacht waarom het paard de teugels uit jou handen trekt? Misschien omdat hij het gewoon niet kan?! En een paard kan geen onderhals opzetten om jou te pesten hoor, een paard heeft een onderhals of heeft het niet, mijn paard had ook een onderhals en door hem recht te richten en op de goede manier te rijden is de onderhals helemaal weg.
En van die tanden, wel dat kan, maar de meeste instructeurs steken het dan altijd op de tanden als er iets niet lukt in de paardenmond..[/quote]

Ze moet het wel kunnen, kon het vroeger ook maar ze is eigenlijk met altijd wat te lange teugels gereden en dat vind mn lesgever niet correct. Die zegt dan is ze wel rond maar niet nagevelijk..hij zegt dat ze er ff doorheen moet en dat dat wel lastig kan zijn en ik ga echt niet opeens heel veel van haar vragen hoor..en ze weet dat als ze ff in protest gaat dat k het dan opgeef want zo ging het vroeger altijd. Ik denk ook niet dat mn instructeur zomaar iets zegt et was gewoon n vraag of ze wel naar de tandarts was geweest want tja zou wel heel sneu zijn als ze last van haar tanden heeft..
maar watvoor oefeningen zeg maar heb jij dan gedaan? Over dat recht richten en goede manier rijden, mijn pony heeft vaak ook haar nek + hoofd wat scheef en dan zet ze het vast (tenminste zo voelt het)
Bedankt voor je bericht.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:47

hoi.
Mijn vz-pony(beau) loopt in stap zodra ik de teugels oppak aan de teugel,niet te diep enzo.Maar zodra ik in draf ga gaat hij niet meer vanzelf aan de teugel als ik het zachtjes vraag wel maar na 1 rondje is komt hij terug naar boven.In galop komt hij wel vanzelf naar beneden.Waarom doet hij dit niet in draf???