ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:09

Kom net uit de les. Mijn paard had er heel veel zin in dus liep die heel erg makkelijk en zijn we aan mijn houding gaan werken.
Veel gehoord is altijd bij meisjes die super mooi zitten maar absoluut niet fatsoenlijk het paard trainen oh wat zit die mooi. Dan denk ik altijd maar zie je nu niet dat het paard niet recht is of dat ze niets van hem vraagt?

Nu heb ik zo iets wat nu als ik eens heel erg mooi zou zitten? Ik train mijn paarden wel en zet ze wel door. Dan zou ik niet continue horen ja jij bent rijtechnisch wel heel sterk maar je zit beroerd dan zou iedereen zeggen kijk dat paard mooi gereden worden.

Afijn gewerkt aan rechtop, voor mijn gevoel lag ik zowat plat op zijn rug voelde de rug van mijn zadel achter in mijn rug. Maar die zit die doet het hem, paard ging nog fijner lopen en viel ik weer voorover dan was het gevoel weer weg. Nu de schouders nog. Dus rechter op en schouders naar achteren. Hard trainen dan komen we er. Dan lijkt het net alsof jij en je paard gewoon een zijn.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:25

Wat een gezellig topic in 1 keer! Gelukkig maar!
Ik lees ook met veel aandacht alle tips en dat zonder beugels rijden was ik al even mee bezig en werkt perfect bij mij!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:58

Leuk topic, zo kan het dus ook (aldus een actieve 'meelezer' )
Wat goed zitten betreft: daar ben je volgens mij een heel leven mee bezig! Zelf ben ik veel beter (stiller maar tegelijkertijd meer in gevoel met mijn paard) gaan zitten toen ik mijn buikspieren bewust ging gebruiken. Je hoort altijd: ontspannen zitten, loslaten etc. maar veel mensen vertalen dat in zitten zonder spierspanning. Je hebt altijd een bepaalde veerkrachtige spierspanning nodig om goed te zitten, in de eerste plaats in je buikspieren. Net als het paard eigenlijk: rug soepel en los mee laten deinen, buikspieren aantrekken (niet intrekken, dan krijg je geen adem mee!) en lichtjes aangespannen houden. Iemand, ik meen Sjuimpje of Zep, heeft het hier op Bokt een keer heel mooi samengevat: 'aan je buikspieren zitten'. Door dat gevoel steeds meer te ontwikkelen, wordt het steeds gemakkelijker om je bekken/zitbeenknobbels op de juiste manier mee te laten bewegen met je paard zonder alle kanten op te schudden of voor/achter de loodlijn te raken (jij dus, niet je paard), en om controle te houden over de positie van hoofd, armen en benen.
Maar moeilijk blijft het!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 13:47

leuk die tips over het netjes zitten enzo, het is trouwens niet zo dat mijn pony zonder slof niet aan de teugel loopt jarrah, misschien heb ik dit zo laten overkomen maar ik rijd dus ook heel veel (rest van de week behalve les) zonder slof en dan doet ze het wel maar kan ook een hele tijd in verzet komen, maar goed goede vriendin van me heeft bonny net gesprongen ze liep super! zo rond al voor het springen en zo lekker los, parcourtje ging heel goed! wat ik nog weleens beter wil zien bij mezelf is dat ik mijn benen langer maak met rijden en ze niet zo optrek dat het lijkt of ik mn beugels zo kort heb! xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:30

jarrah schreef:
Zowel bij Corine (gekeken naar de foto in je profiel) als bij Fafue heb ik het idee dat het net als bij mij vanuit die onderrug komt.
Rien van der schaft raadde bij mij daarbij aan af en toe tijdens het stappen mijn zweep horizontaal tegen mijn onderrug aan te drukken, met mijn armen eromheen (snap je het nog?) Op die manier druk je even overdreven je onderrug hol en je schouders naar achteren! Dat moet je continue zelf in gedachten houden als je aan het rijden bent! En het is super als je iemand langs de kant hebt die je steeds op je fouten wijst! Maak daar dankbaar gebruik van, heb ik ook sinds maandje of 2, daarvoor zat ik altijd zoals op de eerste foto van mij op die zwarte (nu nog maar af en toe )!
En probeer je hoofd trots omhoog te houden! Je nek recht op je schouders en lekker ontspannen om je heen kijken! Werkt bij mij erg goed!

Bedankt voor de tip van het zweepje achterlangs. Kan dat ook in draf en galop? Ik heb een jong paard dat vrij kort onder het zadel is, maar ze is uitermate braaf.

Edit: Overigens is mijn onderrug en wat verder naar beneden (bekken/heupgebied) niet helemaal super. Heb lichte hernia gehad en mijn bekken en heup stonden niet zoals het hoorde. Er is wel aan gecorrigeerd en sindsdien gaat het beter, maar het is nog niet zoals het moet zijn. Misschien kan ik het wel verbeteren door extra aan mijn houding te werken. Ik ga er in ieder geval vandaag nog mee beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:31

CCCCorine schreef:
Edit: Overigens is mijn onderrug en wat verder naar beneden (bekken/heupgebied) niet helemaal super. Heb lichte hernia gehad en mijn bekken en heup stonden niet zoals het hoorde. Er is wel aan gecorrigeerd en sindsdien gaat het beter, maar het is nog niet zoals het moet zijn. Misschien kan ik het wel verbeteren door extra aan mijn houding te werken. Ik ga er in ieder geval vandaag nog mee beginnen.

Zou het niet beter kunnen zijn om een houding aan te nemen die voor 'het plaatje' misschien niet 100% is maar voor ruiter èn paard wel prettig is?
Ik weet dat mijn rug een correcte houding niet aankan. Zit ik echter op mijn manier, en daardoor ontspannen, dan is dit in het voordeel van mijn pony.
Nu moet ik wel toegeven dat ik geen wedstrijden rij en het voor mij meer 'samen lekker het bos in' is dan dressuur op hoog niveau. Daar wordt vaak meer naar 'het plaatje' gekeken denk ik.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:36

persoonlijk heb ik van mezelf een holle rug, om te voorkomen dat ik die ga hangen moet ik juist mn rug rechtmaken en absoluut niet hol. gewoon zelf opletten dat ik mn schouders naar achter hou en me zo lang mogelijk maak. anders nijg ik om te gaan hangen en dit is slecht voor mijn rug, kwee niet of paard er ook hinder van onder vind??