Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
julie11 schreef:sorry ik wil je wel graag helpen maar ik weet het ook niet
Splinter schreef:Ik doe ook ff een postje,
ik lees hier allerlei tips en trucs om dat hoofd maar naar beneden te krijgen, mijn ervaring is dat als je paard recht zowel verticaal als horizontaal is en ontspannen is dat hij vanzelf aan het bit komt. Alleen als je paard recht zal de hoofd/hals houding vanzelf volgen! Daar zijn geen kneepjes voor nodig!
Zeggen jullie instructrices nooit iets over rechtrichten?
Daarnaast is het voor sommige paarden gewoon moeilijker, mijn paard heeft bv een laag ingezette hals, erg iel en dun en slap bespierd, dat heeft gewoon tijd nodig, tijd en juiste training. Dan volgt het 'plaatje' vanzelf
odetteke schreef:Precies, en voor het ene paard is inderdaad recht richten de oplossing, voor een ander alleen maar voltes rijden en weer een ander moet met een hulpteugel even de weg gewezen worden (al dan niet aan de longe)
annemiek1989 schreef:met mijn pony en aan de teugel ist ook nog een hele strijd..ze wil altijd de teugels uit mn handen trekken dus ze loopt met haar nek naar voren en ze zet haar onderhals er heel erg onder wanneer ik maar een beetje ga vragen..(zie je ook al aan de hals..) mja ik krijg sinds kort elke week goede les maar mn lesgever zei ook al dat ze erg moeilijk was en hij vroeg al of ze bij de tandarts was geweest..nja binnekort nog mar ff tandarts erbij voor de zekerheid maar ze is 1,5jaar ong. geweest..(voor het eerst in haar 17jarige leven had toen alleen beetje haken wat niet zo heel erg was..)
odetteke schreef:Ben het er inderdaad mee eens dat je altijd met rechtrichten bezig moet zijn, maar ik bedoel meer dat hoefkatrol.com niet heilig is (want dat wordt er altijd gelijk bijgesleept als het over rechtrichten gaat). De een wil het volgens een officiele methode doen, en de ander heeft succes met een eigen methode. Ik heb alleen het gevoel dat sommige mensen zich teveel blindstaren op 1 methode en gelijk alles afkeuren wat niet volgens deze methode is.
missblue schreef:Ik reed vroeger ook op een andere manier, ik kon me hier niet in vinden en mijn paard werd er enorm gestresseerd van. Sinds ik volgens de klassieke rijkunst rij, is mijn paard een stuk kalmer geworden en fijner om te rijden.