goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 08:46

Morris schreef:
Leuk Twinklebel dat het eigenlijk toch goed ging. Hoe lang duurt jouw les?

In principe een half uur, maar we stoppen ook wel eens wat eerder als ze goed haar best heeft gedaan en moe is. We kijken gewoon naar wat ze op dat moment aankan. De laatste tijd rijd ik meestal wel het volle half uur, in het begin (ik ben heel snel begonnen met lessen) waren we vaak al na 20 minuten klaar.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:16

Dat is wel mooi, 20 minuten tot een half uur. Die jonkies kunnen zich toch nog niet zo lang concentreren.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:18

En als ze moe worden, gaat het steeds moeilijker vind ik. Dan sluit je je les af met minder mooie oefeningen, omdat ie gewoon moe is.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:40

Ik ben net als Twinklebel begonnen met 20 min lessen. En afhankelijk van wat Volum aan kon is dat uitgebouwd naar een half uur. Ik moet wel zeggen dat we dan halverwege wel even een rust moment nemen met hals strekken, ff op adem komen.

Gister weer gereden, een klein half uurtje. We reden alleen in de buitenbak, wat Volum best heftig vond zo in het donker. Zeker toen hij hele 'enge geluiden' hoorde vanuit de stal. [iemand stond z'n paard af te spuiten, maar probeer dat maar aan je paard uit te leggen ] Dat resulteerde dus in onze eerste ervaring met er vandoor schieten... niet zo heel indrukwekken; maar Volum is wel errug snel! We zijn maar eens wat dressuurfiguren gaan oefenen: slangenvoltes, rechtrichten op de A-Clijn, gebroken lijn e.d. Het lukt ook steeds beter om vanuit de galop (jaja hij sprong goed aan ) weer in een rustig tempo te gaan draven.

Vandaag zullen we wel wat gaan longeren, morgen weer privéles!

Rytm

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:06

Volum klinkt goed dus.
Succes vandaag met je les!

Ik heb verder niet zoveel te vertellen, alleen dat het vrijwel zeker is dat Vla verkocht wordt aan die mensen die al een paar keer zijn komen kijken.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:09

Gisteren Velvet even buiten gedaan, en als op de weg iemand voorbij loopt met een hond, dan sprint ze er naar toe. Ze vindt het gezellig denk ik, maar ik niet. Want door dat sprinten, is ze gisteren weer een ijzer kwijt geraakt.
Ik ben niet meer wezen zoeken, omdat het al donker werd en was.
Vanochtend komt de smid weer, maar ik kan er zelf niet bij zijn. Dus ik vroeg al, of ze met z'n tween kwamen, nou gelukkig wel.
En de moeder van mijn vriendin (waar Velvet staat), houdt ze in de 'gaten'. Ik wil namelijk niet dat ze haar vastzetten, dat wil ik straks wel proberen maar dan wil ik er zelf bij zijn.

Vorige week is het paard van mijn vriendin gaan hangen, twee wondjes op de hakken. Dat vind ik dan zo jammer he.

Ik twijffel niet aan de onkunde ofzo, maar een ongelukje is zo gebeurd, dan ben ik er liever zelf bij. Ik wil zo'n jonkie geen trauma bezorgen.

Verliezen die van jullie weleens ijzers?

Vla is verkocht, jammer joh! Maar ja, je zag het wel een beetje aankomen, toch? Dat zijn die mensen die er ook afgelazerd zijn?
Gaat ie ver weg? Wordt ie nog gekeurd? Of was ie al gekeurd?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:13

Haha wat een paard ook hea, voor de gezelligheid op anderen afstormen..het lijkt mn hond wel. Grappig hoor!
Wel vervelend dat je weer een ijzer kwijt bent, heb ik zelf nooit want Vla staat gewoon op blote voeten.

Hij wordt nog wel gekeurd ja, ik hoop echt dat hij goed is want anders wordt het wel heel moeilijk hem te verkopen en wie weet waar hij dan terecht komt.
Maar als hij naar deze mensen gaan blijft hij op bij ons op stal staan..en daar ben ik heel heel HEEL blij mee!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:21

Jammer Maaitjuh dat ie verkocht is, krijg je wel nog wat anders om te rijden als hij weg is?

Morris balen van dag ijzer, wel lastig ja. Moet zeggen dat ik nog geen ijzers kwijt ben geraakt, waarschijnlijk omdat Viento er nog geen draagt.
Misschien kan de hoefsmid ervoor zorgen dat ze langer blijven zitten?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:27

Hmhm, ik heb een 11 jarige die ik 4 keer in de week rij. Is ook leuk hoor. Echt een draak af en toe, staat meteen overeind als iets hem niet zint, maar het gaat beter de laatste tijd.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:42

Weet je al wanneer Vla wordt gekeurd? Want dan gaan we duimen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:56

De driejarigen zijn alweer bijna 4 hoor. Het ligt eraan hoelang ze al onder het zadel zijn maar als ze al vanaf het voorjaar bereden zijn kunnen ze al best wat hebben hoor.

Beetje schakelen in draf en galop, voltes openen/sluiten, pasje opzij, veel overgangen rijden.

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:03

maatjuh, gelukkig dat je paardje bij jullie op stal blijft. !

Ik ben zaterdag met Volansky naar de wedstrijd geweest, voor het eerst van huis.. Erg spannend, maar hij was best wel braaf.
Hij vond zichzelf wel de allerknapste in de spiegels

Het proefje ging wel redelijk goed, maar door de spanning ging hij wel weer een beetje kopschudden, wat hij thuis eigenlijk niet meer doet gelukkig!
Ik had 144 pnt, dus best tevreden voor de eerste keer met mijn stoere vent. haha

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:24

Ahh wat leuk dat het zo goed ging jullie eerste keer!
Ja leuk is dat hea, als ze voor het eerst die spiegels zien.
Vla is ingereden in een bak met heel erg veel spiegels dus die heeft dat niet meer helaas. Ik vind het altijd een geweldig gezicht.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:04

Vienna heeft nooit zoveel van spiegels gehad. Wij hebben in de bak spiegels met luiken ervoor, zodat ze dicht kunnen met losgooien. Meestal vergeet ik ze open te doen met rijden, maar als ze wel open zijn kijkt ze er is in en dan is het klaar.
Van de week had ik haar los gezet en ging de shet pakken waar ze altijd mee los staat, kom ik terug, zie ik dat de spiegels nog openstaan. Ze stond er vlak voor, oren helemaal naar voren. Een echte dame, zichzelf bewonderen in de spiegel.
Gisteravond heb ik haar manen weer even getrokken. Die blijven altijd rechtop staan, en als ze dan wat langer worden lijkt ze net een pleeborstel. Nu lijkt ze tenminste weer op een stekelvarken.
Vienna heeft nog geen ijzers verloren, ze heeft namelijk ook nog geen ijzers. Anders was ik er denk ik al heel wat kwijt geweest. Voorlopig blijft ze maar even op blote voeten lopen, ze heeft hele mooie harde hoeven.

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:51

Ik ben maandag met Vetlanda voor het eerst naar de manege (les) geweest. Toen ze binnenkwam was ze erg bang en liep ze alleen maar te snurken en draaien. Maar toen ik er eenmaal opzat gedroeg ze zich echt zoo goed. Alleen als ze langs 2 paarden moest, werd ze een beetje bang.

Straks in de vakantie gaan we voor het eerst met haar naar het bos..
Bij de buren van waar ze staat kunnen we al een stukje bos in, dan moeten we nog een weg oversteken en dan zijn we echt in et bos. Dus geen last van verkeer oid. Echt heel fijn!

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:30

o, dat is heerlijk naar het bos zeg! Lekker ontspannen, hopelijk ziet ze geen boskabouters!

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:58

Ik ben bezig met een nog net driejarige appaloosahengst. Inrijden duurde even omdat hij het spannend vond als je op hem ging hangen. Maar door hem gewoon de tijd te geven is het nu doodnormaal dat er iemand op hem klimt. Ik rij hem drie keer per week waarvan 1x priveles. Als ik zelf rij, rij ik ongeveer 20 minuten tot een half uur maar met priveles moet hij een uur aan de bak. Wel met uigebreid stappen aan het begin. En van de week heeft hij voor het eerst een half uur in de verenigingsles meegelopen.
Draven gaat hem goed af, prima te sturen (soms wil hij nog wel proberen uit te breken) en een hele mooie verruiming. Bij de stap moet je hem wel achter de broek zitten. En met de galop ben ik net begonnen. Hij springt na een paar passen mbv stem en tikjes met de zweep aan in de goede galop. Ik leg mijn benen wel op de juiste manier aan maar ben bang dat als ik hem met mijn benen in galop probeer te krijgen, ik teveel ga klemmen en werken. Daarom juist aanleggen en dan hoop ik dat hij op een gegeven moment ook de beenhulpen gaat herkennen.
Hij was van de week een beetje matjes en kan me dat wel voorstellen, eerst naar groepsles, galop en hij is ook flink in de breedte gegroeid. Dus maar even weer kort en simpel rijden.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:13

@ DendroFleur:

Volgens mij had jij mij een keer gemaild omdat ik toen een bijrijdpaardje zocht, over je appaloosa.. Wat toevallig!
Ik vond hem echt geweldig, maar het is te ver weg.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:25

@Dendrofleur: Welkom! Klinkt goed. Het is inderdaad wel begrijpelijk dat hij wat mat is, de conditie moet natuurlijk nog opgebouwd worden. Een uur privéles is ook aardig wat, al neem ik aan dat daarvan wel een half uur uit stap bestaat? Ik heb zelf een half uur privéles, maar daarbij stap ik eerst een kwartiertje los, en erna een kwartier uitstappen, dus dan zit ik er ook algauw een uur op.

@Suzanne F: Het gaat inderdaad hard! Volum is van 1 mei dus over 4 maanden is hij alweer 4 jaar. Al is hij pas sinds augustus onder het zadel, maar dat is dus ook al weer 5 maanden, en terug kijkend pakt hij het allemaal erg snel op. Ik doe rustig aan met hem, maar we staan zeker niet stil in de ontwikkeling. Dus tips voor bijna 4-jarigen zijn welkom hoor!

@Morris: Volum heeft ook voorijzers. Ik had daar liever mee gewacht, maar hij had wat ongelijke hoeven, en ze sleten wat scheef af. Ik rij en wandel ook veel buiten, en in de winter zijn we vaak aangewezen op de verharding. Dit zijn onze eerste ijzers en ze zitten er nu een week of 7 onder, binnen 3 weken raakte ik 1 ijzer kwijt tijdens een buitenrit (in draf), en een week later wéér het zelfde ijzer kwijt dit maal in de stap. Toen heeft m’n smid de takken van het ijzer wat korter gemaakt, want hij stapt zo ruim dat hij ze er zelf afstapt. Met buitenritten doe ik nu springschoenen om, in de bak niet, inmiddels zitten ze er alweer een maand goed onder.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:30

[quote="Javayo@Suzanne F: Het gaat inderdaad hard! Volum is van 1 mei dus over 4 maanden is hij alweer 4 jaar. Al is hij pas sinds augustus onder het zadel, maar dat is dus ook al weer 5 maanden, en terug kijkend pakt hij het allemaal erg snel op. Ik doe rustig aan met hem, maar we staan zeker niet stil in de ontwikkeling. Dus tips voor bijna 4-jarigen zijn welkom hoor! [/quote]

Ja de tijd gaat snel he?
Ik heb ook een V-tje; Votje.
Maar zoals ik al schreef, veel overgangen en tempowisselingen, voltes openen/sluiten.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:14

Suzanne F. schreef:
Ja de tijd gaat snel he?
Ik heb ook een V-tje; Votje.
Maar zoals ik al schreef, veel overgangen en tempowisselingen, voltes openen/sluiten.

Veel van dat soort dingen doe ik al. Veel overgangen, waarbij ik er echt naar streef dat het ontspannen overgangen zijn (al doe ik er 20 meter langer over, maakt niet uit .

Tempowisselingen doe ik ook al, maar dat is meer onbewust, nou ja, wel bewust maar meer omdat hij soms nog wat hard wil gaan in draf en galop, en dat ik hem dan naar een rustiger tempo rij. Wellicht inderdaad een volgende stap om zelf ook vanuit het rustige tempo meer tempo te rijden en er daardoor wat meer mee te spelen.

Ik rij inmiddels ook wat bewuster figuren, slangenvoltes e.d. Wat stelling vragen, op de volte een pasje naar buiten wijken op het binnenbeen.

@Suzanne: Met Votje heb je in Prinsenstad meegedaan toch? Volgens mij had ik daar foto's van gezien hier op bokt?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:28

Hmhm.. Met Vla zijn we ook harder aan het werk. Toch meestal wel een pasje opzij, en tempowisselingen, veel figuren en buiging vragen.
Hij houdt het nu ook goed een uur vol.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:12

Dat vind ik (in de bak) nog wat te veel voor Volum, ervan uitgaande dat je dan niet een uur bedoeld inclusief lang in en uitstappen? Ik zit er namelijk ook wel een uurtje op, maar eerst minstens 10 min instappen, dan een half uurtje draf / galop, met nog wat stapmomenten, en dan nog kwartierje uitstappen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:31

Ja klopt, Votje staat ook in mn profiel.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:49

Suzanne wat heb jij onwijs leuke paarden zeg! Knappe beestjes hoor.
Gebruik jij springschoenen, vanwege het aftrappen van de voorijzers ?

Ik zag stravinsky voorbij komen, ik heb em vorig jaar nog gezien toen Engie hem weer ´even´ moest klaar stomene, ik geloof dat ie toen 18 jaar was. Apart paardje, maar niet helemaal mijn type, wel mooie bewegingen.