Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:12

Astragirl schreef:
Wat is dan de waarde? Fysiek bekeken en geen anky is de top gelul?

Voor de duidelijheid nog maar een keer dan :

training van de buikspieren en het sneller maken van het achterbeen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:54

maar die buikspieren worden toch ook getraind bij vw-nw? en wat met die over aanspanning van de onderhalspieren?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:09

VW-NW is vragen om een paard dat uit elkaar op de kop loopt. Ik snap niet waarom dat op bokt zo verheiligd wordt.

Als ik mijn paard in een heel diep frame werk is die onderhals allesbehalve aangespannen

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:22

Zep schreef:
VW-NW is vragen om een paard dat uit elkaar op de kop loopt. Ik snap niet waarom dat op bokt zo verheiligd wordt.

Wat een onzin, dan heb je het echte VW-NW ook niet begrepen.

Zep schreef:
Als ik mijn paard in een heel diep frame werk is die onderhals allesbehalve aangespannen

Hoe kan het dan dat je bij een LDR-getraind paard wel degelijk een behoorlijke onderhals ziet?
Een paard moet wel degelijk zijn onderhals aanspannen, anders kan hij die LDR-positie niet eens volhouden.

Karl66, voor de duidelijkheid heb ik nog steeds niet goed begrepen hoe de buikspieren worden getraind... O, en ook nog het sneller maken van het achterbeen, hoe werkt dat dan?

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:29

Zep schreef:

Hoe wil je anders het hoofd achter de LL krijgen?
De reden waarom het hoofd op of voor de loodlijn moet zijn, is omdat het anatomisch zo in elkaar steekt. Het hoofd zit vast aan de halswervels en als er dus geen aanspanning van de onderhals plaatsvind, zal het hoofd recht naar beneden hangen onder invloed van de zwaartekracht.
Wil het hoofd echter achter de LL komen, moet het paard zn onderhalsspieren aanspannen. Je kunt niet zeggen dat ie zn bovenlijn-spieren langer moet maken, want een spier kan alleen maar samentrekken en uitgerekt worden door een andere samentrekkende spier.
Dit is ook niet een punt van discussie, dat weten ook de LDR voorstanders.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:47

De positie van het hoofd tov de eerste halswervel is bij een diep frame nagenoeg gelijk aan die bij een "klassiek" frame. Het hoofd word achter de loodlijn gebracht door het "afrollen" van de wervels die het het dichtst bij de schoft liggen. De spieren die voor die beweging verantwoordelijk zijn liggen dieper in de hals. De bewering dat je met LDR verkeerde bespiering in de hand werkt is dus niet waar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:48

Appie schreef:
Hoe kan het dan dat je bij een LDR-getraind paard wel degelijk een behoorlijke onderhals ziet?

Waar baseer je deze bewering op?

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:54

Zep schreef:
De positie van het hoofd tov de eerste halswervel is bij een diep frame nagenoeg gelijk aan die bij een "klassiek" frame. Het hoofd word achter de loodlijn gebracht door het "afrollen" van de wervels die het het dichtst bij de schoft liggen. De spieren die voor die beweging verantwoordelijk zijn liggen dieper in de hals. De bewering dat je met LDR verkeerde bespiering in de hand werkt is dus niet waar.

Als het hoofd achter de loodlijn komt, werken er altijd spieren in, want je moet de zwaartekracht trotseren.
Verglijk het met een touwtje met iets eraan. Die hangt ten alle tijde recht omlaag. Als je je hand horizontaal houdt, en als je je hand schuiner houdt ook.
Zodra het hoofd dus niet meer loodrecht omlaag hangt, werken er spieren in.
(Ik dacht eerst ook zoals jij nu denkt hoor, en t lijkt logisch, maar het klopt niet)

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:57

Het LDR paard buigt af op 3de halswervel, vandaar ook de verkeerde knik. Het paard moet wel degelijk zijn onderhalsspieren aanspannen om zijn hoofd daar te houden, of doen de teugels dat dan? Het is nergens bewezen dat de buikspieren meer zouden aangespannen worden met LDR.
Laatst bijgewerkt door Astragirl op 28-12-05 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:00

Als het paard boller moet worden, heeft hij hier zn buikspieren voor nodig. Als het paard dus zowel in zn hals als in zn achterhand verder 'opgerold' wordt dan normaal, moet hij zn onderlijn (dus ook buikspieren en onderhals) meer aanspannen dan normaal. Dat is het argument van de LDR voorstanders.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:03

Zit wel wat in wat je zegt, maar om dat nou meteen als "over-aanspanning" af te doen vind ik veel te ver gaan. Heb je dat ooit gemeten? Bovendien lijkt me niet meer dan logisch dat dat niet louter op spieren gedragen wordt, maar nog meer het bandapparaat. (en dan zit je in de Horst Weiler discussie)

Er zijn wél metingen verricht naar verzuringswaarden etc bij paarden die diep getraind worden, en die scoren opvallend goed.

Ik vind dat je heel voorzichtig moet zijn met allerlei aannames. Ik ben geen veterinair, maar als ik gezonde, tevreden paarden zie en mee werk, gaat er bij mij niet in dat dat in- en inslecht zou zijn.

Helemaal niet als die beweringen komen van mensen die zich nog nooit in de trainingswijze verdiept hebben, op een andere manier dan te proberen hem onderuit te halen!

Astragirl: je kunt niet zeggen dat het LDR paard afbuigt op de derde wervel. Het typerende aan LDR is het grote scala aan trainingshoudingen. Je laat de hals afrollen vanaf de schoft.

Geen aannames klakkeloos overnemen van een lastersite, zonder je er verder in te verdiepen!!

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:05

Zep schreef:
Appie schreef:

Waar baseer je deze bewering op?

Misschien door te kijken...

En het verhaal over de verkeerde spieren (vooral mbt de onderhals) klopt ook niet, maar ik zie dat Woodstock en Astragirl dat ook al hebben uitgelegd.

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:06

Woodstock schreef:
Als het paard boller moet worden, heeft hij hier zn buikspieren voor nodig. Als het paard dus zowel in zn hals als in zn achterhand verder 'opgerold' wordt dan normaal, moet hij zn onderlijn (dus ook buikspieren en onderhals) meer aanspannen dan normaal. Dat is het argument van de LDR voorstanders.

Alleen zie ik nooit een bolle rug bij de LDR-positie.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:13

Ik ook niet...
Zep, waar buigt het paard bij LDR dan wel af? En hoe verklaar je dan die bult bij de 3de halswervel bij een LDR gereden paard?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:16

Hoeveel LDR getrainde paarden, buiten de plaatjes op de site van Theresa Sandin hebben jullie eigenlijk gezien?

Zoek maar een standfoto van een Lingh of een Salinero of een Bonfire en wijs mij die knoeperd van een onderhals en die bult bij de 3e wervel eens aan?

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:23

Heeft iemand het verslag of het materiaal dat bij het Symposium is gebruikt al ontvangen ?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:41

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:52

Dat is geen standfoto van Lingh of een ander correct LDR getraind paard met die bewuste onderhals en bult bij de 3e nekwervel Astra

Ik word vooral zo kriegel van deze discussie, omdat "jullie" mensen die een bepaalde manier van werken toepassen afdoen als dierenbeulen die niet snappen waar dressuur om gaat.

terwijl die personen verdomde succesvol zijn (maar dan ligt dat weer aan de jury's die allemaal onder één hoedje spelen en stelselmatig het verkeerde beoordelen ) , en daarnaast veel belangrijker:

jullie zelf nog nooit met die manier van werken te maken hebben gehad, maar afgaan op plaatjes en beweringen van anderen.

Ga eens een paar jaartjes intern bij een goede trainer en leer met heel diverse paarden naar heel diverse doelen toewerken, en kom dan nog eens terug.

Het zal me werkelijk aan m'r derriere oxideren hoe jullie thuis je paarden trainen -> see you in competition maar als je over kwelling en beulerij begint word ik daar best beetje link van.

crabbybitch

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:20

gooo zep!!!

ik vind het stoer zep dat jij je waagt aan een discussie van niks hier!
Ik volg het al een tijdje en het gaat nergens over.Iedere keer zie ik weer een domme opmerking en dan jeuken mijn vingers.Zep bravo
Ik houd mij er nu buiten.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:20

Als jij denkt het zo goed te weten en geen ruimte wil laten voor discussie , goed, zegt meer over jou dan over je standpunten...

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:22

Discussie kan alleen op basis van gelijkwaardigheid!!!!!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:26

Dan moet Anky hier eens komen vertellen...

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:04

Astragirl schreef:
Dan moet Anky hier eens komen vertellen...

Vergelijk jij jezelf met Anky dan?!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:04

Het FEI Veterinary Department geeft in het FEI Quarterly news No. 11, September 2005 aan dat het probleem over trainingsmethoden in de dressuur aan de orde gesteld zal worden. Met name de methoden waarbij het gebruik van over-buigen, zoals bij Rollkür tijdens de warm-up, is voor de FEI een controversieel probleem. Het Dressage- en Veterinary Committee zijn zich bewust van het belang van dit onderwerp en zijn bezig met een gedetailleerd onderzoek van deze methode en elk mogelijk gevolg voor het welzijn van het paard. Dit onderzoek wordt gevolgd door een Workshop met deelnemers op de volgende FEI Veterinary Committee vergadering in Lausanne op 31 januari 2006. Aan deze discussie zullen dierenartsen, wetenschappers, ruiters, trainers en officials deelnemen. Het toekomstig gebruik van deze methoden tijdens FEI wedstrijden zal worden overwogen.

zie pagina 3 op:
http://www.horsesport.org/PDFS/FEI/04_01/QN11.pdf

Misschien is na 31 januari 2006 dit soort discussies overbodig....

Is dit het onderzoek waarnaar tijdens het Symposium al verwezen werd?

Onafhankelijk van het besluit wat er genomen wordt, zou het goed zijn om hier heel open en duidelijk in te zijn. Alleen dan komt er wat betreft dit onderwerp rust in Dressuur-land en kunnen we weer aan paardrijden en dresuur gaan denken. Als het op een politiek besluit lijkt of wordt, kan het een "never-ending" story worden. Dat is slecht voor de ruitersport en dressuur in het bijzonder.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:27

Eén middag niet thuis en er is gelijk weer een pagina bijgekomen.

Astragirl, die knik bij de 3e nekwervel krijg je als een paard in de valse krul wordt gereden. Bij LDR is is buiging evenredig over de hele nek.

Appie, in de plaats van voor de 3e keer antwoord op je vragen te geven, stel ik voor dat je jezelf eens gaat verdiepen in wat de wetenschappelijke voorstanders erover zeggen. Dan had je ook geweten dat VWNW de buikspieren juist helemaal niet traint, hoe de buikspieren dmv LDR getraind worden en hoe je juist dat snellere achterbeen met LDR traint.

Goofy, ik ben bang dat het toch een politieke uitkomst gaat worden en dat de discussie nooit zal ophouden zolang er vanuit emoties ipv feiten gepraat wordt.